Постанова
від 10.04.2019 по справі 360/3389/18
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2019 року справа №360/3389/18

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів: Арабей Т.Г., Міронової Г.М.,

секретар судового засідання - Токарева А.Г.,

за участю: представника позивача - не з'явився,

представника відповідача - Сапожнікової О.А., довіреність від 29.10.2018 року, № 7533/9/12-32-10-00-29

розглянув у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у справі № 360/3389/18 (головуючий 1 інстанції Чернявська Т.І., повний текст рішення складено 22 лютого 2019 року у приміщенні суду за адресою: просп. Космонавтів, 18, м. Сєвєродонецьк Луганської області) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

В жовтні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро (далі-позивач, ТОВ Сєвдон-Агро ) звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (далі-відповідач 1, ДФС України) Головного управління ДФС у Луганській області (далі-відповідач 2, ГУ ДФС у Луганській області), в якому позивач, з урахуванням уточненої позовної заяви від 21 листопада 2018 року та заяви про зміну предмету позову від 21 січня 2019 року, просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Луганській області від 04 липня 2018 року № 827976/37377320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро від 25 серпня 2017 року № 39 датою її подання до Державної фіскальної служби України 12 вересня 2017 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Луганській області від 01 серпня 2018 року № 867191/37377320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28 липня 2017 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро від 28 липня 2017 року № 24 датою її подання до Державної фіскальної служби України 15 серпня 2017 року (т.1, а.с. 78-83, 159).

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у задоволенні позов задоволено частково (т.1, а.с. 222-233).

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДФС у Луганській області від 04 липня 2018 року № 827976/37377320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання - 12 вересня 2017 року.

У задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення від 01 серпня 2018 року № 867191/37377320 про відмову в реєстрації податкової накладної від 28 липня 2017 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов'язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 28 липня 2017 року № 24 датою її подання - 15 серпня 2017 року - відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області на користь підприємства судовий збір в сумі 1762,00 грн.

Відповідач 2 з вказаним рішенням суду не погодився та подав апеляційну скаргу, в якій послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права. Просив скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначив, що господарські відносини між позивачем та ТОВ Грейнфорс складаються на умовах 100% передплати, відповідно договору. Документи, які надані до повідомлення підтверджують факт придбання та поставку аміачної селітри у кількості 68 тон. Враховуючи, що платіжних документів на підтвердження оплати селітри аміачної ТОВ Грейнфорс у кількості 4,2 тони на суму 31500,00 грн позивачем не надано до контролюючого органу, а з наданих документів неможливо виокремити необхідну суму для підтвердження реальності здійснення господарської операції, тому ГУ ДФС у Луганській області не вбачає можливим підтвердити здійснення господарської операції з постачання селітри аміачної у кількості 4,2 тони ТОВ Грейнфорс (т.1, а.с. 247-249).

У судовому засіданні представник ГУ ДФС у Луганській області підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити. Позивач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Суд, заслухав суддю - доповідача, пояснення сторін, перевірив матеріали справи, обговорив доводи апеляційної скарги, встановив наступне.

Позивач - ТОВ Сєвдон-Агро відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12 лютого 2019 року за № 1004989108 зареєстрований юридичною особою, основним видом діяльності якого є 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (т.1, а.с. 207-209).

З матеріалів справи вбачається, що 27 липня 2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро та Товариством з обмеженою відповідальністю Грейнфорс укладено договір № 27.7/3 купівлі-продажу мінеральних добрив (селітри аміачної та нітроамофоски) на суму 1039940,00 грн (т.1, а.с. 11).

На підставі виставленого рахунку-фактури від 27 липня 2017 року № СФ-0000193 Товариство з обмеженою відповідальністю Грейнфорс здійснило передплату за мінеральні добрива в загальній сумі 1039940,00 грн, в тому числі: згідно платіжного доручення від 28 липня 2017 року № 434 в сумі 478500,00 грн (за селітру аміачну) та згідно платіжного доручення від 28 липня 2017 року № 435 в сумі 561440,00 грн (за нітроамофоску) (т.1, а.с. 13, 14, 15, 16-17).

25 серпня 2017 року на виконання договору купівлі-продажу від 27 липня 2017 року № 27.7/3 Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро поставило Товариству з обмеженою відповідальністю Грейнфорс відповідно до рахунку-фактури від 27 липня 2017 року № СФ-0000193 селітру аміачну в кількості 63,8 тони за видатковою накладною від 25 серпня 2017 року № РН-0000257 (т.1, а.с. 18, 19).

04 жовтня 2017 року на виконання договору купівлі-продажу від 27 липня 2017 року № 27.7/3 Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро поставило товариству з обмеженою відповідальністю Грейнфорс відповідно до рахунку-фактури від 27 липня 2017 року № СФ 0000193 нітроамофоску (азофоску), марка NPK 16:16:16 (мішок) в кількості 63,8 тони за видатковою накладною від 04 жовтня 2017 року № РН-0000315 (т.1, а.с. 24).

На суму передплати 561440,00 грн, в тому числі ПДВ - 93573,33 грн, яку здійснило Товариство з обмеженою відповідальністю Грейнфорс за нітроамофоску (азофоску), марка NPK 16:16:16 (мішок) в кількості 63,8 тони, Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро складено податкову накладну від 28 липня 2017 року № 24, яку 15 серпня 2017 року через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (т.1, а.с. 25, 26, 182 зв.).

Згідно з квитанцією № 1 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро від 28 липня 2017 року № 24 на загальну суму з ПДВ 561440,00 грн прийнято, її реєстрацію зупинено. Виявлені помилки: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 3105. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (т.1, а.с. 26, 135).

На виконання зазначених вимог позивачем 26 липня 2018 року за № 1 направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Також в повідомленні вказані пояснення, що податкова накладна була виписана помилково, детальне пояснення додається (т.1, а.с. 27, 28, 29).

В пояснювальній записці від 26 липня 2018 року за № 26/07-2 Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро серед іншого вказало, що 27 липня 2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро та Товариством з обмеженою відповідальністю Грейнфорс укладено договір № 27.7/3 на продаж селітри аміачної та нітроамофоски на суму 1039940,00 грн. Виписано рахунок від 27 липня 2018 року № 193 на суму 1039940,00 грн. 28 липня 2018 року від Товариства з обмеженою відповідальністю Грейнфорс отримана передплата за мінеральні добрива в сумі 1039940,00 грн. Платіжне доручення від 28 липня 2017 року № 434 на суму 478500,00 грн - передплата за аміачну селітру. Платіжне доручення від 28 липня 2017 року № 435 на суму 561440,00 грн - передплата за нітроамофоску. Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро 28 липня 2018 року виписана та зареєстрована податкова накладна № 23 на суму 1039940,00 грн. Аміачну селітру Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро придбало у Товариства з обмеженою відповідальністю Укрросхім (код 14013532), нітроамофоску у Товариства з обмеженою відповідальністю Агро МД (код 39660890). Мінеральні добрива відвантажені двома поставками: видаткова накладна від 25 серпня 2017 року № 257 - аміачна селітра на суму 478500,00 грн, видаткова накладна від 04 жовтня 2018 року № 315 - нітроамофоска на суму 550000,00 грн. Крім того, 28 липня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро помилково виписало податкову накладну № 24 на суму 561440,00 грн, в т.ч. ПДВ - 93573,33 грн, яка була заблокована 15 серпня 2017 року. Позивач просить розблокувати помилкову податкову накладну від 28 липня 2017 року № 24, якої взагалі не повинно було існувати, щоб Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро змогло виписати розрахунок корегування т.1, а.с. 191).

Комісією Головного управління ДФС у Луганській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 01 серпня 2018 року № 867191/37377320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28 липня 2017 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави - ненадання платником податку копій документів: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано, не підкреслено), розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (т.1, а.с. 30, 99, 132-133, 134, 136, 137).

На рішення комісії Головного управління ДФС у Луганській області від 01 серпня 2018 року № 867191/37377320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 липня 2017 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем відповідно до положень пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України та Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, до Державної фіскальної служби України подано скаргу від 09 серпня 2018 року. У скарзі серед іншого вказано, що податкова накладна від 28 липня 2017 року № 24 була виписана помилково (т.1, а.с. 31, 32).

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг Державної фіскальної служби України від 20 серпня 2018 року № 25331/37377320/2 скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро залишено без задоволення, рішення комісії Головного управління ДФС у Луганській області від 01 серпня 2018 року № 867191/37377320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 липня 2017 року № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін (т.1, а.с. 33).

21 серпня 2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро та Товариством з обмеженою відповідальністю Грейнфорс укладено договір купівлі-продажу № 21.8/1 мінеральних добрив (селітри аміачної). Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро виставлено рахунок-фактуру від 21 серпня 2017 року № СФ-0000225 (т.1, а.с. 20, 21).

На виконання договору купівлі-продажу від 21 серпня 2017 року № 21.8/1 Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро поставило Товариству з обмеженою відповідальністю Грейнфорс відповідно до рахунку-фактури від 21 серпня 2017 року № СФ-0000225 селітру аміачну в кількості 4,2 тони за видатковою накладною від 25 серпня 2017 року № РН-0000258 (т.1, а.с. 22, 23).

Згідно з бухгалтерськими довідками від 26 липня 2018 року № 26/07-1 та від 09 серпня 2018 року за № 09/08-1, актом звіряння за період з 01 січня 2017 року по 09 липня 2018 року, карткою рахунку 361, оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 оплата за селітру аміачну в кількості 4,2 тони за видатковою накладною від 25 серпня 2017 року № РН-0000258 на суму 31500,00 грн Товариством з обмеженою відповідальністю Грейнфорс не здійснена (т.1, а.с. 40, 41, 192, 192 зв., 193).

На суму поставки селітри аміачної 31500,00 грн, в тому числі ПДВ - 5250,00 грн, в кількості 4,2 тони Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро складено податкову накладну від 25 серпня 2017 року № 39, яку 12 вересня 2017 року через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (т.1, а.с. 34, 35, 164).

Згідно з квитанцією № 1 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро від 25 серпня 2017 року № 39 на загальну суму з ПДВ 31500,00 грн прийнято, її реєстрацію зупинено. Виявлені помилки: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 3105. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту в пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу (т.1, а.с. 35, 128).

На виконання зазначених вимог позивачем 27 червня 2018 року за № 4 направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків корегування, реєстрацію яких зупинено. Також в повідомленні вказані пояснення, що Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро з 2011 року працює на ринку мінеральних добрив. Аміачну селітру код УКТ ЗЕД 3102309000 Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро придбало у постачальника Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Укрросхим та продало Товариству з обмеженою відповідальністю Грейнфорс (т.1, а.с. 131).

Комісією Головного управління ДФС у Луганській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 04 липня 2018 року № 827976/37377320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави - ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано, не підкреслено), розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (т.1, а.с. 36, 100, 126, 127, 129, 130).

На рішення комісії Головного управління ДФС у Луганській області від 04 липня 2018 року № 827976/37377320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем відповідно до положень пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України та Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, до Державної фіскальної служби України подано скаргу від 11 липня 2018 року. У скарзі серед іншого вказано, що на вимогу ДФС надається повний пакет копій первинних документів та бухгалтерських відомостей (т.1, а.с. 37, 38).

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг Державної фіскальної служби України від 20 липня 2018 року № 19852/37377320/2 скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро залишено без задоволення, рішення комісії Головного управління ДФС у Луганській області від 04 липня 2018 року № 827976/37377320 про відмову у реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін (т.1, а.с. 39).

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, які регулюють спірні правовідносини, суд вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу протягом 365 календарних днів, що наступають за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 цієї статті перебіг зазначеного строку переривається на період зупинення їх реєстрації та відновлюється з дня припинення процедури зупинення їх реєстрації згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

У підпункті 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України вказано, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про:

Реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Форма таких рішень встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246).

Згідно з пунктом 17 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

У пункті 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 вказано, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:

1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246).

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії оцінки ступеня ризиків № 567) (наказ втратив чинність на підставі наказу Міністерства фінансів України від 06 квітня 2018 року № 409).

У пункті 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків № 567 зазначено, що моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Разом з тим, Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році (далі - Закон № 2245-VIII), який набрав чинності з 01 січня 2018 року, внесено такі зміни до Податкового кодексу України, зокрема:

- пункт 74.2 статті 74 виключено (пункт 13 Закону № 2245-VIII);

- пункт 201.16 викладено в такій редакції: 201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (підпункт 2 пункту 31 Закону № 2245-VIII);

- у розділі ХХ Перехідні положення : доповнити пунктом 57-1 такого змісту: 57-1. Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200-1.3 та 200-1.9 статті 200-1 та пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу не пізніше 2 січня 2018 року, крім:

податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу;

податкових накладних/розрахунків коригування, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.

Податкові накладні/розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу з 1 грудня 2017 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році та щодо яких платником податку після 1 грудня 2017 року подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, що діяв до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних. У разі якщо протягом п'яти робочих днів з дня подання пояснень і копій документів не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення строку розгляду пояснень і копій документів платника податку.

Дія абзацу третього пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу зупиняється до дня набрання чинності порядком, затвердженим відповідно до пункту 201.16 цього Кодексу (пункт 56 Закону № 2245-VIII).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Постанова № 117), яка набрала чинності з 22 березня 2018 року, затверджено:

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації);

Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій);

Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).

Пунктом 2 Постанови № 117 установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , та які станом на 1 грудня 2017 р. не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Згідно з пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр).

Так, у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку зупинення реєстрації).

ДФС формує і веде у відкритому доступі окремий Реєстр податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, за формою згідно з додатком 1 та щодня оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті (пункт 8 Порядку зупинення реєстрації).

Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 16 Порядку зупинення реєстрації).

Відповідно до пункту 18 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (пункт 19 Порядку зупинення реєстрації).

Зазначені комісії приймають рішення про:

реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 20 Порядку зупинення реєстрації).

Згідно з пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Пунктом 22 Порядку зупинення реєстрації визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Згідно з пунктом 23 Порядку зупинення реєстрації комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:

щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;

щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.

Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується (пункт 24 Порядку зупинення реєстрації).

Пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень;

протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

З аналізу викладених норм вбачається, що контролюючий орган зобов'язаний був у квитанції № 1 чітко вказати на конкретний вид критерію, встановлений пунктом 6 Критеріїв, оскільки це прямо впливає на можливість надання платником податків відповідного пакету документів, достатнього для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Однак, дослідженням квитанцій № 1 встановлено, що відповідачем не зазначено конкретний вид критерію, з огляду на який зупинено реєстрацію податкової накладної (т.1, а.с. 26, 35).

Суд погоджує висновок суду першої інстанції, що такий критерій, як невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 3105, пунктом 6 Критеріїв не передбачений.

Отже, зупинення реєстрації податкових накладних від 28 липня 2017 року № 24 та від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних є безпідставним.

Суд апеляційної інстанції, також погоджує висновок суду першої інстанції щодо визнання протиправним рішення Головного управління ДФС у Луганській області від 04 липня 2018 року № 827976/37377320, яким Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних, та зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро від 25 серпня 2017 року № 39 датою її подання до Державної фіскальної служби України 12 вересня 2017 року виходячи з наступного.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Абзацом першим пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Як бачається з матеріалів справи між ТОВ Сєвдон-Агро та ТОВ Торговий Дім Укрросхим укладено договір поставки від 18 січня 2017 року № 58 мінеральних добрив, у тому числі селітри аміачної фасованої в мішках (т.1, а.с. 42-47).

28 липня 2017 року ТОВ Сєвдон-Агро звернулось до ТОВ Торговий Дім Укрросхим із заявою б/н про поставку одного вагону селітри аміачної в мішках іноземного виробництва в кількості 63,8 тони, вантаж вважати власністю ТОВ Грейнфорс (т.1, а.с. 48).

ТОВ Торговий Дім Укрросхим виставлено рахунок по замовленню від 28 липня 2017 року № 3711 на оплату 63,8 тони селітри аміачної на суму 470231,52 грн, згідно з яким товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро здійснило передплату за селітру аміачну на суму 470231,52 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 28 липня 2017 року № 950 та випискою по банківському рахунку (т.1, а.с. 49, 50).

На виконання договору поставки від 18 січня 2017 року № 58 Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Укрросхим поставило Товариству з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро селітру аміачну в кількості 68 тон за видатковою накладною від 17 серпня 2017 року № 6976 на суму 501187,20 грн, тобто на 4,2 тони більше ніж було оплачено позивачем (т.1, а.с. 51).

У зв'язку з більшою кількістю селітри, Товариство з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро здійснило доплату Товариству з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Укрросхим по рахунку по замовленню від 28 липня 2017 року № 3711 за селітру аміачну в кількості 4,2 тони на суму 30955,68 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 30 серпня 2017 року № 994 та випискою по банківському рахунку (т.1, а.с. 54, 55).

Селітра аміачна в мішках в кількості 68 тон від Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Укрросхим отримана Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро 24 серпня 2017 року, що підтверджено залізничною накладною (т.1, а.с. 52, 53).

На постачання селітри аміачної в мішках в кількості 68 тон Товариством з обмеженою відповідальністю Торговий Дім Укрросхим виписані податкова накладна від 28 липня 2017 року № 49 та розрахунок корегування кількісних і вартісних показників від 17 серпня 2017 року № 44 до податкової накладної від 28 липня 2017 року № 49 (т.1, а.с. 164 зв., 183).

З метою забезпечення поставки та приймання товару (вантажу) залізничним транспортом, між Товариством з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро та Товариством з обмеженою відповідальністю Хімресурс укладено договір від 08 січня 2015 року № ОУ-05 про надання послуг: забезпечення під'їзних залізничних шляхів, здійснення приймання вантажу, що прибуває на адресу замовника, а також договір № 6/ох від 04 січня 2017 року на відповідальне зберігання (т.1, а.с. 64, 65-66).

В свою чергу, Товариство з обмеженою відповідальністю Хімресурс має договори з Відкритим акціонерним товариством Об'єднане господарство залізничного транспорту від 29 квітня 2009 року № 7 про придбання у власність ділянки залізничної колії та договір від 07 грудня 2015 року № 14-тр про надання послуг клієнту по перевезенню вантажу залізничним транспортом (т.1, а.с. 67-68, 69-72).

Вказаними обставинами спростовуються твердження апелянта, що обсяги придбання товару позивачем не відповідають обсягам постачання позивачем спірного товару своєму контрагенту.

Таким чином апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що відсутність у позивача підтверджуючих документів про оплату Товариством з обмеженою відповідальністю Грейнфорс товару (селітри аміачної) у кількості 4,2 тони на загальну суму 31500,00 грн не може бути підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 25 серпня 2017 року № 39, оскільки датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товару (селітри аміачної) у межах спірних правовідносин вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого раніше сталася дата відвантаження товарів.

Доводи, викладені апелянтом в апеляційній скарзі не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи, оскільки вони суперечать чинному законодавству та не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права. Рішення суду першої інстанції прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права, що є підставою для залишення без змін рішення суду першої інстанції і відмови в задоволенні апеляційної скарги.

Керуючись статтями 195, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у справі № 360/3389/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сєвдон-Агро до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у справі № 360/3389/18 - залишити без змін.

Повний текст постанови складений та підписаний 10 квітня 2019 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення окрім випадків визначених статтєю 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач: І.В. Геращенко

Судді: Т.Г. Арабей

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2019
Оприлюднено15.04.2019
Номер документу81088216
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/3389/18

Постанова від 13.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 12.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 21.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 10.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 10.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 27.02.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Рішення від 12.02.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні