Рішення
від 09.04.2019 по справі 903/148/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09 квітня 2019 р. Справа №903/148/19

за позовом: Головного управління Держгеокадастру у Волинській області

до відповідача: Фермерського господарства Аміла

про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок Суддя Шум М.С.

секретар с/з Кобись Є.О.

За участю представників сторін:

від позивача: Хитрик Н.В.

від відповідача: н/з

Встановив: Головне управління Держгеокадастру у Волинській області звернулося до суду із позовною заявою до Фермерського господарства Аміла , в якій просить зобов'язати Фермерське господарство Аміла звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною орієнтовною площею 32,58 га, що знаходяться за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського райну Волинської області.

Ухвалою суду від 20.03.2018р. підготовче провадження призначено на 09.04.2019р..

08.04.2019р. від Фермерського господарства Аміла надійшла заява, в якій вказують, що позов, відповідач визнає повністю та не заперечує відносно його задоволення. Зазначають, що вказані в позові земельні ділянки не обробляються відповідачем, штрафи у зв'язку із зайняттям вказаних в позові ділянок повністю сплачені, наслідки визнання позову зрозумілі. Просять, в порядку передбаченому ч.1 ст. 130 ГПК України, вирішити питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків сплаченого при поданні позову судового збору та розгляд даної справи проводити у відсутності представника відповідача.

Представник позивача вимоги підтримала, позов просила задоволити.

Відповідач уповноваженого представника в судове засідання не направив, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

встановив:

Старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Волинській області Метельським Василем Володимировичем на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 14.08.2018р. №364-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" та наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 11.09.2018р. №427-ДК "Про внесення змін до Наказу Головного управління від 14.08.2018р. №364-ДК", було проведено планову перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів щодо використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, загальною площею 32,58 га, без кадастрових номерів, які не надані у власність, користування (оренду) та розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області.

Під час перевірки встановлено, що об'єкт перевірки - земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності загальною площею 160,2849 га на підставі договору оренди, що укладений з Турійською районною державною адміністрацією, використовує ФГ Аміла для ведення фермерського господарства.

При цьому, у ході перевірки виявлено, що ФГ Аміла використовує інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які не надавалися у власність або користування площею 13,65 га, 2,0 га, 4,13 га, 12,80 га. без кадастрових номерів державної форми власності, які розташовані за межами населеного пункту на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області.

Вказані земельні ділянки використовуються за відсутності відповідних рішень органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про їх передачу у власність або надання у користування (оренду), тобто встановлено факт використання не наданих у власність чи користування (оренду) земельних ділянок загальною площею 32,58 га, без кадастрових номерів, які відноситься до земель державної форми власності та розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області, про що складено акти обстеження земельної ділянки та перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 05.10.2018р. за №364-ДК/325/АО/10/01-18 та від 24.09.2018р. за №364-ДК/455/АП/09/01-18.

Позивач стверджує, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 32,58 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області використовуються для вирощування сільськогосподарською продукції ФГ Аміла , тобто є ним самовільно зайнятими, що є порушенням вимог п.б ч.1 ст. 211 ЗК України.

За результатами перевірки проведеної старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманні вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Метельським В.В. на голову ФГ Аміла ОСОБА_4 складено протокол про адміністративне правопорушення від 05.10.2018р. №364-ДК/0235/Пр/07/01-18.

12.10.2018р. заступником Головного державного інспектора у сфері додержання контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Волинській області Біланом С.В., розглянуто протокол про адміністративне правопорушення, складений відносно голови ФГ Аміла ОСОБА_4 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення на підставі ст.53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення, та накладено на нього адміністративне стягненні у вигляді штрафу в розмірі 510 грн., який було сплачено.

Крім того, під час перевірки старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Метельським В.В. відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. №963, зроблено розрахунок та визначена шкода, заподіяна внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, без виготовлений правовстановлюючих документів, яка становить 43770,74 грн..

Дана шкода була сплачена відповідачем, що підтверджується платіжним дорученням №1673 від 29.10.2018 року.

Окрім цього, з метою звільнення самовільно зайнятих ділянок, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Метельським В.В. 05.10.2018р. голові ФГ Аміла ОСОБА_4 внесено припис про негайне звільнення самовільно зайнятих ділянок площею 32,58 га та приведення їх в стан придатний до використання, який останній особисто отримав цього ж числа, про що свідчить його підпис. Також, зобов'язано ФГ Аміла в особі голови ОСОБА_4 повідомити про виконання вимог припису у строк не пізніше 05.11.2018р..

Зважаючи на це, згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинської області від 27.11.2018р. №570-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів , інспектором проведено повторну перевірку в порядку контролю щодо використання умов виданого припису від 05.10.2018р. №364-ДК/0216Пр/03/01-18р., щодо вжиття заходів по усуненню виявленого порушення земельного законодавства щодо використання земельних ділянок загальною орієнтовною площею 32,58 га,. які розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району

Волинської області.

При повторному обстежені виявлено, що ФГ Аміла вимоги припису від не виконало, а саме не усунуло порушення земельного законодавства, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 06.12.2018р. №570-ДК/585/АП/09/01-18.

Повторно старшим державним інспектором у сфері державного контролю зі використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Горохівському, Луцькому районах Метельським В.В. 20.12.2018р. розглянуто протокол про адміністративне правопорушення, складений відносно голову ФГ Аміла ОСОБА_4 та 21.12.2018р. винесено постанову про накладення адміністративного стягнення на підставі ст.53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 грн..

Також, відповідно до земельного законодавства голові ФГ Аміна внесено припис від 06.12.2018р. про негайне звільнення самовільно зайнятих ділянок загальною площею 32,58 га та приведення їх в стан придатний до використання, який останній особисто отримав цього ж числа, про що свідчить його підпис. Зобов'язано ФГ Аміла в особі голови ОСОБА_4, повідомити про виконання вимог припису у строк не пізніше 04.01.2019р..

Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинської області від 16.01.2019р. №10-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів , інспектором проведено чергову повторну перевірку в порядку контролю щодо виконання умов виданого припису від 06.12.2018р. №570-ДК/0253/Пр/09/01-18, щодо вжиття заходів по усуненню виявленого порушення земельного законодавства щодо використання земельних ділянок загальною площею 32,58 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області.

При повторному обстежені виявлено, що ФГ Аміла вимоги припису від 06.12.2018р. не виконало, а саме не усунуло порушення земельного законодавства, про що складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 22.01.2019р. №10-ДК/10/АП/09/01-19.

Таким чином, на даний час ФГ Аміла продовжує користуватися самовільно зайнятими земельними ділянками загальною площею 32,58 га, без кадастрових номерів, які відносяться до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності та розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області, а тому наявні підстави для зобов'язання вказаного господарства звільнити дані земельні ділянки.

Зазначені обставини й стали підставою для звернення Головного управління Держгеокадастру у Волинської області з даним позовом до суду про зобов'язання відповідача звільнити самовільно зайняті земельні ділянки.

Згідно з частиною першою статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до статті 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до п. 2 ст. 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Статтею 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За змістом ст. 2 Закону України "Про охорону земель", об'єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.

Згідно з ч.1, 2 ст.84 Земельного кодексу України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У відповідності до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (далі - Закон) та п.6 Положення про Головне управління посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов'язкові вказівки до виконання (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодування завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних та фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; звертатись до суду з позовом щодо відшкодування витрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився, та інші.

Згідно ст.187 Земельного кодексу України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", відповідно до ст.4 котрого, об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно ст.9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок, тощо.

Статтею 1 цього Закону визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки-будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ст.5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Юридичні особи за самовільне зайняття земельних ділянок несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства (ч.1 ст.211 Земельного кодексу України).

Положеннями ст.116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ст.92, 93 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у володіння та користування іншій особі (суборенда).

Відповідно до ст.125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно з ч.1-3 ст.212 Земельного кодексу України, самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

При вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. У вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.

Згідно із Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 12.06.2018р. №916/2948/15, передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності або права користування земельною ділянкою у судовому порядку, зокрема у визначений спосіб, є наявність підтвердженого належними доказами права особи (власності або користування) щодо земельної ділянки, а також підтверджений належними доказами факт порушення цього права на земельну ділянку (невизнання, оспорювання або чинення перешкод в користуванні, користування з порушенням законодавства - без оформлення права користування, користування з порушенням прав власника або землекористувача тощо).

Виходячи з матеріалів справи та перевірки, проведеної ГУ Держгеокадастру у Волинській області, суд приходить висновку, що відповідач використовує земельні ділянки площею 32,58 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області, без укладених належним чином оформлених договорів оренди земельних ділянок, без будь-яких рішень органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади про передачу вказаних земельних ділянок у власність чи користування, чим порушив норми Земельного кодексу України, тому вважає позов підставним.

Також факт самовільного зайняття спірних земельних ділянок визнається відповідачем у справі в заяві від 08.04.2019р.

Заява про визнання позову від 08.04.2019р. підписана від імені відповідача - ОСОБА_4, який, відповідно до відомостей наявних у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є Керівником Фермерського господарства "Аміла". Судом встановлено, що вказана заява не суперечить закону та не порушує прав чи інтересів інших осіб.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст.129 ГПК України решта судових витрат, пов'язаних з оплатою судового збору, у зв'язку із задоволенням позову покладаються на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.130 ГПК України, у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

З огляду на визнання відповідачем позову до початку розгляду справи по суті, позивачу слід повернути 50 відсотків судового збору, сплаченого платіжним дорученням №191 від 14.03.2019р. що складає 960,50 грн., решту судового збору в сумі 960,50 грн. - слід покласти на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст.129-130, 237-238, 240-241 ГПК України, господарський суд, -

вирішив:

1. Позов задоволити.

2. Зобов'язати Фермерське господарство "Аміла" (Волинська область, Турійський район, село Радовичі, вул.. Механізаторів, будинок 33, код ЄДРПОУ 30958957) звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною площею 32,58 га, що знаходяться за межами населених пунктів на території Клюської сільської ради Турійського району Волинської області.

3. Стягнути з Фермерського господарства "Аміла" (Волинська область, Турійський район, село Радовичі, вулиця Механізаторів, будинок 33, код ЄДРПОУ 30958957) на користь Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, будинок 67, код ЄДРПОУ 39767861) 960,50 грн. витрат, пов'язаних з оплатою судового збору.

4. Управлінню державної казначейської служби України у м. Луцьку Волинської області (43021, м. Луцьк, вул. Стрілецька, 4а, код ЄДРПОУ 38009628) повернути з Державного бюджету України Головному управлінню Держгеокадастру у Волинській області (Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, будинок 67, код ЄДРПОУ 39767861) 960,50 грн. судового збору, сплаченого згідно платіжного доручення №191 від 14.03.2019р.(оригінал платіжного доручення наявний у матеріалах справи).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення складено

15.04.2019

Суддя М. С. Шум

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення09.04.2019
Оприлюднено15.04.2019
Номер документу81141685
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/148/19

Судовий наказ від 20.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Судовий наказ від 20.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Рішення від 09.04.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 19.03.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 04.03.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні