РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 05 квітня 2019 року справа № 580/441/19 м. Черкаси Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гараня С.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Черкаській області до приватного акціонерного товариства “Черкасивторресурси” про застосування заходів реагування, ВСТАНОВИВ: 06.02.2019 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, бул. Шевченка, 205, ідентифікаційний код 39881228) з адміністративним позовом до приватного акціонерного товариства “Черкасивторресурси” (18005, м. Черкаси, вул. Гоголя, 421), в якому просить застосувати заходи реагування до відповідача, а саме: зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих виконання: - газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; - робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою 1000 В, а також експлуатацію (застосування) електроустаткування вище 1000 В, зокрема: трансформаторної підстанції 10/04 кВ № 797, № 305 розміщених по вул. Сурікова, 20, що в м. Черкаси. Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведеної перевірки ПрАТ “Черкасивторресурси” позивачем зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю і здоров'ю працівників підприємства, що є наслідком для застосування заявлених в позові заходів реагування. Ухвалою судді від 12.02.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд у спрощеному позовному проваджені, з повідомленням, викликом сторін. Представник позивача 25.03.2019 до зали судового засідання прибув та просив задовольнити позовні вимоги (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, в зв'язку з частковим усуненням встановлених порушень), в частині застосування до ПрАТ “Черкасивторресурси” заходів реагування, а саме: зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих виконання: - газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; - робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою 1000 В, зокрема, трансформаторної підстанції 10/04 кВ № 797, № 305 розміщених по вул. Сурікова, 20, що в м. Черкаси. Представник відповідача до зали судового засідання не прибув, натомість надіслав відзив на позовну заяву в якому зазначив, що ПрАТ “Черкасивторресурси” порушення, які були встановлені актом перевірки від 14.12.2018 № 930-072 усунуті в повному обсязі, що є підставою для відмов в задоволенні позову. Також заявив клопотання про розгляд справи за його відсутності. В судовому засіданні 25.03.2019 головуючим було повідомлено представнику позивача, що рішення у даній справі буде прийнято на протязі строку розгляду справи. Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке. Матеріалами справ встановлено, що уповноваженими посадовими особами позивача відповідно до направлення на проведення перевірки від 26.11.2018 № 2685, виданого на підставі наказу від 26.11.2018 № 1141-П та згідно з річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Управління Держпраці у Черкаській області на 2018 рік, затвердженим наказом Управління Держраці у Черкаській області від 22.11.2017 № 67-АГ, у період з 11.12.2018 по 22.12.2018 було проведено планову перевірку дотримання ПрАТ “Черкасивторресурси” вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами планової перевірки складено акт від 14.12.2018 № 930-072, яким встановлені факти порушення ПрАТ “Черкасивторресурси” вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, а саме: - згідно договору на електропостачання № 464 з Черкаським міським РЕМ ПАТ «Черкасиобленерго» ПрАТ “Черкасивторресурси” експлуатує електроустаткування вище 1000 В: трансформаторні підстанції 10/0,4 кВ № 797, № 305, які розміщені по вул. Сурікова, 20, що в м. Черкаси без наявності дозволу від органів Держпраці на експлуатацію устаткування напругою понад 1000 В та на виконання робіт підвищеної небезпеки на ремонт і технічне обслуговування устаткування напругою понад 1000 В, що є порушенням п.8 додатку 3, п.2 додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107, із змінами внесеними постановою КМУ від 07.02.2018 № 48; - здійснюється виконання газонебезпечних робіт та робі у вибухопожежонебезпечних зонах без одержання дозволу відповідно до п.6 додатку 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107, із змінами внесеними постановою КМУ від 07.02.2018 № 48, що є порушенням вимог п.3.1 розділу ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки системи газопостачання». На підставі акту перевірки позивачем видано припис від 14.12.2018 № 422-072 з вимогою усунення наведених порушень. Оскільки у встановлені строки виявлені порушення усунуті не були, це спонукало Управління Держпраці у Черкаській області звернутись з відповідним позовом до суду. Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного. Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 № 96 (далі положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці. Згідно п.7 Положення № 96, Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Відповідно до Положення про управління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Держпраці від 22.06.2017 № 75 (далі положення №75), управління Держпраці у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці. Повноваження управління поширюються на територію Черкаської області. Відповідно до п. 3 Положення № 75, основними завданнями управління є: - реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; - здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на обласному рівні; - здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки; - організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи. Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Порядок здійснення заходів державного нагляду визначений Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфер господарської діяльності від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон N 877-V), а також підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та на його виконання. Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону № 877- V, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Частиною 1 статті 4 Закону № 877- V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках передбачених законом. В силу положень частини 2 статті 4 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII, державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці. Згідно із ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці» посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції. Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці», посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих. Частиною 7 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. За ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей. Судом встановлено, що за наслідками проведеної перевірки ПрАТ “Черкасивторресурси” з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки були встановлені порушення, які створюють загрозу життю і здоров'ю працівників та передбачають необхідність їх негайного усунення. Так, в ході розгляду справи представник позивача зменшив розмір первинних позовних вимог, що був заявлений у позовній заяві 01.02.2019, у зв'язку з отриманням відповідачем дозволу від 01.03.2019 № 076.19.71 на експлуатацію електроустаткування напругою понад 1000 В, внаслідок чого просив суд застосування до ПрАТ “Черкасивторресурси” заходи реагування, а саме: зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих виконання: - газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; - робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою 1000 В, зокрема, трансформаторної підстанції 10/04 кВ № 797, № 305 розміщених по вул. Сурікова, 20, що в м. Черкаси. У відзиві на позовну заяву представник відповідача наголосив, що ПрАТ “Черкасивторресурси” порушення, які були встановлені актом перевірки від 14.12.2018 № 930-072 усунуті в повному обсязі (працівники ПрАТ “Черкасивторресурси” не залучаються до виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою понад 1000 В, оскільки 01.12.2018 підприємством укладено договір № 74 з ТОВ «ПФ Енергетик», яка відповідальна за ремонт і технічне обслуговування електроустаткування ПрАТ “Черкасивторресурси” і має відповідний дозвіл на виконання даних робіт. В зв'язку з тим, що для отримання дозволу на проведення газонебезпечних робіт на автозаправній станції за адресою: м. Черкаси, вул. Сурікова, 20 товариству необхідні значні фінансові ресурси, то на даний час, роботу вказаного АЗС з 01.03.2019 згідно наказу від 15.02.2019 № 19 «Про консервацію об'єкту основних засобів – автозаправної станції» призупинено до отримання відповідного дозволу від управління Держпраці у Черкаській області), що є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Суд критично розцінює вищевказані доводи, з огляду на наступне. Відповідно до п.6 Додатку 2 Порядку № 1107, газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах, а також відповідно до п.2 Додатку 2 Порядку № 1107 роботи з монтажу, демонтажу, налагодження, ремонту, технічного обслуговування, реконструкції машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатках 3 і 7 до Порядку № 1107, є роботами підвищеної небезпеки. Відповідно до п.1.10 Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики 25.07.2006 № 258, для виконання робіт в діючих електроустановках (які відносяться до об'єктів підвищеної небезпеки) або для їх обслуговування споживач має право залучати спеціалізовану організацію. Експлуатація електроустановок споживачів спеціалізованою організацією повинна бути забезпечена відповідно до вимог цих Правил. Відповідно до ч.3 ст.837 Цивільного кодексу України для виконання окремих видів робіт, встановлених законом, підрядник (субпідрядник) зобов'язаний одержати спеціальний дозвіл. Тобто, можливість виконання робіт підвищеної небезпеки на підставі договору підряду має право лише той підрядник, який має відповідний дозвіл, одержаний згідно з Порядком № 1107. Як вбачається зі змісту відзиву на адміністративний позов від 13.03.2019, відповідач вказує, що працівники товариства не залучаються до виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою понад 1000 В, у зв'язку з укладенням договору від 01.12.2018 № 74 зі спеціалізованою організацією - ТОВ «ПФ Енергетик», що має дозвіл на виконання вказаних робіт підвищеної небезпеки. Натомість, вказане обґрунтування не може бути прийняте судом до уваги, з огляду на закінчення 20.03.2019 терміну дії дозволу від 20.03.2014 № 097.14.71 на виконання ТОВ «ПФ Енергетик» робіт з монтажу, налагодження, ремонту, технічного обслуговування електрообладнання напругою понад 1000 В (із заявою про продовження строку дії дозволу товариство до органів Дерпраці не зверталось). Щодо твердження відповідача про відсутність загрози для життя працюючих, у зв'язку з консервацією автозаправної станції та як наслідок призупинення проведення товариством газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах, слід зазначити, що на підтвердження своєї позиції товариством надано копії наказу від 15.02.2019 № 19 «Про консервацію об'єкту основних засобів - автозаправної станції (далі АЗС), а також акта про тимчасове виведення основних засобів з виробничого процесу та їх консервацію. Водночас, відповідно до пункту 17 Положення про порядок консервації основних виробничих фондів підприємств, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.1997 № 1183, після закінчення робіт, пов'язаних з консервацією основних фондів підприємства, за участю зазначених у пункті 6 цього Положення комісій складається акт про прийняття основних фондів на консервацію, що затверджується власником підприємства. Натомість, копії акта про прийняття основних фондів на консервацію, який є підтвердженням факту закінчення робіт, пов'язаних з консервацією основних фондів підприємства, відповідачем не надано, тобто, вжиття відповідачем зазначених у відзиві на позовну заяву заходів не можуть бути беззаперечним доказом зупинення виконання товариством газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах та не позбавляє останнього можливості в будь - який час відновити їх виконання. Частиною першою статті 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється. Підсумовуючи наведене, суд звертає увагу, що у разі наявності порушень законодавства про охорону праці, які спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей, застосування заходів реагування здійснюється виключно на підставі постанови адміністративного суду, а тому виходячи з положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову. Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, ВИРІШИВ: Адміністративний позов задовольнити повністю. Застосувати до приватного акціонерного товариства “Черкасивторресурси” (ідентифікаційний код – 01886224) заходи реагування, а саме: зобов'язати зупинити до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих виконання: - газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах; - робіт з ремонту і технічного обслуговування устаткування напругою 1000 В, зокрема, трансформаторної підстанції 10/04 кВ № 797, № 305 розміщених по вул. Сурікова, 20, що в м. Черкаси. Копію рішення направити учасникам справи. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Суддя С.М. Гарань
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2019 |
Оприлюднено | 09.04.2019 |
Номер документу | 80977851 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.М. Гарань
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні