ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25 березня 2019 р. Справа № 903/563/18
Господарський суд Волинської області у складі судді Костюк С. В., за участі секретаря судового засідання Коритан Л.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу №903/563/18
за позовом Волинської обласної спілки споживчих товариств
до відповідача: Луцької міської ради
3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунальне підприємство «Луцькі ринки»
про визнання недійсним та скасування рішення № 44/2 від 25.07.2018 року,
за участю представників-учасників справи:
від позивача: ОСОБА_1, довіреність № 389/1 від 07.09.2018 року, ОСОБА_2, довіреність № 396/1 від 11.09.2018 року;
від відповідача: ОСОБА_3, довіреність № 1.1-8/4305 від 08.06.2018 року;
від 3-ї особи: н/з.
Права та обов'язки учасникам судового процесу роз'яснені відповідно до ст.ст. 42, 46 ГПК України.
Відводу складу суду не заявлено.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Діловодство суду» .
Суть спору: Волинська обласна спілка споживчих товариств звернулася з позовом до відповідача - Луцької міської ради про визнання недійсним та скасування рішення Луцької міської ради № 44/2 від 25.07.2018 року «Про надання КП «Луцькі ринки» згоди на поділ земельної ділянки, яка надана в постійне користування на вул. Карпенка Карого,1» .
На обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що рішення Луцької міської ради є незаконним, оскільки прийняте з порушенням законодавства України.
Ухвалою суду від 14.08.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 11.09.2018 року і зобов'язано відповідача надати відзив на позов, позивача - відповідь на відзив. Також даною ухвалою залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунальне підприємство «Луцькі ринки» , зобов'язано останнє надати суду пояснення щодо позову або відзиву.
10.08.2018 року на адресу суду за вх.№ 01-68/41/18 надійшла заява Волинської обласної спілки споживчих товариств №346/1 від 10.08.2018 року про вжиття заходів забезпечення позову.
Ухвалою суду від 14.08.2018 року заяву Волинської обласної спілки споживчих товариств від 10.08.2018 року про забезпечення позову задоволено частково.
28.08.2018р. через відділ документального забезпечення та контролю від відповідача поступив відзив №3-19/528 від 27.08.2018р., в якому позовні вимоги заперечує, вказуючи, що Луцька міська рада не перевищила надані їй законом повноваження у зв'язку з прийняттям рішення № 44/2 від 25.07.2018., оскільки оспорюваний рішенням видано дозвіл на поділ земельної ділянки, що надана в постійне користування КП «Луцькі ринки» за адресою вул. Карпенка-Карого, 1 в м. Луцьку, площею 3,5294 га з кадастровим номером 0710100000:22:065:0050 для обслуговування ринку «Завокзальний» ; не порушено процедуру прийняття оспорюваного рішення № 68/4 від 24.12.2014 року ; оспорюване рішення є процесуальним документом на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки і його погодження у встановленому законом порядку та не порушує ухвалу Господарського суду Волинської області від 25.07.2018 про вжиття заходів забезпечення позову у справі № 903/390/18 , оскільки за рішенням № 44/2 від 25.07.2018 відчуження земельної ділянки не відбулося та на момент його прийняття жодних законних перешкод не існувало, внаслідок чого не було порушено прав позивача у якого відсутній правовстановлюючий документ на земельну ділянку з кадастровим номером 0710100000:22:065:0050 по вул. Карпенка-Карого, 1 в м. Луцьку , окрім цього в ухвалі про забезпечення позову заборонено вчиняти реєстраційні дії Луцькій міській раді, а не виконкому Луцької міської ради, які є різними юридичними особами .
06.09.2018р. через відділ документального забезпечення та контролю від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача поступило пояснення №79-в від 03.09.2018р., в якому просить відмовити в задоволенні позову у зв'язку з тим, що позивач не надав належних та допустимих доказів порушення Луцькою міською радою процедури прийняття оспорюваного рішення №44/2 від 25.07.2018р., дане рішення є лише процесуальним документом на підставі якого розробляється технічна документація із землеустрою щодо поділу земельних ділянок, зазначене рішення не формує окремих об'єктів цивільних прав та не порушує ухвалу Господарського суду Волинської області від 25.07.2018р. про вжиття заходів забезпечення позову у справі №903/390/18, позивачем не доведено належними та допустимими доказами порушення оскаржуваним рішенням його прав чи законних інтересів.
11.09.2018р. та 25.09.2018р. через відділ документального забезпечення та контролю від відповідача поступило клопотання та додаткове обґрунтування щодо закриття провадження у справі, вважає, що Луцька міська рада при прийнятті рішення від 25.07.2018р. №44/2 виступала, як суб'єкт владних повноважень, а не як власник чи розпорядник земельної ділянки, тому даний спір має розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Ухвалою суду від 11.09.2018р. відкладено підготовче засідання на 25.09.2018 року.
Ухвалою суду від 25.09.2018 року відкладено підготовче засідання на 12.10.2018 року, зобов'язано позивача надати суду відповідь щодо пояснення 3-ї особи № 79-В від 03.09.2018 року.
Ухвалою суду від 12.10.2018 року зупинено провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 903/390/18 яким позов Волинської обласної спілки споживчих товариств задоволено: визнано недійсними та скасовано рішення Луцької міської ради про розірвання договору оренди земельної ділянки №42/79 від 30.05.2018р., №42/80 від 05.06.2018р. про внесення змін до рішення від 30.05.2018р. та рішення №42/81 від 05.06.2018р. про надання земельної ділянки КП "Луцькі ринки", рішення суду залишено без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11 лютого 2019 року.
Ухвалою суду від 22.02.2019 року поновлено провадження у справі, продовжено строк підготовчого провадження до 22.03.2019 року та призначено підготовче засідання на 19.03.2019 року.
Ухвалою суду від 19.03.2019р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.03.2019р.
В судовому засіданні 25.03.2019 року представники позивача позов підтримали з підстав викладених у позові та відповіді на відзив, представник відповідача позов заперечив з підстав викладених у відзиві на позов, сторони не заперечують щодо розгляду справи у відсутності третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача в судове засідання 25.03.2019р. не з'явилася, ухвала суду від 19.03.2019р. була направлена на адресу КП «Луцькі ринки» : 43025, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, будинок 19, яка зазначена у позовній заяві та відповідає відомостям з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та вручена третій особі, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №4301037065506.
Згідно ч.2 ст. 195 ГПК України суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.
Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").
Ч. 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" передбачено, що усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.
Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст.4 Закону України "Про доступ до судових рішень").
За вказаних обставин у суду є достатні підстави вважати, що ним вжито належних заходів щодо повідомлення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача про дату, час та місце судового слухання, проте останній не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні, також третя особа не була позбавлена права та можливості ознайомитись, зокрема, з ухвалами суду у даній справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).
Відповідно до ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, одним із основних завдань господарського судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Беручи до уваги те, що третя особа належним чином повідомлена про дату, час та місце проведення розгляду даної справи, враховуючи строки розгляду справи, господарський суд вважає за можливе в даному судовому засіданні розглянути справу по суті за відсутності представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, за наявними у ній матеріалами.
Заслухавши доводи та пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд при розгляді справи по суті, -
в с т а н о в и в:
20.02.2009 року між Луцькою міською радою (Орендодавець) та Волинською обласною спілкою споживчих товариств (Орендар) було укладено договір оренди землі, зареєстрований в Волинській регіональній філії ДП «Центр ДЗК» 14.09.2009 року за №040907700468 (а.с.11-13).
За даним договором Орендодавець надав в оренду земельну ділянку загальною площею 35295 кв.м., кадастровий номер 220650050 м.Луцьк, вул.Карпенка-Карого,1 для обслуговування ринку «Завокзальний» (п.2,14), строк дії договору по п. 8 до 31.12.2009 року, після закінчення строку договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
В п.3 зазначено, що на земельній ділянці знаходяться будівлі, споруди торгового комплексу «Завокзальний» , що належить на праві власності Орендарю, а також інші об'єкти інфраструктури, через частину земельної ділянки проходять водопровід, каналізація, газопровід та електромережі.
Пунктом 30 договору визначено обов'язки Орендаря.
Земельна ділянка передана Орендарю по акту прийому-передачі (додаток № 1) до договору оренди (а.с.15).
Додатковою угодою від 16.10.2009 року внесено зміни до пункту 8 договору оренди від 14.09.2009 року та даний пункт викладено в наступній редакції: «Договір укладено до 31.12.2014 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію» (а.с.10).
Додатковою угодою від 06.05.2011 року внесено зміни до п.8 та викладено п. 8 в наступній редакції: «Договір укладено на 22 роки. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію» (а.с.9).
Також даною угодою доповнено п.30 договору в частині зобов'язань Орендаря, а саме:
- виконувати умови Інвестиційного договору № 1 на будівництво надземного переходу від Привокзального майдану до Завокзального ринку. Істотними умовами інвестиційного договору, серед іншого, вважати: фінансування будівництва надземного переходу від Привокзального майдану до Завокзального ринку, який стане власністю територіальної громади м. Луцька в межах, передбачених інвестиційним договором;
- до 01.05.2012 року розробити та погодити в установленому порядку проект реконструкції ринку «Завокзальний» ;
- надати гарантії вільного ведення підприємницької діяльності в рамках чинного законодавства існуючим підприємцям шляхом укладення відповідних господарських договорів оренди торгових місць на термін дії договору оренди землі.
Продовження договору оренди землі згідно додаткових угод від 16.10.2009 року та 06.05.2011 року здійснено на підставі рішень Луцької міської ради від 02.09.2009 року № 45/61 та № 9/43 від 05.05.2011 року.
Волинська обласна спілка споживчих товариств, уклавши договір оренди землі 20.02.2009р. (зареєстрований 14.09.2009р.) та додаткові угоди до нього, виконує обов'язки орендаря, передбачені договором та чинним законодавством та здійснює використання земельної ділянки, отриманої в оренду за умовами Договору у відповідності до його цільового призначення, що не заперечується сторонами.
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права від 17.07.2018 року на земельній ділянці знаходиться майновий комплекс - ринок «Завокзальний» А-1загальна площа (кв.м): 10837.3, матеріали стін: цегла, Опис: а-4-прибудова, Апд-підвал; накриття металопластикове-Г, накриття металопластикове-Ґ, накриття металопластикове-Д, накриття металопластикове-Е, накриття металопластикове-Є, накриття металопластикове-Ж, накриття металопластикове-3, накриття металопластикове-И, накриття металопластикове-1, накриття металопластикове-К, накриття металопластикове-Л, накриття металопластикове-М, накриття металопластикове-Н, накриття металопластикове-О, накриття металопластикове-П, накриття металопластикове-Р, накриття металопластикове-С; І- асфальтобетонні замощення, II- замощення з бруківки; 1 -металеві ворота, 2-металева хвіртка, 3-металева огорожа, 4-огорожа чугунна, складовою частиною рухомого майна є приміщення туалету загальною площею 199,5 кв. м.; приміщення належать ВОССТ на праві власності, що підтверджено витягом про реєстр права власності (а. с. 41).
30.05.2018 року Луцькою міською радою прийнято рішення № 42/79 «Про припинення договору оренди землі від 20.02.2009р., зареєстрованого у Державному реєстрі земель 14.09.2009р. № 040907700468, з усіма доповненнями та змінами, укладеного з Волинською обласною спілкою споживчих товариств, шляхом його розірвання в односторонньому порядку» (а.с.16-18).
05.06.2018 року прийнято рішення № 42/80 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.05.2018 року № 42/79 «Про припинення договору оренди землі від 20.02.2009р., зареєстрованого у Державному реєстрі земель 14.09.2009р. № 040907700468, з усіма доповненнями та змінами, укладеного з Волинською обласною спілкою споживчих товариств, шляхом його розірвання в односторонньому порядку» .
Також 05.06.2018 року Луцькою міською радою прийнято рішення № 42/81 «Про надання КП «Луцькі ринки» в постійне користування земельної ділянки для обслуговування ринку «Завокзальний» на вул. Карпенка-Карого, 1» (а.с.25-26).
Рішення Луцької міської ради №42/79, №42/80, №42/81 були предметом спору по справі №903/390/18.
Згідно ч.1 ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
Згідно ч.4 ст.75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
У відповідності до ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
В рішенні Господарського суду Волинської області від 07.11.2018р. у справі №903/390/18 вказано, що згідно інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 07.06.2018 року на підставі рішення № 42/79 від 30.05.2018 року внесено відповідний запис про припинення речового права оренди земельної ділянки за ВОССТ. Згідно довідки ВОССТ № 233/1 від 12.06.2018 року на земельній ділянці за кадастровим номером 0710100000:22:065:0050 по вул. Карпенка-Карого,1 в м.Луцьку площею 35294 кв.м., розміщенні основні засоби, що є власністю позивача.
Рішенням Господарського суду Волинської області від 07.11.2018р. у справі №903/390/18, залишене без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.02.2019р., позов Волинської обласної спілки споживчих товариств до Луцької міської ради, третя особа, на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне підприємство «Луцькі ринки» про визнання недійсними та скасування рішень задоволено: визнано недійсним та скасовано рішення Луцької міської ради від 30.05.2018 року № 42/79 «Про припинення договору оренди землі від 20.02.2009 року, зареєстрованого у Державному реєстрі земель 14.09.2009року за № 040907700460 з усіма доповненнями та змінами, укладеного з Волинською обласною спілкою споживчих товариств, шляхом його розірвання в односторонньому порядку зі змінами, внесеними згідно з рішенням Луцької міської ради № 42/80 від 05.06.2018 року «Про внесення змін до рішення місцевої ради» від 30.05.2018 року № 42/79 «Про припинення договору оренди землі від 20.02.2009 року, зареєстрованого у Державному реєстрі земель 14.09.2009 року № 040907700468, з усіма доповненнями та змінами, укладеного з Волинською обласною спілкою споживчих товариств, шляхом його розірвання в односторонньому порядку» та рішення Луцької міської ради від 05.06.2018 року № 42/81 «Про надання КП «Луцькі ринки» в постійне користування земельної ділянки для обслуговування ринку «Завокзальний» на вул. Карпенка-Карого, 1» .
Ухвалою Господарського суду Волинської області від 14.06.2018р. по справі №903/390/18 заяву Волинської обласної спілки споживчих товариств про забезпечення позову №234/1 від 12.06.2018р. у справі № 903/390/18 задоволено частково, а саме заборонено Луцькій міській раді (43025, м. Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, 19, Ідентифікаційний код юридичної особи 34745204) відчужувати у будь-який спосіб, а також передавати у користування будь-кому земельну ділянку на вул. Карпенка- Карого, 1 (кадастровий номер 070100000:22:065:0050), заборонено Луцькій міській раді (43025, м. Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, 19, ідентифікаційний код юридичної особи 34745204), КП «Луцькі ринки» (43025, Волинська обл., місто Луцьк, вул. Богдана Хмельницького, буд. 19, ідентифікаційний код 41943047) реєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право постійного користування на земельну ділянку на вул. Карпенка-Карого, 1 (кадастровий номер 070100000:22:065:0050) за КП «Луцькі ринки» .
Однак незважаючи на вимоги ухвали про забезпечення позову, 25.07.2018р. Луцькою міською радою прийнято рішення №44/2 Про надання КП Луцькі ринки згоди на поділ земельної ділянки, яка надана в постійне користування на вул. Карпенка-Карого, 1 яким передбачено:
1. Надати згоду комунальному підприємству Луцькі ринки на поділ земельної ділянки, яка надана в постійне користування на вул. Карпенка-Карого, 1, площею 3,5294 га, кадастровим номером 0710100000:22:065:0050, для обслуговування ринку Завокзальний ;
2. Погодити поділ земельної ділянки, яка надана в постійне користування, загальною площею 3,5294 га, а саме: земельна ділянка 1 - площею 2,8103 га, земельна ділянка 2 - площею 0,7191 га, згідно з додатком;
3. Зобов'язати комунальне підприємство Луцькі ринки :
3.1. Внести зміни до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, які утворилися в результаті поділу;
3.2 Зареєструвати право постійного користування на новостворені земельні ділянки в порядку, визначеному чинним законодавством України.
4.Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань земельних відносин та земельного кадастру (ОСОБА_4Є.).
Рішення №44/2 від 25.07.2018р. є предметом спору по справі, що розглядається.
Статтею 19 Конституції України гарантовано, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та Законами України.
Частиною 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України визначено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються зокрема і шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Частиною 1ст. 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
У відповідності до ст.24 Закону України «Про оренду землі» , орендодавець зобов'язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Частиною 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову (п.2 Роз'яснення №02-5/35 від 26.01.2000р. Президії Вищого арбітражного суду України Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів ).
За таких обставин, враховуючи положення Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Господарського процесуального кодексу України, позивач при зверненні до суду з вимогами про визнання рішення Луцької міської ради незаконним повинен довести невідповідність такого рішення нормам законодавства та порушення внаслідок його прийняття прав або інтересів заявника, при цьому слід зазначити, що обраний позивачем спосіб захисту за своєю правовою природою відповідає характеру порушеного права, про яке зазначає позивач у позові, та узгоджується з передбаченими законом способами захисту.
Суд вважає, що обраний позивачем спосіб захисту за своєю правовою природою відповідає характеру порушеного права, про яке зазначає позивач у позові, та узгоджується з передбаченими законом способами захисту.
У відповідності до ч.6 ст.79-1 ЗК України формування земельних ділянок шляхом поділу, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу земельних ділянок.
Згідно ч.12 ст. 186 ЗК України, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок погоджується у разі поділу, об'єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, землекористувачем.
У відповідності ст.56 до Закону України "Про землеустрій", технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).
Судом встановлено, що Луцькою міською радою відповідно до рішення №44/2 від 25.07.2018р. надано згоду (погодження) КП Луцькі ринки на поділ земельної ділянки на вул. Карпенка-Карого, 1 в м. Луцьку, кадастровий номер 0710100000:22:065:0050, яка перебуває в оренді у позивача згідно договору оренди землі від 20.02.2009р. з додатковими угодами, без будь-якої згоди землекористувача - Волинської обласної спілки споживчих товариств.
Як зазначалося вище, на вказаній земельній ділянці розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають на праві власності Волинської облспоживспілки, а саме: єдиний майновий комплекс (реєстраційний номер об'єкта 1600615307101), що включає торговий комплекс - ринок "Завокзальний" /А-1/ (загальна площа (кв.м): 10837.3) та туалет /Ап/ (загальна площа (кв.м): 199.5) за адресою: Луцьк, вулиця Карпенка-Карого, будинок 1.
У відповідності до ст.24 Закону України Про оренду землі , орендодавець зобов'язаний не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.
Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 144 ГПК України (в редакції, що діяла на день винесення ухвали від 14.06.2018р. у справі №903/390/18 про вжиття заходів забезпечення позову) ухвала господарського суду про забезпечення позову має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Така ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження. Примірник ухвали про забезпечення позову негайно надсилається заявнику, всім особам, яких стосуються заходи забезпечення позову і яких суд може ідентифікувати, а також, залежно від виду вжитих заходів, направляється судом для негайного виконання державним та іншим органам для вжиття відповідних заходів.
Водночас оскаржуване рішення № 44/2 від 25.07.2018 року, прийнято всупереч ухвали Господарського суду Волинської області від 14.06.2018р. по справі 903/390/18, якою вжито заходи забезпечення позову.
Згідно ч.1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість , достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи вищенаведене, оцінюючи подані стороною докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що заявлена позивачем вимога про визнання недійсним та скасування рішення Луцької міської ради №44/2 від 25.07.2018 року підставна та підлягає до задоволення.
Щодо клопотання відповідача про закриття провадження у справі №1.1.-8/7264 від 11.09.2018р.(додаткового обґрунтування №3-19/607 від 25.09.2018р.) (а.с.116, 136-137), то суд зазначає наступне.
Згідно ст.4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи.
Згідно ст.19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст.4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Відповідно до п.6 ч.1 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов'язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Разом з тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб'єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору, а саме публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів.
Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.
Як зазначалося вище рішенням № 44/2 від 25.07.2018 року Луцька міська рада надала згоду Комунальному підприємству Луцькі ринки на поділ земельної ділянки, яка знаходиться в постійному користуванні орендаря - позивача на вул. Карпенка-Карого, 1, площею 3,5294 га, кадастровим номером 0710100000:22:065:0050, для обслуговування ринку Завокзальний , погодила поділ даної земельної ділянки; зобов'язала Комунальне підприємство Луцькі ринки внести зміни до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, які утворилися в результаті поділу та зареєструвати право постійного користування на новостворені земельні ділянки в порядку, визначеному чинним законодавством України, що не є владним управлінським рішенням відповідача, а є формою реалізації власника землі свого волевиявлення на її поділ, а тому даний спір відноситься до юрисдикції господарських судів, відтак суд відмовляє в задоволенні клопотання позивача про закриття провадження у справі.
Також позовна вимоги про визнання недійним та скасування рішення Луцької міської ради № 44/2 від 25.07.2018 року є фактично похідною позовним вимогам у справі №903/390/18 про яку зазначалося вище.
Доводи відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, що викладені у відзиві №3-19/528 від 27.08.2018р., в поясненні №79-В від 03.09.2018р. (а.с. 81-84, 93-94 ), про його прийняття в межах повноважень та при відсутності згоди на поділ земельної ділянки землекористувача, а також яка надана в постійне користування на вул. Карпенка-Карого, 1 не порушує ухвали Господарського суду Волинської області від 25.07.2018 про вжиття заходів забезпечення позову у справі № 903/390/18 та інші доводи спростовується матеріалами справи та законодавством, яке суд застосовує при вирішенні даного позову, а тому до уваги не приймаються.
Згідно ст. 129 ГПК України судовий збір в сумі 1762 грн. покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
в и р і ш и в:
1. Позов задоволити повністю.
2. Визнати недійсним та скасувати рішення Луцької міської ради від 25.07.2018р. №44/2 Про надання КП Луцькі ринки згоди на поділ земельної ділянки, яка надана в постійне користування на вул. Карпенка-Карого, 1 .
3. Стягнути з Виконавчого комітету Луцької міської ради (43025, Волинська область, м.Луцьк, вул.Богдана Хмельницького,19, код 04051327) в користь Волинської обласної спілки споживчих товариств (43016, м.Луцьк, вул.Ковельська,13, код 01743401) 1762 грн. витрат по судовому збору.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено
03.04.2019
Суддя С. В. Костюк
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2019 |
Оприлюднено | 04.04.2019 |
Номер документу | 80917179 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Костюк Софія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні