Рішення
від 02.04.2019 по справі 488/3016/17
КОРАБЕЛЬНИЙ РАЙОННИЙ СУД М. МИКОЛАЄВА

КОРАБЕЛЬНИЙ РАЙОННИЙ СУД ОСОБА_1

Справа № 488/3016/17

Провадження № 2/488/190/19 р.

РІШЕННЯ

Іменем України

02.04.2019 року м. Миколаїв

Корабельний районний суд м. Миколаєва в складі:

судді Лазаревої Г. М.,

при секретарі Чуб Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Миколаєва цивільну справу за позовом керівника Миколаївської місцевої прокуратури № 2 в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації до Миколаївської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3, треті особи: Державне підприємство "Миколаївське лісове господарство", ОСОБА_4, Виконавчий комітет Миколаївської міської ради, про визнання незаконним та скасування рішень міської ради, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку та її витребування ,

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2017 року керівник Миколаївської місцевої прокуратури № 2 звернувся до суду із даним позовом в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації до відповідачів - Миколаївської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3, в якому просив:

- визнати незаконним та скасувати пункт 33 розділу 4 рішення Миколаївської міської ради № 31/52 від 19.12.2008 року, яким погоджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 1000 кв.м. за рахунок земель ДП "Миколаївське лісове господарство" для будівництва та обслуговування індивідуального житлового будинку і господарських будівель по пров. Менделєєва, 1/18 в м. Миколаєві.

- визнати недійсним державний акт на право власності на землю серії ЯЗ № 249433, виданий на ім'я ОСОБА_2 та зареєстрований 26.02.2009 року у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900100262.

- витребувати із незаконного володіння ОСОБА_3 у власність держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації земельну ділянку по пров. Менделєєва, 1/18 в м. Миколаєві площею 1000 кв.м. з кадастровим номером 4810136600:05:001:0040.

- стягнути з відповідачів сплачений судовий збір.

В обгрунтування позову прокурор вказав наступне.

Пунктом 8 розділу 1 рішення Миколаївської міськради № 22/51 від 13.03.2008 року ОСОБА_2 було надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 000 кв.м. за рахунок земель ДП "Миколаївське лісове господарство" з метою передачі її у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських споруд по провулку Менделєєва в м. Миколаєві, з присвоєнням окремої адреси.

Пунктом 33 розділу 4 рішення Миколаївської міськради № 31/52 від 19.12.2008 року було затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 1000 кв.м. за рахунок земель ДП "Миколаївське лісове господарство" для будівництва та обслуговування індивідуального житлового будинку і господарських будівель по пров. Менделєєва, 1/18 в м. Миколаєві.

На підставі вищевказаних рішень та постанови Ленінського районного суду м. Миколаєва від 31.10.2008 року ОСОБА_2 отримала Державний акт про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4810136600:05:001:0040 серії ЯЗ № 249433 від 26.02.2009 року.

Прокурор вважає, що зазначені рішення Миколаївської міськради були прийняті із порушенням вимог чинного законодавства, та із перевищенням повноважень Миколаївської міськради, мотивуючи це тим, що спірна земельна ділянка відноситься до земель державної власності, розпорядження якими здійснюється виключно органами державної виконавчої влади, а не органами місцевого самоврядування. Крім того, на момент прийняття оспорюваних рішень земельна ділянка відносилась до складу земель державного лісового фонду урочища "Жовтневе" та перебувала в постійному користуванні ДП "Миколаївське лісове господарство", не вилучалась у нього в установленому законом порядку і проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не погоджувався.

Посилаючись на викладене, прокурор просив позов задовольнити.

У судовому засіданні прокурор підтримав позов у повному обсязі з вищезазначених підстав та просив його задовольнити.

Представник позивача - Миколаївської обласної державної адміністрації підтримала позовні вимоги та просила їх задовольнити.

Представник відповідача - Миколаївської міської ради в судове засідання не з'явився, надав заяву, в якій позовні вимоги визнав у повному обсязі.

Відповідачі ОСОБА_2, ОСОБА_3 в судове засідання не з'явилися, про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, причини неявки суду невідомі.

Треті особи без самостійних вимог на предмет спору у судове засідання своїх представників не направили, причини неявки суду невідомі, про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення осіб, які приймають участь у справі, та дослідивши надані письмові докази по справі, суд прийшов до наступного висновку.

Судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.

Із наявної у матеріалах справи копії рішення Миколаївської міськради № 22/51 від 13.03.2008 року вбачається, що пунктом 8 розділу 1 цього рішення ОСОБА_2 було надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 000 кв.м. за рахунок земель ДП "Миколаївське лісове господарство" з метою передачі її у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських споруд по провулку Менделєєва в м. Миколаєві, з присвоєнням окремої адреси.

Пунктом 33 розділу 4 рішення Миколаївської міськради № 31/52 від 19.12.2008 року було затверджено проект землеустрою та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 1000 кв.м. за рахунок земель ДП "Миколаївське лісове господарство" для будівництва та обслуговування індивідуального житлового будинку і господарських будівель по пров. Менделєєва, 1/18 в м. Миколаєві.

На підставі вищевказаних рішень та постанови Ленінського районного суду м. Миколаєва від 31.10.2008 року ОСОБА_2 отримала Державний акт про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4810136600:05:001:0040 серії ЯЗ № 249433 від 26.02.2009 року. Вказаний державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за № 010900100262.

Судовим розглядом встановлено, що спірна земельна ділянка була надана ОСОБА_2 за рахунок земель, що віднесені до земель держлісфонду урочища "Жовтневе", квартал 43, та перебувають у постійному користуванні ДП "Миколаївське лісове господарство" і це підтверджується наявними у матеріалах даної справи, та дослідженими у судовому засіданні доказами, зокрема, інформацією ВО "Укрдержліспроект" № 402 від 05.07.2017 року, викопіровкою кварталу 43 Миколаївського лісництва ДП "Миколаївський лісгосп" станом на 01.01.2008-01.01.2009 р.р., накладеною на публічну кадастрову карту України, листом Миколаївського обласного управління лісового та мисливського господарства № 483 від 30.06.2017 року.

Стаття 13 Конституції України визначає, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Стаття 1 ЛК України визначає, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце-розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території країни, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави. Незаконне вилучення земель державної власності лісогосподарського призначення та подальша передача їх у приватну власність грубо порушують інтереси держави у сфері ефективного використання земельних та лісових ресурсів, оскільки унеможливлюють реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земельних і лісових ресурсів з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.

Згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Відповідно до ч. 5 ст. 116 ЗК України передача земельної ділянки в оренду чи у власність допускається лише після вилучення її у попереднього власника чи користувача.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 31 ЛК України визначено, що обласні державні адміністрації у сфері лісових відносин у межах своїх повноважень на їх території приймають рішення про виділення в установленому порядку для довгострокового тимчасового користування лісами лісових ділянок, що перебувають у державній власності, на відповідній території.

Відповідно до ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 6 ст. 149 ЗК України право вилучати земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення надано обласним державним адміністраціям.

Проте, згідно інформації Миколаївької обласної державної адміністрації № 2901/0/05-47/3-17 від 30.06.2017 року розпорядження про вилучення з постійного користування ДП "Миколаївське лісове господарство" спірної земельної ділянки не приймались.

Виходячи із такого, суд приходить до висновку, що Миколаївською міськрадою передано у власність ОСОБА_2 спірну земельну ділянку без її вилучення у ДП "Миколаївське лісове господарство" у встановленому законом порядку та фактично із зміною її цільового призначення.

Частиною 4 ст. 20 ЗК України встановлено, що зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього середовища та лісового господарства.

Оскільки спірна земельна ділянка державного лісового фонду надавалась ОСОБА_2 для цілей, не пов'язаних із веденням лісового господарства і використання лісових ресурсів, що фактично свідчить про зміну її цільового призначення, то проект відведення мав би бути погоджений органом виконавчої влади з питань лісового господарства. Однак, за інформацією Миколаївського обласного управління лісового та мисливського господарства № 483 від 30.06.2017 року проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 земельної ділянки не погоджувався, висновок не надавався.

Також, судом встановлено, що відповідно до генерального плану розвитку міста ОСОБА_1, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР № 403 від 24.11.1986 року, який був містобудівною документацією, діючою на момент прийняття відповідачем вказаних рішень, - обов'язковим документом для всіх організацій та установ, які здійснюють будівництво на території міста, а також використання землі в планувальних межах міста, та Правил використання та забудови території м. Миколаєва, затверджених рішенням Миколаївської міської ради № 15/41 від 17.10.2003 року, спірна земельна ділянка розташована на території зони зелених насаджень та належить до ландшафтно-рекреаційної зони загальноміського значення.

Статтею 152 ЗК України встановлено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється у тому числі шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав та визнання недійсним рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 154 ЗК України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов'язки чи обмеження.

Згідно зі ст. 21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсним рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої відповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до пункту 11 Постанови Пленуму ВСУ «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» від 16.04.2004 № 7, розглядаючи позови про захист прав власників земельних ділянок і землекористувачів (про усунення перешкод у користуванні ними тощо), суд має перевіряти законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки іншій особі без вилучення (викуп) її в позивача в установленому порядку і за наявності для цього підстав ухвалювати рішення про його недійсність.

Враховуючи вищенаведене, а також те, що Миколаївською міськрадою в односторонньому порядку, всупереч діючому законодавству, з порушенням своїх повноважень, та за відсутності висновку спеціально уповноваженого органу лісового господарства, було вилучено у законного землекористувача - ДП «Миколаївське лісове господарство» , спірну земельну ділянку поза волею останнього, та прийнято рішення про розпорядження цією земельною ділянкою, то суд вважає, що оспорювані керівником Миколаївської місцевої прокуратури № 2 пункти рішення Миколаївської міськради підлягають визнанню незаконними та скасуванню.

Крім цього, відповідно до п. 2.3. Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із внесеними змінами) - державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.

Враховуючи викладене, а також те, що державний акт був виданий ОСОБА_2 на підставі рішень міськради, які суд вважає незаконними, то він також підлягає визнанню недійсним.

Судовим розглядом також встановлено, що після отримання ОСОБА_2 зазначеного державного акту на землю, між нею та ОСОБА_4 був укладений договір купівлі-продажу № 912 від 11.10.2012 року, згідно якого останній набув право власності на зазначену земельну ділянку, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідний запис.

В подальшому між ОСОБА_4 та ОСОБА_3 укладено договір купівлі-продажу № 204 від 17.04.2015 року, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відповідний запис № 9410504 від 17.04.2015 року.

Оглядом спірної земельної ділянки встановлено, що вона є вільною від забудов, будівельні роботи на ній не проводяться.

Відповідно до ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

На підставі ст. 387 ЦК України суд знаходить такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги щодо витребування із чужого незаконного володіння ОСОБА_3 земельної ділянки площею 1 000 кв.м. з кадастровим номером 4810136600:05:001:0040, яка розташована за адресою: м. Миколаїв, пров. Менделєєва, 1/18, та передання її у власність держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації.

Доказів, які б спростовували вищевикладені висновки, судом не здобуто.

На підставі ст. 141 ЦПК України з відповідачів на користь Прокуратури Миколаївської області належить стягнути судовий збір.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 258-259, 264-265, 268, 354 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати пункт 33 розділу 4 рішення Миколаївської міської ради № 31/52 від 19.12.2008 року, яким погоджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 1000 кв.м. за рахунок земель ДП "Миколаївське лісове господарство" для будівництва та обслуговування індивідуального житлового будинку і господарських будівель по пров. Менделєєва, 1/18 в м. Миколаєві.

Визнати недійсним державний акт на право власності на землю серії ЯЗ № 249433, виданий на ім'я ОСОБА_2 та зареєстрований 26.02.2009 року у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900100262.

Витребувати із незаконного володіння ОСОБА_3 у власність держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації земельну ділянку по пров. Менделєєва, 1/18 в м. Миколаєві площею 1000 кв.м. з кадастровим номером 4810136600:05:001:0040.

Стягнути з Миколаївської міської ради, ОСОБА_2, ОСОБА_3 на користь Прокуратури Миколаївської області судовий збір у розмірі по 2227,82 гривень з кожного.

Рішення може бути оскаржено до Миколаївського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня проголошення рішення. У випадку проголошення у судовому засіданні лише вступної та резолютивної частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування сторін:

Позивач: Керівник Миколаївської місцевої прокуратури № 2, 54050, м. Миколаїв, пр. Богоявленський, 314.

Відповідач: Миколаївська міська рада, код ЄДРПОУ 04056612, 54001, м. Миколаїв, вул. Адміральська, 20.

Відповідач ОСОБА_2, 54000, м. Миколаїв, вул. Паризької Комуни, 26/2.

Відповідач ОСОБА_3, 54051, АДРЕСА_1.

Третя особа: Державне підприємство "Миколаївське лісове господарство", код ЄДРПОУ 33437380, 54007, м. Миколаїв, вул. Г. Дивіної, 2-в.

Третя особа: ОСОБА_4, 54000, АДРЕСА_2.

Третя особа: Виконавчий комітет Миколаївської міської ради, 54000, м. Миколаїв, вул. Адміральська, 20.

Суддя: Г.М. Лазарева

СудКорабельний районний суд м. Миколаєва
Дата ухвалення рішення02.04.2019
Оприлюднено08.04.2019
Номер документу80964380
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —488/3016/17

Ухвала від 01.07.2019

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Ухвала від 07.06.2019

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Ухвала від 27.05.2019

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Ухвала від 11.04.2018

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Рішення від 02.04.2019

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Ухвала від 11.12.2017

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Рішення від 02.04.2019

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Ухвала від 21.08.2017

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

Ухвала від 21.08.2017

Цивільне

Корабельний районний суд м. Миколаєва

Лазарева Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні