Постанова
від 09.04.2019 по справі 824/387/18-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 824/387/18-а

Головуючий у 1-й інстанції: Дембіцький П.Д.

Суддя-доповідач: Граб Л.С.

09 квітня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Граб Л.С.

суддів: Гонтарука В. М. Білої Л.М.

за участю: секретаря судового засідання: Черняк А.В.,

представника апелянта: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кіцманської міської ради на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області, Кіцманської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

В квітні 2018 року ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору-Кіцманської міської ради, в якому, з урахуванням змінених позовних вимог, просив:

-визнати протиправним та скасувати рішення Лашківської сільської ради № 124-23/18 від 23.03.2018 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення";

-визнати протиправним та скасувати рішення Лашківської сільської ради від 28.03.2018 № 136-24/18 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об'єднаної територіальної громади".

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року позов задоволено:

-визнано протиправним та скасовано рішення № 124-23/18 від 23.03.2018 ХХІІІ позачергової сесії VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення";

-визнано протиправним та скасовано рішення від 28.03.2018 № 136-24/18 ХХІV позачергової сесії VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об'єднаної територіальної громади".

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням Кіцманська міська рада, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також на невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з'ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованої постанови, подала апеляційну скаргу.

В обгрунтуванні апеляційної скарги з приводу порушення судом першої інстанції норм процесуального права зазначено, що судом залишено поза увагою ту обставину, що XV позачерговою сесією Кіцманської міської ради прийнято рішення №294/10 від 29.10.2018 "Про добровільне приєднання територіальних громад до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади Кіцманського району Чернівецької області", яким приєднано територіальну громаду села Лашківка до Кіцманської міської ради.

На цій же сесії прийнято рішення №295/10 "Про початок реорганізації Лашківської та Шипинецької сільських рад шляхом приєднання до Кіцманської міської ради. В цьому рішенні також визначено, що Кіцманська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов'язків Лашківської сільської ради.

У зв'язку з наведеним представник позивача подавав клопотання про заміну неналежного відповідача на Кіцманську міську раду, однак ухвалою суду від 16.11.2018 в задоволенні клопотання відмовлено.

Щодо суті спору в апеляційній скарзі зазначено, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що ініціатором оскаржуваних рішень стало тільки 10 депутатів, оскільки депутати ініціювали не прийняття рішення, а скликання позачергової сесії. Таке ініціювання прямо передбачене ч.2 ст.2 8-1 та Закону України "Про добровільне об'єднання громадян" та ч.7 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування".

Апелянт вважає, що судом першої інстанції безпідставно вказано на відсутність належних, достовірних та допустимих доказів на підтвердження проведення громадських слухань протягом 60 днів, оскільки в даному випадку йдеться не про безперервне обговорення протягом вказаної кількості днів, а про граничний проміжок часу, протягом якого має бути прийняте відповідне рішення.

Скаржник просить звернути увагу, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов'язковість вказувати в протоколі громадського обговорення поіменно із зазначенням місця проживання осіб, які брали участь в таких обговореннях, а тому твердження суду першої інстанції про те, що протокол від 25.03.2018 не є належним доказом, безпідставні.

В апеляційній скарзі, окрім іншого наголошено, що Закон України "Про добровільне об'єднання громадян" не вимагає попереднього розгляду та узгодження постійними комісіями рад питань щодо добровільного об'єднання громадян та що до повноважень сільського голови не входить скасування раніше прийнятих ним рішень.

Також, із доводів апелянта вбачається, що жоден із мешканців села Лашківка Кіцманського району, крім позивача, не оскаржив рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.

01.03.2019 від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому останній вказав на безпідставність доводів апеляційної скарги та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

В судовому засіданні представник Кіцманської міської ради, яку ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року залучено до участі у справі в якості другого відповідача, підтримав апеляційну скаргу та просить її задовольнити.

Решта учасників справи, будучи належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилися.

У відповідності до вимог ч.1 ст.205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника апелянта, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 19.03.2018 року на адресу сільського голови Лашківської сільської ради ОСОБА_5 надійшло звернення 10 депутатів сільської ради, з проханням розглянути питання про приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади, в найкоротші терміни скликати позачергову сесію Лашківської сільської ради для розгляду даної пропозиції та затвердження порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного об'єднання та приєднання територіальних громад.

20.03.2018 року Лашківським сільським головою на підставі звернення депутатів від 19.03.2018 року прийнято розпорядження № 08 про скликання ХХІІІ позачергової сесії Лашківської сільської ради VII скликання на 23.03.2018 о 16:00 год.

Даним розпорядженням доручено діловоду сільської ради оприлюднити дане розпорядження на дошках оголошень в приміщеннях Лашківської сільської ради.

Однак, 22.03.2018 року цим же головою ОСОБА_6 прийнято розпорядження № 10 про відміну XXIII позачергової сесії у зв'язку з недотриманням Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад". Доручено діловоду сільської ради оприлюднити дане розпорядження на дошках оголошень в приміщеннях Лашківської сільської ради.

В письмових поясненнях діловода Лашківської сільської ради ОСОБА_7, що містяться в матеріалах справи, остання зазначила, що за усною вказівкою сільського голови ОСОБА_5 в телефонному режимі повідомила 14 депутатів сільської ради, що сесії Лашківської сільської ради 23.03.2018 не буде, оскільки розпорядження № 8 від 20.03.2018 скасоване, а сесію перенесено.

Разом з тим, XXIII позачергова сесія VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області 23.03.2018 року відбулася.

Із протоколу засідання сесії Лашківської сільської ради від 23.03.2018 вбачається, що на сесії із загальної кількості 14 депутатів були присутні 10, а саме: ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17 У зв'язку з відсутністю сільського голови ОСОБА_5 шляхом голосування обрано головуючого сесії-ОСОБА_8

Також на сесії прийнято рішення №124-23/18 "Про вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади та її громадського обговорення" та затверджено Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання територіальних громад.

25.03.2018 відбулися громадські обговорення питання добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади.

В подальшому, 28.03.2018 на XXIV позачерговій сесії VII скликання Лашківської сільської прийнято рішення від 28.03.2018 року № 136-24-18 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об'єднаної територіальної громади".

Вважаючи рішення Лашківської сільської ради № 124-23/18 від 23.03.2018 та від 28.03.1018 № 136-24/18 протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що при прийнятті спірних рішень мали місце системні порушення відповідачем Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту Лашківської сільської ради, а отже в даному випадку відповідач діяв не у спосіб, та не у межах наданих останньому повноважень, що передбачені Конституцією та чинним законодавством України.

Вирішуючи питання про законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції колегія суддів, виходить з наступного.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, урегульовані Законом України від 05 лютого 2015 року № 157-VIII "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (Закон №157-VIII).

Положеннями частини 1 статті 8 вказаного Закону передбачено, що об'єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Об'єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов'язків територіальних громад, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об'єднаною територіальною громадою (ч.3 ст.8 Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад").

З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб-сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об'єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи-сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи-сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом

Юридична особа-сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов'язків всіх юридичних осіб-сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою (ч.4 ст.8 Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад").

Так, з матеріалів справи слідує, що на XV позачерговій сесії Кіцманської міської ради прийнято рішення №294/10 від 29.10.2018 "Про добровільне приєднання територіальних громад до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади Кіцманського району Чернівецької області", яким приєднано територіальну громаду села Лашківка до Кіцманської міської ради.

На цій же сесії прийнято рішення №295/10 "Про початок реорганізації Лашківської та Шипинецької сільських рад шляхом приєднання до Кіцманської міської ради. В цьому рішенні також визначено, що Кіцманська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов'язків Лашківської сільської ради.

Отже, зважаючи на те, що з моменту набрання чинності рішення №295/10, повноваження Лашківської сільської ради припинено то виникли законні підстави для заміни відповідача у даній справі на Кіцманську міську раду.

Аналогічного правового висновку стосовно відносин, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад, зокрема і відносини правонаступництва, дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16 січня 2019 року у справі № 361/2562/16-а (провадження № 11-1179апп18)

Разом з тим, як вбачається з ухвали суду першої інстанції від 16.11.2018 позивачу відмовлено в задоволенні клопотання про заміну первісного відповідача-Лашківської сільської ради на Кіцманську міську раду.

Відмова суду мотивована тим, що згідно відомостей із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Лашківська сільська рада Кіцманського району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 04417292) не перебуває в стані припинення. Записи щодо початку процедури реорганізації шляхом приєднання до Кіцманської міської ради також відсутні.

Однак, судом першої інстанції залишено поза увагою норми ч.6 ст.8 Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", за правилами якої реорганізація юридичних осіб-сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з доводами апелянта в тій частині, що в даному випадку має місце порушення судом першої інстанції норм процесуального права.

Стосовно посилання позивача на розпорядження Лашківського сільського голови №10 від 20.03.2018 про відміну скликання ХХІІІ позачергової сесії Лашківської сільської ради VІІ скликання, як на підставу для скасування рішення, прийнятого 23.03.2018 на цій сесії, колегія суддів вказує на таке.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 2 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

У статті 4 Закону №280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 6 вказаного Закону первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч. 1 ст. 10 Закону №280/97-ВР)

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання ( ст.25 Закону №280/97-ВР).

Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Перелік повноважень сільського голови міститься у частині четвертій статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", серед яких, зокрема, скликання сесії ради та видання розпоряджень у межах своїх повноважень.

Ч.8 ст.59 вказаного Закону визначено, що сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.

При цьому, частиною 7 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено право сільського голови зупинити своїм розпорядженням дію рішення виконавчого комітету ради у разі незгоди з останнім та винести це питання на розгляд відповідної ради.

Однак, чинним законодавством не наділено голів сільських рад компетенцією скасовувати власні розпорядження.

За правилами частини 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що приймаючи розпорядження №10 від 20.03.2018, голова Лашківської сільської ради вийшов за межі повноважень наданих йому законом, як посадовій особі органу місцевого самоврядування.

В той же час, жодним чином не підтверджено, що це розпорядження доведено до відома депутатів і населення. Письмові пояснення діловода Лашківської сільської ради ОСОБА_7 від 02.07.2018 про те, що депутати сільської ради повідомлені про скасування розпорядження №8 від 20.03.2018 в телефонному режимі, на переконання колегії суддів не можуть вважатися належним та достатнім доказом по справі, оскільки із цих пояснень не слідує на які номери телефонів було сповіщено депутатів та в який час.

Тоді як підтвердженням того, що розпорядження про скликання сесії сільської ради було доведено до депутатів та населення свідчить той факт, що сесія відбулася, з явкою 10 із 14 депутатів та з присутністю жителів сіл Лашківка та Ветилівка.

Надаючи правову оцінку висновку суду першої інстанції в частині щодо проведення ХХІІ сесії VІІ Лашківської сільської ради з порушенням вимог ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту роботи Лашківської сільської ради, колегія суддів виходить зі слідуючого.

Частиною 3 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Відповідно до ч.ч. 1,3,4,5 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Першу сесію новообраної районної у місті, районної, обласної ради скликає відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради у кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до статті 45 цього Закону.

Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

У свою чергу ч. 7 ст. 46 вказаного Закону передбачено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради (ч.11 ст.46 "Про місцеве самоврядування в Україні").

За правилами ч.12 ст.46 "Про місцеве самоврядування в Україні" сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

У частині 2 статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов'язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення. Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради.

Частиною 1 статті 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.

Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

Згідно частин 2, 3, 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

Як слідує з матеріалів справи, 20.03.2018 Лашківським сільським головою ОСОБА_5, на підставі звернення депутатів від 19.03.2018, прийнято розпорядження № 08 про скликання ХХІІІ позачергової сесії Лашківської сільської ради VII скликання на 23.03.2018 о 16:00 год.

Вказане розпорядження ніким не оскаржувалось та в судовому порядку не скасоване.

Згідно протоколу засідання сесії Лашківської сільської ради від 23.03.2018, на засідання з'явилось 10 депутатів із 14.

Однак сільський голова ОСОБА_5 на засідання сесії не прибув, протокол також не містить інформації про присутність на засіданні секретаря сільської ради.

Так, до повноважень сільського голови, визначених статтею 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зокрема належить скликання сесії ради, внесення пропозицій та формування порядку денного сесій ради і головування на пленарних засіданнях ради.

Зважаючи на те, що голова Лашківської сільської ради, на якого покладено обов'язок головування на засіданні сесії сільської ради, на засідання не з'явився, проте прибуло більше половини депутатів від загального складу ради то останніми, шляхом голосування прийнято рішення про обрання головуючого сесії-ОСОБА_8, що не суперечить ст.20 Регламенту Лашківської сільської ради, затвердженого рішенням Лашківської сільської ради від 27.06.2017 № 44-18/17, згідно якої сесію відкриває, веде та закриває сільський голова, а у випадку його відсутності, за рішенням ради-один із депутатів (головуючий на пленарному засіданні).

Доводи позивача стосовно того, що ХХІІІ позачергова сесія Лашківської сільської ради VII скликання, скликана неуповноваженим суб'єктом-депутатами сільської ради, колегія суддів вважає необгрунтованим, оскільки як вбачається з розпорядження № 08 від 20.03.2018, скликання відбулось сільським головою за ініціативою депутатів, що не суперечить нормам закону.

Не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду справи і посилання ОСОБА_3 на те, що Протокол засідання сесії Лашківської сільської ради від 23.03.2018 та рішення №124-23/18 від 23.03.2018 підписані особами, що не передбачені ч.16 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки згідно вищезазначеної правової норми, протоколи сесій сільської ради та прийняті нею рішення у випадку, передбаченому частинами сьомою цієї статті, підписуються депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.

Частиною 7 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради-також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Стосовно висновку суду першої інстанції про недотримання відповідачем при прийнятті спірних рішень, вимог Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", колегія суддів вказує на таке.

Умови та порядок добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад, визначені Розділом ІІ-1 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

За змістом вказаного Розділу, кожен наступний етап добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.

Отже, саме дотримання послідовності всіх етапів визначених Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" є обов'язковою передумовою для добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад, на підставі чинного законодавства України та з дотриманням Конституції України.

Так, відповідно до частин 1-2 статті 8-1 вказаного Закону, добровільно приєднатися до об'єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 цього Закону, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об'єднаної територіальної громади.

Ініціаторами добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади можуть бути суб'єкти, визначені частиною першою статті 5 цього Закону.

З матеріалів справи встановлено, що ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад Лашківської сільської ради та Кіцманської міської ради стали 10 депутатів сільської ради із загальної кількості 14, що є не менше третини депутатів від загального складу сільської ради.

Як вже зазначалась вище, оскільки сільський голова, обраний рішенням І сесії VІІ скликання Лашківської сільської ради від 05.11.2005 ОСОБА_5 на засідання XXIII позачергової сесії VII скликання Лашківської сільської ради не з'явився, шляхом голосування обрано головуючого сесії із числа присутніх депутатів ОСОБА_8

На XXIII позачерговій сесії VII скликання Лашківської сільської ради прийнято рішення № 124-23/18 від 23.03.2018 року, згідно якого:

1. Затвердити Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання територіальних громад.

2. Створити робочу групу у складі п'яти чоловік, а саме: ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23 для підготовки проведення громадських слухань щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади.

3. Призначити проведення громадського обговорення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витиліка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади на 25.03.208 року о 13:00 у приміщенні клубу с. Лашківка.

4. Робочій групі доручено сповістити жителів сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради про проведення громадського обговорення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання.

5. Включення до порядку денного наступної сесії VII скликання Лашківської сільської ради питання про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громад сіл лаківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади.

6. Секретарю засідання XXIII позачергової сесії забезпечити оприлюднення цього рішення на дошці оголошень в приміщенні Лашківської сільської ради.

Вказане рішення узгоджується з нормами статей 5, 8-1 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

В той же час, як вбачається з матеріалів справи, 25.03.2018 проведено громадські обговорення з питання добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади.

Відповідно до протоколу громадських обговорень від 25.03.2018 на громадському обговоренні були присутні 154 особи, які одноголосно підтримали ініціативу ХХІІІ позачергової сесії Лашківської сільської ради VII скликання про добровільне приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка Лашківської сільської ради до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади.

Разом з тим, у наявному в матеріалах справи списку, в якому зафіксовано підписи жителів сіл Лашківки та Витилівки, що були присутні на XXIII позачерговій сесії VII скликання Лашківської сільської ради, містяться прізвища та підписи 80 осіб, без зазначення місць проживання с.Витилівка, с.Лашківка.

Судом першої інстанції встановлено, що 4 особи зі списку не є жителями вказаних сіл, серед них: ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26 та ОСОБА_27 та вказана обставина не заперечувалося позивачем та відповідачем під час розгляду справи в суді першої інстанції.

При цьому, судом першої інстанції із пояснень представника Лашківської сільської ради з'ясовано, що на території Лашківської сільської ради проживає біля 2500 громадян.

Також в оскаржуваному судовому рішенні звернуто увагу на відсутність доказів про належне сповіщення жителів територіальної громади про час та місце проведення громадських слухань.

З приводу вищезазначеного, колегія суддів зазначає, що обов'язком відповідача є доведення до відома жителів територіальних громад про проведення громадських обговорень, однак жодним нормативно-правовим актом не передбачено обов'язкової явки останніх, для участі в громадських обговореннях.

Стосовно зазначення в протоколі лише 76 жителів с.Витилівка, с.Лашківка із 154 присутніх та сумнівів суду першої інстанції щодо належного повідомлення мешканців сіл про громадські обговорення, колегія суддів звертає увагу, що жодним із громадян, що проживали станом на 25.03.2018 на території Лашківської сільської ради, процедура проведення громадських обговорень не оскаржувалась.

Згідно частин 3-5 ст.8-1 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" сільський, селищний голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади.

Сільський, селищний голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади надсилає пропозицію до сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади, до якої є намір приєднатися.

Сільська, селищна, міська рада об'єднаної територіальної громади на наступній сесії розглядає пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об'єднаної територіальної громади та за результатами розгляду приймає рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об'єднаної територіальної громади або про відмову в наданні такої згоди.

Так, після проведення громадських слухань, Лашківським сільським головою ОСОБА_5 видано розпорядження №11 від 26.03.2018 про скликання XXІV позачергової сесії Лашківської сільської ради VІІ скликання.

28.03.2018 на ХХІV позачерговій сесії VII скликання Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області прийнято рішення № 136-24/18 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад до об'єднаної територіальної громади".

Зі змісту Рішення № 136-24/18 вбачається, що Лашківська сільська рада розглянувши ініціативу депутатів Лашківської сільської ради щодо приєднання територіальних громад та враховуючи результати громадського обговорення цієї ініціативи вирішила надати згоду на добровільне приєднання територіальних громад сіл Витилівка та Лашківка Лашківської сільської ради, до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади Кіцманського району Чернівецької області з центром в м. Кіцмань.

Згідно пункту 2 вказаного рішення, Лашківському сільському голові необхідно звернутися до Кіцманської міської ради об'єднаної територіальної громади Кіцманського району Чернівецької області, з пропозицією про добровільне приєднання територіальних громад.

Пунктом 3 вказаного рішення контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань вирішення земельних спорів.

Колегія суддів звертає увагу, що згідно протоколу від 28.03.2018, сесія відбулась під головуванням Лашківського сільського голови ОСОБА_5

До того ж, 03.04.2018 ОСОБА_5 направлено міському голові Кіцманської міської ради пропозицію щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка до Кіцманської міської ради.

01.06.2018 на ІХ сесії Кіцманської міської ради VІІ скликання прийнято рішення, яким, зокрема, надано згоду на добровільне приєднання територіальних громад сіл Лашківка та Витилівка до Кіцманської міської ради.

Відносно доводів позивача про те, що законом передбачено 30 днів для проведення громадського обговорення питання щодо добровільного приєднання територіальних громад, то колегія суддів погоджується з доводами відповідача, що законом визначено лише граничний проміжок часу, в межах якого може бути прийняте відповідне рішення.

При цьому, колегія суддів вважає необгрунтованою позицію суду першої інстанції з приводу того, що проведення сесій проводилось без дотимання вимог законодавства, оскільки всупереч статтям 4-7 Закону №157-VІІ, проект рішення ради не готувались профільними комісіями, не надавалося на погодження та не погоджувалось (не візувалося) головою профільної комісії ради, оскільки, як встановлено під час апеляційного розгляду справи, в Лашківській сільській раді не створені спеціальні комісії, до повноважень яких входить вирішення вказаних питань.

Натомість, пропозиції щодо добровільного об'єднання винесено на громадські обговорення жителів територіальної громади.

Крім того, колегія суддів зазначає, що в матеріалах справи міститься рішення № 294/10 XV позачергової сесії Кіцманської міської ради VІІ скликання від 29.10.2018 "Про добровільне приєднання територіальних громад до Кіцманськї міської ради об'єднаної територіальної громади Кіцманського району Чернівецької області", яким вирішено приєднати до Кіцманської міської ради територіальну громаду Лашківської сільської ради та рішення № 295/10 XV позачергової сесії Кіцманської міської ради VІІ скликання від 29.10.2018 "Про початок реорганізації Лашківської та Шипенецької сільських рад шляхом приєднання до Кіцманської міської ради", які жодним жителем сіл Лашківка та Витилівка, в тому числі позивачем, не оскаржувалися.

Підсумовуючи викладене, колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору не надав належної правової оцінки обставинам справи та дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції та дають правові підстави для скасування оскаржуваного судового рішення.

У силу п.2 ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно зі ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення зокрема є, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи колегія суддів вважає, що слід скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Кіцманської міської ради задовольнити повністю.

Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Лашківської сільської ради Кіцманського району Чернівецької області, Кіцманської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_3, відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 15 квітня 2019 року.

Головуючий Граб Л.С. Судді Гонтарук В. М. Біла Л.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2019
Оприлюднено16.04.2019
Номер документу81150882
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/387/18-а

Постанова від 03.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 13.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні