Постанова
від 10.04.2019 по справі 909/575/18
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" квітня 2019 р. Справа №909/575/18

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії суддів:

головуючий-суддя Желік М.Б.

судді Дубник О.П.

Орищин Г.В.

за участю секретаря судового засідання Гунька О.П.

розглянувши апеляційну скаргу першого заступника прокурора Івано-Франківської області за № 05/2-225 вих-18 від 26.11.2018

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.10.2018 (повне рішення складено 31.10.2018 року, м. Івано-Франківськ, суддя Шіляк М.А.)

у справі № 909/575/18

за позовом: Заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури Івано-Франківської області, м. Івано-Франківськ

до відповідача-1: Данильченської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області, м. Івано-Франківськ

до відповідача -2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа", с. Підгороддя Рогатинського району Івано-Франківської області

про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради, повернення земельної ділянки.

За участю представників сторін:

від прокуратури: Рогожнікова Н.Б.;

від позивача: не з'явився;

від відповідача-1: не з'явився;

від відповідача-2: не з'явився;

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 19.10.2018 у справі № 909/575/18 позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано рішення Данильченської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 10.08.2017 року "Про поновлення договорів оренди з ТОВ "Альфа" для видобування глини на земельну ділянку загальною площею 1,20 га із земель запасу сільської ради. В частині вимоги про повернення Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфа" земельної ділянки загальною площею 1,20 га (що межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590) вартістю 2 880 000,00 грн. на користь Данильченської сільської ради в позові відмолено.

Не погоджуючись із даним рішенням перший заступник прокурора Івано-Франківської області подав апеляційну скаргу за № 05/2-225 вих-18 від 26.11.2018 року, у якій просить скасувати рішення господарського суду Івано-Франківської області від 19.10.2018 у даній справі в частині відмови в задоволенні позовної вимоги про повернення ТОВ "Альфа" земельної ділянки загальною площею 1,20 га на користь Данильченської сільської ради та ухвалити нове рішення, яким задоволити позов заступника керівника Тисменицької місцевої прокуратури до Данильченської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа" щодо повернення земельної ділянки загальною площею 1, 20 га (що межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590) вартістю 2 880 000 грн на користь Данильченської сільської ради.

Ухвалами Західного апеляційного господарського суду від 03.12.2018 та 13.12.2018 (колегія суддів у складі головуючого судді Скрипчук О.С., суддів Дубник О.П., Зварич О.В.) поновлено строк на апеляційне оскарження, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою першого заступника прокурора Івано-Франківської області на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.10.2018 у справі № 909/575/18 та призначено справу до розгляду на 16.01.2019.

26.12.2019 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу б/н від 19.12.2018, в якому останній просить рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.10.2018 у даній справі залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, з врахуванням наступного. Гірничий відвід надається Івано-Франківською обласною радою тільки після погодження всіх питань із Данильченською сільською радою та отримання в оренду земельної ділянки згідно відповідного рішення Данильченської сільської ради. У випадку відсутності відповідного рішення Данильченської сільської ради про оренду земельної ділянки, Івано-Франківська обласна рада не мала права видавати гірничий відвід. Отримання в оренду кар'єру відбулось відповідно до вимог діючого на той час законодавства і це ніким не ставиться під сумнів. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. В подальшому ТОВ "Альфа" та Данильченська сільська рада кожного року продовжувала договір оренди спірної земельної ділянки укладаючи відповідні додаткові угоди, які надані суду в підтвердження правомірності використання спірної земельної ділянки. Крім того, позивач не зазначає про порушення вимог "Положення про порядок надання гірничих відводів" затвердженого постановою КМУ № 59 від 27.01.1995 при отримання в користування кар'єру.

Розпорядженням керівника апарату Західного апеляційного господарського суду від 31.01.2019 у зв'язку із тимчасовою непрацездатністю головуючої судді Скрипчук О.С., з метою недопущення порушення процесуальних строків передбачених ч.1 ст.273 ГПК України, відповідно до п.9 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, п.2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, проводиться повторний автоматизований розподіл апеляційних скарг у справі №909/575/18.

Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.01.2019 справу № 909/575/18 розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді Желіка М.Б., суддів Дубник О.П., Зварич О.В.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 04.02.2019 призначено розгляд справи на 27.02.2019.

25.02.2019 на адресу суду від представника Данильченської сільської ради Івано-Франківської обл. поступило клопотання №59/02-19 від 25.02.2019 (вх..№01-04/1269/19 від 25.02.2019) про розгляд справи без участі представника.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 27.02.2019. відкладено розгляд справи на 20.03.2019 .

18.03.2019 на адресу суду від представника ТОВ "Альфа" поступила заява б/н від 12.03.2019 (вх.. №01-04/1719/19 від 18.03.2019) про долучення до матеріалів справи письмових роз'ясень, в яких останній просить залишити апеляційну скаргу у даній справі без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін. В даних роз'ясненнях відповідач зазначає, що на сьогоднішній день ТОВ "Альфа" правомірно користується спірною земельною ділянкою на підставі рішення Данильченської сільської ради від липня 2018 року, однак дане рішення в матеріалах справи відсутнє, оскільки не було долучене до матеріалів справи, адже не стосується таке рішення даного предмета судового спору. Крім того, Данильченська сільська рада заперечила, щодо передачі їй на баланс спірної земельної ділянки, оскільки в бюджеті сільської ради відсутні кошти для рекультивації кар'єру. Також, відповідач зазначає, що твердження позивача щодо відсутності технічної документації на спірну земельну ділянку спростовується рішеннями та діями органів державної влади і місцевого самоврядування. Отже, є неможливим при відсутності технічної документації на розробку та експлуатацію кар'єру, що в 09.08.2006 року ТОВ "Альфа" було надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3987.

19.03.2019 здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого визначено склад колегії суддів головуючий суддя Желік М.Б., судді Орищин Г.В., Дубник О.П.

19.03.2019 на адресу суду надійшло клопотання від Данильченської сільської ради Івано-Франківської обл. №91/02-19 від 19.03.2019 (вх.№01-04/1767/19 від 19.03.2019) про розгляд справи без участі представника.

Ухвалами Західного апеляційного господарського суду від 13.03.2019 та від 20.03.2019 відкладено розгляд справи на 20.03.2019 та на 10.04.2019.

В судове засідання 10.04.2019 прибула представник прокуратури, яка надала пояснення по суті спору, а також пояснення з питань, що виникли в процесі розгляду апеляційної скарги.

Позивач та відповідач 1,2 участі своїх уповноважених представників в судовому засіданні не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до ч.12 ст. 270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Зважаючи на те, що судом явку представників сторін в судове засідання не визначено обов'язковою, сторони належним чином повідомлені про час та місце розгляду апеляційної скарги, відтак, не були позбавлені конституційного права на захист охоронюваних законом інтересів, а у справі міститься достатньо доказів для розгляду апеляційної скарги по суті, судова колегія Західного апеляційного господарського суду вирішила апеляційну скаргу розглянути за відсутності представників позивача та відповідачів.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає до задоволення, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду частковому скасуванню з наступних підстав.

29.03.2003 між ТОВ "Альфа" та СГВК ім. Є.Смика укладено Договір купівлі-продажу нерухомого майна для розміщення та експлуатації основних та підсобних будівель та споруд цегельного заводу в с. Данильче, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 202522326244.

Згідно Договору купівлі-продажу геологічної інформації від 16.04.2003 ТОВ "Альфа" придбало в СГВК ім. Є.Смика всю технічну документацію на Калинівське родовище суглинків для подальшого промислового використання.

Актом передачі від 20.05.2003 СГВК ім. Є.Смика передало ТОВ "Альфа" на баланс для подальшого промислового використання Калинівське родовище суглинків площею 6,8 га на підставі належним чином оформлених документів.

09.08.2006 ТОВ "Альфа" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3987 виданий Міністерством охорони навколишнього природного середовища України на основі УкрТКЗ, протокол від 06.02.1992 № 5216, після погоджень Держуправління Екоресурсів у Івано-Франківській області від 22.09.2003 № 217 та Держнаглядохоронпраці від 06.10.2003 № 5.3-12/4962.

Відповідно до рішення Івано-Франківської обласної ради від 19.09.2008 № 661-25/2008 "Про надання ТОВ "Альфа" гірничого відводу для розробки Калинівського родовища суглинків" товариству надано гірничий відвід площею 6,8 га для розробки Калинівського родовища суглинків на території Данильченської сільської ради.

Данильченською сільською радою Рогатинського району Івано-Франківської області від 10.08.2017 прийнято рішення "Про поновлення договорів оренди з ТОВ "Альфа" яким надано в оренду ТОВ "Альфа" за рахунок земель запасу земельну ділянку площею 1,20 га під кар'єром, що знаходяться в с. Данильче Рогатинського району в межах населеного пункту.

10.09.2017 між Данильченською сільською радою в особі сільського голови Ціковича М.Л. та директора ТОВ "Альфа" в собі директора Клемпоуза М.Я. укладено Договір оренди землі № 9 на площу 1,20 га для видобування глини терміном на 1 рік та визначено орендну плату в розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить 339 840,00 грн.

Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства, який проведений працівниками Головного управління Держгеокадастру в області від 04.10.2017 встановлено факт самовільного використання ТОВ "Альфа" земельної ділянки площею 1,20 га, категорія земель - землі промисловості.

Аналізуючи зазначені обставини справи, колегія суддів вважає за необхідне вказати наступне.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках визначених законом. Згідно до ч. 1 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

Частиною 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу України передбачається, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в даній справі прокурор захищає в якості державних інтересів право територіальної громади. Отже, особою, уповноваженою державою для здійснення відповідних функцій щодо розпорядження земельними ділянками від імені територіальної громади в силу наведеної вище статті є Данильченська сільська рада, яка не може бути позивачем, оскільки в даному випадку є відповідачем. Ні Івано-Франківська обласна рада, ні центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (Державна екологічна інспекція в Івано-Франківській області) не уповноважені на здійснення контролю щодо дотримання вимог земельного законодавства Данильченською сільською радою. Прокурор у позовній заяві не зазначає порушення вимог законодавства щодо охорони надр, а вказує на порушення вимог Земельного кодексу України, які допущені відповідачем-1.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЗК України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Згідно ст. 12 ЗК України вказано, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Cуб'єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

За змістом статей 122, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (п. 1, п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до компетенції сільських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Судом встановлено, що спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід для розробки Калинівського родовища суглинків товариству було надано площею 6, 8 га на території Данильченської сільської ради.

Крім того, в матеріалах справи наявний Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права з якого вбачається, що в оренду надана земельна ділянка строк дії до 10.09.2027 кадастровий номер 2624481601:01:002:0590 цільова призначення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами. Відтак, з врахуванням вищезазначеного, ТОВ "Альфа" було надано в користування земельну ділянку за кадастровим номером 2624481601:01:002:0590 з цільовим призначенням цільове призначення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами та площею 6, 8 га для обслуговування Калинівського родовища суглинків.

Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Крім того, формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Так, формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Винесення в натурі (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв'язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Однак, ТОВ "Альфа" згідно оспорюваного рішення Данильченської сільської ради зобов'язано передати в оренду земельну ділянки під кар'єром терміном на 1 рік площею 1, 20 га на території села Данильче. Крім того, в договорі оренди землі, який в подальшому укладений 10.09.2017 між Данильченською сільською радою та ТОВ "Альфа" зазначено площу 1, 20 га без вказівки кадастрового номеру.

В матеріалах справи відсутні належні, допустимі та достатні докази, які б свідчили про формування такої земельної ділянки площею 1, 20 га. Крім того, дане також підтверджується складеним актом обстеження земельної ділянки від 04.10.2017 року № 04.4.-19/55 в якому зазначено, що відсутні документи, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної. Крім того, в акті обстеження земельної ділянки зазначено, що земельна ділянки загальною площею 1,20 га межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590.

Таким чином, колегія суддів прийшла до висновку, що з поданих доказів, які наявні в матеріалах справи не вбачається, що дана земельна ділянка є сформованою. Відтак, при прийняття рішення сільською радою про укладення договору оренди земельної ділянки та передачу такої товариству, необхідно було затвердити проект землеустрою. З огляду на що, рішення Данильченської сільської ради від 10.08.2017 прийнято хоча і в межах повноважень водночас з порушенням вимог земельного законодавства, оскільки земельна ділянка передана в користування на умовах оренди без виготовленого та затвердженого у встановленому земельним законодавством порядку, проекту землеустрою.

Щодо позовних вимог про повернення спірної земельної ділянки, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, щодо відмови в поверненні такої земельної ділянки, з врахуванням наступного.

Надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння (ст.1 Кодексу України про надра).

Згідно з положеннями ч.3 ст.16 Кодексу України про надра передбачено, що надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Відповідно до ч. 2, 3 ст. 24 Кодексу України про надра права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов'язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий.

Частиною 1 ст. 18 Кодексу України про надра надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України

Згідно ч.4 ст. 66 Земельного кодексу України надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Як передбачається ч.2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. (ч.1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини 2 статті 126 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) (в редакції, чинній на момент укладення попереднього договору оренди) право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Згідно з положеннями статті 18 Закону України "Про оренду землі" (у відповідній редакції) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Положення статті 125 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) (в редакції, чинній на момент укладення попереднього договору оренди) передбачає, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

В матеріалах справи відсутні належні, допустимі та достатні докази, які б свідчили про державну реєстрацію договору оренди землі від 10.09.2017 року. Отже, до державної реєстрації договору оренди земельної ділянки не існуватиме правової підстави для виникнення між сторонами орендних прав та обов'язків. Це означає, що за незареєстрованим договором оренди землі фактичний користувач не матиме підстав для користування земельною ділянкою на умовах оренди.

Крім того, як вбачається з п. 8 договору оренди, такий укладений на 1 рік, тобто з 10.09.2017 до 10.09.2018 року. Таким чином, на момент винесення рішення судом першої інстанції, зазначений договір оренди землі припинив свою дію.

З врахуванням вищенаведеного, судова колегія дійшла до висновку, що ТОВ "Альфа" використовує надану земельну ділянку без врегулювання належним чином відповідно до чинного законодавства відносин, щодо використання земельної ділянки загальною площею 1, 20 га (що межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590) для видобування глини.

Також, необхідно зазначити, що в матеріалах справи відсутні інші рішення сільської ради та договори оренди на дану земельну ділянку, які б підтверджували законне використання спірної земельної ділянки площею 1,20 га (що межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590) для видобування глини.

Згідно ст.24 Земельного кодексу України право тимчасового користування землею оформлюється договором, форма та порядок реєстрації якого визначається Кабінетом Міністрів України. Як вбачається із матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа" не надало жодних належних доказів оформлення права користування земельними ділянками, які були передані актом прийому-передачі об'єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 10.09.2017 № 9 ТОВ "Альфа".

Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що ТОВ "Альфа" є лише надрокористувачем, з огляду на наявність у нього спеціального дозволу на користування надрами, а сама по собі наявність відповідних дозвільних документів (спеціальних дозволів на користування надрами, актів про надання гірничого відводу) не свідчить про виникнення у надрокористувача права користування земельною ділянкою, в межах якої залягають надра, оскільки за змістом статті 18 Кодексу України про надра та статей 22, 24 ЗК України приступати до фактичного використання земельної ділянки, у якій залягають надра, дозволяється лише після оформлення відповідного права користування землею.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 06.12.2019 у справі № 905/1364/17.

Статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними (стаття 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").

За змістом статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки може здійснюватися у тому числі, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Як вбачається із матеріалів справи, відповідачем як під час розгляду цієї справи у суді першої інстанції, так і під час апеляційного перегляду справи, не надано належних доказів на підтвердження права власності або права користування спірною земельною ділянкою, вимоги позивача жодними доказами не спростовано, тому наявні всі ознаки самовільного зайняття спірної земельної ділянки.

Згідно з положеннями статті 212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

З врахуванням вищенаведеного, судом встановлено фактичне використання земельної ділянки без належних правових підстав, що відповідає поняттю самовільного зайняття земельної ділянки згідно зі статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", та застосування відповідних наслідків, передбачених статтею 212 ЗК України.

Відтак, позивач Данильченська сільська рада є власником земельної ділянки, щодо якої встановлений факт її самовільного зайняття відповідачем, отже така земельна ділянка підлягає поверненню у розпорядження власника.

Враховуючи вищенаведене, рішення Господарського суду Івано-Франківської області у даній справі підлягає скасуванню, у зв'язку з невідповідністю висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильним застосуванням норм матеріального права.

Враховуючи наведене та керуючись ст. ст. 86, 240, 269, 271, 273, 275, 277, 282, Господарського процесуального кодексу України Західний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Івано-Франківської області за № 05/2-225 вих-18 від 26.11.2018 задоволити.

2.Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.10.2018 у справі №909/575/18 в частині відмови в задоволені позову про повернення Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфа" земельної ділянки загальною площею 1, 20 га (що межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590) вартістю 2 880 000 грн. на користь Данильченської сільської ради скасувати.

В цій частині прийняти нове рішення, яким задоволити позовні вимоги. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа" (77023, с. Підгороддя, Рогатинський район, Івано-Франківська обл., код. ЄДРПОУ 22172658) повернути Данильченській сільській раді Рогатинського району Івано-Франківської області (77045, с. Данильче, Рогатинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 26214589) земельну ділянку загальною площею 1, 20 га (що межує із земельною ділянкою кадастровий номер 2624481601:01:002:0590).

3.В решті рішення місцевого господарського суду залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки встановлені ст.ст. 287,288 ГПК України протягом двадцяти днів з дня її проголошення.

Матеріали даної справи повернути в місцевий господарський суд.

Повний текст постанови оформлено і підписано відповідно до вимог ст.282 ГПК України 12.04.2019.

Головуючий суддя Желік М.Б.

суддя Дубник О.П.

суддя Орищин Г.В.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.04.2019
Оприлюднено15.04.2019
Номер документу81141174
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/575/18

Постанова від 10.04.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Повістка від 10.04.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Ухвала від 20.03.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Ухвала від 04.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

Ухвала від 13.12.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 03.12.2018

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 19.10.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шіляк М. А.

Рішення від 19.10.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шіляк М. А.

Ухвала від 20.09.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шіляк М.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні