Рішення
від 09.04.2019 по справі 545/2813/18
ПОЛТАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 545/2813/18

Провадження № 2/545/98/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" квітня 2019 р. Полтавський районний суд Полтавської області у складі:

головуючого судді: Потетій А.Г.

за участю секретаря: Кудря А.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полтаві цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Щербанівської сільської ради Полтавського району, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, про визнання протиправним та скасування рішення Щербанівської сільської ради від 22.05.2018 року, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулась до Полтавського районного суду з позовом до Щербанівської сільської ради Полтавського району, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, про визнання протиправним та скасування рішення Щербанівської сільської ради від 22.05.2018 року , посилаючись на те, що Рішенням Шостої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (надалі - Відповідач) Про укладення попереднього договору оренди земельної ділянки від 22 травня 2018 р. відмовлено у передачі в оренду гр. ОСОБА_1 (надалі - Позивач) земельної ділянки площею 8,0 га для сінокосіння і випасання худоби на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області у зв'язку з необхідністю випасання худоби та сінокосіння жителями громади.

За своїм змістом рішення Відповідача є безпідставним, протиправним та таким, що підлягає скасуванню з огляду на таке.

18.02.2016 року ОСОБА_1 звернулася до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області із клопотанням ( реєстраційний вих. №М-2762/0/5-16 від 04.03.2016) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння та випасання худоби, орієнтовною площею 8,0000 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області. До клопотання надала викопіювання з кадастрової карти (плану) із зображенням бажаного місця розташування земельної ділянки та зазначенням її орієнтовного розміру.

04.04.2016 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області наказом № 2540-СГ надано дозвіл громадянці ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 8,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби, розташованої на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів.

ТОВ НВІ "Земресурс" в 2016 році розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.ОСОБА_1, землі сільськогосподарського призначення 01.08 для сінокосіння і випасання худоби Полтавська область, Полтавський район, на території Тростянецької сільської ради .

Вказаний проект разом із заявою від 14.02.2017 та витягом з Державного земельного кадастру позивач подала до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області на затвердження .

Листом від 24.02.2017 № 1624/6-17 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області надано відповідь наступного змісту.

"...Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджений у відділі Держгеокадастру у Полтавському районі Полтавської області висновком від 04.10.2016 за № 25-28-99.2-635/21-16, при цьому зазначаємо, що відповідно постанови КМУ від 31.08.2017 № 580, з 01.10.2016 проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру погоджується із запровадженням принципу екстериторіальності.

Статтею 25 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою (див. пояснювальну записку, перелік обмежень щодо використання земельної ділянки, акт приймання-передачі межових знаків на зберігання...).

В представленому на розгляд і затвердження проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки потребують уточнення даних щодо:

- угідь якими представлена земельна ділянка та віднесення (не віднесення) її до земель водного фонду у відповідності вимог статей 58 Земельного кодексу України, ст. 4 Водного кодексу України (див. графічний матеріал, Публічну кадастрову карту - болота);

- суміжних власників (землекористувачів) земельних ділянок та долучити їх погодження у відповідності до вимог статті 198 Земельного кодексу України.

Перелік обмежень у використанні земельної ділянки надати відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 N21051.

Згідно вимог частини другої статті 125 Земельного кодексу України подано клопотання з зазначенням цільового призначення земельної ділянки та її розміру 8 га (вх. № М-2762/0/5-16 від 04.03.2016) та наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 04.04.2016 N2 2540-СГ надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 8,00 га, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 8,0212 га розроблено із збільшенням площі без відповідно дозволу.

Відповідно вимог пункту 3.5 Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 11.10.2011 № 536 наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов'язковою при передачі земельних ділянок у користування.

В клопотанні не зазначено істотних умов передачі земельної ділянки в оренду, що встановлюється за згодою сторін, відповідно до статей 19. 21 Закону України "про оренду землі...".

Тобто фактично позивачу було відмовлено у затвердженні поданого проекту землеустрою.

30 червня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в якому з урахуванням заяви й зміну позовних вимог просила:

- визнати протиправною та скасувати відмову ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, викладену в листі від 24.02.2017 вих. №1624/6-17, у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення державної власності площею 8,0212 га для сінокосіння та випасання худоби за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області для передачі в оренду;

- зобов'язати ГУ Держгеокадастру у Полтавській області затвердити вказаний проект землеустрою.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.08.2017 року по справі № 816/1040/17 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ Держгеокадастру у Полтавській області оформлене листом від 24.02.2017 №1624/6-17, про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення державної власності площею 8,0212 га для сінокосіння та випасання худоби за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області для передачі в оренду.

Зобов'язано ГУ Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ( кадастровий номер 5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення державної власності площею 8,0212 га для сінокосіння та випасання худоби за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області для передачі в оренду, з урахуванням висновків суду.

Не погодившись з даною Постановою Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області подало апеляційну скаргу, в якій просив скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 року по справі №816/1040/17 апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області залишено без задоволення.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 02.08.2017 року по справі №816/1040/17 залишено без змін.

Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В судове засідання позивач та її представник не з'явились, від представника позивача до суду надійшла заява про розгляд справи без їх участі, позов підтримують та прохають задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_2 сільської ради надала до суду заяву в якій прохала в задоволенні позову відмовити з підстав, наведених у відзиві.

У своєму відзиві відповідач послався на те, що відповідно до норм ст. 142 Конституції України, ч. З ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад адміністративно-територіальних одиниць України, є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.

Від імені українського народу права власника здійснюють органи місцевого самоврядування (ст.13 КУ. ч.5 ст. 163У Про місцеве самоврядування в Україні ).

Повноваженнями сільських рад у галузі земельних відносин згідно Земельного кодексу є: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до ЗК України; організація землеустрою; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (стаття 12 ЗК України).

Відповідно до вимог Закону України від 06 вересня 2012 року № 5245 - VI (далі Закон 5245- VI) Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності з 01 січня 2013 року, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Статтею 122 Земельного кодексу України визначені повноваження органів виконавчої влади, Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі у власність або користування земельних ділянок за межами та в межах населеного пункту, а саме: сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб; центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно статті 3 Закону України Про оренду землі об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Відповідно до ч.2 статті 4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування (ч.4 статті 4 Закону України Про оренду землі ).

31.01.2018 р. Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 60-р щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об'єднаних територіальних громад (надалі - розпорядження КМУ).

Згідно вище зазначеного розпорядження КМУ Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру з 1 лютого 2018 р. уповноважено забезпечити: формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об'єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.

04.06.2018 р. Держгеокадастром Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на виконання розпорядження КМУ прийнято наказ №3988-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність (надалі - Наказ) відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України щодо передачі Щербанівській сільській об'єднаній територіальній громаді в особі Щербанівської сільської ради, у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 664,8849 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Полтавського району Щербанівської та Тростянецької сільських рад, згідно акта приймання-передачі.

Згідно п.2 Наказу право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ч.2 статті З ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).

Актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 06.06.2018 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області відповідно до Наказу передано із державної власності у комунальну власність Щербанівської сільської об'єднаної територіальної громади у кількості 140 земельних ділянок загальною площею 664,8849 га згідно з додатком, в тому числі в комунальну власність передано також земельну ділянку з кадастровим номером 5324086000:00:025:0045.

До 08.11.2018 р. спірна земельна ділянка з кадастровим номером 5324086000:00:025:0045 площею 8,0212 га перебувала в державній власності.

Згідно інформації витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №144956329, сформованого 12.11.2018 р., право комунальної власності на спірну земельну ділянку зареєстровано за територіальною громадою в особі Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області 08.11.2018р.

Таким чином, станом на 16.05.2018 р. (день подання позивачем заяви з проханням заключити тимчасовий договір оренди земельної ділянки) та станом на 22.05.2018 р. (дату проведення сесії Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області) Щербанівською сільською радою ще не було набуто право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5324086000:00:025:0045 площею 8,0212 га у відповідності з Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , тому 22.05.2018 р. відповідач ще не підпадав під ознаки орендодавця, визначених статтею 4 Закону України Про оренду землі .

Вважають, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення 6 сесії 7 скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Про укладання попереднього договору оренди земельної ділянки від 22 травня 2018 р. в частині відмови у передачу в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки площею 8,0 га для сінокосіння і випасання худоби на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області є безпідставною, не обгрунтуваною нормами права та такою що не підлягає задоволенню.

Стаття 116 ЗКУ визначає, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Відповідно до ст. 124 ЗКУ передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно з п. 34 ст. 26, п. 2 ст. 77 Закону Про місцеве самоврядування в Україні питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Земельний кодекс України та Закон Про оренду землі не передбачає обов'язок власника земельної ділянки (органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування ) прийняти рішення про укладення договору оренди землі.

Крім того, відповідно до статті 6 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч.1 статті 627 Цивільного кодексу України).

Тобто, прийняття рішення про надання в оренду земельної ділянки із земель державної та комунальної власності є не обов'язком органів державної влади чи місцевого самоврядування, а їхнім правом. Іншими словами, це прояв вільного волевиявлення власника щодо реалізації свого права на розпорядження своїм майном, яке гарантується законом та випливає з принципу диспозитивності при укладенні господарських договорів. Винятками є випадки, коли власник вже прийняв відповідне рішення про надання земельної ділянки в оренду, але ухиляється від укладення договору. Це зумовлене тим, що законодавство не передбачає підстав для відмови уповноваженого органу від укладення такого договору за наявності чинного рішення цього ж органу про надання земельної ділянки в оренду. Позиція ВГСУ щодо цього викладена, зокрема, в постанові від 22.05.2008 р. у справі № 39/146.

В прийнятому ВГСУ оглядовому листі від 30.11.2007 р. чітко окреслено, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває в державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки в оренду. Тому зобов'язання цього органу надати земельну ділянку в користування на підставі договору оренди за відсутності відповідного рішення є порушенням його виключного, передбаченого ст. 13,41 Конституції права на здійснення права власності від імені українського народу та управління землями.

Таким чином, позовна вимога щодо зобов'язання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області укласти договір оренди земельної ділянки (5324086000:00:025:0045) сільськогосподарського призначення площею 8,0212 га для сінокосіння і випасання худоби за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області на умовах оренди, також є безпідставною та не обгрунтованою нормами права.

Представник третьої особи - Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в судове засідання не з явився викликався належним чином.

Суд, дослідивши докази у справі надані сторонами, вважає, позов таким, що підлягає до задоволення.

Так, судом встановлено, що 18.02.2016 року ОСОБА_1 звернулася до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області із клопотанням ( реєстраційний вих. №М-2762/0/5-16 від 04.03.2016) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння та випасання худоби, орієнтовною площею 8,0000 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області. До клопотання надала викопіювання з кадастрової карти (плану) із зображенням бажаного місця розташування земельної ділянки та зазначенням її орієнтовного розміру.

04.04.2016 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області наказом № 2540-СГ надано дозвіл громадянці ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 8,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби, розташованої на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів.

ТОВ НВІ "Земресурс" в 2016 році розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.ОСОБА_1, землі сільськогосподарського призначення 01.08 для сінокосіння і випасання худоби Полтавська область, Полтавський район, на території Тростянецької сільської ради .

Вказаний проект разом із заявою від 14.02.2017 та витягом з Державного земельного кадастру позивач подала до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області на затвердження .

Листом від 24.02.2017 № 1624/6-17 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області надано відповідь наступного змісту.

"...Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджений у відділі Держгеокадастру у Полтавському районі Полтавської області висновком від 04.10.2016 за № 25-28-99.2-635/21-16, при цьому зазначаємо, що відповідно постанови КМУ від 31.08.2017 № 580, з 01.10.2016 проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру погоджується із запровадженням принципу екстериторіальності.

Статтею 25 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою (див. пояснювальну записку, перелік обмежень щодо використання земельної ділянки, акт приймання-передачі межових знаків на зберігання...).

В представленому на розгляд і затвердження проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки потребують уточнення дані щодо:

- угідь якими представлена земельна ділянка та віднесення (не віднесення) її до земель водного фонду у відповідності вимог статей 58 Земельного кодексу України, ст. 4 Водного кодексу України (див. графічний матеріал, Публічну кадастрову карту - болота);

- суміжних власників (землекористувачів) земельних ділянок та долучити їх погодження у відповідності до вимог статті 198 Земельного кодексу України.

Перелік обмежень у використанні земельної ділянки надати відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 N21051.

Згідно вимог частини другої статті 125 Земельного кодексу України вами подано клопотання з зазначенням цільового призначення земельної ділянки та її розміру 8 га (вх. № М-2762/0/5-16 від 04.03.2016) та наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 04.04.2016 N2 2540-СГ надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 8,00 га, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 8,0212 га розроблено із збільшенням площі без відповідно дозволу.

Відповідно вимог пункту 3.5 Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 11.10.2011 № 536 наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов'язковою при передачі земельних ділянок у користування.

В клопотанні не зазначено істотних умов передачі земельної ділянки в оренду, що встановлюється за згодою сторін, відповідно до статей 19. 21 Закону України "про оренду землі...".

Тобто фактично позивачу було відмовлено у затвердженні поданого проекту землеустрою.

30 червня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області .

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.08.2017 року по справі № 816/1040/17 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ Держгеокадастру у Полтавській області оформлене листом від 24.02.2017 №1624/6-17, про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення державної власності площею 8,0212 га для сінокосіння та випасання худоби за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області для передачі в оренду.

Зобов'язано ГУ Держгеокадастру у Полтавській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ( кадастровий номер 5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення державної власності площею 8,0212 га для сінокосіння та випасання худоби за межами населених пунктів на території Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області для передачі в оренду, з урахуванням висновків суду.

Не погодившись з даною Постановою Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області подало апеляційну скаргу, в якій просив скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.10.2017 року по справі №816/1040/17 апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області залишено без задоволення.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 02.08.2017 року по справі №816/1040/17 залишено без змін.

Після цього позивачка звернулась до Щербанівської сільської ради про укладення попереднього договору земельної ділянки. Звернення було аргументовано тим, що проект землеустрою був розроблений на земельну ділянку , яка знаходилась на території Тростянецької сільської ради Полтавського району, яка в ході об єднання громад перейшла до Щербанівської сільської ради .

Рішенням Шостої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Про укладення попереднього договору оренди земельної ділянки від 22 травня 2018 р. відмовлено у передачі в оренду гр. ОСОБА_1 (надалі - Позивач) земельної ділянки площею 8,0 га для сінокосіння і випасання худоби на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області у зв'язку з необхідністю випасання худоби та сінокосіння жителями громади.

Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування , органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим також нормативно-правовими актами Верховної ОСОБА_3 і ОСОБА_3 міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими в межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування , сільські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ч. 1 ст. 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Закону України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування , вирішення відповідно до закону питань земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад.

Крім того, як передбачено ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Основним нормативно-правовим актом з регулювання земельних правовідносин є Земельний кодекс України. Завданням названого Кодексу, разом з іншими нормативно- правовим актами, що регулюють земельні відносини, є забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, регіонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч. 2 ст. 116 ЗК України, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх в користування.

У відповідності до п. 10 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Доводимо до відома суду те, що оскаржуваним рішенням порушуються права Позивача щодо отримання в оренду землі для випасання худоби та сінокосіння, оскільки на земельну ділянку виготовлений та затверджений проект землеустрою ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Статтею 13 Конвенції з прав людини та основоположних свобод встановлено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, деякі здійснювали свої офіційні повноваження.

Згідно ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини № 3477-ІУ від 23.02.2006 р., суди застосовують при розгляді практику Суду як джерело права.

У пілотному рішенні Європейського Суду з прав людини від 15 жовтня 2009 року у справі ОСОБА_4 проти України (заява № 40450/04) зазначено, що ОСОБА_3 Європи висловлює особливу занепокоєність у зв'язку з тим, що, незважаючи на цілий ряд законодавчих та інших важливих ініціатив, до яких неодноразово приверталася увага ОСОБА_3 міністрів, поки що досить мало зроблено для того, щоб подолати існуючу структурну проблему невиконання рішень національних судів. Стаття 13 Конвенції прямо виражає обов'язок держави, передбачений статтею 1 Конвенції, захищати права людини передусім у межах своєї власної правової системи. Таким чином, ця стаття вимагає від держав національного засобу юридичного захисту, який би забезпечував вирішення по суті поданої за Конвенцією небезпідставної скарги , та надання відповідного відшкодування (справа Кудла проти Польщі № 302І0/96, п. 152, ЕСНК 2000-ХІ). Зміст зобов'язань Договірних держав за статтею 13 Конвенції залежить від характеру поданої заявником скарги; ефективність засобу юридичного захисту у значенні цієї статті не залежить від визначеності сприятливого для заявника результату. Водночас засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13, має бути ефективним як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що або запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося. Навіть якщо якийсь окремий засіб юридичного захисту сам по собі не задовольняє вимоги статті 13, задоволення її вимог може забезпечуватися за допомогою сукупності засобів юридичного захисту, передбачених національним законодавством.

Згідно ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Приймаючи рішення у справі суд виходить з того, що згідно відповіді з ДержГеокадастру станом на 01.01.2016 року по ОСОБА_2 сільській раді рахувались 99,7629 га- сіножаті , 169,2401 га -пасовища, згідно наданої довідки Щербанівської сільської ради на території сільської ради станом на 02.03.2018 року, рахується 41 господарство в яких громадяни утримують 83 ВРХ із них корів 53 голови.

При цьому згідно акту від 20.03.2019 року, складеного комісією створеної Щербанівською сільською радою згідно ухвали Полтавського районного суду, в ході обстеження господарства ОСОБА_1 виявлено голів ВРХ -161, кіз і овець-133 голови, а всього 254 голів.

Враховуючи факт , що Щербанівською сільською радою не надано до суду інформації щодо площ земельних ділянок розташованих на території сільської ради призначених для випасання худоби та сіножатих станом на відмову в наданні в оренду земельної ділянки позивачу на травень 2018 року, суд вважає безпідставною відмову в укладенні договору оренди за умов необхідності випасання худоби та сінокосіння жителями громади.

На підставі викладеного, суд вважає належним чином доведеним факт протиправності та наявності підстав для скасування рішення Шостої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Про укладення попереднього договору оренди земельної ділянки від 22 травня 2018 р. в частині відмови у передачу в оренду гр. ОСОБА_1 земельної ділянки площею 8,0 га для сінокосіння і випасання худоби на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

З огляду на встановлені обставини, суд вважає за необхідне зобов язати Щербанівську сільську раду Полтавського району на сесії сільської ради повторно розглянути питання щодо можливості укладення з ОСОБА_1 договору оренди земельної ділянки (5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення площею 8,0212 га для сінокосіння і випасання худоби, розташованої за межами населених пунктів на території колишньої Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області на умовах оренди.

Судові витрати віднести за рахунок позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст..12,13, 30, 78-80, 141, 258 - 268, 280-283, 284, 352 ЦПК України, ст.ст.116, 118, 140, 153, 155 ЗК України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Шостої сесії сьомого скликання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Про укладення попереднього договору оренди земельної ділянки від 22 травня 2018 р. в частині відмови у передачу в оренду гр. ОСОБА_1 земельної ділянки площею 8,0 га для сінокосіння і випасання худоби на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Зобов'язати Щербанівську сільську раду Полтавського району Полтавської області на сесії сільської ради повторно розглянути питання щодо можливості укладення з ОСОБА_1 договору оренди земельної ділянки (5324086200:00:025:0045) сільськогосподарського призначення площею 8,0212 га для сінокосіння і випасання худоби, розташованої за межами населених пунктів на території колишньої Тростянецької сільської ради Полтавського району Полтавської області на умовах оренди.

Судові витрати віднести за рахунок позивача.

Рішення може бути оскаржене до Полтавського Апеляційного суду через Полтавський районний суд на протязі тридцяти днів з моменту проголошення, а учасниками, що не були присутні при його проголошенні у той же строк з моменту отримання копії рішення. В разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складення повного тексту рішення.

Суддя: А.Г.Потетій

СудПолтавський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення09.04.2019
Оприлюднено17.04.2019
Номер документу81188420
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —545/2813/18

Ухвала від 09.04.2019

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Рішення від 09.04.2019

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Рішення від 09.04.2019

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Ухвала від 05.03.2019

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Ухвала від 21.11.2018

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

Ухвала від 06.11.2018

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Потетій А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні