Рішення
від 03.04.2019 по справі 923/33/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 квітня 2019 року м. Херсон Справа № 923/33/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. за участю секретаря судового засідання Кудак М.І., розглянувши справу

за позовом: Керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області ( 75500, Херсонська область, Генічеський район, м. Генічеськ, пр-т Миру, 48) в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації (73003, м. Херсон, площа Свободи, 1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 00022645 )

до Відповідача: Фермерського господарства "Посейдон і К" ( 75351, Херсонська обл., Новотроїцький район, с. Сергіївка, вул. 40 р. Перемоги, 99, ідентифікаційний код 34638750 )

про повернення земельної ділянки

за участю представника прокуратури Херсонської області - ОСОБА_1,

та представників сторін:

від позивача - ОСОБА_2, дов. від 02.01.2019

від відповідача - не прибув

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Оберіг".

Керівник Генічеської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Херсонської області в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації до відповідача фермерського господарства "Посейдон і К" та просить суд прийняти рішення, яким зобов'язати відповідача повернути позивачеві земельну ділянку державної форми власності.

Позов обґрунтовано тим, що рішенням Господарського суду Херсонської області від 18.08.2014 у справі № 923/1024/14 частково задоволено позов прокурора Новотроїцького району в інтересах держави до ФГ "Посейдон і К", Новотроїцької районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Херсонська обласна державна адміністрація, про визнання недійсним (незаконним) розпорядження та договору оренди земельної ділянки.

Визнано недійсним пункт 3 розпорядження голови Новотроїцької районної державної адміністрації від 11.09.2009 № 692 в редакції відповідно до розпорядження голови Новотроїцької районної державної адміністрації від 13.10.2009 № 753 щодо передачі в оренду земельної ділянки фермерському господарству "Посейдон і К".

Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки водного фонду від 14.10.2009 загальною площею 18,0615 га, укладений між Новотроїцькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Посейдон і К", який зареєстровано у Новотроїцькому районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 02.11.2009 за № 4АА002190-040972700068.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 21.10.2014 рішення Господарського суду Херсонської області від 18.08.2014 залишено без змін. Вказане рішення набрало законної сили 21.10.2014.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Водночас, ФГ "Посейдон і К", незважаючи на визнання недійсним договору оренди, продовжує користуватися земельною ділянкою водного фонду площею 18,0615 га (кадастровий номер 6524483800:03:046:0012), яка знаходиться на території Сергїївської сільської ради Новотроїцького району.

Проте ФГ "Посейдон і К" продовжує фактично користуватися даною земельною ділянкою, зареєстровано у Новотроїцькій ДПІ як платник орендної плати, в тому числі і за земельну ділянку державної власності площею 18,0615 га, надану у користування для рибогосподарських потреб. За користування ділянкою ФГ "Посейдон і К" сплачує орендну плату що підтверджується поданими господарством податковими деклараціями за період 2015-2018 роки.

Відповідно до інформації Херсонської обласної державної адміністрації станом на 30.10.2018 право оренди ФГ "Посейдон і К" земельної ділянки площею 18,0615 га (кадастровий номер 6524483800:03:046:0012), припинення цього права в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не реєструвалося, договори оренди або додаткові угоди щодо зазначеної земельної ділянки не укладалися. Відтак, прокурор вважає, що користування відповідачем спірною земельною ділянкою є незаконним та безпідставним.

Ухвалою від 14.01.2019 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду.

Ухвалами від 11.02.2019 та від 27.02.2019 розгляд справи відкладався.

Ухвалою від 11.03.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 20.03.2019.

Ухвала від 14.01.2019 про відкриття провадження у справі, надіслана судом на адресу відповідача, зазначену в позовній заяві та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch) - с. Сергіївка Новотроїцького району Херсонської області, вул. 40 р. Перемоги, 99, що підтверджується реєстром вихідної поштової кореспонденції (а.с.106-108).

Однак, станом на день розгляду справи в матеріалах справи відсутні докази отримання відповідачем ухвали про відкриття провадження у справі.

З огляду на викладене, судом направлено лист від 20.03.2019 до керівника відділення пошти з проханням повідомити кому і коли було вручено ухвалу від 14.01.2019, оскільки з роздруківки в сайту Укрпошти (а.с. 109) вбачається, що ухвалу отримано відповідачем 31.01.2019. Однак відповіді на лист суду не надано.

Відповідач відповідно до відзиву на позовну заяву, поданого до суду 20.03.2019, тобто вже після закриття підготовчого провадження, не погоджується з позовом. Відзив не підписаний особою, яка його подала. В обґрунтування причин пропуску подання відзиву на позов, відповідач в засіданні суду надав суду на огляд лист непрацездатності.

02.04.2019 прокурор подав до суду відповідь на відзив, яким просить задовольнити позовні вимоги.

В засіданні суду 20.03.2019 судом оголошено перерву, про що сторони повідомлені під розписку (а.с. 105).

Відповідач в засідання суду 03.04.2019 не прибув, направивши до суду заяву, якою просить розглядати справу без його участі та повідомив суд, що не заперечує проти позову прокурора про повернення земельної ділянки. Заява підписана ОСОБА_3

Згідно з відомостями загальнодоступної електронної версії Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch) керівником та засновником відповідача є ОСОБА_3.

Згідно з ч. 1 ст. 191 ГПК України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

З огляду на викладене, заява про визнання позову підписана уповноваженою особою відповідача, не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб, тому приймається судом.

Відповідно до ч. 4 ст. 191 ГПК України у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову.

Після виходу суду з нарадчої кімнати судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представника позивача, суд

встановив:

Генічеською місцевою прокуратурою за результатами вивчення стану дотримання вимог чинного законодавства під час використання розташованих на території Новотроїцького району водних об'єктів встановлено факт протиправного використання земельної ділянки із розташованим на ній водним об'єктом.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 18.08.2014 у справі №923/1024/14 частково задоволено позов прокурора Новотроїцького району в інтересах держави до ФГ Посейдон і К , Новотроїцької районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Херсонська обласна державна адміністрація про визнання недійсним (незаконним) розпорядження та договору оренди земельної ділянки.

Визнано недійсним пункт 3 розпорядження голови Новотроїцької районної державної адміністрації від 11.09.2009 № 692 в редакції відповідно до розпорядження голови Новотроїцької районної державної адміністрації від 13.10.2009 № 753 щодо передачі в оренду земельної ділянки фермерському господарству Посейдон і К .

Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки водного фонду від 14.10.2009 загальною площею 18,0615 га, укладений між Новотроїцькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством Посейдон і К , який зареєстровано у Новотроїцькому районному відділі Херсонської регіональної філії ДП Центр ДЗК 02.11.2009 за № 4АА002190- 040972700068.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 21.10.2014 рішення Господарського суду Херсонської області від 18.08.2014 залишено без змін. Вказане рішення набрало законної сили 21.10.2014.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Водночас, ФГ Посейдон і К , незважаючи на визнання недійсним договору оренди, продовжує користуватися земельною ділянкою водного фонду площею 18,0615 га (кадастровий номер 6524483800:03:046:0012), яка знаходиться на території Сергіївської сільської ради Новотроїцького району.

Так, за інформацією Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі ФГ Посейдон і К зареєстровано у Новотроїцькій ДПІ як платник орендної плати, в тому числі і за земельну ділянку державної власності площею 18,0615 га, надану у користування для рибогосподарських потреб. За користування ділянкою ФГ Посейдон і К сплачує орендну плату у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Херсонській області, що підтверджується поданими господарством податковими деклараціями за період 2015-2018 роки.

Відповідно до інформації Херсонської обласної державної адміністрації станом на 30.10.2018 право оренди ФГ Посейдон і К земельної ділянки площею 18,0615 га (кадастровий номер 6524483800:03:046:0012), припинення цього права в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не реєструвалося, договори оренди або додаткові угоди щодо зазначеної земельної ділянки не укладалися. Вказане також підтверджується даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно із даними Державного земельного кадастру користувачем земельної ділянки площею 18,0615 га (кадастровий номер 6524483800:03:046:0012) являється ФГ Посейдон і К .

Отже, ФГ Посейдон і К використовує земельну ділянку водного фонду площею 18,0615 га без правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог земельного законодавства та має наслідком повернення ділянки державі.

Відповідно до положень ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст. 16 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

При цьому, згідно зі ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Згідно зі ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Стаття 17 вказаного Закону (у редакції станом на 09.07.2009, тобто на момент укладення договору) передбачала, що передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.

Згідно зі ст. 34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Пунктом 20 договору оренди передбачено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Статтею 41 Конституції України визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно ст. 317 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Відповідно до вимог ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним, ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні, а згідно вимог ч. 1 ст. 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Право власності на спірну земельну ділянку водного фонду належить державі, а розпорядником спірної ділянки є уповноважений державою орган - Херсонська обласна державна адміністрації (згідно із нормами ст. 122 ЗК України).

Відповідно до положень ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі та ін. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Частиною 3 статті 152 ЗК України визначено способи захисту прав на земельні ділянки, зокрема захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Правові наслідки недійсності правочину визначено ст. 216 ЦК України.

Положеннями частини першої вказаної статті унормовано, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Правові наслідки, передбачені частинами першою та другою цієї статті, застосовуються, якщо законом не встановлені особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.

Згідно із ч. 2 ст. 208 Господарського кодексу України (далі - ГК України) у разі визнання недійсним зобов'язання кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні все одержане за зобов'язанням, а за неможливості повернути одержане в натурі - відшкодувати його вартість грошима, якщо інші наслідки недійсності зобов'язання не передбачені законом.

Ураховуючи, що рішенням господарського суду Херсонської області від 18.08.2014 визнано недійсним правочин (договір оренди земельної ділянки водного фонду від 14.10.2009 загальною площею 18,0615 га, укладений між Новотроїцькою районною державною адміністрацією та фермерським господарством Посейдон і К , тому в силу приписів частини першої статті 216 ЦК України передана на виконання вказаного правочину земельна ділянка підлягає поверненню стороні, яка цю ділянку передала на його виконання - Новотроїцькій районній державній адміністрації.

Водночас, оскільки в силу приписів ч. 4 ст. 122 ЗК України розпорядником земель водного фонду, що можуть надаватися у користування на умовах оренди для риборозведення є Херсонська обласна державна адміністрація, тому спірна земельна ділянка має бути повернена державі в особі її уповноваженого органу - Херсонській обласній державній адміністрації.

Відповідно до положень ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається обов'язок представляти інтереси держави в суді у випадках, визначених законом.

Відповідно до ч. ч. 3, ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до господарського суду з позовною заявою.

В позовній заяві прокурор обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ч. 5 ст. 53 ГПК України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

У мотивувальній частині рішення Конституційного суду України по справі № 1-1/99 від 08 квітня 1999 року йдеться про те, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм. В основі інтересів держави є потреба у здійсненні дій, спрямованих зокрема на захист економічної безпеки в державі, а також захист усіх суб'єктів права власності та господарювання.

Враховуючи, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Виходячи із змісту рішення Конституційного Суду України по справі № 1-1/99 від 08 квітня 1999 року поняття орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до ст. ст. 6, 7, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.

Статтею 1 закону України Про основи національної безпеки України до національних інтересів відносяться життєво важливі матеріальні, інтелектуальні і духовні цінності українського народу як носія суверенітету і єдиного джерела влади в Україні, визначальні потреби суспільства і держави, реалізація яких гарантує державний суверенітет України та її прогресивний розвиток.

При цьому відповідно до ст. 4 вказаного Закону органи прокуратури України належать до суб'єктів забезпечення національної безпеки.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

При встановленні наявності або відсутності порушень або загрози порушень інтересів держави необхідно виходити з того, що ч. З ст. 23 Закону України Про прокуратуру зазначає про порушення або загрозу порушення інтересів держави , якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади (1), орган місцевого самоврядування (2) чи інший суб'єкт владних повноважень (3), до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (4).

Неналежне здійснення органом державної влади - Херсонською обласною державною адміністрацією, захисту інтересів держави полягає у наступному.

Згідно зі ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи місцевого самоврядування в межах повноважень, наданих Конституцією та Законами України.

Аналіз норм Конституції України, Земельного та Господарського кодексів України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.

Стаття 80 ЗК України закріплює суб'єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб'єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб'єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб'єктом права власності на землі державної власності.

З огляду на положення частини першої статті 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 122 ЗК України розпорядниками земель водного фонду, які можуть надаватися у користування на умовах оренди для риборозведення, є обласні державні адміністрації.

Таким чином органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у спірних правовідносинах та наділеним Законом правом на звернення до суду у даному спорі, є Херсонська обласна державна адміністрація.

Згідно із ст. 28 Закону України Про центральні органи виконавчої влади міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Невжиття Херсонською обласною державною адміністрацією з часу постановлення рішення господарського суду Херсонської області від 18.08.2014 заходів до усунення порушень, а саме повернення земельної ділянки із незаконного користування у державну власність, є підставою для звернення Генічеської місцевої прокуратури до суду про повернення земельної ділянки.

Крім того, упродовж чотирьох років відповідач користується земельною ділянкою за відсутності правовстановлюючих документів (договору оренди земельної ділянки та договору оренди водного об'єкту). При цьому відповідачем сплачуються кошти лише за користування ділянкою, а за користування розташованим на ній водним об'єктом кошти не сплачуються.

Згідно із ст. 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково - дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.

Сплата орендної плати за водний об'єкт не звільняє від сплати орендної плати за земельну ділянку під цим об'єктом.

Таким чином, використання ФГ Посейдон і К ділянки водного фонду без оформлення у встановленому законодавством порядку права користування розташованим на ній водним об'єктом сприяє безоплатному використанню цих об'єктів та порушує державні інтереси.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення частини 2 статті 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує.

Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень.

В даному випадку суб'єктом владних повноважень, в інтересах якого пред'явлено позовну заяву, є Херсонська обласна державна адміністрація, яку листом від 18.12.2018 повідомлено про звернення прокурора з позовом до суду.

Згідно з інформацією ГУ ДФС в області ФГ Посейдон і К за користування спірною ділянкою сплачує орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Херсонській області, яка станом на 01.01.2018 складає 24 370,45 грн.

Із урахуванням цього вартість спірної ділянки загальною площею 18,0615 га становить 440 166,88 грн. (24370,45 грн. х 18,0615 га).

Ухвалою від 11.03.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 20.03.2019.

29.03.2019 - після початку розгляду справи по суті, до суду надійшла заява відповідача від 25.03.2019 про визнання позову, яка, як зазначалось вище, прийнята судом.

Відповідно до ч. 4 ст. 191 ГПК України у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову.

З урахуванням викладеного, враховуючи визнання відповідачем позову, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення в повному обсязі позовних вимог про зобов'язання відповідача повернути земельну ділянку.

Відповідно до ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Оскільки відповідач подав заяву про визнання позову після початку розгляду справи по суті, то прокурору не підлягає поверненню 50 відсотків судового збору.

У зв 'язку з задоволенням позову в повному обсязі, витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 грн, понесені прокуратурою Херсонської області, покладаються на відповідача згідно з ст.129 ГПК України.

Керуючись статтями 129, 191, 232, 233, 236, 238 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Фермерське господарство "Посейдон і К" ( 75351, Херсонська область, Новотроїцький район, с. Сергіївка, вул. 40 р. Перемоги, 99, ідентифікаційний код 34638750) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації (м.Херсон, площа Свободи, 1, ідентифікаційний код 00022645) земельну ділянку площею 18,0615 га (кадастровий номер 6524483800:03:046:0012) вартістю 440 166 (чотириста сорок тисяч сто шістдесят шість) грн. 88 коп., яка розташована в адміністративних межах Сергіївської сільської ради Новотроїцького району Херсонської області.

3. Стягнути з Фермерського господарства "Посейдон і К" ( 75351, Херсонська область, Новотроїцький район, с. Сергіївка, вул. 40 р. Перемоги, 99, ідентифікаційний код 34638750 ) на користь Прокуратури Херсонської області (м. Херсон вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 1921 грн (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна гривня) судового збору.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Повне рішення складено та підписано 08.04.2019.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення03.04.2019
Оприлюднено09.04.2019
Номер документу80986850
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/33/19

Рішення від 03.04.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 11.03.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 11.02.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 14.01.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні