Рішення
від 05.04.2019 по справі 824/159/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 квітня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/159/19-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Драчинецьке", про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України (далі - позивач), звернулась в суд з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Драчинецьке" (далі - відповідач), в якому просить:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 3597 від 29.12.2004 року наданого ТОВ "Драчинецьке".

Аргументи учасників справи.

1.1.Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3597 від 29.12.2004 р. (далі - Дозвіл), для видобування мінеральних лікувально-столових вод з метою промислового розливу. Як додаток до спеціального дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами та складено Програму робіт. 28.02.2018 року посадовими особами позивача проведено планову перевірку щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено акт № 2-03/10/2018-02/п-13 від 16.03.2018 року, в якому зафіксовані порушення вимог передбачених спеціальним дозволом.

1.2. На думку позивача, наявні підстави для припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, у зв'язку з порушенням позивачем вимог передбачених спеціальним дозволом у відповідності до статті 26 Кодексу України Про надра, та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

2. Відповідач правом визначеним у статті 162 КАС України на подання відзиву на адміністративний позов - не скористався.

2.1. Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

2.2. Подання заяв по суті справи є правом учасників справи. (ч.4 ст. 159 КАС України)

3. Доводи учасників справи.

3.1. Представник позивача в судове засідання не з'явився, подав до суду заяву про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження, позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

3.2. Відповідач будучи належними чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, про причини неявки суду не повідомив.

3.3. Відповідно до частини 1 статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

3.4. Враховуючи приписи статей 194, 205 КАС України, а також і те, що в матеріалах адміністративної справи позивачем надано достатній обсяг доказів, які дають можливість повно, всебічно та об'єктивно вирішити даний спір, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження, за відсутності учасників справи.

4. Судом встановлені наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

4.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Драчинецьке" зареєстроване за адресою: 59353, Чернівецька область, Кіцманський район, с.Драчинці, код ЄДРПОУ: 308757766.

4.2. 29.12.2004 року Товариству з обмеженою відповідальністю "Драчинецьке " наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 3597 (а.с.10-11).

4.3. Між Комітетом екології та природних ресурсів і (надрокористувачем) ТОВ "Драчинецьке" укладено угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин № 3597 від 29 грудня 2004 року, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.

Згідно підпункту 13.2. вказаної Угоди надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України") щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр, 6-гр, 7-гр, 8-гр. (а.с. 12-16).

4.4. Судом також досліджена програма робіт на Драчинецькому родовищі підземних мінеральних лікувально-столових питних вод Кіцманського району Чернівецької області. (а.с.17)

4.5. 28.11.2017 року наказом Державної служби геології та надр України №523, затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік. (а.с.18)

4.6. 22.02.2018 року наказом Державної служби геології та надр України № 69, Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у березні 2018 року. В зв'язку з чим, відповідачу направлено повідомлення про проведення планової перевірки (лист № 3094/03/14-18 від 22.02.2018 року). (а.с.20, 22)

4.7. 27.02.2018 року посадовим особам позивача видано направлення на проведення перевірки відповідача у строк з 12 березня 2018 року по 16 березня 2018 року. (а.с.24)

4.8. 16.03.2018 року за результатами перевірки складено Акт № 2-03/10/2018-02/п-13 від, яким встановлено наступні порушення:

- Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 3597 від 29.12.2004 року - видобування мінеральних лікувально - столових вод з метою промислового розливу, оскільки підприємство з 2015 року не проводить видобуток води;

- Не виконується п. 13.1 ст. 13 Угоди про умови користування надрами №3597 від 29.12.2004 року в частині подання звітності щодо виконання Програми робіт, а саме звітність про виконання Програми робіт не подавалася до Мінекології або до Держгеонадр України;

- Не виконується п. 4.1 ст. 4 Угоди про умови користування надрами № 3597 від 29.12.2004 року в частині виконання Програми робіт, а саме підприємством не забезпечується передбачений Програмою робіт видобуток вод обсягом 17м.куб./добу, оскільки підприємство не здійснює видобуток вод із родовища починаючи з 2015 року;

- На підприємстві відсутній Акт про передачу родовища для промислового освоєння;

- Відсутнє погодження "Технологічної схеми розробки Драчинецького родовища підземних мінеральних лікувально - столових вод" (2006 р). на основі якої проводилася розробка родовища до моменту припинення таких робіт в 2015 році, Міністерством охорони навколишнього середовища України (до 18.11.2012 р.) чи Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (Держгеонадра України) (після 18.11.2012 р.).

Заперечень чи пояснень до даного Акту надрокористувачем не надавалося. Даний Акт підписано посадовою (уповноваженою) особою відповідача, а саме директором ТОВ "Драчинецьке". (а.с.25-35)

4.9. На підставі даного Акту складено припис від 16.03.2018 року № 56-18/02, яким надано строк до 16.04.2018 року на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування. (а.с.36-37)

4.10. 20.04.2018 року Західним міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр України направлено на адресу департаменту Державного геологічного контролю подання №137-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3597 від 29.12.2004 року, та зазначено, що 12.04.2018 року ТОВ "Драчинецьке" повідомлено про стан виконання припису. (а.с.38-40)

4.11. 15.05.2018 року на підставі наказу Державної служби геології та надр України №142 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до цього наказу та анульовано спеціальні дозволи на користування надрами згідно переліком у додатку 2. (а.с.42)

4.12. 06.08.2018 року Західним міжрегіональним відділом направлено на адресу Держгеонадр подання №484-18/02 щодо анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3597 від 29.12.2004 року в якому зазначено, що станом на 06.08.2018 року надрокористувачем не надано документів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. (а.с.46-47)

5. До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

5.1. Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

5.2. Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

5.3. Згідно з частини 8 статті 16 Кодексу України Про надра, переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою КМУ від 30.12.2015 року № 1174 . (далі - Положення)

Згідно з пп.12 п.4 Положення передбачено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

5.4. Як зазначено вище, відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).

Відповідно до п. 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов'язку проводити на ділянці надр роботи, пов'язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання судом незаконним зупинення дозволу строк дії дозволу вважається таким, що автоматично продовжений на строк незаконного зупинення.

Відповідно до п. 23 Порядку № 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України Про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Відповідно до статті 25 Кодексу України Про надра права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України. Збитки, завдані порушенням прав користувачів надр, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до законодавчих актів України.

За приписами статті 26 Кодексу України Про надра право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України Про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

5.5. Аналіз вказаних вище норм свідчить про те, що позивач наділений повноваженнями щодо переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення, проте у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України Про надра, у разі незгоди користувачів право користування надрами припиняється у судовому порядку.

Судом встановлено, що позивач направив на адресу відповідача лист № 22002/03/14- 18 від 02.11.2018 року з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом. Вказаний лист отримано представником відповідача за довіреністю 13.11.2018 року.

5.6. Разом з тим, суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про те, що відповідач повідомив позивача про згоду або незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами. Відтак, оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення такого права в судовому порядку.

Аналогічна позиція узгоджується з висновком Верховного Суду у справі від 03 травня 2018 року №812/1074/17, відповідно до якої відсутність будь-якої інформації, зокрема заперечень проти припинення права користування надрами, ототожнюється з наявністю незгоди, що дає підстави для розгляду питання про припинення права користування надрами у судовому порядку.

Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

5.7. Суд зауважує, що надрокористувач наділений не правом, а обов'язком вчасно усунути виявлені порушення. Не усунення у встановлений строк порушень є виключною виною відповідача, при тому що позивачем надавався значний термін для здійснення дій направлених на усунення порушень.

Таким чином, оскільки відповідачем не усунені виявлені чисельні порушення вимог передбачених спеціальним дозволом та Законами України, а також невиконанні вимоги припису - наявні підстави для анулювання Дозволу у відповідності до вимог статті 26 Кодексу України Про надра та пункту 23 Порядку №615.

5.8. Частиною 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

З огляду на наведене, з урахування всіх обставин справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову повністю шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

6. Відповідно до вимог статті 139 КАС України судові витрати здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Драчинецьке" задовольнити повністю.

2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 3597 від 29.12.2004 року наданого ТОВ "Драчинецьке".

3. Розподіл судових витрат не здійснюється.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Державна служба геології та надр України (вул. А. Цедіка, 16, м. Київ, код ЄДРПОУ: 37536031)

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Драчинецьке" (с.Драчинці, Кіцманський район, Чернівецька область, 59353, код ЄДРПОУ: 30875766)

Суддя Боднарюк О.В.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2019
Оприлюднено09.04.2019
Номер документу80977878
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/159/19-а

Рішення від 05.04.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 19.03.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні