Постанова
від 16.04.2019 по справі 0840/2936/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 0840/2936/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

судді - доповідач Чумака С.Ю.,

суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.,

секретар судового засідання Сколишев О.О.

за участі представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року у справі № 0840/2936/18 (суддя І інстанції - Татаринов Д.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгконсалтінг" до Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12 березня 2018 року № НОМЕР_1 у сумі 14649 грн.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року адміністративний позов задоволений.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, по-перше, що інформація на підставі фіскального звітного чеку № 0610 готівкових коштів у сумі 2929,80 грн., яка отримана 27.06.2016 року, внесена лише на наступний день - 28.06.2016 року. Такі дії не відповідають нормам п. 2.6 Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України № 637 від 15.12.2004 року; по-друге, на порушення п. 9 ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг , а саме відсутність щоденного друку на реєстраторах розрахункових операцій фіскальних звітних чеків при здійсненні розрахункових операцій. Вказує, що відповідачем правомірно застосовані штрафні санкції до позивача.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

ТОВ "Торгконсалтінг" 17.12.2008 зареєстроване юридичною особою, місцезнаходження: м. Запоріжжя, вул. Миколи Краснова, будинок 6, та знаходиться на обліку у ДПІ у Шевченківському районі м. Запоріжжя як платник податків та єдиного внеску. Основним видом економічної діяльності є роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. (а.с. 50-51)

У період з 19 по 23 лютого 2018 року, на підставі наказу № 432 від 13.02.2018 року та направлень від 13.02.2018 року № 160, № 161 (а.с. 69) посадовими особами ГУ ДФС у Запорізькій області проведено перевірку відділу магазину, що розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Миколи Краснова, 6 суб'єкта господарської діяльності ТОВ Торгконсалдінг .

За змістом акту фактичної перевірки № 0075/08-01-14/36277663 від 23.02.2018 року, відповідачем виявлені такі порушення:

… відповідно до Z-звіту № 0610 від 28 червня 2016 року в касу надійшли кошти в сумі 3376,50 грн., з них готівка 2929,80 грн. В розділі ІІ КОРО № 3000081691Р/4, зареєстрованій 30 березня 2016 року ДПІ у Шевченківському районі, готівка оприбуткована 27 червня 2016 року. Розрахункові квитанції 27 червня 2016 року не застосовувалися. В розділі ІІІ КОРО відсутні записи про застосування розрахункових квитанцій. В розділі ІV КОРО Облік ремонтів відсутні записи про несправність РРО. Z-звіт не роздруковано за 27 червня 2016 року. Сума несвоєчасного оприбуткування готівки становить 2929,80 грн.

Під час проведення перевірки встановлено порушення:

пункту 9 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР (із змінами та доповненнями);.

пункту 2.6 глави 2 Постанови Правління Національного банку України "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" від 15 грудня 2004 року №637 . (а.с. 67-68)

Акт перевірки підписано посадовими особами позивача із зауваженнями.

12.03.2018 року, на підставі акту перевірки №0075/08-01-14/36277663, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0002971407, яким до ТОВ ТОРГКОНСАЛТІНГ застосовані штрафні санкції у сумі 14649 грн. (а.с. 14)

20.04.2018 року позивач подав до Державної фіскальної служби України скаргу на вищевказане податкове повідомлення-рішення (а.с. 42-46), за результатами розгляду якої було прийняте рішення про залишення без змін податкового повідомлення-рішення від 12.03.2018 року № НОМЕР_1, а скарги без задоволення. (а.с. 47-49)

Не погодившись з податковим повідомленням-рішенням №0002971407 від 12 березня 2018 року, позивач звернувся з позовом до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), відтак протиправності оскарженого податкового повідомлення-рішення, оскільки несвоєчасне оприбуткування готівки за 27 червня 2016 року мало місце не з вини працівників позивача, а внаслідок аварійного відключення електроенергії, що позбавило позивача технічної можливості своєчасно роздрукувати фіскальний звітний чек (Z-звіт) за 27.06.2016 року. Також вказав про відсутність підстав заповнювати розділ ІІІ книги ОРО та необхідності для використання розрахункової книжки і здійснення у ній записів, у зв'язку з відсутністю розрахункових операцій після відключення електроенергії.

ОСОБА_3, ЯКІ РЕГУЛЮЮТЬ СПІРНІ ПРАВОВІДНОСИНИ, ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ СУДОМ

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг регулюються Законом України № 265/95-ВР від 06.07.1995 р. Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг .

Згідно з п. 13 ч.1 ст. 3 цього Закону суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою урегульований Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України № 637 від 15.12.2004 року (далі - Положення № 637).

Згідно з абзацами 1-3 п.2.6 цього Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням реєстратора розрахункових операцій (РРО) або використанням розрахункової книжки ( РК) оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).

Вимога норми абзацу першого щодо оприбуткування готівки у день одержання готівкових коштів стосується кожного із зазначених способів проведення готівкових розрахунків.

Відповідно до п. 7.16 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, передбачено, що під час перевірки органами контролю повного і своєчасного оприбуткування коштів, що надійшли до каси від здійснення господарської діяльності, записи в касовій книзі звіряються за сумами та строками з даними відповідних прибуткових касових ордерів (із залученням у разі потреби таких виправдних документів: розрахункових документів, квитанцій до прибуткових касових ордерів, рахунків-фактур, товарно-транспортних і податкових накладних тощо).

Згідно з п. 6 підрозділу 4 Порядок ведення книг обліку розрахункових операцій Розділу II Порядку реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 547 від 14.06.2016 р. (далі Порядок № 547) використання книги обліку розрахункових операцій (книги ОРО), зареєстрованої на РРО, передбачає: наявність книги ОРО на місці проведення розрахунків, де встановлено РРО; підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок книги ОРО; щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо; у разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії - здійснення записів за обліком розрахункових квитанцій; ведення обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі книги ОРО.

27.06.2016 року з 20:10 год. і до кінця дня відбулось відключення електроенергії у зв'язку з несправністю автоматичного ввідного вимикача ВА 47-29 3-полюсної 50А ІЕК, про що працівниками ТОВ Торгконсалтінг складено акт № 1. (а.с. 16)

Відключення електроенергії відбулось в момент закриття касової зміни (Х-звіт денний 27.06.2016 о 20:00:16), у зв'язку з чим було зроблено друк на РРО чека Службова видача 27.06.2016 о 20:02 год. на суму 3684,35, що підтверджує Z-звіт електронного журналу (контрольна стрічка) роздрукований 27.06.2016 о 20:06 (а.с. 28). Оскільки постачання електроенергії 27.06.2016 не було відновлено, тому виявилося неможливим роздрукування фіскального звітного чеку (Z-звіту) за 27.06.2016 року.

Протягом відсутності електроенергії і до закриття магазину розрахункові операції не проводились та кошти до каси не надходили.

Після відновлення постачання електроенергії фіскальний звітний чек (Z-звіт) № 0610 на загальну суму 3376,50 грн.(2929,80-готівка; 446,70 - картка) роздрукований відповідальною особою позивача на РРО 28.06.2016 року о 07:57:50, тобто на наступний день (а.с. 17).

Відповідно до п. 10 розділу ІІІ Порядок застосування РРО Порядку № 547 якщо на період виходу з ладу РРО або в разі відключення електроенергії розрахункові операції проводяться з використанням книги ОРО та розрахункової книжки, після встановлення відремонтованого (резервного) РРО або відновлення постачання електроенергії необхідно провести через РРО суми розрахунків за час роботи з використанням розрахункової книжки, а також відповідно до контрольної стрічки (у випадку обнулення оперативної пам'яті) - за час роботи, що передував виходу РРО з ладу або відключенню електроенергії, окремо за кожною ставкою податку на додану вартість, акцизного податку або іншого податку (збору), після чого слід виконати Z-звіт. За потреби виконується операція службове внесення на суму готівки, що зберігається на місці проведення розрахунків.

27.06.2016 року головним бухгалтером та касиром були оформлені: прибутковий касовий ордер № 395 на суму 2929,80 грн., підстава: службове внесення. Роздрібний виторг (а.с. 29) та прибутковий касовий ордер № 396 на суму 754,55 грн., підстава: службове внесення (повернення розмінної монети) (а.с. 30), про що зроблено записи у касові книзі (а.с. 31) та у розділі 2 книги ОРО (а.с. 39-41).

Також 27.06.2016 року позивачем були направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні від 27.06.2016 року № 54 на суму 425,44 грн. (а.с. 32-34) і № 55 на суму 2790,26 грн. (а.с. 35-38).

Статтею 5 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг передбачено, що на період виходу з ладу реєстратора розрахункових операцій та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного реєстратора розрахункових операцій.

Отже, вказаною нормою закону передбачено використання розрахункової книжки лише у випадку проведення розрахункових операцій в період виходу з ладу реєстратора розрахункових операцій та здійснення його ремонту або у разі тимчасового відключення електроенергії.

В свою чергу, в спірних правовідносинах розрахункові операції в період відключення електроенергії розрахункових операцій не проводилися, а тому норми Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Міністерства фінансів України № 547 від 14.06.2016р., щодо заповнення розрахункової квитанції та здійсненні на її підставі записів в книзі обліку розрахункових операцій, на які посилається відповідач, не поширюються на такі правовідносини.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 31 січня 2019 року у справі № 803/496/18.

ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Враховуючи те, що 27.06.2016 року роздрукування фіскального звітного чеку (Z-звіту) виявилось неможливим не з вини працівників позивача, а внаслідок відключення електроенергії, а також те, що позивач вчасно (27.06.2016 року) здійснив записи про рух вказаної суми в книзі ОРО, не допустивши при цьому порушення встановленого п. 2.6. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, порядку оприбуткування готівки, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що прийняте відповідачем 12 березня 2018 року податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1 про застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у сумі 14649 грн. є протиправним та підлягає скасуванню.

З огляду на вказане, судом першої інстанції правомірно позов задоволений, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, та вважає, що судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим апеляційну скаргу залишає без задоволення, а рішення суду - без змін.

Оскільки справа є справою незначної складності відповідно до п. 6 ч. 6 ст. 12 КАС України, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Повний текст судового рішення складений 19 квітня 2019 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242, 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018 року у справі № 0840/2936/18 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.

Суддя - доповідач С.Ю. Чумак

суддя С.В. Чабаненко

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2019
Оприлюднено21.04.2019
Номер документу81282998
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0840/2936/18

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 16.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 16.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 28.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 28.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні