ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 квітня 2019 року Справа № 280/824/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши в порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи за позовною заявою: ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, іпн: НОМЕР_1) до Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69014, м. Запоріжжя, вул. Карпенко-Карого, 25-а, код ЄДРПОУ 41248959) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
26 лютого 2019 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправними дії відповідача та скасувати рішення про відмову в призначенні пільгової пенсії від 15.11.2018 №58; зобов'язати відповідача призначити та виплачувати пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 з 16.08.2018 відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .
Ухвалою від 27.02.2019 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 26.03.2019 без повідомлення (виклику) сторін.
Позовна заява обґрунтована тим, що позивач має загальний трудовий стаж станом на 16.08.2018 (тобто на дату звернення до Відповідача із заявою про призначенням пенсії) 28 років 02 місяці 12 днів, що підтверджується трудовою книжкою НОМЕР_2 (копія додається) та відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення , маю право виходу на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 зі скороченням пенсійного віку. В серпні 2018 року звернувся до Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя із заявою встановленого зразка про призначення пільгової пенсії за Списком № 2 відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення , надавши всі необхідні документи. Рішенням Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя № 58 від 15.11.2018 відмовлено у призначенні пільгової пенсії за Списком № 2, з посиланням на те, що недостатньо пільгового стажу. З вказаним рішенням комісії Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя № 58 від 15.11.2018 не згоден, вважає, що його права на отримання пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2 зі скороченням пенсійного віку відповідно до ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення - порушено, а дії Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя є протиправними. Просить позов задовольнити.
28 березня 2019 відповідачем подано відзив на позовну заяву (вх. №12298), відповідно до якого позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, посилаючись на те, що згідно наданих документів до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 фактично зараховано лише 1 рік 11 місяців 7 днів, що менше передбачених чинним законодавством 12 років 6 місяців. У задоволенні позову просить відмовити.
Відповідно до ч.9 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
У зв'язку з розглядом справи в порядку письмового провадження, відповідно до вимог ч.4 ст.229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, в серпні 2018 року звернувся до Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя із заявою встановленого зразка про призначення пільгової пенсії за Списком № 2 відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .
Рішенням Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя № 58 від 15.11.2018 відмовлено у призначенні пільгової пенсії за Списком № 2, з посиланням на те, що в позивачанедостатньо пільгового стажу.
Вважаючи рішення відповідача про відмову у призначенні пенсії протиправним, позивач звернувся із даним позовом до суду.
Всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписом пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Відповідно до п. б ч.1 ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення (в редакції чинній станом на момент призначення позивачу пенсії), на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам.
Згідно частини 1 статті 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього ст : пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку. При відстрочці часу призначення пенсії за віком пенсія з урахуванням положень статті 29 цього Закону призначається за заявою пенсіонера з дня, що настає за останнім днем місяця, в якому набуто повний місяць страхового стажу (у тому числі сумарно) для відстрочки часу виходу на пенсію, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з такого дня.
Відповідно до записів трудової книжки серії НОМЕР_2 та документів,що наявні справі, судом встановлено наступне.
З 01.09.1978 по 13.07.1981 позивач навчався в середньо-професійному технічному училищі №30 м. Пологи Запорізької області за спеціальністю: Машиніст холодильних установок . Дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІ. Загальні професії Постанови Ради Міністрів СРСР №1173 від 22.08.1956 Про затвердження списків виробництв, цехів, професій і посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та у пільгових розмірах , стаж якої складає 02 роки 10 місяців 13 днів, що підтверджується дипломом, виданим директором середньо-професійного технічного училища № 30 м. Пологи Запорізької області та записом у трудовій книжці.
10.08.1981, тобто після закінчення середньо-професійного технічного училища № 30 м. Пологи Запорізької області, позивач зарахований на роботу за набутою професією, що підтверджується трудовою книжкою НОМЕР_2
з 01.03.1989 по 15.08.1989 позивач навчався в середньо-професійному технічному училищі № 2 м. Запоріжжя по спеціальності: Електрогазозварювальник . Дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІ. Загальні професії Постанови Ради Міністрів СРСР №1173 від 22.08.1956 Про затвердження списків виробництв, цехів, професій і посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та у пільгових розмірах , стаж якої складає 00 років 05 місяців 15 днів, що підтверджується дипломом, виданим директором середньо-професійного технічного училища № 2 м. Запоріжжя та записом № 15 у трудовій книжці.
18.10.1989, тобто після закінчення середньо-професійного технічного училища № 2 м. Запоріжжя, позивач зарахований на роботу за набутою професією, що підтверджується трудовою книжкою НОМЕР_2.
Відповідно до ст. 56 Закону України Про пенсійне забезпечення , можливе проведення взаємного зарахування періодів роботи, передбачених ст.ст. 13, 14, 100, за умови, що зазначені роботи дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Час навчання у професійно-технічному закладі (училищі) зараховується до трудового стажу у тому числі в безперервний стаж роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідних категорій працівників (у тому числі й для призначення пенсій за віком за Списком № 1 і № 2), якщо перерва між днем закінчення навчання та днем зарахування на роботу за набутою професією не перевищує трьох місяців.
Таким чином, час навчання позивача в середньо-професійному технічному училищі №30 м. Пологи Запорізької області та в середньо-професійному технічному училищі № 2 м.Запоріжжя має бути зараховано до стажу роботи за Списком № 2 та до загального трудового стажу.
З 05.11.1981 по 10.11.1983 позивач проходив дійсну строкову службу у лавах Радянської Армії у період, що підтверджується військовим квитком серії НОМЕР_3 та записом № 3 у трудовій книжці НОМЕР_2.
Відповідно до п. в ст. 56 Закону України Про пенсійне забезпечення до стажу роботи зараховується також військова служба та перебування в партизанських загонах і з'єднаннях, служба в органах державної безпеки, внутрішніх справ та Національної поліції, незалежно від місця проходження служби.
Згідно ч. 1 ст. 2 Закону України Про військовий обов'язок і військову службу військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров'я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов'язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Згідно ч. 1 ст. 8 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей час проходження строкової військової служби зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Станом на 14.10.1984 (тобто на момент призову на строкову військову службу) позивач працював на Молочанському пивоварному заводі на посаді машиніста аміачно-холодильних установок третього розряду з повним робочим днем, дана посада передбачає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2.
Таким чином, період проходження військової строкової служби в лавах Радянської армії має бути зараховано до стажу роботи за Списком № 2 та до загального трудового стажу. Стаж роботи за період проходження дійсної строкової служби в лавах Радянської Армії складає 02 роки 00 місяців 06 днів.
Відповідно до трудової книжки НОМЕР_2 позивач працював на наступних посадах:
- відповідно до записів № 1-2 в період з 10.08.1981 по 14.10.1981 працював на Молочанському пивоварному заводі на посаді машиніста аміачно-холодильних установок третього розряду з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІ. Загальні професії Постанови Ради Міністрів СРСР №1173 від 22.08.1956 Про затвердження списків виробництв, цехів, професій і посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та у пільгових розмірах , стаж якої складає 00 роки 02 місяці 05 днів;
- відповідно до записів № 16-17 в період з 18.10.1989 по 26.06.1990 працював в тресті Запоріжбуд будівельного управління Прокатбуд на посаді електрогазозварника четвертого розряду з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІ. Загальні професії Постанови Ради Міністрів СРСР №1173 від 22.08.1956 Про затвердження списків виробництв, цехів, професій і посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та у пільгових розмірах , стаж якої складає 00 років 08 місяців 09 днів;
- відповідно до записів № 18-20 в період з 20.08.1990 по 09.09.1991 працював в Запорізькому виробничому підприємстві Запорожець (рішенням Орджонікідзевського виконкому № 33/29 від 14.02.1991 перейменовано на Агропромислову фірму Запорожець ) на посаді електрогазозварника з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІ. Загальні професії Постанови Ради Міністрів СРСР №1173 від 22.08.1956 Про затвердження списків виробництв, цехів, професій і посад, робота на яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та у пільгових розмірах , стаж якої складає 01 рік 00 місяців 20 днів;
- відповідно до записів № 21-22 в період з 30.09.1991 по 02.11.1992 працював в ЗСУ-124 Стальконструкція тресту Дніпростальконструкція на посаді електрозварника четвертого розряду ручного зварювання з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІI. Загальні професії (шифр 23200000-19906) Постанови Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення , стаж якої складає 01 рік 01 місяць 03 дні;
- відповідно до записів № 28-29 в період з 23.05.1994 по 25.09.1996 працював в Малому підприємстві Вега на посаді електрозварника четвертого розряду з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІI. Загальні професії (шифр 23200000-19906) Постанови Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення , стаж якої складає 02 роки 04 місяці 03 дні;
- відповідно до записів № 34-36 в період з 28.09.2009 по 31.03.2011 працював в ПАТ Будівельно-монтажне управління Запоріжстальбуд-1 на посаді електрозварника четвертого та п'ятого розряду з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІI. Загальні професії (шифр 23200000-19906) Постанови Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення , стаж якої складає 01 рік 06 місяців 03 дні;
- відповідно до записів № 36-39 в період з 01.04.2011 по 30.08.2013 працював в ПАТ Будівельно-монтажне управління Запоріжстальбуд-1 на посаді електрогазозварника п'ятого та шостого розряду з повним робочим днем, дана посада відноситься до Списку № 2 у відповідності до розділу ХХХІІI. Загальні професії (шифр 23200000-19756) Постанови Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення , стаж якої складає 02 роки 05 місяців 00 днів;
- відповідно до записів № 40-45 в період з 02.09.2013 по 15.10.2013 та в період з 10.12.2013 по теперішній час працювє в ТОВ Запорізьке будівельно-монтажне управління на посаді електрогазозварника шостого розряду з повним робочим днем. Дана посада відноситься до Списку №2 у відповідності до розділу ХХХІІI. Загальні професії (шифр 23200000-19756) Постанови Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення , стаж якої (станом на 16.08.2018) складає 04 роки 09 місяців 20 днів.
Таким чином, судом встанволено, що до пільгового стажу повинні бути зараховані наступні періоди: з 01.09.1978 по 13.07.1981, з 10.08.1981 по 14.10.1981, з 05.11.1981 по 10.11.1983, з 01.03.1989 по 15.08.1989, з 18.10.1989 по 26.06.1990, з 20.08.1990 по 09.09.1991, з 30.09.1991 по 02.11.1992, з 23.05.1994 по 25.09.1996, з 28.09.2009 по 30.08.2013, з 02.09.2013 по 15.10.2013, з 10.12.2013 по 15.08.2018.
Згідно з п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення на пільгових умовах мають право на пенсію за віком незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи з 1 квітня 2018 по 31 березня 2019 - не менше 27 років у чоловіків і не менше 22 років у жінок.
Як зазначається позивачем та не спростовано відповідачем, загальний стаж роботи станом на 16.08.2018 складає 28 років 02 місяці 12 днів, а отже це більше ніж 27 років.
Згідно з п. З Порядку застосування Списків № 1, № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. При цьому, до пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати внесення цієї посади чи професії до Списків.
01 серпня 1992 року затверджено Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці, згідно з яким однією з умов призначення пільгових пенсій з 21.08.1992 є підтвердження відповідних умов праці працівника за результатами атестації робочих місць.
Разом з тим, слід зазначити, що атестація робочих місць до 21.08.1992 не була передбачена законодавством, а тому не проводилась і не повинна була проводитись.
21 серпня 1992 набрав чинності Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442. З цього часу визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах провадиться на підставі результатів атестації відповідних робочих місць за умовами праці.
Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, організації в строки, передбачені колективним договором, але не рідше як один раз на п'ять років.
Для підтвердження результатів атестації робочого місця видається наказ по підприємству про результати атестації робочих місць. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.
Атестація робочого місця за професією на Молочанському пивоварному заводі, в тресті Запоріжбуд будівельного управління Прокатбуд, в Запорізькому виробничому підприємстві Запорожець , в ЗСУ-124 Стальконструкція тресту Дніпростальконструкція до 21.08.1992 не була передбачена законодавством, а тому не проводилась і не повинна була проводитись.
Атестація робочого місця за професією в ЗСУ-124 Стальконструкція тресту Дніпростальконструкція вперше проведена у 1995 році, про що видано наказ № 89 від 14.09.1995. Вказана інформація також підтверджується листом архівного управління Запорізької міської ради від 04.02.2019 № 04-23/53.
Атестація робочих місць в ЗСУ-124 Стальконструкція тресту Дніпростальконструкція проводилась 14 вересня 199, що підтверджується Наказом № 89. За умови, що у цей час докорінно не змінювалися умови і характер праці період роботи п'яти років до та після проведення атестації зараховується, тобто підлягають врахуванню 5 років до проведення атестації.
Таким чином, період роботи в ЗСУ-124 Стальконструкція тресту Дніпростальконструкція , а саме: період роботи з 30.09.1991 по 02.11.1992 (01 рік 01 місяць 03 дні) підлягає зарахованню до загального стажу та до стажу роботи позивача на пільгових умовах за Списком № 2.
Атестація робочого місця за професією в ПАТ Будівельно-монтажне управління Запоріжстальбуд-1 проводилась 02 жовтня 2006 року, про що видано наказ № 935, та 30 вересня 2011 року, про що видано наказ № 1980.
Атестація робочого місця за професією в ТОВ Запорізьке будівельно-монтажне управління проводилась 30 вересня 2014 року, про що видано наказ № 746.
Щодо атестації робочого місця за професією в Малому підприємстві Вега за період з 1994 по 1996 рік інформація відсутня, що підтверджується листом Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації від 07.02.2019 № У.0583.2, листом архівного відділу Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області від 14.02.2019 № 01-22/06, а також листом Державного архіву Запорізької області від 05.02.2019 № 01-32/У-0253.
Відтак без урахування стажу роботи на Малому підприємстві Вега за період з 23.05.1994 по 25.09.1996 (який складає 02 роки 04 місяці 03 дні), пільговий стаж роботи позивача за Списком № 2 перевищує 12 років 6 місяців стажу роботи на пільгових умовах за Списком № 2, встановлені чинним законодавством України.
Таким чином, пільгового стажу роботи достатньо для призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2 відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .
Відповідно до ст. 100 Закону України № 1788-ХІІ особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах, зокрема, особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством.
Відповідно до ст. 62 Закону України Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Як вказує п. 20 Постанови Кабінету міністрів України № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Таким чином, надання уточнюючої довідки підприємств, установ, організації або їх правонаступників потрібно виключно у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Тобто, станом на період з 10.08.1981 по 14.10.1981 спеціальність та посада машиніста аміачно-холодильних установок по третьому розряду, та станом на період з 18.10.1989 по 26.06.1990, а також станом на період з 20.08.1990 по 09.09.1991, а також станом на період з 01.04.2011по 30.08.2013, а також станом на період з 02.09.2013 по 15.10.2013, а також станом на період з 10.12.2013 по 16.08.2018 посада електрогазозварника по четвертому, п'ятому та шостому розряду, та станом на період з 30.09.1991 по 02.11.1992, а також станом на період з 23.05.1994 по 25.09.1996, а також станом на період з 28.09.2009 по 31.03.2011 посада електрозварника четвертого та п'ятого розряду, на яких позивач працював, відносилися до Списку № 2, що підтверджується всіма нормативними документами.
Спеціальності, за якими працював позивач, внесені до Списку № 2, таким чином підтверджувати наявний пільговий стаж на підприємствах іншими документами, окрім трудової книжки, та надавати уточнюючі довідки про атестацію робочих місць на підприємстві позивач не зобов'язаний. Будь-яких посилань на невідповідність запису в трудовій книжці щодо пільгового стажу відповідачем не наведено та не вказано.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Оцінивши докази по справі в їх сукупності за правилами ст.ст. 72-77, 90, 211 КАС України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах відповідачем було порушено прав позивача.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997, кожен, чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 у справі "Чахал проти Об'єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Таким чином, спосіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 (заява № 38722/02)).
"Ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980 , під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 р. № 1380/5, дискреційні повноваження - сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності, вона пов'язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.
Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб'єкта, він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але й не має права виходити за її межі. Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб'єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб'єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними) (аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 № 21-87а13).
Тобто, призначення та виплата пенсії є дискреційним повноваженням пенсійного органу.
Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, з метою ефективного захисту прав позивача, про необхідність зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 16.08.2018 про призначення пенсії за віком по Списку №2 із зарахуванням до пільгового стажу періодів з 01.09.1978 по 13.07.1981, з 10.08.1981 по 14.10.1981, з 05.11.1981 по 10.11.1983, з 01.03.1989 по 15.08.1989, з 18.10.1989 по 26.06.1990, з 20.08.1990 по 09.09.1991, з 30.09.1991 по 02.11.1992, з 23.05.1994 по 25.09.1996, з 28.09.2009 по 30.08.2013, з 02.09.2013 по 15.10.2013, з 10.12.2013 по 15.08.2018 із врахуванням обставин, викладених у рішенні.
Згідно ч.ч.1, 2, 3 ст.132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, судовий збір у розмірі 768,40 грн., сплачений квитанцією №1 від 21.02.2019, підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, іпн: НОМЕР_1) до Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69014, м. Запоріжжя, вул. Карпенко-Карого, 25-а, код ЄДРПОУ 41248959) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення Шевченківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя про відмову в призначені пільгової пенсії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 за № 58 від 15.11.2018.
Зобов'язати Шевченківське об'єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.08.2018 про призначення пенсії за віком по Списку №2 із зарахуванням до пільгового стажу, що дає право на призначення пільгової пенсії за Списком №2, періодів з 01.09.1978 по 13.07.1981, з 10.08.1981 по 14.10.1981, з 05.11.1981 по 10.11.1983, з 01.03.1989 по 15.08.1989, з 18.10.1989 по 26.06.1990, з 20.08.1990 по 09.09.1991, з 30.09.1991 по 02.11.1992, з 23.05.1994 по 25.09.1996, з 28.09.2009 по 30.08.2013, з 02.09.2013 по 15.10.2013, з 10.12.2013 по 15.08.2018.
Стягнути з бюджетних асигнувань Шевченківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69014, м. Запоріжжя, вул. Карпенко-Карого, 25-а, код ЄДРПОУ 41248959) судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісі) гривень 40 копійок на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, іпн: НОМЕР_1)
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення ст подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного ст на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 08.04.2019.
Суддя О.О.Артоуз
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2019 |
Оприлюднено | 09.04.2019 |
Номер документу | 80982064 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні