ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 березня 2019 року Справа № 923/919/18
Господарський суд Херсонської області у складі судді Остапенко Т.А., при секретарі судового засідання Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу:
за позовом Об'єднання співвласників житлового будинку Метеор , місцезнаходження: 73020, м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, ідентифікаційний код юридичної особи: 24754241
про визнання недійсним та скасування рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, визнання права на оформлення права власності
за участю представників сторін:
від позивача - в судове засідання не прибув
від відповідача - ОСОБА_1, представник за довіреністю № 9-769-9/12 від 29.12.2018 року
25.10.2018 Об'єднання співвласників житлового будинку Метеор (далі - позивач) звернулося до суду із позовом до Херсонської міської ради (далі - відповідач) із вимогами про:
- визнання недійсним та скасування Рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 за № 508 в частині оформлення права власності та видачі свідоцтва про право власності територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на нежитлові приміщення цокольного поверху № 15 по вул. Лавреньова, загальною площею 148,5 кв.м;
- визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно, видане територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради від 01.12.2011/САЕ 162854/Херсонська міська рада на підставі рішення виконавчого комітету від 15.11.2011 № 508;
- визнання права ОСЖБ Метеор на оформлення в установленому законом порядку права власності та отримання свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що вищевказані нежитлові приміщення, 1973 році, були збудовані за кошти ЖБК Метеор , яке в наступному, перереєстровано у ОСЖБ Метеор , а тому в силу положень ст. 21 Закону України Про власність , ст. ст. 7, 51 Закону України Про кооперацію , які діяли на момент побудови цього майна, є власністю ОСЖБ Метеор . Разом з тим, у листопаді 2014 року, позивач дізнався, що рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 № 508, право власності на спірне приміщення було оформлено за територіальною громадою міста Херсона в особі Херсонської міської ради.
За таких обставин, позивач стверджує, що оформлення права власності на спірне приміщення за територіальною громадою міста Херсона в особі Херсонської міської ради здійснено безпідставно, при цьому у оспорюваному рішенні не наведено правових підстав набуття права власності на це приміщення. Згідно з ст. 35 Закону України , що діяв на момент побудови спірного приміщення у 1973 році, вказане майно не відносилося до об'єктів права комунальної власності.
Таким чином, оскільки винесенням оспорюваного рішення Херсонська міська рада фактично не визнала право власності ОСЖБ Метеор на нежитлові приміщення цокольного поверху будинку № 15 по вул. Лавреньова у м. Херсоні, загальною площею 148,5 кв.м., набуте ним на праві колективної власності, відповідно до ст. 7 Закону України Про кооперацію та ст. 24 Закону України Про власність , то в такому разі порушене право підлягає захисту на підставі ст. 392 ЦК України.
Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.10.2018, справу розподілено судді Остапенко Т.А.
Ухвалою суду від 30.10.2018, позовна заява, у зв'язку із невідповідністю вимогам п.п. 2, 9, 10 ч. 3 ст. 162 ГПК України, п. 2 ч. 1 ст. 164 ГПК України, була залишена без руху, позивачу встановлено строк для усунення недоліків позовної заяви.
12.11.2018 (вх. 10969/18) позивачем надіслано документи на усунення недоліків позовної заяви, про які зазначалося в ухвалі суду від 30.10.2018, а саме: надано докази сплати судового збору у розмірі 3524,00 грн.; попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які позивач поніс у зв'язку із розглядом справи, яка складається із судового збору у розмірі 5286,00 грн. та витрат на правову допомогу у розмірі 10000,00 грн., до якого додано угоду про надання юридичної допомоги від 12.04.2018, додаток № 1 до угоди про надання юридичної допомоги від 12.04.2018, яким визначено розмір гонорару 10000,00 грн., рахунок-фактуру № 1 від 12.04.2018, платіжне доручення № 21 від 16.04.2018 про перерахування ОСЖБ Метеор ОСОБА_2 10000,00 грн.; підтвердження позивача про те, що ним не подавалося іншого позову (позовів) до цього самого відповідача із тим самим предметом і з тих самих підстав.
Ухвалою від 14.11.2018 судом відкрито провадження у справі. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.12.2018, сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.
30.11.2018 (вх. 11640/18), відповідачем, у строки встановлені судом в ухвалі про відкриття провадження, подано відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач зазначає, що оспорюване рішення Херсонської міської ради прийняте на підставі та у відповідності до вимог Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування , а тому вимоги позивача про його скасування та визнання недійсним, так само як і вимоги про визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності, видане на підставі цього рішення є безпідставними та у їх задоволенні слід відмовити.
Також, у відзиві відповідач вказує, що аналогічні вимоги вже були предметом судового розгляду. Так, рішенням Господарського суду Херсонської області від 10.01.2018 у справі № 923/1001/17, залишеним без змін Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 15.05.2018, ОСЖБ Метеор було відмовлено у задоволенні позовних вимог про визнання незаконним набуття права власності Херсонською міською радою на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 № 508 на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м. та визнання права власності на вказане приміщення за ОСЖБ Метеор . Вказаними судовими рішеннями, за твердженням відповідача, які в силу положень ч. 4 ст. 75 ГПК України, не підлягають доказуванню при розгляді даної справи встановлено, що Херсонська міська рада є власником спірних нежитлових приміщень, і право власності за нею зареєстровано у відповідності до чинного законодавства; позивачем належними та допустимими доказами не доведена обставина понесення саме ним витрат на будівництво спірного приміщення, а отже у нього відсутні права на вказане майно; позивач є балансоутримувачем спірного приміщення, а передача на баланс не слугує підставою для набуття права власності на вказане приміщення.
Крім наведеного, відповідач просить застосувати строки позовної давності, зазначаючи, що станом на листопад 2014 року позивачу вже було відомо про існування оспорюваного ним рішення, та відмовити у задоволенні позову з цих підстав.
До відзиву, на підтвердження обставин наведених у ньому, додано копії рішень суду першої та апеляційної інстанцій по справі № 923/1001/17, копії позовної заяви та відповіді на відзив.
12.12.2018 (вх. 2/3081/18) відповідачем в обґрунтування заперечень проти позову додатково надано копії рішень Арбітражного суду Херсонської області від 16.03.1999 року, постанови заступника Арбітражного суду Херсонської області від 26.05.1999 року, постанови Вищого арбітражного суду України від 30.11.1999 року у справі за вимогами ОСЖБ Комета та ОСЖБ Метеор про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.12.1998 № 686 Про передачу нежитлових приміщень ОСЖБ Комета та Метеор , якими суди відмовили у задоволенні позовних вимог позивачів.
У підготовчому засіданні, призначеному на 12.12.2018, судом розглянуто та відмовлено у задоволенні клопотання позивача про витребування з Комунального підприємства Херсонське бюро технічної інвентаризації Херсонської обласної ради інвентарної справи на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м, оскільки останнє подано поза строками, встановленими ч. 1 ст. 81 ГПК України та позивачем не заявлено клопотання про його поновлення. Крім того, у заяві позивачем не обґрунтовано, які обставини може підтвердити вказаний доказ.
Підготовче засідання, у зв'язку із продовженням сторонам строку для подання заяв по суті справи, надання позивачем письмових пояснень на заяву відповідача про сплив позовної давності та надання правового обґрунтування позовній вимозі щодо визнання права на оформлення права власності та свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а також для надання відповідачем письмових пояснень щодо правових підстав прийняття рішення виконавчого комітету від 15.11.2011 № 508 та копій свідоцтва та рішення, якими вносилися зміни до даного рішення, ухвалою від 12.12.2018 було відкладено на 24.01.2019.
Цією ж ухвалою, на 30 днів, продовжено строк проведення підготовчого провадження.
Підготовче засідання, призначене на 24.01.2019, не відбулося, через тимчасову непрацездатність судді з 16.01.2019 по 25.01.2019. З 28.01.2019 по 30.01.2019 суддя Остапенко Т.А. перебувала у відрядженні.
Ухвалою від 31.01.2019 підготовче засідання було призначено на 08.02.2019.
На виконання ухвали суду від 12.12.2018, відповідачем, 18.01.2019 (вх. № 561/19), надано письмові пояснення щодо підстав прийняття рішення виконавчого комітету Про оформлення права власності та видачу свідоцтва про право власності від 15.11.2011 № 508, які у підготовчому засіданні від 08.02.2019 долучено до матеріалів справи.
У вказаних поясненнях відповідач зазначає, що оспорюване рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради приймалося за процедурою визначеною п. 8.3. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 за № 157/6445, згідно з яким підготовка документів для видачі свідоцтв про право власності за дорученням органів місцевого самоврядування та інших органів здійснювалося Бюро технічної інвентаризації.
До пояснень відповідачем надано копію рішення Херсонської міської ради № 870 від 18.08.2005 Про видачу свідоцтв про право власності на об'єкти нерухомого майна , згідно з яким вирішено провадити видачу свідоцтв про право власності на об'єкти нерухомого майна, що розташовані на території міста Херсона на підставі відповідного рішення виконавчого комітету міської ради, Управлінню комунальної власності виконавчого комітету міської ради видавати свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна відповідно до положень п.п а п. 6.1. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002, Херсонському державному бюро технічної інвентаризації забезпечити підготовку та зберігання документів для видачі свідоцтв про право власності на об'єкти нерухомого майна; копію свідоцтва про право власності на нерухоме майно та витягу про державну реєстрацію прав щодо нежитлових приміщень цокольного поверху, розташованих по вул. Лавреньова, 15 у м. Херсоні; копію оспорюваного рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради № 508 від 05.11.2011 Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності ; копію рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради № 158 від 15.05.2012 Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності .
Підготовче засідання, призначене на 08.02.2019, відповідною ухвалою, на підставі п. 2 ч. 2 ст. 202 ГПК України, за клопотанням позивача, було відкладено на 27.02.2019.
Позивач, будучи належним чином повідомленим про дату та час розгляду справи, явку свого представника у підготовче засідання, призначене на 27.02.2019 повторно не забезпечив. Заява представника про відкладення засідання, у зв'язку із перебуванням на лікарняному, яка надійшла на електронну адресу суду, залишена без розгляду, у зв'язку із недотриманням письмової форми, внаслідок відсутності електронного цифрового підпису, яким мають скріплюватися документи, що надсилаються у електронному вигляді.
Згідно з положеннями, викладеними у п. 3 ч. 3 ст. 202 ГПК України, підготовче засідання проведено за відсутністю позивача.
Оскільки з дати відкриття судом провадження у справі, позивачем інших заяв по суті справи, окрім позовної заяви та додаткових доказів, з огляду на заперечення відповідача проти позову, не надано, суд, заслухавши думку представника відповідача, ухвалою від 27.02.2019 закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 13.03.2019.
Суд зазначає, що підготовче провадження проведено поза строками, встановленими ч. 3 ст. 177 ГПК України, що обумовлено відпусткою судді з 17.12.2018 до 14.01.2019, її тимчасовою непрацездатністю з 16.01.2019 по 25.01.2019 та відрядженням з 28.01.2019 по 30.01.2019, та викликане необхідністю реалізації сторонами прав, визначеним господарським процесуальним законодавством, зокрема права на подання заяв по суті справи та доказів, для забезпечення принципів змагальності, диспозитивності, пропорційності, у господарському судочинстві.
У порядку ст. 207 ГПК України, у судовому засіданні -13.03.2019, до матеріалів справи долучено додаткові пояснення відповідача щодо правових підстав прийняття виконавчим комітетом Херсонської міської ради оспорюваного рішення, з урахуванням додаткової інформації, отриманої в ході ознайомлення із матеріалами інвентарної справи та встановлено, що начальником Управління комунальної власності на адресу Херсонського обласного державного бюро технічної інвентаризації надсилалися листи із проханням виготовити технічну документацію на об'єкт комунальної власності та проханням зареєструвати свідоцтво про право власності.
Вказане за твердженням відповідача, враховуючи встановлений на час видачі свідоцтва про право власності, порядок, свідчить про те, що саме вищевказані листи стали підставою для оформлення за територіальною громадою міста Херсона в особі Херсонської міської ради права власності на спірне приміщення.
До пояснень надано копії вказаних листів, а саме: лист Управління комунальної власності за вих. № 746 від 26.05.2011 на адресу БТІ про виготовлення технічної документації на об'єкт комунальної власності - нежилі приміщення цокольного поверху будинку № 15 по вул. Лавреньова у місті Херсоні та лист за вих. № 2080 від 24.10.2011 про реєстрацію свідоцтва про право власності на нерухоме майно - нежилі приміщення цокольного поверху будинку № 15 по вул. Лавреньова у місті Херсоні.
Ухвалою від 13.03.2019, судове засідання відкладено на 27.03.2019, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 202 ГПК України, у зв'язку із відсутністю відомостей про отримання позивачем повідомлення (ухвали суду) про судове засідання.
У судовому засіданні при розгляді справи по суті, представник відповідача проти позову заперечила та просила відмовити у його задоволенні, зокрема, з підстав, наведених у заявах по суті справи.
Позивач у судове засідання при розгляді справи по суті не прибув, відповідно до відмітки на поштовому повідомленні, ухвала суду від 13.03.2019 отримана позивачем - 20.03.2019. Заява представника про відкладення засідання, яка надійшла на електронну адресу суду, залишена без розгляду, у зв'язку із недотриманням письмової форми, внаслідок відсутності електронного цифрового підпису, яким мають скріплюватися документи, що надсилаються у електронному вигляді.
Відповідно до ч. 4 ст. 202 ГПК України, у разі неявки позивача в судове засідання без поважних причин або неповідомлення ним про причини неявки, суд залишає позовну заяву без розгляду, крім випадку, якщо від нього надійшла заява про розгляд справи за його відсутності і його нез'явлення не перешкоджає вирішенню спору.
Залишення позовної заяви без розгляду із вищевказаних підстав є правом суду, у разі якщо суд визнає, що нез'явлення позивача перешкоджає вирішенню спору.
Враховуючи, що позивачем інших доказів на обґрунтування позовних вимог, окрім тих, що були надані разом із позовною заявою, не надано, судом додаткові докази не витребовувалися, а також, з огляду на відсутність підстав для відкладення судового засідання, оскільки відповідно до вимог ч. 2 ст. 195 ГПК України, справа по суті має бути розглянута протягом 30 днів з дня початку розгляду по суті (справа призначена до розгляду по суті ухвалою від 27.02.2019), суд дійшов висновку, що неявка позивача не перешкоджає вирішенню спору та розглянув справу без його участі, за наявними матеріалами.
В судовому засіданні, 27.03.2019 проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повідомлено про дату підготовки повного судового рішення, роз'яснено процедуру оскарження рішення.
З'ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення представника відповідача, оцінивши в сукупності надані докази, суд
в с т а н о в и в:
Рішенням виконкому Херсонської міської ради № 801 від 30.12.1973 (а.с.11) затверджено акт державної комісії з приймання в експлуатацію 5-ти поверхового, 127-ми квартирного житлового будинку по вул. Лавреньова, 15 з корисною площею 6119 кв.м, жилою площею 4135,3 кв.м із вбудованим магазином корисною площею 612 кв.м (а.с. 12-16).
Згідно з п. п. 2-4 вказаного рішення житловий будинок передано на баланс ЖСК Метеор , вбудований магазин передано на баланс Комсомольського райхарчторгу, вбудовані приміщення передані на баланс ЖЗК-7.
Листом за вих. № 03-6/63 від 09.03.1998 Управління капітального будівництво повідомило, що фінансування вбудовано-прибудованих нежитлових приміщень, розташованих, зокрема, у цокольному поверсі житлового будинку № 15 по вул. Лавреньова у м. Херсоні, здійснювалося за рахунок пайових внесків членів ЖБК Метеор у розмірі 30 % та коштів позики, яка оформлялась через фінансуючий банк, зокрема на кошти ЖБК Метеор у розмірі 8 тис. (а.с. 18).
На підставі протоколу засідання комісії Херсонського міськвиконкому від 20.03.1998 (а.с. 20-22), згідно з розпорядженням виконавчого комітету Херсонської міської ради № 317-р від 06.04.1998 (а.с. 23, 24) затверджено склад комісії по передачі без оплати з балансу ЖЕО Комсомольського району нежитлових приміщень майстерень - на баланс ОСЖБ Комета за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова та пункту приймання білизни, розміщеного у цокольному поверсі житлового будинку на баланс ОСЖБ Метеор за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15. Визначено комісії у 20-денний строк скласти акти передачі нежитлового приміщення пункту приймання білизни - на баланс ОСЖБ Метеор за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15.
25.04.1999 р. за актом приймання-передачі з балансу КО ЖБК Україна на баланс ОСЖБ Метеор , згідно з постановою КМУ від 31.07.1995 № 588 Про затвердження положення про порядок організації та діяльності об'єднань, що створюються власниками для управління, утримання і використання майна житлових будинків, яке перебуває у загальному користуванні , рішення Херсонського міськвиконкому № 73 від 05.06.1997 про державну реєстрацію ОСЖБ Метеор , передано житловий будинок по вул. Лавреньова, 15 у м. Херсоні, загальною площею 6699,4 кв.м. (а.с. 27).
15.12.1998 виконавчим комітетом Херсонської міської ради відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Положення про порядок організації та діяльності об'єднань співвласників житлових будинків, затвердженого постановою КМ України від 31.07.1995 №588, враховуючи висновки комісії на виконання розпоряджень міськвиконкому від 24.09.97 №801-р, 20.10.97 №891-р та 317-р від 06.04.98, на підставі яких здійснена безоплатна передача об'єднанням Комета і Метеор нежитлових приміщень площею відповідно до встановленої частки фінансування забудови, прийнято рішення № 686 Про передачу нежитлових приміщень об'єднанням співвласників житлових будинків Комета і Метеор про те, що вбудовані, прибудовані приміщення соціально-побутового призначення, що розміщені в цокольних поверхах житлових будинків за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 11 та 15, крім тих, що передані на баланс об'єднань Комета і Метеор , побудовані за рахунок централізованих капіталовкладень є об'єктами комунальної власності і не підлягають передачі (а.с. 28-29).
Листом за вих. № 8-10422-32 від 04.10.2007 Управління комунальної власності Херсонської міської ради на запит ОСЖБ Метеор надало роз'яснення про право ОСЖБ Метеор , з урахуванням здійсненого вкладу, оформити свідоцтво про право власності на нежитлове приміщення - 150,68 кв.м. (пункт приймання білизни) у будинку № 15 по вул. Лавреньова у м. Херсоні (а.с. 30-31).
Рішенням виконавчого комітету Херсонської міськради №508 від 15.11.2011 Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності вирішено оформити право власності та Управлінню комунальної власності Херсонської міської ради видати свідоцтво про право власності територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м. (а.с. 32-33, 93-94).
01.12.2011 видано свідоцтво про право власності на вищевказане нежитлове приміщення (а.с., 34, 91).
12.12.2011р. за територіальною громадою м.Херсона в особі Херсонської міської ради проведено державну реєстрацію права власності на нежитлові приміщення на підставі Свідоцтва про право власності від 01.12.2011р., виданого відповідно до рішення виконкому № 508 від 15.11.2011р., що підтверджується Витягом про державну реєстрацію прав від 12.12.2011р. (а.с.92).
Оскільки, за твердженням позивача, ОСЖБ Метеор є власником нежитлового приміщення цокольного поверху за адресою м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м. та має право на оформлення права власності, він звернувся до суду із цим позовом про визнання недійсним та скасування Рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 за № 508 в частині оформлення права власності та видачі свідоцтва про право власності територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на нежитлові приміщення цокольного поверху № 15 по вул. Лавреньова, загальною площею 148,5 кв.м; визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно, видане територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради від 01.12.2011/САЕ 162854/Херсонська міська рада на підставі рішення виконавчого комітету від 15.11.2011 № 508; визнання права ОСЖБ Метеор на оформлення в установленому законом порядку права власності та отримання свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м.
Вирішуючи спір по суті, суд врахував таке.
Частиною 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до частини 3 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
У відповідності до статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими Законами до їх відання.
Статтею 11 вказаного Закону визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських рад є їх комітети, відділи, управління та інші виконавчі органи, які відповідно до статті 5 цього Закону входять в систему органів місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
При прийнятті актів як нормативного, так і ненормативного (індивідуального характеру) державний чи інший орган повинен бути на це уповноважений, діяти в межах наданої йому компетенції.
Отже, у справах щодо оскарження рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування суд повинен перевірити чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Тобто підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акту недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акту прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
За приписами статті 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акту органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акту. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов'язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом (частина 1 ст. 14 ГПК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. За ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч.1 ст. 74 ГПК України).
Відповідно до ст. 328 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Таким чином, набуття права власності, відповідно до статті 328 ЦК України - це певний юридичний факт, з яким закон пов'язує виникнення суб'єктивного права власності на певні об'єкти.
Однак, всупереч наведеним правовим нормам, позивачем не доведено, як правомірність набуття ним права власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м., так і наявність підстав, з якими пов'язується недійсність Рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 за № 508 в частині оформлення права власності та видачі свідоцтва про право власності територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на зазначене нерухоме майно.
Так, позивачем суду не надано правовстановлюючих документів на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м. Надані ж суду документи, а саме: протокол засідання комісії Херсонського міськвиконкому від 20.03.1998 та розпорядження виконавчого комітету Херсонської міської ради № 317-р від 06.04.1998 р. без подання акту передачі нежитлового приміщення пункту приймання білизни - на баланс ОСЖБ Метеор за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15 та довідки позивача про постановку на баланс цього приміщення не підтверджують як факту передання у власність, так і безоплатного передання майна на баланс позивача, як балансоутримувача, та реалізації цього розпорядження.
Також, судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій у справі №923/1001/17 від 10.01.2018 р. та 15.05.2018 р., які набрали законної сили, встановлено обставини, які на підставі ст. 75 ГПК України, не доказуються при розгляді цієї справи. Так, за Територіальною громадою м. Херсона в особі Херсонської міської ради зареєстроване право власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м. відповідно до законодавства, що діяло до 1 січня 2013 року, а саме відповідно до Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №7/5 від 07.02.2002р.
Суд зазначає, що позивач, вимагаючи визнати недійсним та скасувати Рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 за № 508 в частині оформлення права власності та видачі свідоцтва про право власності територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на нежитлові приміщення цокольного поверху № 15 по вул. Лавреньова, загальною площею 148,5 кв.м, з посиланням на відсутність в цьому акті правових підстав набуття Херсонською міською радою права власності на майно відповідно до Закону України Про власність , Цивільного кодексу України, не наводить жодної обставини, з якими закон пов'язує недійсність акту, а саме: невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Аргументи Позивача стосуються заперечення ним права власності Відповідача на майно - нежитлові приміщення цокольного поверху будинку № 15 по вул. Лавреньова, загальною площею 148,5 кв.м, без надання відповідних доказів набуття ним права власності на зазначене майно. При тому, що наведеним обставинам надано правову оцінку судами у справі №923/1001/17, судові рішення у якій набрали законної сили.
На момент прийняття Виконавчим комітетом Херсонської міської ради рішення №508 від 15.11.2011 р. порядок державної реєстрації права власності на нерухоме майно регулювався Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 №7/5 (далі - Положення).
Частиною 1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до пунктів 1.5, 1.6 Положення, обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування. Державній реєстрації підлягає право власності на закінчене будівництвом нерухоме майно, яке прийняте в експлуатацію у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до пунктів 6.1, 8.1, 8.3. Положення, на кожний об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації та право власності на який заявлено вперше, реєстратором БТІ відкриваються відповідний розділ Реєстру прав та реєстраційна справа. Оформлення права власності на нерухоме майно проводиться з видачею свідоцтва про право власності за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно, зокрема, органами місцевого самоврядування. Підготовку документів для видачі свідоцтва про право власності за дорученням органів місцевого самоврядування та інших органів відповідно до законодавства можуть проводити БТІ.
Так, 18.08.2005 р. Херсонською міською радою прийняте рішення №870 Про видачу свідоцтв про право власності на об'єкти нерухомого майна , відповідно до якого визначено видачу свідоцтв про право власності на об'єкти нерухомого майна, що розташовані на території м. Херсона провадити на підставі відповідного рішення виконавчого комітету міської ради. Управлінню комунальної власності виконавчого комітету міської ради видавати свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна відповідно до положень підпункту а пункту 6.1. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України 07.02.02 №7/5. Херсонському державному бюро технічної інвентаризації забезпечити підготовку та зберігання документів для видачі свідоцтв про право власності на об'єкти нерухомого майна.
Листами від 26.05.2011 р. №746 та від 24.10.2011 р. №2080 Управління комунальної власності Херсонської міської ради звернулось до Херсонського обласного державного бюро технічної інвентаризації з проханням про виготовлення технічної документації на об'єкт комунальної власності міської територіальної громади - нежитлові приміщення цокольного поверху будинку № 15 по вул. Лавреньова та реєстрацію свідоцтва про право власності на це нерухоме майно.
15.11.2011 виконавчим комітетом Херсонської міськради №508 ухвалено оспорюване рішення Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності , яким встановлено оформити право власності та Управлінню комунальної власності Херсонської міської ради видати свідоцтво про право власності територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м.
Відповідно до ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження з обліку відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Отже, враховуючи наведені норми права та встановлені обставини справи, суд зазначає, що оспорюване рішення №508 від 15.11.2011 Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності ухвалене виконавчим комітетом Херсонської міської ради у відповідності із вимогами чинного законодавства та на виконання делегованих повноважень, визначених законом. Оскільки зазначені обставини, позивачем, у встановленому процесуальним законом порядку не спростовані, то відсутні підстави для визнання недійсним та скасування рішення виконавчого комітету Херсонської міськради №508 від 15.11.2011 Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності та, відповідно, задоволення позовних вимог у цій частині.
Частиною 2 статті 4 ГПК України передбачено право звернення юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, фізичних осіб, які не є підприємцями, державних органів, органів місцевого самоврядування до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно з ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 ЦК України, положення якої кореспондуються з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Так, вимога про скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно як документа, яким оформлено право власності, відповідає такому способу захисту цивільних прав та інтересів, передбаченому статтею 16 ЦК України, як відновлення становища, що існувало до порушення.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката.
Враховуючи, що спірне свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 01.12.2011р. САЕ162854 не є актом органу місцевого самоврядування, а є документом, яким на підставі рішення органу місцевого самоврядування від 15.11.2011 р. №508 лише оформлене право власності, правомірність видачі та дії цього свідоцтва безпосередньо залежить від законності рішення органу місцевого самоврядування, на підставі якого таке свідоцтво видане.
Отже, позовна вимога про визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 01.12.2011р. САЕ162854 є похідною від вимоги про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради №508 від 15.11.2011, в задоволенні якого судом відмовлено, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог і в цій частині.
Щодо визнання за ОСЖБ Метеор права на оформлення в установленому законом порядку права власності та отримання свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м., суд зазначає, що, оскільки позивачем не надано відповідних доказів набуття ним права власності на зазначене майно, то безпідставним є звернення із цією вимогою, оскільки наявність права, за захистом якого особа звернулась до суду, нею не підтверджена, докази оспорювання цього права відповідачем також відсутні.
Щодо заяви відповідача про застосування наслідків спливу позовної давності, суд зазначає, що за змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.
Отже, оскільки позивачем не доведено як набуття ним права власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м., так і порушення цього права, у зв'язку з прийняттям оспорюваного рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради №508 від 15.11.2011, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог з підстав необґрунтованості.
Відповідно до ст.129 ГПК України, в зв'язку з відмовою у позові, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 237, 238, 240, п.п. 17.5 п. 17 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1. Відмовити повністю в задоволенні позовних вимог Об'єднання співвласників житлового будинку Метеор до Херсонської міської ради про визнання недійсним та скасування Рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.11.2011 року № 508 в частині оформлення права власності та видачі свідоцтва про право власності Територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради на нежитлові приміщення цокольного поверху будинку № 15 по вул. Лавреньова, загальною площею 148,5 кв.м.; свідоцтва про право власності на нерухоме майно, видане Територіальній громаді м. Херсона в особі Херсонської міської ради від 01.12.2011 року/САЕ 162854/Херсонська міська рада на підставі рішення виконавчого комітету від 15.11.2011 року № 508 та визнання права на оформлення в установленому законом порядку права власності та отримання свідоцтва про право власності на нежитлове приміщення цокольного поверху за адресою: м. Херсон, вул. Лавреньова, 15, загальною площею 148,5 кв.м.
2. Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
Повне рішення складено 08.04.2019 року
Суддя Т.А. Остапенко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2019 |
Оприлюднено | 09.04.2019 |
Номер документу | 80987008 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Остапенко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні