Рішення
від 03.04.2019 по справі 925/15/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2019 року м. Черкаси справа № 925/15/19

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Юхименко О.В. за участю прокурора відділу прокуратури області ОСОБА_1 та представника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - ОСОБА_2, за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу за позовом заступника керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та Копіюватської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області до Товариства з обмеженою відповідальністю Мрія про стягнення 104285 грн 52 коп заборгованості зі сплати орендної плати,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та Копіюватської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області звернувся з позовом до суду, у якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Мрія на користь Копіюватської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області 104285 грн 52 коп заборгованості зі сплати орендних платежів за користування земельними ділянками площею 13,6231 га; площею 8,0063 га, площею 9,474 га в адміністративних межах Копіюватської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області за межами населеного пункту згідно договорів оренди від 05.09.2007. Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно умов договорів оренди землі від 05.09.2007, які укладені між Монастирищенською районною державною адміністрацією та ТОВ Мрія товариству строком на 49 років були надані земельні ділянки, на яких знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать відповідачу на праві власності. Орендар в порушення умов договорів за користування земельними ділянками протягом тривалого часу не сплачує, заборгувавши Копіюватській сільській раді за період з 01.01.2016 до 31.10.2018 орендних платежів на суму 104285 грн 52 коп, у зв'язку з чим і виник даний спір.

У судове засідання другий позивач та відповідач (їх представники) не з'явилися, хоча були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи. Другий позивач у клопотанні №33 від 28.02.2019 просив справу розглядати за його відсутності, позовні вимоги підтримав повністю. Відповідач (його представник), відзиву на позов у визначений судом строк не надав. Ухвали суду від 08.01.2019 та 12.02.2019 направлялись відповідачу на адресу його державної реєстрації (яка зазначена у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців), однак були повернуті до суду з відміткою не існує . Згідно з пунктом 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі неподання відповідачем відзиву на позов, у встановлений судом строк, без поважних причин суд вирішує справу за наявними в ній матеріалами. Відповідно до статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - документ у паперовій або електронній формі, що сформований програмним забезпеченням Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за зазначеним заявником критерієм пошуку та містить відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, які є актуальними на дату та час формування витягу або на дату та час, визначені у запиті, або інформацію про відсутність таких відомостей у цьому реєстрі. Згідно з частиною 1 статті 10 цього Закону якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Відповідно до пункту 7 статті 120 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу зобов'язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає. Крім того, судом на сайті судової влади України було розміщено оголошення про виклик відповідача до суду. Згідно з пунктом 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі неподання відповідачем відзиву на позов, у встановлений судом строк, без поважних причин суд вирішує справу за наявними в ній матеріалами. Отже, суд прийшов до висновку, що відповідач повідомлений належним чином, і його неявка та не подання відзиву не перешкоджає розгляду справи.

У судовому засіданні 03.04.2019 оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, судом було встановлено, що подання цього позову в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та Копіюватської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області обумовлено необхідністю відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні принципу законності при використанні земель державної власності. Управління Держгеокадастру у Черкаській області та Копіюватська сільська рада належним чином не відреагували на порушення земельного законодавства, а саме щодо вжиття заходів по своєчасній сплаті орендної плати за використання Товариством з обмеженою відповідальністю Мрія земельних ділянок державної власності. Бездіяльність органу державної влади, уповноваженого реагувати на порушення закону у сфері розпорядження землями державної форми власності та органу місцевого самоврядування у відповідності до вимог статті 131-1 Конституції України покладає на органи прокуратури обов'язок представництва інтересів держави у спірних правовідносинах. Уманська міська прокуратура у листах №(25-31)10705 від 22.12.2018 повідомляла Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області та Копіюватську сільську раду №(25-31)10704 від 22.12.2018 про вжиття представницьких повноважень в інтересах управління та сільської ради.

Відповідно до частин 3-5 статті 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Отже, прокурор має право здійснювати в господарському суді представництво законних інтересів держави в особі органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб'єкта владних повноважень за умови його попереднього повідомлення, а також підтвердження представництва. Судом встановлено, що прокурор обґрунтував необхідність представництва інтересів держави та повідомив позивачів про його звернення з цим позовом до суду.

Судом встановлено, що 05 вересня 2007 року між Монастирищенською районною державною адміністрацією (орендодавець, позивач 1 у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю Мрія (орендар, відповідач у справі) були укладені три договори оренди земельних ділянок, а саме:

земельної ділянки сільськогосподарського призначення (несiльськогосподарського використання), загальною площею 13,6231 га, яка знаходиться на території Копіюватської сільської ради (вул.70-річчя Жовтня, 2а). На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать відповідачу на праві власності згідно свідоцтва про право власності серії ЯЯЯ №662731 від 19.07.2006. Розмір орендної плати за цю земельну ділянку становить 681 грн 16 коп за рік (50 грн за га);

земельної ділянки сільськогосподарського призначення (несільськогосподарського використання), загальною площею 8,0063 га, яка знаходиться на території Копіюватської сільської ради (вул.Колгоспна, 7). На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать відповідачу на праві власності згідно свідоцтва про право власності серії ЯЯЯ №087273 від 22.11.2005. Розмір орендної плати за цю земельну ділянку становить 400 грн 32 коп за рік (50 грн за га);

земельної ділянки сільськогосподарського призначення (несільськогосподарського використання), загальною площею 9,474 га, яка знаходиться на території Копіюватської сільської ради (вул.Колгоспна,4). На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать відповідачу на праві власності згідно свідоцтва про право власності серії ЯЯЯ №087274 від 22.11.2005. Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 473 грн 70 коп в рік (50 грн га).

Термін дії договорів сторонами встановлений у пункті 8 договорів, за яким вказані вище земельні ділянки надані орендарю строком на 49 років. Цільове призначення земельних ділянок - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. У пунктах 10, 11 договорів встановлено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься орендарем щомісячно.

Між сторонами за договором були підписані акти приймання-передачі земельних ділянок, що надані в оренду, згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній прийняв в оренду терміном на 49 років земельні ділянки загальною площею 13,6231 га, загальною площею 8,0063 га, та загальною площею 9,474 га, які знаходиться на території Копіюватської сільської ради.

Всі три договори оренди зареєстровані у Монастирищенському районному відділі Черкаської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах, про що у державному реєстрі вчинено записи від 06.09.2007: №040779100018, №040779100019, №040779100020.

Розпорядженням Монастирищенської районної державної адміністрації від 09.09.2008 Про затвердження ставок орендної плати за землю державної власності на території району були затверджені ставки орендної плати за землю, з врахуванням категорії земель та виду угідь державної власності, згідно з Додатком до Розпорядження. Згідно з пунктом 3 Розпорядження визначені ставки орендної плати за земельні ділянки державної власності, які передаються для сільськогосподарського призначення, вступають у дію при перегляді договорів оренди, які зареєстровані станом на 01.10.2008, а також до договорів термін дії яких закінчився, але які були пролонговані належним чином.

Згідно з інформацією Уманської об'єднаної ДПІ Головного управління ДФС у Черкаській області від 07.11.2018 №255/23-00-52-54, за земельні ділянки, які знаходяться в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю Мрія площею 13,6231 га, 8,0063 га, 9,474 га, які розташовані в адміністративних межах Копіюватської сільської ради станом на 01.11.2018 заборгованість по орендній платі за землю відповідно до поданих орендарем декларацій з 01.11.2015 по 2017 роки становить 77021,39 грн та за 10 місяців 2018 року 30672,16 грн. За 2015 рік - 3408 грн 03 коп, за 2016 рік - 36806 грн 68 коп, за 2017 рік - 36806 грн 68 коп, за 10 місяців 2018 року - 30672 грн 16 коп.

Невиконання орендарем своїх зобов'язань за користування земельними ділянками державної власності та допущення заборгованості у сумі 104285 грн 52 коп за період оренди з 01.01.2016 по 30.10.2018 і стало підставою для звернення прокурора з цим позовом до суду для примусового стягнення її з відповідача.

Відносини пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. Статтею 1 Закону України Про оренду землі (далі - Закон), встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. А стаття 13 Закону передбачає, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Відповідно до статті 21 Закону, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Індексація розміру орендної плати за землю з урахуванням коефіцієнтів інфляції передбачена статтями 15 та 21 Закону і є однією із істотних умов договору оренди. Мінімальний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності залежить від розміру земельного податку, на який в свою чергу може впливати індексація ставок земельного податку (якщо грошова оцінка земель населених пунктів не проведена) та індексація грошової оцінки землі (якщо грошова оцінка встановлена). Розмір орендної плати за земельні ділянки індексується щорічно станом на 1 січня поточного року на коефіцієнт індексації ставок земельного податку та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за попередній рік.

Судом встановлено, що правовідносини з користування земельними ділянками урегульовані договорами оренди землі щодо оплатного використання земельних ділянок, які знаходиться на території Копіюватської сільської ради відповідно до трьох договорів оренди загальною площею 13,6231 га, 8,0063 га та 9,474 га. На земельних ділянках знаходяться об'єкти нерухомого майна, які належать відповідачу на праві власності згідно свідоцтва про право власності, які містяться в матеріалах справи. Всі три договори зареєстровані у Монастирищенському районному відділі Черкаської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах.

Згідно статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з положеннями статей 285-287 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Як встановлено судом та підтверджується поданим доказами, зокрема, довідкою фіскальної служби, відповідач з 2015 року порушує умови договору в частині своєчасного внесення плати за користування земельними ділянками, які є у його користування згідно з договорами оренди, у зв'язку з цим у нього виникла заборгованість. За період з 01.01.2016 по 30.10.2018 відповідач заборгував плату за користування за три земельні ділянки у сумі 104285 грн 52 коп, яку відповідач самостійно визначив у своїй податковій декларації, поданій до органів Державної фіскальної служби України. Відповідач не скористався своїм правом заперечення проти позову, не підтвердив належними доказами про відсутність у нього заборгованості за користування землею, тому вимога прокурора про примусове стягнення 104285 грн 52 коп боргу з орендної плати підлягає до задоволення.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У зв'язку із повним задоволенням позовних вимог прокурора сплачена ним за подання позову сума судового збору підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Мрія (c.Копіювата, Монастирищенсткий район, Черкаська область, 19140, код ЄДРПОУ 03791568) на користь Копіюватської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області (вул.Центральна, буд.2, с.Копіювата, Монастирищенсткий район, Черкаська область, 19140, код ЄДРПОУ35385193) 104285 грн 52 коп заборгованості.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Мрія (c.Копіювата, Монастирищенський район, Черкаська область, 19140, код ЄДРПОУ 03791568) на користь прокуратури Черкаської області (бул.Шевченка, 286, м.Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 02911119 на банківський р/р 35212034003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ, МФО 820172 за кодом класифікації видатків бюджету-2800) 1762 грн 00 коп витрат на сплату судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, у разі подання апеляційної скарги рішення, після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене та підписане 17.04.2019.

Суддя О.І.Кучеренко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення03.04.2019
Оприлюднено19.04.2019
Номер документу81266146
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/15/19

Рішення від 03.04.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 15.03.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 15.03.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 08.01.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні