Рішення
від 11.02.2010 по справі 19/272пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.02.10 Справа № 19/272пн

Суддя Косенко Т.В., за участю секретаря судовог о засідання Хухрянської І .В., розглянув матеріали сп рави за позовом

Фізичної особи-підприємц я ОСОБА_1, м.Старобільсь к Луганської області

до 1-го відповідача - Старобільського район ного реєстраційного округу Л уганської регіональної філі ї Державного підприємства „Ц ентр Державного земельного к адастру”, м.Старобільськ Л уганської області

2-го відповідача - Держа вного підприємства „Центр Де ржавного земельного кадастр у” в особі Луганської регіон альної філії, м.Луганськ

про спонукання виконати пе вні дії

в присутності представни ків сторін:

позивач - ОСОБА_1, п аспорт серії НОМЕР_2, вида ний Старобільським РВ УМВС У країни в Луганській області 17.12.1999;

від 1-го відповідача - предс тавник не прибув;

від 2-го відповідача - Вор онько О.В., дов.№2 від 13.01.2010.

В С Т А Н О В И В:

Обставини справи: заяв лено вимогу про зобов'язання 1-го відповідача зареєструва ти проект землеустрою щодо в ідведення земельної ділянки позивачу.

Ухвалою господарського су ду Луганської області від 04.11.20 09 по справі №19/272пн суддею Шеліх іною Р.М. розгляд справи призн ачений на 20.11.2009.

Розпорядженням заступника голови господарського суду в.о. голови суду від 19.11.2009 у зв'язк у з виходом з відпустки судді Косенко Т.В., дана справа, приз начена до розгляду суддею Ше ліхіною Р.М., передана на розгл яд судді Косенко Т.В.

В судовому засіданні 20.11.2009, зг ідно ст.77 Господарського проц есуального кодексу України, була оголошена перерва до 04.12.20 09.

Запереченням №4/2330 від 25.11.2009 Луг анська регіональна філія Дер жавного підприємства „Центр Державного земельного кадас тру” вимогу позову відхилила , враховуючи наступне.

Статтею 124 Земельного кодек су України передача земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених ч.ч.2 та 3 ст.134 Земельног о кодексу України. Крім того, с т.16 Закону України „Про оренду землі” укладення договорів оренди земельної ділянки із земель державної або комунал ьної власності здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування - орендодавця, при йнятого у порядку, передбаче ному Земельним кодексом Укра їни, або за результатами аукц іону.

Також, Законом України „Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів” від 03.06.2008 №309-VI, Ро зділом ІІ Перехідних положен ь п.11 Кабінету Міністрів доруч ено визначити особливості оф ормлення права оренди земель ної ділянки без проведення а укціону громадянам та юридич ним особам, які звернулися із заявою (клопотанням) про пере дачу земельної ділянки в оре нду із земель державної або к омунальної власності, якщо с таном на 1 січня 2008 року відпові дним органом виконавчої влад и або органом місцевого само врядування було прийнято ріш ення про погодження місця ро зташування такого об'єкта аб о про надання дозволу на розр обку проекту її відведення (а у даному випадку лише 23.10.2008 Ста робільська міська рада своїм рішенням затвердила акт виб ору земельної ділянки для її передачі в оренду).

Таким чином, дії позивача по реєстрації проекту відведе ння земельної ділянки та под альшому укладенню договору о ренди земельної ділянки не в ідповідають вимогам чинного законодавства, у зв'язку з тим , що земельну ділянку надано н е на підставі проведення аук ціону або з застосуванням зе мельних торгів.

Крім того, позивач не може п осилатися на рішення Старобі льської міської ради, оскіль ки рішення ради не може відмі няти або встановлювати іншій порядок, ніж такий, який визна чено тими законодавчими акта ми, які мають більшу юридичну силу ніж акти органів місцев ого самоврядування.

В судовому засіданні 04.12.2009 зг ідно ст.77 Господарського проц есуального кодексу України б ула оголошена перерва до 10.12.2009. В судовому засіданні 10.12.2009 розг ляд справи відкладений на 22.12.20 09, а потім на 14.01.2010 і на 11.02.2010.

Ухвалою господарського су ду Луганської області від 14.01.20 10 про відкладення розгляду сп рави до участі у справі суд за лучив відповідно до ст.24 Госпо дарського процесуального ко дексу України у якості 2-го від повідача - Державне підприє мство „Центр Державного земе льного кадастру” в особі Луг анської регіональної філії.

Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши представника позивача та 2-го відповідача, встановивши фактичні обстав ини справи, оцінивши надані д окази, господарський суд Луг анської області дійшов насту пного.

22.08.2007 позивач звернувс я в Старобільську міську рад у з заявою про відведення йом у земельної ділянки площею 100м 2 для установки майстерні з ре монту велосипедів в районі „ Універмагу” у м.Старобільськ у Луганської області.

30.08.2007 комісія, яка створ ена за рішенням Старобільськ ої міської ради, провела акт в ибору земельної ділянки.

15.01.2008 Старобільська міська рада на двадцять четвертій с есії прийняла рішення №24/20 про врегулювання питань щодо пе редачі в оренду земельних ді лянок, згода або дозвіл на роз роблення проектів відведенн я яких були надані фізичним о собам та юридичним особам до набуття чинності Закону Укр аїни „Про державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України”, в якому визн ачила, що передача в оренду зе мельних ділянок фізичним та юридичним особам, згода або д озвіл на розроблення проекті в відведення яких було надан о Старобільською міською рад ою до набуття чинності Закон у України „Про державний бюд жет на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України” здійснюються бе з набуття права оренди цих зе мельних ділянок методом аукц іону, оскільки з урахуванням ч.2 ст.5 Цивільного кодексу Укр аїни передбачено, що акти цив ільного законодавства не маю ть зворотної дії у часі, зазна чені фізичні та юридичні осо би вже перебувають у процесі передачі їм земельних ділян ок в оренду, який (процес) був р озпочатий до набуття чинност і вказаного закону.

23.10.2008 Старобільська міська ра да рішенням №29/19 затвердила ак т вибору земельної ділянки д ля передачі в оренду.

Позивачем були зібрані нео бхідні висновки (а.с.12-16) та доку менти, які необхідні для укла дення договору оренди земель ної ділянки.

Рішенням Старобільської м іської ради від 27.03.2009 №33/29 було за тверджено проект землеустро ю щодо відведення позивачу з емельної ділянки та надання її в оренду, та зобов'язано поз ивача в місячний термін заре єструвати земельну ділянку в Старобільському районному р еєстраційному окрузі Луганс ької регіональної філії Держ авного підприємства „Центр Д ержавного земельного кадаст ру” та отримати оформлений д оговір оренди на земельну ді лянку.

В кінці квітня 2009 року позива ч звернувся в Старобільський реєстраційний округ з проек том землеустрою реєстрації щ одо відведення земельної діл янки суб' єкта підприємниць кої діяльності.

Відповіддю від 05.05.209 №25 Староб ільський реєстраційний окру г відмовив позивачу в реєстр ації договору оренди земельн ої ділянки з посиланням на За кон України „Про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України” від 09.06.2008 №309-VI, яким п ередбачалося право оренди зе мельної ділянки з аукціону.

Не погоджуючись з вказаною відповіддю позивач звернувс я до суду з даним позовом.

Приписи ст.ст.13 і 41 Конститу ції України визначають, що ві д імені Українського народу права власника зокрема на зе млю здійснюють органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування в межах, виз начених Конституцією і усі с уб' єкти права власності рів ні перед законом. Кожен має пр аво володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власн істю.

Відповідно ст.ст.142-145 Констит уції України до матеріальної основи органів місцевого са моврядування, крім інших об' єктів, належить земля, управл іння якою здійснюють територ іальні громади через органи самоврядування в межах їх по вноважень шляхом прийняття р ішень. Права органів самовря дування захищаються у судово му порядку.

Згідно п.12 Перехідних полож ень Земельного кодексу Украї ни, до розмежування земель де ржавної та комунальної власн ості повноваження щодо розпо рядження землями в межах нас елених пунктів, крім земель, п ереданих у приватну власніст ь, здійснюють відповідні сіл ьські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавч ої влади.

Порядок та умови набуття пр ава користування земельною д ілянкою на умовах оренди вст ановлено Земельним кодексом України та Законом України “ Про оренду землі”.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.

Частиною 1 ст. 122 Земельного к одексу України передбачено, що сільські, селищні, міські р ади передають земельні ділян ки у постійне користування ю ридичним особам із земель ко мунальної власності відпові дних територіальних громад д ля всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок державної або комун альної власності у користува ння та в оренду встановлений ст.ст.123 і 124 Земельного кодексу України.

Відповідно ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистог о немайнового або майнового права та інтересу. Способи за хисту цивільних прав у багат ьох випадках передбачені пра вовими нормами, які регулюют ь конкретні правовідносини. Способи захисту прав на земе льні ділянки передбачені ст. 152 Земельного кодексу України . Захист права на землю застос овується тоді, коли відповід не земельне право (право влас ності на землю або землекори стування) вже порушено або є н ебезпека його порушення в ма йбутньому. Підстави набуття права на землю передбачені, з окрема, ст.ст.116, 120 Земельного ко дексу України.

Право оренди земельної діл янки - це засноване на договор і термінове платне володіння та користування земельною д ілянкою, необхідною орендарю для ведення підприємницької та іншої діяльності (ст.92 Земе льного кодексу України, ст.1 За кону України “Про оренду зем лі”).

Відповідно до ч.1 ст.123 Земель ного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється н а підставі рішень органів ви конавчої влади або органів м ісцевого самоврядування.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється на підст аві рішення відповідного орг ану виконавчої влади або орг ану місцевого самоврядуванн я шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч.1 с т.124 Кодексу).

Пунктом 34 ст.26 Закону України “Про місцеве самоврядування ” передбачено, що питання рег улювання земельних відносин вирішуються виключно на пле нарних засіданнях міської ра ди.

Відповідно до приписів ст.16 Закону України “Про оренду з емлі” особа, яка бажає отрима ти земельну ділянку в оренду із земель державної або кому нальної власності, подає до в ідповідного органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем ро зташування земельної ділянк и заяву (клопотання), розгляд я кої і надання земельної діля нки в оренду проводиться в по рядку, встановленому Земельн им кодексом України.

Згідно ст.116 Земельного коде ксу України громадяни та юри дичні особи набувають право власності та право користува ння земельними ділянками з з емель державної та комунальн ої власності за рішеннями ор ганів виконавчої влади або о рганів місцевого самоврядув ання та державних органів пр иватизації щодо земельних ді лянок, на яких розташовані об ' єкти, що підлягають приват изації, в межах їх повноважен ь, визначених Земельним коде ксом України.

Таким чином, враховуючи вим оги вказаних норм закону суд дійшов висновку, що процес от римання земельної ділянки в оренду тривалий у часі та зак оном передбачений його особл ивий порядок.

Позивач з урахуванням вимо г Конституції України, Земел ьного кодексу України, Закон у України „Про оренду землі” з 22.08.2007, з моменту звернення до С таробільської міської ради з заявою про відведення земел ьної ділянки для ведення під приємницької діяльності, поч ав тривалу у часі процедуру о тримання земельної ділянки в оренду з метою здійснення св ого Конституційного права на підприємницьку діяльність ( ст.42 Конституції України).

На виконання вимог ст.123, ст.124 Земельного кодексу України С таробільська міська рада ріш енням від 27.03.2009 №33/29 затвердила п роект землеустрою щодо відве дення позивачу земельної діл янки та надання її в оренду, а також зобов' язала позивача в місячний термін зареєстру вати земельну ділянку в Стар обільському районному реєст раційному окрузі Луганської регіональної філії Державно го підприємства „Центр Держа вний земельний кадастр” та о тримати оформлений договір о ренди на земельну ділянку. Да не рішення Старобільської мі ської ради на день прийняття рішення господарським судом є чинним.

Відповідач у відповіді №25 від 05.05.2009 та у запереченнях на п озовну заяву посилається на Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву” №509-VI від 16.09.2008 внес ено зміни до Земельного коде ксу України. Так, у відповідно сті до ст.124 передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній та комуналь ній власності, здійснюється за результатами земельних то ргів, крім випадків, встановл ених ч.ч.2 та 3 ст.134 Земельного ко дексу України. Пунктом 5 ст.137 ць ого Кодексу передбачено, що з емельні торги проводяться у порядку, встановленому закон ом.

До теперішнього часу закон одавчого акту про проведення земельних торгів (аукціону) з аконодавчим органом не прийн ято.

Кабінетом Міністрів Украї ни 17.04.2008 Постановою №394 „Про затв ердження Порядку проведення у 2008 році земельних аукціонів ” встановлювався порядок про ведення аукціонів, але Рішен ням Конституційного суду Укр аїни №25рп/2008 від 12.11.2008 положення п .1 вказаної постанови визнано неконституційним і втратило чинність з дня ухвалення цьо го рішення.

Також відповідно до ч.2 ст.5 Ци вільного кодексу України акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом'якшує а бо скасовує цивільну відпові дальність особи.

Як вже зазначалося, процеду ра отримання позивачем спірн ої земельної ділянки в оренд у розпочалася з 22.08.2007, а тому дія Законів, які набрали чинност і після вказаного звернення позивача до Старобільської м іської ради, та якими суттєво змінений порядок отримання земельних ділянок в оренду н а спірні правовідносини не р озповсюджується. Дане питанн я було вирішено Старобільськ ою міською радою п'ятого скли кання двадцять четвертої сес ії в рішенні №24/20 від 15.01.2008 „Про вр егулювання питань щодо перед ачі в оренду земельних ділян ок, згода або дозвіл на розроб лення проектів відведення як их були надані фізичним та юр идичним особам до набуття чи нності Закону України „Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяки х законодавчих актів України ”, яке не скасоване та є чинним .

На підставі викладеного, до води 2-го відповідача судом ві дхиляються.

Таким чином позовні вимоги позивача підтверджені матер іалами справи та підлягають задоволенню з віднесенням су дових витрат на 2-го відповіда ча згідно ст.ст.44, 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни.

Провадження у справі у відн ошенні 1-го відповідача підля гає припиненню на підставі п .1 ст.80 Господарського процесу ального кодексу України.

Згідно ст.85 Господарського процесуального кодексу Укра їни за згодою представника п озивача та 2-го відповідача в с удовому засіданні оголошені вступна та резолютивна част ини рішення.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.22, 44, 49, п.1 ст.80, 82, 84, 85 Гос подарського процесуального кодексу України, господарсь кий суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити ча стково.

2. Зобов'язати Державне пі дприємство „Центр Державног о земельного кадастру” в осо бі Луганської регіональної ф ілії зареєструвати проект зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки фізичній осо бі-підприємцю ОСОБА_1, м.Ст аробільськ Луганської облас ті.

3. Стягнути з Державного під приємства „Центр Державного земельного кадастру”, м.Київ , вул.Народного ополчення, б.3, к од 21616582, в особі Луганської регі ональної філії, м.Луганськ, ву л.Свердлова, б.58, код 26447193 на корис ть фізичної особи - підприєм ця ОСОБА_1, АДРЕСА_1, код НОМЕР_1 державне мито у су мі 85 грн. 00 коп. та витрати на інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу у сумі 236 грн. 00 коп., видати наказ.

4. Провадження у справі відн осно 1-го відповідача припини ти.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення 10-денного стр оку з дня його підписання.

Дата підписання рішення: 16.02.2010.

Суддя Т.В. Косенко

Помічник судді С.А. Кулешова

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.02.2010
Оприлюднено27.10.2010
Номер документу8111252
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —19/272пн

Ухвала від 22.12.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Рішення від 11.02.2010

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 14.01.2010

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 10.12.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні