Постанова
від 01.04.2019 по справі 811/1437/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

01 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 811/1437/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,

за участю секретаря судового засідання Лащенко Р.В.

за участю сторін (представників): не з'явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду (суддя 1-ї інстанції Черниш О.А.) від 17вересня 2018р. в адміністративній справі №811/1437/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю"Агро-Дім" до Державної фіскальної служби України про зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

          Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України про зобов'язання вчинити певні дії.

          У позові позивач просив зобов'язати зареєструвати податкову накладну, оскільки її реєстрації безпідставно було зупинена, а рішення про відмову у її реєстрації прийнято необґрунтовано.

          Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17вересня 2018р. позов задоволено.

          Не погоджуючись з вказаним рішенням, ДФС подала апеляційну скаргу, в якій вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти по справі нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

          В судове засіданні сторони не з'явились.

          Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

          З матеріалів справи вбачається, що 28.09.2017р. позивач направив податкову накладну №3 від 04.09.2017 року на загальну суму 197304 грн., у т.ч. ПДВ – 32884 грн. в електронній формі засобами телекомунікаційного зв'язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. (а.с.12, 15)

          За результатами обробки цієї податкової накладної автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України позивачу 28.09.2017 року надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з тієї причини, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 3808. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. (а.с. 15)

          У зв'язку з цим позивач 28.12.2017 року направив до контролюючого органу пояснення та документи на підтвердження здійснення господарської операції за цією податковою накладною. (а.с. 71)

          Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 05.01.2018 року прийнято рішення №540286/40065477 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 04.09.2017 року. (а.с. 16 – 17, 69)

          Не погодившись з цим рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

          Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, застосовуючи норму ч. 2 ст. 9 КАС України, виходив з того, що спірне рішення комісії ДФС повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, проте відповідачем не встановлено конкретно, які з наданих позивачем документів складені з порушенням законодавства і в чому саме полягають ці порушення.

          Колегія суддів погоджується з цим висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

          Судом першої інстанції встановлено та вбачається з матеріалів справи, що між позивачем (постачальник) та ТОВ "Агротех" укладено договір поставки №63-ЗЗР від 01.09.2017 року, за умовами якого позивач як постачальник зобов'язується поставити та передати у зумовлений строк покупцеві продукцію для сільгоспвиробництва, а покупець ТОВ "Агротех" прийняти товар та сплатити за нього певну грошову суму. Загальна кількість та найменування товару, що підлягає поставці, його певне співвідношення (асортимент), упаковка та маркування, ціна, строк, порядок поставки та оплати, а також умови, визначаються в додаткових угодах (специфікаціях), які є невід'ємними частинами даного договору. (а.с. 84 - 85)

          На виконання умов договору та додаткової угоди (специфікації) №1 від 04.09.2017 року позивач поставив ТОВ "Агротех" хімічний препарат "Гліфоган 480 в.р." у кількості 2000 л вартістю 197304 грн., що підтверджується видатковою накладною №572 від 04.09.2017 року, складеною ТОВ "Агро-Дім", та товарно-транспортними накладними №Р572 та №Р573 від 04.09.2017 року, складеними ТОВ "Агротех". (а.с. 87, 90, 91, 92)

          Розрахунки між сторонами договору проведені шляхом зарахування коштів у сумі 57091,39 грн. за договором №11-ЗЗР від 03.03.3016 року та у сумі 140212, 61 грн. за договором №5-МД від 24.01.2017 року, сплачених позивачу ТОВ "Агротех". (а.с. 72 - 75)

          Позивач на дату виникнення податкових зобов'язань за фактом відвантаження товару склав податкову накладну №3 від 04.09.2017 року на загальну суму 197304 грн., у т.ч. ПДВ – 32884 грн. та в електронній формі засобами телекомунікаційного зв'язку направив її 28.09.2017 року на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. (а.с.12, 15)

          За результатами обробки цієї податкової накладної автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України позивачу 28.09.2017 року надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з тієї причини, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 3808. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. (а.с. 15)

          У зв'язку з цим позивач 28.12.2017 року направив до контролюючого органу пояснення та документи на підтвердження здійснення господарської операції за цією податковою накладною. (а.с. 71)

          Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 05.01.2018 року прийнято рішення №540286/40065477 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 04.09.2017 року. (а.с. 16 – 17, 69)

          Відповідно до п.201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

          Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

          Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

          Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

          Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

          У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

          Відповідно до п.201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

          Згідно з пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

          У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

          Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

          Таким чином, можливість надати платником податків вичерпний перелік документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, залежить від чіткого визначення фіскальним органом у квитанції конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та пропозицій.

          З матеріалів справи вбачається, що позивачем, відповідно до Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений наказом МФУ 13.06.2017 року №567, були надані документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі, копії яких долучені до матеріалів справи.

          Згідно з положеннями пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

          Відповідно до пп.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

          Зазначена комісія приймає рішення про:

          - реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

          - відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

          Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

          Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

          Також, згідно постанови КМ України від 29.03.2017 року №190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

          - ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

          - ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

          - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

          З матеріалів справи, а саме з квитанції вбачається, що реєстрація податкової накладної №3 від 04.09.2017 року була зупинена у зв'язку з її відповідністю, як зазначено ДФС, пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків.

          Відповідно до п.6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями, зокрема (п.1): обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75% загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).

          У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

          Отже, з наведених норм вбачається, що спірне рішення комісії ДФС повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

          Відповідно матеріалам справи, квитанція не містить чіткого визначення невідповідності критерію та які документи необхідно надати.

          Позивачем в свою чергу було подано пояснення до податкового органу та документи, проте відповідачем було прийнято про відмову у реєстрації податкової накладної (а.с. 16, 17).

          Зі спірного рішення вбачається, що у якості підстави для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних комісія ДФС зазначає: "Надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування". Таке формулювання свідчить про необґрунтованість спірного рішення відповідача, оскільки з нього не можливо встановити які саме документи складені з порушенням законодавства та які саме документи відповідно до встановленого законом переліку позивач не надав.

          За таких підстав, колегія суддів вважає, що спірне рішення ДФС від 05.01.2018 року №№540286/40065477 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 04.09.2017 року не містить чіткої підстави для відмови у реєстрації, є необґрунтованим, а тому підлягає скасуванню.

          Відповідно до пп.201.16.4 п.201.16 ст.201 ПК України (в редакції на час виникнення правовідносин) податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

          а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

          б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

          Встановлені обставини справи свідчать про те, що позивачем було подано до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних, реєстрації яких зупинена.

          В той же час, Комісією Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, незважаючи на зазначені повідомлення товариства та додані до них документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрації яких зупинені, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

          Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо необґрунтованості оскаржуваних рішень відповідача, а тому на думку колегії суддів суду апеляційної інстанції, суд першої інстанції вірно застосував норму ч. 2 ст. 9 КАС України, для відновлення прав та інтересів позивача.

          Дійшовши обґрунтованого висновку про неправомірність оскарженого рішення відповідача, суд першої інстанції вірно виходив із того, що належним способом захисту порушеного права є не лише скасування такого рішення відповідача, а й зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

          Враховуючи викладене, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду не вбачається.

          Керуючись ст. 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

          Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.

          Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2018р. в адміністративній справі №811/1437/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю"Агро-Дім" до Державної фіскальної служби України про зобов'язання вчинити певні дії – залишити без змін.

          Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

          Повний текст постанови складено 03 квітня 2019 року.

Головуючий - суддя                                                                      Н.І. Малиш

                     суддя                                                                      С.В. Білак

                     суддя                                                                      В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2019
Оприлюднено05.04.2019
Номер документу80925190
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —811/1437/18

Постанова від 01.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 01.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 17.09.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 31.07.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 15.05.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні