Рішення
від 25.03.2019 по справі 200/531/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 березня 2019 р. Справа№200/531/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича при секретарі судового засідання Рудь Т.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Заступника керівника Красноармійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області

до Новопетрівської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області

про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії

за участю

прокурора: Буяновський В.В.

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Заступник керівника Красноармійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Новопетрівської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що вивчення стану додержання вимог законодавства у сфері поводження з відходами на території населених пунктів Новопетрівської сільської ради Великоновосілківскього району, проведеним Красноармійьскою місцевою прокуратурою встановлено, що у порушення вимог ст. 19 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст. ст. 12, 21 Закону України Про відходи та ст.ст. 26, 30, 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні не розроблена місцева програма поводження з відходами, не розроблена схема санітарного очищення населених пунктів сільради, не здійснюється ліквідація несанкціонованих звалищ, не проводиться робота комісії з питань поводження з безхазяйними відходами.

Перевірками, проведеними у листопаді 2017 року та червні 2017 року щодо стану виконання приписів №33 від 18.04.2017 року та №72 від 10.11.2017 року встановлено, що вимоги щодо розроблення та затвердження місцевої програми поводження з відходами, розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, організації роздільного збирання корисних компонентів відходів, створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, здійснення контролю за раціональним використанням і безпечним поводженням з відходами, створення постійно-діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини не виконані.

Таким чином, відповідачем не вживаються заходи щодо виконання вимог чинного законодавства у сфері поводження з відходами.

Просив суд визнати протиправною бездіяльність Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області щодо поводження з відходами на території населених пунктів Новопетриківської сільської ради; зобов'язати Новопетриківську сільську раду Великоновосілківського району Донецької області розглянути питання: розроблення та затвердження місцевої програми поводження з відходами, розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, організації роздільного збирання корисних компонентів відходів, створення постійно-діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, ліквідації несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів на території Новопетриківської сільської ради, встановлення попереджувальних щитів у місцях вірогідного утворення несанкціонованого складування побутових відходів.

Ухвалою від 14 січня 2019 року року суд відкрив провадження у справі, призначивши до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 11 лютого 2019 року.

11 лютого 2019 року розгляд справи відкладено на 26 лютого 2019 року.

27 лютого 2019 року представник відповідача надав через канцелярію суду пояснення по справі.

26 лютого 2019 року розгляд справи відкладено на 11 березня 2019 року.

Ухвалою від 11 березня 2019 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 25 березня 2019 року.

Суд дослідивши подані матеріали справи, вислухавши сторін, встановив наступне.

Позивачем на підставі наказу від 17 березня 2017 року №83, направлення на перевірку від 17 березня 2017 року №61, у період з 4.04.2017 року по 18.04.2017 року була проведена планова перевірка відповідача щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, про що було складено акт №33.

Перевіркою додержання вимог законодавства при поводженні з відходами встановлено, що схема санітарного очищення населених пунктів, розташованих на території Новопетриківської сільської ради не розроблена; місцева програма поводження з відходами не розроблена; виконавець послуг з вивезення побутових відходів не визначений; постійно діюча комісія з питань поводження з безхазяйними відходами не створена; умови для стимулювання залучення населення до збиранні заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, не створені; не організоване роздільне збирання корисних компонентів відходів у населених пунктах ради.

Встановлена відсутність контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону, не створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, а також не вирішення питання санітарного очищення населених пунктів ради , що призвело утворення значної кількості стихійних смітників загальною площею більше 2 га. При цьому, попереджувальні щити у місцях несанкціонованих смітників відсутні.

За результатами перевірки складено акт №33 від 18.04.17 року, який був вручений Новопетриківському сільському голові ОСОБА_1 та підписаний ним без зауважень чи заперечень.

Крім цього, 18.04.2017 року Новопетриківському сільському голові вручено припис №33 про усунення виявлених порушень вимог Закону України Про відходи . Одночасно, Новопетриківській сільський голова притягнутий до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 85 грн. за порушення вимог ст.ст. 82-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та 42 Закону України Про відходи .

Перевіркою, проведеною у листопаді 2017 року старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області відділу оперативного контролю Південного регіону Державної екологічної інспекції у Донецькій області Ізмайловою І.Д. щодо стану виконання припису №33 від 18.04.2017 року встановлено, що вимоги припису щодо розроблення та затвердження місцевої програми поводження відходами, розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, організації роздільного збирання корисних компонентів відходів, створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, здійснення контролю за раціональним використанням і безпечним поводженням з відходами, створення постійно-діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини не виконані.

Несанкціоновані звалища на території населених пунктів не ліквідовані, попереджувальні щити у місцях несанкціонованого складування побутових відходів не встановлені. Акт №72 про результати даної перевірки Новопетриківським сільським головою підписано без заперечень та зауважень.

10.11.2017 року Новопетриківському сільському голові повторно внесено припис №72 про усунення порушень вимог законодавства при поводженні з відходами, зокрема приписано в строк до травня 2018 року розробити та затвердити місцеву програму поводження відходами, розробити та затвердити схему санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, організувати роздільне збирання корисних компонентів відходів, створити умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, здійснювати контроль за раціональним використанням і безпечним поводженням з відходами, створити постійно-діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами, створити умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, ліквідувати несанкціоновані звалища твердих побутових відходів на території Новопетриківської сільської ради, а з метою недопущення несанкціонованого складування побутових відходів у подальшому встановити попереджувальні щити у місцях їх вірогідного утворення.

Постановою старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області відділу оперативного контролю Південного регіону Державної екологічної інспекції у Донецькій області Ізмайлової І.Д. від 09.11.2017 року Новопетриківський сільський голова ОСОБА_1 притягнутий до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення за невиконання (невиконання законних розпоряджень та приписів посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорони природних ресурсів) у вигляді штрафу в розмірі 255 грн.

Перевіркою, проведеною у червні 2018 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області відділу оперативного контролю Південного регіону Державної екологічної інспекції у Донецькій області Азаровим А.О. щодо стану виконання припису №72 від 10.11.2017 року встановлено, що вимоги цього припису щодо розроблення та затвердження місцевої програми поводження з відходами, розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, організації роздільного збирання корисних компонентів відходів, створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, здійснення контролю за раціональним використанням і безпечним поводженням з відходами, створення постійно-діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини не виконані.

Несанкціоновані звалища на території населених пунктів сільської ради, а саме у балці з північного боку с. Новопетриківка (приблизною площею 0,3 га), поруч із с. Георгіївна (приблизною площею 0,2 га), із західного боку с. Новопетриківка біля колишньої ферми КСП ім. Чкалова (приблизна площа 0,5 га), зі східного боку с. Новопетриківка біля комбікормового заводу (приблизна площа 0,5 га), із західного боку с. Малий Керменчик (приблизна площа 0,15 га), із східного боку с. Ялинське біля колишньої МТФ КСП ім. Горького (приблизна площа 0,2 га) не ліквідовані, попереджувальні щити у місцях несанкціонованого складування побутових відходів не встановлені.

Акт №27 від 26.06.18 про результати даної перевірки виконання припису Новопетриківським сільським головою підписано без зауважень та заперечень.

Постановою державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області відділу оперативного контролю Південного регіону Державної екологічної інспекції у Донецькій області Азарова А.О. Новопетриківський сільський голова ОСОБА_1 знову притягнутий до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Своїм листом від 27.11.18 №328, адресованим Красноармійській місцевій прокуратурі Новопетриківська сільська рада повідомляє про відсутність станом на 27.11.2018 року програми у сфері охорони навколишнього природного середовища, невикористання бюджетних коштів на природоохоронні заходи, програми поводження з відходами на території ради, відсутність виконавця послуг з вивезення відходів, наявність стихійних несанкціонованих сміттєзвалищ у місцях, зазначених у матеріалах перевірок, проведених державними інспекторами Державної екологічної інспекції у Донецькій області.

Згідно зі статтею 19 Конституції України та частини 3 стаття 24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

З підстав викладеного суд зазначає наступне.

Новопетриківська сільська рада Великоновосілківського району Донецької області є органом місцевого самоврядування, до компетенції якого згідно зі статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні належить вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства.

Відповідно до підпункту 6 та підпункту 15 пункту а частини 1 статті 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.

Згідно з підпунктом 2 пункту а частини 1 статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля.

Пунктом 7 частини 1 статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону України Про відходи , органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції тощо. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об'єктів поводження з відходами.

Статтями 21, 27, 28, 31, 32, 33 Закону України Про відходи на сільські ради покладені обов'язки щодо організації збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, організацію роздільного збирання корисних компонентів, затвердження місцевих та регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням, вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами.

Відповідно до статті 33 Закону України Про відходи , зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Суд зазначає, що не розроблення місцевої програми поводження з відходами, не розроблення та не затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, не забезпечення організації роздільного збирання корисних компонентів відходів, не створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини, не здійснення контролю за раціональним використанням і безпечним поводженням з відходами, не створення постійно-діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, не створення умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини є протиправною бездіяльністю відповідача.

Під бездіяльністю слід розуміти пасивну поведінку особи, яка виражена у формі не вчинення дій, які вона повинна була і мала можливість вчинити відповідно до покладених на неї посадових обов'язків і згідно з законодавством України. Тобто, бездіяльність характеризується пасивною поведінкою особи, тобто не вчинення жодних дій для виконання покладеного на неї обов'язку упродовж тривалого часу. Виявлені порушення вимог законодавства щодо поводження з відходами створюють екологічну небезпеку, негативний вплив на довкілля та здоров'я населення.

Вищевикладене підтверджується актами перевірки Державної екологічної інспекції у Донецькій області про стан дотримання вимог природоохоронного законодавства в частині поводження з відходами, приписами, та постановами про накладення адміністративного стягнення.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до статті 2 Закону України Про благоустрій населених пунктів благоустрій населених пунктів передбачає розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів.

Статтею 5 цього Закону визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють, серед інших, органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

З аналізу вищенаведених нормативно-правових актів визначено, що у питаннях визначення режиму використання безхазяйних відходів, відповідальності за додержання умов поводження з ними, ліквідації несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів, здійснення контролю за діяльністю суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами орган місцевого самоврядування виступає як уповноважений законом орган.

Проте, відповідачем як уповноваженим законом органом ігноруються вищенаведені норми Закону, чим порушуються інтереси територіальної громади, оскільки незадовільний стан місць видалення твердих побутових відходів становить реальну небезпеку не лише для довкілля, а насамперед, для населення, що проживає на цій території.

Суд зазначає, що порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами з боку Новопетриківської сільської ради, незважаючи на вжиті Державною екологічною інспекцією у Донецькій області заходи, протягом тривалого часу не усунуті та продовжують тривати, чим беззаперечно порушено інтереси держави.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Заступника керівника Красноармійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області до Новопетрівської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Новопетриківської сільської ради Великоновосілківського району Донецької області щодо поводження з відходами на території населених пунктів Новопетриківської сільської ради;

Зобов'язати Новопетриківську сільську раду Великоновосілківського району Донецької області (85570, Донецька область, Великоновосілківський район, с. Новопетрівка, вул. Центральна, б. 8, ЄДРПОУ 04340922) розглянути питання: розроблення та затвердження місцевої програми поводження з відходами, розроблення та затвердження схеми санітарного очищення населених пунктів Новопетриківської сільської ради, організації роздільного збирання корисних компонентів відходів, створення постійно-діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, ліквідації несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів на території Новопетриківської сільської ради, встановлення попереджувальних щитів у місцях вірогідного утворення несанкціонованого складування побутових відходів.

Повний текст рішення складено та підписано 04 квітня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя Кониченко О.М.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2019
Оприлюднено04.04.2019
Номер документу80923458
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/531/19-а

Рішення від 25.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні