Рішення
від 03.04.2019 по справі 620/334/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 квітня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/334/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Падій В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Громадська організація Ніжинська правозахисна спілка про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1.) звернулась до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Громадська організація Ніжинська правозахисна спілка про: визнання протиправною бездіяльності Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області при прийнятті рішення від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту , що виразилась у не включенні у перелік осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей; зобов'язання Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області внести зміни у пункт 2 рішення від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту шляхом включення у перелік осіб, що мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей; зобов'язання Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області подати у місячний строк звіт про виконання рішення суду.

Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що відсутність коштів на компенсацію пільгового перевезення дітей з багатодітних сімей не є підставою для не включення даної категорії до переліку осіб, яких перевізник зобов'язаний перевозити безкоштовно. Вважає зазначену бездіяльність відповідача протиправною, оскільки її наслідком стало звуження, а рівно порушення гарантованих законодавством прав і соціальних гарантій, наданих державою сім'ї позивача.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 12.02.2019 прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову та третій особі 5-денний строк з дня отримання позову та відзиву на позов для подання письмових пояснень щодо позову або відзиву.

У строк, визначений судом, відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому останній не погоджується з позовними вимогами, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог та повідомив суд, що повноваження органів місцевого самоврядування щодо питання надання пільг і допомоги, пов'язаних з охороною материнства і дитинства є делегованими державою, а тому повинні фінансуватися державою з Державного бюджету України. В 2019 році з Державного бюджету України відповідачу не надходили кошти на здійснення повноважень щодо вирішення питань про надання пільг і допомоги, пов'язаних з охороною материнства і дитинства, а тому вважають, що правомірно не включили у перелік осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей.

11.03.2019 ОСОБА_1 подана відповідь на відзив, в якій остання вважає доводи відповідача, заявлені в обґрунтування заперечень проти позову, безпідставними та зазначила, що органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями обмежувати дітей з багатодітних сімей реалізації права на безкоштовний проїзд. Законодавство не передбачає таких винятків також і у випадках відсутності коштів на відшкодування пільг, гарантованих державою.

У строк, визначений судом, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Громадська організація Ніжинська правозахисна спілка подала пояснення щодо адміністративного позову, в якому підтримала позов у повному обсязі та зазначила, що Порядком відшкодування коштів перевізникам за пільгове перевезення окремих категорій громадян автомобільним транспортом загального користування в м. Ніжині, затвердженого рішенням виконавчого комітету Ніжинської міської ради від 23.03.2017 №60, визначено механізм проведення розрахунків компенсаційних виплат за пільговий проїзд за рахунок коштів міського бюджету підприємствам, що здійснюють пільгове перевезення громадян.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що сім'я ОСОБА_1 є багатодітною сім'єю, що підтверджується свідоцтвами про народження дітей та посвідченнями, наявними в матеріалах справи (а.с.11-18).

Рішенням Виконавчого комітету Ніжинської міської ради від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту встановлено тариф на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в м. Ніжині та визначено перелік пасажирів, які мають право на безкоштовний проїзд, серед яких відсутня така категорія пасажирів, як діти з багатодітних сімей.

Вважаючи протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області, що виразилась у не включенні у перелік осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров'я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини, визначає Закон України від 26.04.2001 №2402-III Про охорону дитинства (далі - Закон №2402-III).

Згідно зі статтею 1 Закону №2402-III охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав; багатодітна сім'я - сім'я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім'ї включаються також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, - до закінчення навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.

Статтею 2 Закону №2402-III визначено, що завданням законодавства про охорону дитинства є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні.

Відповідно до статті 5 Закону №2402-III місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, зокрема, проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері; можуть забезпечувати пільговий проїзд учнів, вихованців, студентів до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, та передбачати на це відповідні видатки з місцевих бюджетів; вирішення питань про надання пільг та державної допомоги дітям та сім'ям з дітьми відповідно до законодавства.

Згідно з пунктом 4 частини 6 статті 13 Закону №2402-III дітям з багатодітних сімей надаються пільги, зокрема така пільга, як безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту (крім таксі), автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, у тому числі внутрірайонних, внутрі- та міжобласних незалежно від відстані та місця проживання, за наявності посвідчення встановленого зразка, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - також електронного квитка, який видається на безоплатній основі.

Згідно зі статтею 28 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон№280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, власні (самоврядні) повноваження, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Статтею 32 Закону №280/97-ВР передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження, зокрема, забезпечення пільгового проїзду учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів.

Згідно зі статтею 34 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження, зокрема, встановлення за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових до встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення; делеговані повноваження зокрема, вирішення відповідно до законодавства питань про надання пільг і допомоги, пов'язаних з охороною материнства і дитинства.

Суд зауважує, що відносини підприємств з перевезення пасажирів з органами місцевого самоврядування регулюються: Законами України Про транспорт , Про міський електричний транспорт , Про автомобільний транспорт , кодексами (статутами) окремих видів транспорту, іншими актами законодавства України.

Частиною 1 статті 5 Закону України Про транспорт передбачено, що відносини підприємств транспорту загального користування з органами місцевого самоврядування будуються на основі податків, податкових пільг, встановлених нормативів та інших економічних засобів відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до статті 12 Закону України Про транспорт обов'язком підприємств транспорту є забезпечення, зокрема, права на пільги громадян щодо користування транспортом.

Згідно зі статтею 91 Бюджетного кодексу України до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки, зокрема, на програми місцевого значення стосовно дітей, молоді, жінок, сім'ї, у тому числі на підтримку діяльності молодіжних центрів; компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян; місцеві програми соціального захисту окремих категорій населення.

З системного аналізу чинного законодавства України випливає, що дітям з багатодітних сімей надається, зокрема, така пільга, як безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту (крім таксі), автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, у тому числі внутрірайонних, внутрі- та міжобласних незалежно від відстані та місця проживання і вирішення цього питання віднесено до повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування згідно зі статтею 34 Закону №280/97-ВР.

Як випливає з рішення Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту , при його прийнятті відповідач позбавив права на пільговий проїзд дітей з багатодітних сімей, які мають такі права на пільги у користуванні громадським пасажирським транспортом згідно з чинним законодавством України.

Суд зауважує, що чинне законодавство України не надає виконавчим органам місцевого самоврядування право встановлювати будь-які обмеження щодо їх використання особами, які мають на них право.

Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб'єкт владних повноважень не довів правомірність своєї бездіяльності.

За таких обставин суд дійшов висновку, що Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області протиправно не включив у перелік осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей, а тому суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області при прийнятті рішення від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту , що виразилась у не включенні у перелік осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей.

При цьому позовна вимога про зобов'язання вчинити певні дії є похідною від вимог про визнання протиправними дій чи бездіяльності, рішень владного суб'єкта та, як спосіб захисту порушеного права, застосовується судом у разі невиконання суб'єктом владних повноважень покладених на нього обов'язків, а тому позовна вимога щодо зобов'язання Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області внести зміни у пункт 2 рішення від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту шляхом включення у перелік осіб, що мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей також підлягає задоволенню, оскільки є похідною від основної позовної вимоги, яка судом задоволена.

Відповідно до частини 1 статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Враховуючи, що завданням законодавства про охорону дитинства є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні, та з метою забезпечення реалізації прав дітей з багатодітних сімей на безоплатний проїзд у міському пасажирському автомобільному транспорті, суд вважає за доцільне зобов'язати Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області подати у місячний строк, з моменту набрання законної сили рішенням, звіт про виконання рішення суду.

Суд відхиляє доводи відповідача щодо того факту, що в 2019 році з Державного бюджету України відповідачу не надходили кошти на здійснення повноважень щодо вирішення питань про надання пільг і допомоги, пов'язаних з охороною материнства і дитинства, оскільки відсутність фінансування державою делегованих повноважень органам місцевого самоврядування не повинно впливати на реалізацію права дітей з багатодітних сімей на безкоштовний проїзд та не може бути підставою порушення гарантованих законодавством прав і соціальних гарантій, наданих державою сім'ї позивача, а отже і не є підставою для не включення даної категорії осіб до переліку осіб, яких перевізник зобов'язаний перевозити безкоштовно.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Беручи до уваги те, що позивачем при поданні позовної заяви до суду сплачено судовий збір і суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, сума судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 768,40грн., сплачена позивачем, підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 139, 142, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Громадська організація Ніжинська правозахисна спілка про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області при прийнятті рішення від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту , що виразилась у не включенні у перелік осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей.

Зобов'язати Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області внести зміни у пункт 2 рішення від 27.12.2018 №458 Про встановлення тарифів на послуги міського пасажирського автомобільного транспорту шляхом включення у перелік осіб, що мають право на безкоштовний проїзд, дітей з багатодітних сімей.

Зобов'язати Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області подати у місячний строк, з моменту набрання законної сили рішенням, звіт про виконання рішення суду.

Стягнути з Виконавчого комітету Ніжинської міської ради Чернігівської області на користь ОСОБА_1 витрати на оплату судового збору у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1, АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1.

Відповідач: Виконавчий комітет Ніжинської міської ради Чернігівської області, пл. імені Івана Франка, 1, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ - 04061783.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Громадська організація Ніжинська правозахисна спілка , вул. Шевченка, 20/1, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ - 42257147.

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2019
Оприлюднено04.04.2019
Номер документу80924780
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/334/19

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 02.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 23.09.2019

Цивільне

Зачепилівський районний суд Харківської області

Яценко Є. І.

Ухвала від 29.08.2019

Цивільне

Зачепилівський районний суд Харківської області

Яценко Є. І.

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 20.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 22.05.2019

Цивільне

Зачепилівський районний суд Харківської області

Яценко Є. І.

Ухвала від 16.05.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні