ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2019 року Справа № 160/9268/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Врони О.В.,
за участі:
секретаря судового засідання Максименко Е.М.,
представника позивача Гопанюк О.Я.,
представника відповідача Пономаренко О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування наказу від 23.11.2018 року №6699-П,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (далі - ТОВ ІІГ Логос-Інвест , позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДФС у Дніпропетровській області, відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №6699-п від 23.11.2018 року Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (код ЄДРПОУ 32058512) .
В обґрунтування позову зазначено, що ТОВ ІІГ Логос-Інвест не допустило посадову особу відповідача до проведення документальної позапланової виїзної перевірки, оскільки наказ відповідача є протиправним та підлягає скасуванню, у зв'язку з тим, що позивачем було надано на письмовий запит відповідача документальне підтвердження задекларованих даних, а саме ксерокопію Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 3,7753 га (кадастровий номер 1210100000:01:022:0057). Отримавши відповідь позивача щодо питань, поставлених у запиті від 23.08.2018 року та додаткові документи, відповідач не проінформував платника податків про те, які саме додаткові документи необхідно надати, крім вже наданих та не звернув увагу на те, що наданий товариством перелік документів є вичерпним. Позивач вважає, що жодним законом України не визначено право контролюючого органу вимагати від платника податків отримання (замовлення) довідок, документів всупереч приписам Податкового кодексу України або отримання їх за платників податків самостійно. За таких обставин, позивач вважає дії ГУ ДФС у Дніпропетровській області з прийняття оскаржуваного наказу є неправомірними, а наказ таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.12.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду в підготовчому засіданні.
Відповідачем 10.01.2019 року надано відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог, обґрунтовуючи тим, що позивач використовує земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Маршала Малиновського, буд. 2. Позивачем в податкових деклараціях з орендної плати за землю державної та комунальної власності на 2016-2018 роки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,7753 га зазначена у розмірі 10188696,42 грн. - за 2016 рік, 10800018,21 грн. - за 2017, 2018 роки. В той же час, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок , сформованого відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на замовлення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,7753 га станом на 01.01.2016 року складає 192326927,7 грн., та станом на 01.01.2017 року складає 203867034,72 грн. Працівниками ГУ ДФС у Дніпропетровській області направлено позивачу запит про надання пояснень та їх документальне підтвердження, на підставі якого винесено оскаржуваний наказ.
Представники сторін в судовому засіданні підтримали обрані правові позиції.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідачем ГУ ДФС у Дніпропетровській області на адресу позивача було направлено запит від 23.08.2018 року вих. №51326/04-36-12-24 про надання пояснень та їх документального підтвердження вказаних у податкових деклараціях з орендної плати за землю даних, а саме, документи, що підтверджують нормативну грошову оцінку землі - витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2016-2018 роках.
17.09.2018 року позивачем було надано відповідь на запит відповідача №84, яким повідомлено, що:
- у зв'язку з тим, що 15.07.2015 року рішенням №4/65 Дніпропетровська міська рада затвердила нову нормативну грошову оцінку землі м. Дніпропетровська, введена в дію з 01.01.2016 року, у відповідності до якої змінилась базова вартість 1 кв.м. землі, з метою дотримання вимог Податкового кодексу України, ТОВ ІІГ Логос-Інвест отримано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:01:022:0057, площею 3,7753 га, згідно якого нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки складає саме 38465385,59 грн., а не 192326927,97 грн. чи 203867034,72 грн., які нібито зазначено у витягах, сформованих для Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради;
- законодавством не передбачено такого документу, як Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2017 та 2018 роках чи на будь-який інший рік, як не передбачено і Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованих відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на замовлення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпропетровської міської ради.
23.11.2018 року ГУ ДФС у Дніпропетровській області винесено наказ №6699-п Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (код ЄДРПОУ 32058512) , яким на підставі п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, ст.75, п.п.78.1.1, п.п.78.1.4 п. 78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України, у зв'язку з ненаданням документального підтвердження на запит від 23.08.2018 року №51326/10/04-36-12-24, наказано провести документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (код ЄДРПОУ 32058512) з 26.11.2018 року тривалістю 5 робочих днів; перевірку провести з питань повноти нарахування плати за землю за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест на підставі укладеного договору оренди землі площею 3,7753 (кадастровий номер 1210100000:01:022:0057) за період з 01.01.2016 року по 30.09.2018 року.
26.11.2018 року посадовими особами ГУ ДФС у Дніпропетровській області складено акт №67846/04-30-14-04/32058512 Про відмову в допуску до проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (код ЄДРПОУ 32058512), у зв'язку з відсутністю посадових осіб за місцезнаходженням контори (офісу) , яким зафіксовано факт відмови головного бухгалтера ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест Стебко Н.А. у допуску до проведення перевірки, у зв'язку з наданням інформації на запит податкової у передбачений законодавством строк.
Не погодившись з прийняттям вищевказаного наказу про проведення перевірки, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов'язки посадових осіб фіскальних органів під час здійснення податкового контролю, врегульовано положеннями Податкового кодексу України (далі - ПК України).
У відповідності до п.п.19-1.1 п.19-1.1 ст.19-1 ПК України, контролюючі органи здійснюють, зокрема, адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.
На підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно з п.п.75.1.2 пп. 75.1 ст. 75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Так, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема: отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
У відповідності до положень п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і повинен містити:
1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;
3) печатку контролюючого органу.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу витягнутої руки під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;
3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;
4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків:
- податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обовязкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної;
5) у разі проведення зустрічної звірки;
6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом).
Платник податків зобов'язаний подавати на належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов'язково зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник податків, та підстави для їх надання (п.п. 16.1.5 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України).
У той же час, у разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим пятим цього пункту, платник податків звільняється від обовязку надавати відповідь на такий запит.
Пункт 10 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1245 Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом , яка розроблена у відповідності до пунктів 73.2 та 73.3 статті 73 Податкового кодексу України, також встановлює, що у запиті щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин обов'язково зазначаються підстави для його надіслання.
Судом встановлено і матеріалами справи підтверджено, що у запиті від 23.08.2018 року вих. №51326/04-36-12-24 про надання пояснень та їх документального підтвердження вказаних у податкових деклараціях з орендної плати за землю даних, Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області, посилаючись на інформацію (Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки), надану відділом у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,7753 га складає за 2016 рік - 192326927,97 грн., за 2017 та 2018 роки - 203867034,72, що свідчить про заниження розміру орендної плати за землю, задекларованих позивачем у 2016-2018 роках.
Судом встановлено, що згідно наданих ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест податкових декларацій з орендної плати за землю:
- на 2016 рік (реєстраційний номер 9020841683 від 19.02.2016 року - звітна) нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,7753 га складає 10188696,42 грн., ставка орендної плати 3%;
- на 2017 рік (реєстраційний номер 9022156691 від 17.02.2017 року - звітна) нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,7753 га складає 10800018,21 грн., ставка орендної плати 3%;
- на 2018 рік (реєстраційний номер 9008540909 від 30.01.2018 року - звітна) нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,7753 га складає 10800018,21 грн., ставка орендної плати 3%.
З аналізу наданої відповіді на запит позивача, судом встановлено, що ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест було в поновному обсязі виконано вимоги запиту, а саме надано пояснення щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та документальне підтвердження - Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:01:022:0057, площею 3,7753 га, згідно якого нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки складає саме 38465385,59 грн.
Відповідно до п.286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Згідно з п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
З аналізу п. 286.2 ст. 286 ПК України судом встановлено, що нова довідка (витяг) отримується платником земельного податку лише у випадку затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Як встановлено судом, 15.07.2015 року рішенням №4/65 Дніпропетровська міська рада затвердила нову нормативну грошову оцінку землі м. Дніпропетровська, введена в дію з 01.01.2016 року, у відповідності до якої змінилась базова вартість 1 кв.м. землі.
На підставі вказаних змін, позивачем отримано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:01:022:0057 від 11.04.2016 року №03-07/110416/4, на підставі якої було розраховано суму земельного податку у 2016,2017 та 2018 роках.
Оскільки останнім рішенням Дніпропетровської міської ради, яким затверджено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, є рішення №4/65 від 15.07.2015 року, на підставі якого отримано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:01:022:0057 від 11.04.2016 року №03-07/110416/4, то підстави для отримання нової довідки або витягу у позивача відсутні.
Отже, позивачем в повному обсязі та вчасно виконано вимогу контролюючого органу, викладену в запиті від 23.08.2018 року вих. №51326/04-36-12-24 Про надання пояснень та їх документальних підтверджень) , що виключає призначення позапланової перевірки з підстави ненадання інформації на запит контролюючого органу.
Аналогічної правової позиції дотримується Верховний суд, зокрема у постанові від 11.09.2018 року у справі №813/4042/17, постанові від 19.04.2018 року у справі №810/4282/16, який зазначає, що надання платником податків інформації/її документальних пояснень на запит контролюючого органу унеможливлює проведення позапланової перевірки з підстав, наведених у пп.78.1.1 п.78.1 ст. 78 ПК України.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Таким чином, позивач довів належними та допустимими доказами протиправність дій відповідача щодо прийняття оскаржуваного наказу №6699-п від 23.11.2018 року Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (код ЄДРПОУ 32058512) .
На підставі викладеного, суд доходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно з положеннями ст.139 КАС України судові витрати у справі покладаються на сторону, проти якої ухвалено рішення.
Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (вул. Маршала Малиновського, 2, офіс 4-4-2, м.Дніпро, 49048, код ЄДРПОУ 32058512) до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 39394856) про визнання протиправним та скасування наказу від 23.11.2018 року №6699-П - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ №6699-П Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 23.11.2018 року Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест .
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інвестиційно-Інжинірингова група Логос-Інвест (вул. Маршала Малиновського, 2, офіс 4-4-2, м.Дніпро, 49048, код ЄДРПОУ 32058512) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 39394856) судовий збір у розмірі 1762 грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлено 07 березня 2019 року.
Суддя О.В. Врона
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2019 |
Оприлюднено | 10.04.2019 |
Номер документу | 81015209 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні