П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/408/18-а
Головуючий у 1-й інстанції: Григораш В.О.
Суддя-доповідач: Франовська К.С.
28 лютого 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Франовської К.С.
суддів: Іваненко Т.В. Кузьменко Л.В. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Колісниченка Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кредитної спілки "Скарбниця" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року (час ухвалення рішення та дата складення повного тексту- не зазначені, місце ухвалення рішення- м.Чернівці) у справі за адміністративним позовом Кредитної спілки "Скарбниця до Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області про визнання неправомірним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
У травні 2018 року Кредитна спілка "Скарбниця" звернулась в суд з позовом до Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області про визнання неправомірним та скасування рішення Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області №1724104600182 від 26.07.2017 року про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій з 01.07.2017 року з підстав невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року у позові Кредитній спілці "Скарбниця" відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити. В апеляційній скарзі позивач не погоджується з рішенням суду першої інстанції, та посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Позивач зазначає, що суд першої інстанції неправильно допустив тлумачення норм ПК України, а тому наявні підстави для скасування рішення суду першої інстанції, зокрема, у зв'язку з недоведеністю обставин, які мають значення для справи, які суд першої інстанції визначив встановленими в частині наявності рішення щодо виключення позивача з РНОУ; невідповідність висновків, викладених у рішення суду першої інстанції, обставинам справи в частині заборони розподілу доходу як невідповідності мети діяльності позивача нормам Закону України "Про кредитні спілки" .
У відзиві на апеляційну скаргу Головне управління ДФС України у Чернівецькій області заперечує проти доводів апеляційної скарги, вважає їх безпідставними, оскільки підставою прийняття оскаржуваного рішення є невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Відповідач вказує, що п. 22.3 Статуту Кредитної спілки суперечить ст. 21 Закону № 2908. Так, частиною третьою ст. 21 Закону №2908 встановлено, що нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів).
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2019 року в порядку приписів ст.ст.48,52 КАС України здійснено заміну відповідача Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області на Головне управління ДФС України у Чернівецькій області.
Заслухавши суддю-доповідача, представника скаржника, який підтримав апеляційну скаргу з викладених підстав, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
З матеріалів справи вбачається, що Спілка діє на підставі Статуту, затвердженого рішеннями загальних зборів від 26.05.2016 №18.
Відповідно до п. 2.1 Статуту, Кредитна спілка "Скарбниця" - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої підрозділом 5 цього Статуту (п. 2.2. Статуту).
Кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частини серед засновників, членів спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб (п. 22.3 Статуту).
Доходи Кредитної спілки використовуються виключно для фінансування видатків на утримання кредитної спілки, реалізації мети та завдань, напрямів діяльності, визначених цим Статутом (п. 22.4 Статуту).
У разі припинення кредитної спілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи передаються одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зараховуються до доходу бюджету,
Залишок коштів резервного капіталу та додаткового капіталу, які у разі ліквідації кредитної спілки після розрахунків із членами кредитної спілки та Іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України (п. 29.6 Статуту).
Рішенням Державної податкової інспекції у Сторожинецькому районі №42 від 02.11.2006 року Кредитну спілку "Скарбниця" внесено до Реєстру неприбуткових організацій (установ), ознака неприбуткової установи (організації) 0010 (а.с. 24).
Рішенням Державної податкової інспекції у Сторожинецькому районі №3 від 28.01.2010 року внесено до Реєстру неприбуткових організацій (установ) Кредитну спілку "Скарбниця", ознака неприбуткової установи (організації) 0010 (а.с. 25).
Рішенням Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (Сторожинецьке відділення) №1724104600182 від 26.07.2017 року, на підставі пп. 133.4.5. п. 133.4. ст. 133 Податкового кодексу України, позивача виключено з Реєстру неприбуткових установ і організацій з 01.07.2017 року.
Вважаючи рішення Вижницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області №1724104600182 від 26.07.2017 року протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом про його скасування.
Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні ПК України та не підлягають включенню до нового Реєстру. Кредитні спілки, як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язані нараховувати та сплачувати податок на прибуток у порядку, встановленому розділом III "Податок на прибуток підприємств" Кодексу.
З таким висновком погоджується суд апеляційної інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до підпункту 133.4.1. статті 133 Податкового Кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам:
-утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
-установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
-установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення);
-внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно з підпунктом 133.4.6. статті 133 Податкового Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені:
бюджетні установи;
громадські об'єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди;
спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб;
житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства);
об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків;
професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об'єднання;
сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів;
інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Постановою Кабінету Міністрів України N440 від 13.07.2016 затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру.
Пунктом 4 Порядку №440 передбачено, що до Реєстру включаються неприбуткові організації - юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ.
Ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу за такою структурою:
(0038) - спілки;
(0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Згідно з пунктом 16 Порядку №440 виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі, зокрема, невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.
Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що кредитні спілки відсутні в переліку неприбуткових організацій, встановленому п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, відтак Спілка не відповідає всім вимогам п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Колегія суддів апеляційного адміністративного суду погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, оскільки відповідно до статті 1 Закону України Про кредитні спілки кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом. Водночас, відповідно до розділу V цього Закону надання кредитною спілкою фінансових послуг передбачає отримання доходів, які розподіляються між членами кредитної спілки.
В той же час, відповідно до підпункту 133.4.2. статті 133 Податкового Кодексу України доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Доходи неприбуткових релігійних організацій використовуються також для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій, у тому числі надання гуманітарної допомоги, здійснення благодійної діяльності, милосердя.
Тому, кредитна спілка не є неприбутковою організацією в розумінні підпунктів 133.4.1, 133.4.6 статті 133 Податкового Кодексу України, що унеможливлює включення Спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у постанові від 05 червня 2018 року у справі №820/3467/17.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильність висновків, якими мотивовано судове рішення суду першої інстанції, ґрунтуються на неправильному тлумаченні норм, що регламентують спірні правовідносини та не дають підстав вважати висновки окружного адміністративного суду помилковими, а застосування судом норм матеріального та процесуального права - неправильним.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Кредитної спілки "Скарбниця" залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі та підписана 11 квітня 2019 року у зв'язку із перебуванням судді учасника колегії Іваненко Т.В. на лікарняному з 03 березня 2019 року по 10 квітня 2019 року.
Головуючий Франовська К.С. Судді Іваненко Т.В. Кузьменко Л.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2019 |
Оприлюднено | 15.04.2019 |
Номер документу | 81089223 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Франовська К.С.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні