П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 квітня 2019 р.м.ОдесаСправа № 815/2985/18
Категорія: 8.1Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А. Час і місце ухвалення: 22.11.2018р., м. Одеса Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Лук'янчук О.В.
суддів - Бітова А.І.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Черкасовій Є.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю Боріскол на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Боріскол до Державної податкової інспекції у Київському районі м.Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А:
В червні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю Боріскол звернулося до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Київському районі м.Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України про: визнання протиправним та скасування рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №495390/23216458 від 28.12.2017р.; зобов'язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №42 від 29.11.2017р., подану ТОВ Боріскол за датою її подання; зобов'язання ДПІ у Київському районі м.Одеси Головного управління ДФС в Одеській області виключити з баз даних інформацію щодо зупинення реєстрації податкової накладної №42 від 29.11.2017р.
Позов обґрунтовувало тим, що 12.12.2017р. товариством надіслано до ДФС України податкову накладну №42 від 29.11.2017р. для реєстрації її в ЄРПН. Однак, від податкового органу ТОВ Боріскол отримало квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної у зв'язку з відповідністю її критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017р. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії підтверджуючих документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію. 21.12.2017р. позивачем надіслано ДФС України пояснення та копії документів, які відповідачем не враховано та прийнято рішення №495390/23216458 від 28.12.2017р. про відмову в реєстрації податкової накладної №42 від 29.11.2017р.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, товариство з обмеженою відповідальністю Боріскол подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом норм матеріального і процесуального права та не повне з'ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 22.11.2018р. з прийняттям нового судового рішення - про задоволення позову у повному обсязі.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не досліджено питання щодо законності та обґрунтованості рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної, а досліджувалося питання товарності господарських операцій, за наслідками яких виписано податкову накладну №42 від 29.11.2017р.
Також, апелянт посилається на те, що у надісланій товариству квитанції від 12.12.2017р. зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної №42 від 29.11.2017р. критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ №567 від 13.06.2017р., без вказівки конкретного виду критерію, визначеного даним пунктом.
Посилається апелянт і на те, що рішення Комісії ДФС України не містить чіткої інформації щодо причин та підстав відмови реєстрації податкової накладної, з нього неможливо встановити, які саме документи складено з порушенням законодавства та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
ДПІ у Київському районі м.Одеси Головного управління ДФС в Одеській області та ДФС України подали письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просять апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що на виконання умов договору вантажного перевезення №221Т від 18.07.2016р., укладеного між ТОВ Боріскол , як виконавцем, та ТОВ Науково-виробниче підприємство Зелена Хвиля , як замовником, та заявки №175 на перевезення вантажу від 29.11.2017 року, позивачем забезпечено перевезення вантажу автомобільним транспортом (адреса завантаження: Одеська область, селище Усатове, вул.Залізничників, 10; адреса розвантаження: Одеська область, Усатівська сільська рада, масив №16, №82).
29.11.2017р. позивачем була сформована податкова накладна №42 на суму 8500 грн. (в т.ч. ПДВ 1416,67 грн.) та подана на реєстрацію в ЄРПН.
Відповідно до квитанції від 12.12.2017р. про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, за результатом обробки документу Державною фіскальною службою України, реєстрацію документу було зупинено на підставі п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017р. ТОВ Боріскол запропоновано надати пояснення та/або копії документів.
21.12.2017р. позивачем було направлено на адресу Державної фіскальної служби України повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №42 від 29.11.2017р. з поясненнями та документами, які підтверджують реальність здійснення операцій з перевезення вантажу ТОВ Науково-виробниче підприємство Зелена Хвиля .
Зокрема, позивачем надано податковому органу копію договору №221Т від 18.07.2016 року, заявку №175 від 29.11.2017 року, рахунок-фактуру №70/11 від 29.11.2017 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №70/11 від 29.11.2017р.
Рішенням комісії ДФС №495390/23216458 від 28.12.2017р. було відмовлено у реєстрації податкової накладної №42 від 29.11.2017р., оформленої ТОВ Боріскол , з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Не погоджуючись з правомірністю вказаного рішення ТОВ Боріскол оскаржило його в судовому порядку.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову товариства, виходив з того, що позивачем не надано контролюючому органу документів, що підтверджують транспортування товару, що є істотним порушенням податкового законодавства при наданні послуг з перевезення вантажу, та є підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. У зв'язку з цим, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №495390/23216458 від 28.12.2017р. прийнято відповідачем правомірно.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабміну України від 29.12.2010р. №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи містить пункт 201.16 статті 201 ПК України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин), згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зі змісту квитанції від 12.12.2017р. вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених наказом Мінфіну України від 13.06.2017р. №567. Позивачу запропоновано надати документи в підтвердження здійснення господарських операцій, на підставі яких сформовано податкову накладну №42 від 29.11.2017р.
Як зазначалось вище, позивачем надано податковому органу копію договору №221Т від 18.07.2016 року, заявку №175 від 29.11.2017 року, рахунок-фактуру №70/11 від 29.11.2017 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №70/11 від 29.11.2017р.
При цьому, колегією суддів встановлено, що предметом договору №221Т від 18.07.2016 року є правовідносини, що виникають між Виконавцем (ТОВ Боріскол ) та Замовником (ТОВ Науково-виробниче підприємство Зелена Хвиля ) з приводу вантажного перевезення продукції Замовника автомобільним транспортом в межах території України.
Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні затверджено наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997р. №363 , пунктом 11.1 яких передбачено, що основними документами на перевезення вантажів є товарно-транспортні накладні та дорожні листи вантажного автомобіля.
Товарно-транспортна накладна - це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу.
Товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом Замовник (вантажовідправник) повинен виписувати в кількості не менше чотирьох екземплярів. Перший екземпляр товарно-транспортної накладної залишається у замовника (вантажовідправника), другий - передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу, третій і четвертий екземпляри, засвідчені підписом вантажоодержувача (у разі потреби й печаткою або штампом), передається перевізнику.
З вказаних норм слідує, що одним з основних документів, який має бути оформлено при здійсненні операцій перевезення вантажу автомобільним транспортом на території України, є товарно-транспортна накладна.
Однак, як вбачається з копії повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрація якої була зупинена, ТОВ Боріскол не надало податковому органу копії товарно-транспортної накладної, як і не зазначило причин неможливості її надання.
Колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на те, що у Квитанції про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, надісланій товариству 12.12.2017р., не було зазначено чіткого переліку документів, які необхідно було надати контролюючому органу, оскільки ТОВ Боріскол не вжито заходів щодо надання відповідного документу (товарно-транспортної накладної) до суду на підтвердження того, що такий документ у позивача був наявний, однак через відсутність чіткого посилання про необхідність його надання, він не був поданий товариством.
Крім того, як правильно встановлено судом першої інстанції, позивачем не надані розрахункові документи на підтвердження здійснення розрахунків за господарськими операціями по Договору №221Т, незважаючи на те, що відповідно до умов п. 4.4. договору, за виконання послуги вантажного перевезення Замовник зобов'язаний перерахувати кошти на розрахунковий рахунок Виконавця протягом 3 банківських днів після надання послуг.
Пояснень щодо причин ненадання таких документів апеляційна скарга ТОВ Боріскол не містить.
Колегія суддів вважає, що ненадання платником податків істотних документів свідчить про недодержання таким платником податків вимог наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017р. №567.
Відповідно до абз.1 постанови Кабміну України Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації №190 від 29.03.2017р. (яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин), комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 зазначеної постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Оскільки ТОВ Боріскол не надало податковому органу всіх документів, які підлягають обов'язковому оформленню при наданні послуг перевезення вантажу, а також не надано пояснень щодо неможливості їх надання, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішенням комісії ДФС №495390/23216458 від 28.12.2017р. правомірно відмовлено у реєстрації податкової накладної №42 від 29.11.2017р., оформленої ТОВ Боріскол , з підстав, визначених п.2 постанови Кабінету Міністрів України №190 від 29.03.2017р., а саме: у зв'язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та надана їм належна правова оцінка.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, а тому підстав для задоволення скарги та скасування рішення від 22.11.2018р. суд апеляційної інстанції не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Боріскол залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 15 квітня 2019 року.
Головуючий суддя: О.В. Лук'янчук
Судді: А.І. Бітов
І.Г. Ступакова
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2019 |
Оприлюднено | 16.04.2019 |
Номер документу | 81147244 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Блажівська Н.Є.
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Лук'янчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні