Рішення
від 11.04.2019 по справі 560/521/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/521/19

РІШЕННЯ

іменем України

11 квітня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С.

за участю:секретаря судового засідання Матвійчук А.М. представника позивача - Барилюк О.А. представника відповідача - Чубко Л.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Стептранс" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

ПРЕДМЕТ, ПІДСТАВИ І ЗМІСТ ПОЗОВУ.

Приватне підприємство "Стептранс" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення №0006194002 від 17.10.2018 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 82 424,70 грн.

В обґрунтування вимог зазначає, що 01 жовтня 2018 року стосовно підприємства контролюючим органом проведено камеральну перевірку з питань дотримання порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

При перевірці встановлена несвоєчасна реєстрація акцизної накладної за березень 2018 року, що була зареєстрована 24.09.2018 року.

За результатами перевірки складений Акт від 01.10.2018 року, яким встановлено порушення підприємством вимог п.231.6 ст. 231, п. 120 2.1 ст. 1202 Податкового кодексу України. На акт перевірки позивач подав заперечення, доводи якого орган ДФС залишив без уваги. Пізніше, на підставі висновків Акту перевірки відповідач прийняв оскаржене податкове повідомлення-рішення, яким застосовано штраф в сумі 82424,70 гривень.

Не погодившись з рішенням, ПП Стептранс 23.10.2018 року подало заперечення на податкове повідомлення-рішення, в якому обґрунтувало відсутність порушення вимог податкового законодавства, покликаючись на те, що акцизна накладна була зареєстрована помилково, про що того ж дня вчинено та зареєстровано відповідний розрахунок коригування. Заперечення на рішення було направлене також до ДФС України.

Оскільки скарги платника були залишені без задоволення, позивач звернувся до суду.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ СУДУ І СТОРІН.

Ухвалою суду від 01 березня 2019 року відкрите провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, призначене підготовче судове засідання на 28.03.2019 року.

13 березня 2019 року від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, у якому орган ДФС покликається на несвоєчасність реєстрації акцизної накладної, що передбачає накладення штрафу.

28 березня 2019 року підготовче провадження у справі закрите, справу призначено до розгляду на 11.04.2019 року.

05 квітня 2019 року від позивача надійшла відповідь на відзив на адміністративний позов, а 09 квітня 2019 року від Головного управління ДФС у Хмельницькій області - заперечення на відповідь на відзив, де відповідач посилається на доводи, попередньо висвітлені у відзиві.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримує, просить скасувати оскаржуване рішення, покликаючись на те, що платник вчинив усі передбачені законом дії з метою недопущення податкового правопорушення. Зазначає про те, що акцизна накладна за березень була виписана та зареєстрована у Реєстрі у вересні 2018 року помилково, господарська операція у дійсності не відбулась, відповідні документи по операції не складались. Самостійно виявивши помилку, позивач того ж дня зареєстрував розрахунок коригування акцизної накладної, у якому зменшено обсяг постачання на відповідну кількість пального, помилково вказаного у акцизній накладній. При цьому платник не коригував номер або дату складання накладної. Розрахунок коригування був прийнятий та зареєстрований у реєстрі.

На думку позивача відсутній склад податкового правопорушення, а також будь-які негативні наслідки для бюджету. Крім того, покликається на те, що виявивши розбіжність між даними декларації з акцизного податку за березень 2018 року та даними Реєстру, відповідач мав підстави для проведення позапланової перевірки з метою перевірки доводів платника, вказаних ним у запереченнях, які подавались до контролюючого органу. Однак, цього зроблено не було, зважаючи на що позивач вважає рішення протиправним та просить його скасувати.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечує, посилаючись на правомірність висновків камеральної перевірки.

Зазначає, що Приватне підприємство "Стептранс" оформлено акцизну накладну для контрагента, яку було зареєстровано з порушенням граничних строків реєстрації, зважаючи на що до позивача застосовано штрафну санкцію. Вважає, що заперечення платника були відхилені правомірно та просить у позові відмовити.

Заслухавши пояснення сторін у справі, встановивши обставини та перевіривши їх доказами, суд виходить з наступного.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ.

Приватне підприємство "Стептранс" ( далі - ПП "Стептранс", позивач ) зареєстроване платником акцизного податку та здійснює діяльність в сфері постачання нафтопродуктів.

24 вересня 2018 року ПП Стептранс було помилково складено та внесено до Єдиного реєстру акцизних накладних накладну №945 від 15.03.2018 року, у якій в розділі особа, що реалізує пальне зазначено ПП Стептранс , а в розділі Особа - отримувач пального вказано - Неплатник , в розділі Обсяг реалізованого пального вказано об'єм реалізованого в кг - 36396,0 в літрах, приведених до 115°С - 44099, 91

Позивач, встановивши, що вказану накладну помилково складено та внесено до Єдиного реєстру акцизних накладних, того ж дня, 24.09.2018 року склав розрахунок №946 коригування акцизної накладної від 15.03.2018 року №945, який було внесено до реєстру, доставлено до районного рівня 24.09.2018 р. о 16:20 та прийнято в Автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДФС України, тобто зареєстровано.

У той же час судом встановлено, що 15 березня 2018 року ПП Стептранс здійснило відвантаження дизельного палива наступним контрагентам неплатникам акцизного податку :

ФОП ОСОБА_3 в кількості 22000 літрів, що підтверджується видатковою накладною №181 від 15.03.2018 p., товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів №181 від 15.03.2018 p., сертифікатом відповідності зареєстрованого в реєстрі за UA1.145.0019871-17, паспортом №394;

ФОП ОСОБА_4, в кількості 300 літрів, що підтверджується видатковою накладною №190 від 15.03.2018 року та товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів №190 від 15.03.2018 p., сертифікатом відповідності зареєстрованого в реєстрі за UA1.145.0019871-17, паспортом №176;

СВК Поляна в кількості 4200 літрів, що підтверджується видатковою накладною №184 від 15.03.2018 року та товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів №184 від 15.03.2018 року, сертифікатом відповідності зареєстрованого в реєстрі за UA 1.145.0000549-17, паспортом №80;

ФГ Панчук П.Ф. в кількості 5000 літрів, що підтверджується видатковою накладною №183 від 15.03.2018 року та товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів №183 від 15.03.2018 року, сертифікатом відповідності зареєстрованого в реєстрі за UA1.145.0000549-17, паспортом №80;

ПП Югро в кількості 6600 літрів, що підтверджується видатковою накладною №182 від 15.03.2018 року та товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів №182 від 15.03.2018 року, сертифікатом відповідності зареєстрованого в реєстрі за UA 1.145.0000549-17, паспортом №80.

Також було здійснено відвантаження пального платнику акцизного податку ОСОБА_6 в кількості 8000 літрів, що підтверджується видатковою накладною №180 від 15.03.2018 року та товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів №180 від 15.03.2018 року, сертифікатом відповідності зареєстрованого в реєстрі за UA 1.145.0019871-17, паспортом №394. За операцією відвантаження дизельного пального контрагенту ОСОБА_6 як платнику акцизного податку, ПП Стептранс 15.03.2018 року було складено та зареєстровано акцизну накладну за порядковим №783.

Загальний обсяг фактично відвантаженого дизельного пального 15 березня 2018 року становить 46940,05 літрів, що відображено в Додатку 1-1 до Декларації акцизного податку за березень 2018 року, яка була своєчасно подана ПП Стептранс до Головного управління ДФС у Хмельницькій області.

Судом під час провадження у справі встановлено, а відповідачем не спростовано те, що господарська операція, по якій позивач помилково видав та зареєстрував акцизну накладну № 945 від 15 березня 2018 року у дійсності не відбулась, оскільки відповідні документи не складались, а у Декларації акцизного податку за березень 2018 року дані про неї відсутні.

01 жовтня 2018 року працівником ГУ ДФС у Хмельницькій області проведено камеральну перевірку з питань дотримання порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Предметом перевірки стала акцизна накладна за 15.03.2018 року №945.

При перевірці була встановлена несвоєчасна реєстрація цієї акцизної накладної, про що складений Акт №291/22-01-40-02/36397901 від 01.10.2018 року, яким встановлено порушення ПП Стептранс вимог п.231.6 ст. 231, п. 120 2.1 ст. 1202 Податкового кодексу України.

Не погодившись з результатами перевірки, позивач 04.10.2018 року подав заперечення на Акт камеральної перевірки до ГУ ДФС у Хмельницькій області та Голові ДФС України.

До заперечень платник додав документи ( 27 та 28 додатків відповідно), вказуючи на те, що акцизна накладна зареєстрована помилково, про що своєчасно складений і зареєстрований розрахунок коригування, де відповідно зменшені обсяги поставки.

На підставі Акту перевірки відповідачем прийняте податкове повідомлення-рішення №0006194002 від 17 жовтня 2018 року, яким до позивача застосовано штраф в сумі 82424,70 гривень.

Не погодившись з рішенням, ПП Стептранс 23.10.2018 року подало до контролюючих органів заперечення на податкове повідомлення-рішення, у якому вказало на відсутність порушень вимог податкового законодавства.

До заперечень платник додав документи з додатками, вказуючи на те, що акцизна накладна зареєстрована помилково, про що своєчасно складений і зареєстрований розрахунок коригування, де відповідно зменшені обсяги поставки.

Головним управлінням ДФС у Хмельницькій надано відповідь №27770/10/22-01-40-02-12 від 01.11.2018 року про залишення скарги без задоволення, а ДФС України - рішення від 21.12.2018 року №41377/6/99-99-11-06-01-25 про залишення скарги без задоволення.

Оцінюючи спірне рішення, суд виходить з такого.

Вимоги до акцизної накладної, порядок її складання та реєстрації визначені в статті 231 Податкового кодексу України.

Пунктом 231.1 статті 231 Податкового кодексу України визначено, що платник податку при реалізації пального зобов'язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального (пункт 231.3 статті 231 Податкового кодексу України).

Пунктом 231.5. статті 231 Податкового кодексу України передбачено, що при реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов'язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального.

Акцизні накладні, які не надаються отримувачу пального, та акцизні накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з реалізації пального суб'єктам господарювання та фізичним особам, які не є платниками акцизного податку, також підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Відповідно до пункту 231.6 статті 231 Податкового кодексу України реєстрація акцизних накладних та/або розрахунків коригування у Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

Підтвердженням особі, що реалізує пальне, про прийняття її акцизної накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру акцизних накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо після реалізації пального відбувається повернення частини чи всього обсягу пального особі, яка реалізує пальне, або виникає потреба у виправленні помилок, допущених при складанні акцизної накладної, показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних: особою, яка реалізує пальне, якщо передбачається збільшення обсягів реалізованого пального або якщо коригування показників у підсумку не змінює обсяг реалізованого пального; отримувачем пального, якщо передбачається зменшення обсягів реалізованого пального, для чого особа, яка реалізує пальне, надсилає складений розрахунок коригування отримувачу пального. При цьому особа, що реалізує пальне, має право зменшити обсяг реалізованого пального за таким розрахунком коригування після його реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних отримувачем пального.

Механізм внесення відомостей, що містяться в акцизних накладних та розрахунках коригування до акцизних накладних за операціями з реалізації пального до Єдиного реєстру акцизних накладних визначено Порядком ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 114 (далі - Порядок № 114).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 114 для реєстрації в Реєстрі акцизні накладні/розрахунки коригування надсилаються до ДФС в електронній формі відповідно до порядку подання податкових документів в електронному вигляді з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису уповноваженої особи у порядку, визначеному законодавством. Акцизні накладні/розрахунки коригування надсилаються протягом операційного дня, який з цією метою триває щодня з 8 до 19 години.

Наказом Міністерства фінансів України від 25 лютого 2016 року № 218 затверджено Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального (далі - Порядок), розділом ІІІ якого встановлено правила коригування акцизної накладної.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІІ Порядку коригуються показники акцизних накладних, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних відповідно до статті 231 розділу VI Кодексу.

З аналізу відповідних норм можна зробити висновок про те, що складення та реєстрація акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою її складання, є обов'язком платника у разі реалізації пального.

У той же час, законодавчо встановлена можливість виправлення помилок (крім даних щодо дати складання акцизної накладної), допущених у відповідних процесах шляхом складання розрахунку коригування та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Згідно з пунктом 120-2.1 статті 120-2 Податкового кодексу України порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлених статтею 231 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу.

Визначальною умовою для застосування штрафних (фінансових) санкцій є порушення вимог податкового законодавства, що полягає у протиправних діях суб'єкта господарювання, спрямованих на вчинення такого порушення.

Як зазначалось вище, 24 вересня 2018 року позивачем помилково складено і зареєстровано акцизну накладну №945, яка датована 15 березня 2018 року, по операції, яка фактично не відбулась, документами не підтверджена.

У той же день у зв'язку із виявленням помилки позивачем складено розрахунок №946 коригування показників акцизної накладної, яким зменшено весь обсяг пального, що був зазначений у помилково зареєстрованій накладній.

Таким чином, платник не коригував дату або номер акцизної накладної.

На думку суду, визначальним у спірних правовідносинах є встановлення факту вчинення та реального характеру господарської операції, а також того, чи призвела вона та дії сторін до настання певних наслідків, зокрема першої події у вигляді зарахування коштів позивачу на оплату реалізованого товару або безпосередньо факту поставки ( реалізації товару, відвантаження). Лише за таких обставин є підстави вважати, що позивач, зареєструвавши акцизну накладну за березень 2018 у вересні 2018 року, порушив строки, передбачені пунктом 231.6 статті 231 Податкового кодексу України.

Під час розгляду справи відповідачем, на якого покладається обов'язок доказування, не надано доказів реалізації підприємством пального за господарською операцією, за результатом якої складено спірну акцизну накладну та розрахунок коригування до неї.

Крім того, нумерація акцизних накладних, які реєструвались платником у березні та вересні 2018 року суттєво відрізняється, а відсутність даних про господарську операцію, по якій виписана спірна накладна у додатку 1-1 до Декларації з акцизного податку за березень 2018 року, також вказує на те, що акцизна накладна була складена помилково і не спричинила настання будь-яких значимих юридичних наслідків для платника або бюджету.

Крім того, слід врахувати також те, що платник неодноразово звертався до органів ДФС різного рівня, надаючи свої заперечення та додаткові документи.

Суд звертає увагу на те, що з наданих документів та доводів платника фактично вбачались розбіжності між даними декларації з акцизного податку за березень 2018 року та даними Єдиного реєстру акцизних накладних, у той час як виявлення таких розбіжностей відповідно до п. 231.9 ст. 231 ПК України є підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки.

Натомість під час розгляду заперечень ці обставини та доводи підприємства ніяким чином не досліджувались,перевірка не призначалась і не проводилась, у зв'язку з чим податковий орган прийшов до передчасного та необґрунтованого висновку про наявність підстав для застосування штрафу.

Відповідно до КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Обов'язок довести правомірність своїх рішень покладається на відповідача, який є суб'єктом владних повноважень.

На думку суду, відповідачем не доведено правомірність прийняття оскарженого податкового повідомлення-рішення, зважаючи на що воно є протиправними і підлягає скасуванню. На користь позивача слід також стягнути понесені ним судові витрати на сплату судового збору.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задоволити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 17.10.2018 року № 0006194002.

Стягнути на користь Приватного підприємства "Стептранс" судові витрати на сплату судового збору в сумі 1921 ( одна тисяча дев'ятсот двадцять одна) гривна за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 22 квітня 2019 року

Позивач:Приватне підприємство "Стептранс" (вул. Толбухіна, 2/7, кв. 2,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 36397901) Відповідач:Головне управління ДФС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39492190)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2019
Оприлюднено23.04.2019
Номер документу81332384
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/521/19

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 05.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 07.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні