Рішення
від 15.04.2019 по справі 160/1578/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 квітня 2019 року Справа № 160/1578/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіОСОБА_1 при секретарі судового засіданняОСОБА_2 за участю представників: позивача відповідача 1, 2 ОСОБА_3 ОСОБА_4 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного підприємства Сантехсервіс до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 18.02.2019 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства Сантехсервіс до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, Державної фіскальної служби України про:

- визнання протиправним та скасування рішення № 1023046/30224443 від 13.12.2018 Головного управління ДФС у Дніпропетровській області в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про відмову у реєстрації податкової накладної № 12 від 19.11.2018 Приватного підприємства Сантехсервіс ;

- зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 19.11.2018 Приватного підприємства Сантехсервіс датою її фактичного отримання, а саме: 28.11.2018.

2. Ухвалою суду від 20.02.2019 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі № 160/1578/19, призначено судове засідання на 19.03.2019.

3. 19.03.2019 до канцелярії суду від Головного управління ДФС у Дніпропетровській області надійшов відзив на адміністративний позов із доказом його направлення на електронну адресу позивача.

4. 19.03.2018 до канцелярії суду від Державної фіскальної служби України надійшов відзив на адміністративний позов із доказом його направлення на електронну адресу позивача.

5. У судове засідання, призначене на 19.03.2019, прибули представники позивача та відповідачів.

6. Представником позивача подано клопотання про відкладення розгляду справи для надання часу на ознайомлення з відзивами відповідачів та підготування відповідей на відзиви, у зв'язку із чим оголошено перерву до 26.03.2019.

7. 20.03.2019 поштовим зв'язком до канцелярії суду від Головного управління ДФС у Дніпропетровській області надійшов відзив на адміністративний позов із доказом його направлення на електронну адресу позивача.

8. 20.03.2019 поштовим зв'язком до канцелярії суду від Державної фіскальної служби України надійшов відзив на адміністративний позов із доказом його направлення на електронну адресу позивача.

9. У судове засідання, призначене на 26.03.2019, прибули представники позивача та відповідачів.

10. Представником позивача подано клопотання про долучення документів до матеріалів справи з додатками, відповідь на відзив Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, відповідь на відзив Державної фіскальної служби України .

11. Зазначені документи вручено представнику відповідачів у судовому засіданні 26.03.2019.

12. Представник відповідачів зазначив, що заперечення складати не буде.

13. З метою витребування доказів оголошено перерву до 03.04.2019.

14. 28.03.2019 поштовим зв'язком до канцелярії суду від позивача надішли відповідь на відзив Головного управління ДФС у Дніпропетровській області та відповідь на відзив Державної фіскальної служби України .

15. 03.04.2019 до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи з додатками.

16. У судове засідання 05.04.2019 прибув представник відповідачів. Позивач у судове засідання не з'явився, причин неявки не повідомив. У судовому засіданні оголошено перерву до 15.04.2019.

17. 09.04.2019 поштовим зв'язком до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи з додатками.

18. У судове засідання, призначене на 26.03.2019, прибули представники позивача та відповідачів, які підтримали обрані правові позиції.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

19. Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято Рішення № 1023046/30224443 від 13.12.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН щодо податкової накладної № 12 від 19.11.2018 , складеної та направленої Приватним підприємством Сантехсервіс .

20. Позивач вважає дане рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних таким, що прийняте з порушенням норм чинного законодавства .

21. Позивач після зупинення реєстрації податкової накладної подав усі належні документи, перелік яких встановлений пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, і які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по накладній.

22. Надані позивачем документи оформлені в рамках виконання договору, не мають дефекту форми, змісту або походження, котрі в силу статей 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність , пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88) спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.

23. Відповідачем грубо порушено норми чинного на час складення та направлення накладної і отримання позивачем квитанцій № 1 про зупинення реєстрації накладної, податкового законодавства, зокрема, пункту 13 Порядку зупинення реєстрації. Контролюючим органом у квитанції № 1 про зупинення реєстрації не зазначено конкретно критерій(ї) ризиковості платника податку, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також не зазначено переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

24. Відповідач був зобов'язаний у квитанції № 1 про зупинення реєстрації щодо Накладної чітко вказати на конкретний критерій серед перелічених у підпункті 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, визначених у листі ДФС України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18.

25. Відповідачем всупереч пункту 13 Порядку зупинення реєстрації не було визначено переліку документів, надання яких стало б достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

26. Контролюючим органом у рішенні про відмову в реєстрації накладної у відповідній графі лише перераховано варіанти видів ненаданих документів у редакції абзацу 4 пункту 14 Порядку № 117 без будь-якої конкретизації.

ІІІ. ДОВОДИ ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ ДФС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

27. Під час розгляду наданих підприємством документів встановлено, що ПП Сантехсервіс віднесено до переліку ризикових платників (основний вид діяльності: будівництво житлових і нежитлових будівель, основні фонди - відсутні; за даними звіту за ф. 1-ДФ, чисельність - 9 осіб (6 основні, 3 - фізичні особи-підприємці), 11.12.2018 подано повідомлення № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН від 19.11.18 № 12.

28. В ЄРПН заблоковано роботи з проведення капремонт аварійної покрівлі на об'єкті Коледжу культури та мистецтв, м. Дніпро, пр. Яворницького 47, за договором субпідряду (генпідрядник - ТОВ Майстер-буд ). За умовами пункту 2.1 договору роботи виконуються силами та засобами субпідрядника (ПП Сантехсервіс ). В АІС Податковий блок підприємством долучено видаткову накладну від 16.10.2018 щодо придбання брусу (постачальник брусу - ПП Л.Д.Сервіс , по ланцюгу постачання встановлено придбання брусу у виробника - ПП Сервіс Полімер (виробництво дерев'яної тари, ОФ - 220,0 т. грн., 11 осіб). При цьому, в АІС відсутня інформація про походження (придбання) матеріально-технічних ресурсів ПП Сантехсервіс для виконання ремонтних робіт, будь-які акти прийому-передачі інструментів та обладнання, матеріально-технічних ресурсів (зокрема, крани, машини свердл., дрилі, апарат газозварювальний, металоконструкції, бензин), їх транспортування на об'єкт. В актах виконаних робіт відсутня інформація про кількість працівників, залучених до робіт.

29. З урахуванням вищевикладеного, Комісією прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави відмови зазначені у рішенні.

ІV. ДОВОДИ ДЕРЖАВНОЇ ФІСКАЛЬНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

30. Державна фіскальна служба України заперечила проти позову, зазначивши, що зобов'язання зареєструвати податкову накладну є необґрунтованим, оскільки без надання правової оцінки рішення комісії регіонального рівня, зобов'язання ДФС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.

31. Зобов'язання зареєструвати податкову накладну є похідною вимогою до ДФС України від вимог Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 28 Порядку.

V. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

32. Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Приватне підприємство Сантехсервіс зареєстровано 11.11.1998, номер запису 12241200000034336 від 13.02.2007.

33. Видами діяльності підприємства за КВЕД-2010 є:

- код КВЕД 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали;

- код КВЕД 25.62 Механічне оброблення металевих виробів;

- код КВЕД 42.99 Будівництво інших споруд, н. в. і. у.;

- код КВЕД 43.11 Знесення;

- код КВЕД 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику;

- код КВЕД 43.21 Електромонтажні роботи;

- код КВЕД 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування;

- код КВЕД 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у.;

- код КВЕД 81.30 Надання ландшафтних послуг;

- код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням;

- код КВЕД 46.74 Оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткованням і приладдям до нього;

- код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;

- код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт;

- код КВЕД 33.13 Ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устатковання;

- код КВЕД 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання;

- код КВЕД 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод;

- код КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний)

34. 08.11.2016 Приватне підприємство Сантехсервіс отримало ліцензію Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 41-Л із провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності (за переліком видів робіт згідно з додатку) (т.1 а.с.65-66).

35. Між Приватним підприємством Сантехсервіс (Субпідрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Майстер-Буд (Генеральний підрядник) укладено договір субпідряду № 230817 від 23.08.2017 на виконання капітального ремонту аварійної покрівлі на об'єкті: Коледж культури та мистецтв м. Дніпро, пр. Яворницького, 47 (т.1 а.с.22-36).

36. 04.01.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю Агробудінжинірінг (субпідрядник) та приватним підприємством Сантехсервіс (Генеральний підрядник) укладено договір субпідряду № 040118 на виконання частини робіт капітального ремонту аварійної покрівлі на об'єкті: Коледж культури та мистецтв м. Дніпро, пр. Яворницького, 47 (т.2 а.с.49-62).

37. За додатковою угодою № 1 від 09.07.2018 до договору субпідряду № 040118 від 04.01.2018 Генпідрядник доручає, а Субпідрядник зобов'язується виконати додаткові роботи з капітального ремонту аварійної покрівлі на об'єкті: Коледж культури та мистецтв м. Дніпро, пр. Яворницького, 47 згідно умов до договору субпідряду № 040118 від 04.01.2018, а саме: демонтаж тимчасових споруд та огороджень з завантаженням вручну в автомобілі 22,0583 т; ремонт слухових вікон (фальш) на покрівлі - 12 шт.; монтаж перехідних містків на покрівлі - 4 шт. (т.2 а.с.63).

38. Згідно акту прийняття-передачі виконаних робіт № 2 від 16.10.2018 до договору субпідряду № 040118 від 04.01.2018 Субпідрядник здав виконані роботи, а Генпідрядник прийняв роботи (послуги) згідно умов договору субпідряду № 040118 від 04.01.2018. Роботи виконані у повному обсязі. Замовник зауважень до робіт виконаних Субпідрядником немає (т.2 а.с.64).

39. Приватним підприємством Сантехсервіс , постачальником (продавцем), засобами електронного зв'язку з метою реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, подано для реєстрації податкову накладну № 12 від 19.11.2018, згідно якої Приватне підприємство Сантехсервіс постачальник (продавець) здійснює операцію з постачання послуг отримувачу Товариству з обмеженою відповідальністю Мастер-Буд на загальну суму 66 748,78 грн., у тому числі ПДВ 13 349,76 грн. згідно з ДКПП 41.00 за номенклатурою Капітальний ремонт аварійної покрівлі коледжу культури та мистецтв м. Дніпро, пр. Яворницького 47 підстава Акт № 2 до договору № 230817 від 23.08.2017. Роботи виконані в листопаді 2018 (т.1 а.с.15-16).

40. Згідно квитанції № 1 (т.1 а.с.77): податкову накладну № 12 від 19.11.2018 направлено 28.11.2018 в 15:05:35 та доставлено до ДФС України 29.11.2018 о 10:05, реєстраційний номер документа НОМЕР_1, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлено помилки:

- відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 19.11.2018 № 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам підпункту 1.6 пункті 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

41. Платником податків засобами телекомунікаційного зв'язку направлено Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 11.12.2018 № 1, до якого додано 18 додатків (т.1 а.с.78).

42. У повідомленні № 1 від 11.12.2018 зазначено наступне: Пояснення та копії документів щодо підтвердження реальності здійснених операцій додаються на 18 аркушах .

43. Згідно квитанції № 1 Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 11.12.2018 в 17:09:58, документ збережено на центральному рівні 12.12.2018 09:42 (т.1 а.с.79).

44. Згідно квитанції № 2 Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК доставлено до ДПІ у Шевченківському районі м. Дніпра ГУ ДФС у Дніпропетровській області 11.12.2018 в 17:09:58, реєстраційний номер НОМЕР_2. Виявлені помилки: Документ прийнято до розгляду. Дочекайтесь результату розгляду (т.1 а.с.80).

45. Повідомленням подано 18 наступних документів: податкова накладна № 12 від 19.11.2018 (т.1 а.с.87), квитанція до податкової накладної № 12 від 29.11.2018 № 1 (т.1 а.с.88), договір субпідряду (1 частина) № 230817 від 23.08.2017 (т.1 а.с.89), договір субпідряду (2 частина) № 230817 від 23.08.2017 (т.1 а.с.90), акт приймання виконаних будівельних робіт № 8 від 19.11.2018 (т.1 а.с.91), підсумкова відомість ресурсів б/н від 14.11.2018 (т.1 а.с.92), акт приймання виконаних будівельних робіт № 9 від 19.11.2018 (т.1 а.с.93), підсумкова відомість ресурсів б/н від 14.11.2018 (т.1 а.с.94), довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати б/н від 19.11.2018 (т.1 а.с.95), відомість бухгалтерського обліку № 361 від 19.11.2018 (т.1 а.с.96), накладна-вимога № 1 від 23.08.2018 (т.1 а.с.97), податкова накладна № 15 від 16.10.2017 (т.1 а.с.98), договір поставки № 50917 від 01.09.2017 (т.1 а.с.99), видаткова накладна № 15/10 від 16.10.2017 (т.1 а.с.100), акт приймання-передачі матеріалів б/н від 16.10.2017 (т.1 а.с.101), ліцензія № 41-Л від 08.11.2016 (т.1 а.с.102), штатний розклад б/н від 03.10.2018 (т.1 а.с.103), пояснення щодо підтвердження реальності здійснених операцій № 9 від 11.12.2018 (т.1 а.с.104).

46. Зазначені документи було доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 11.12.2018, документи отримано 12.12.2018, що вбачається з квитанцій № 1 (т.1 а.с.105-122).

47. Рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 1023046/30224443 від 13.12.2018 (т.1 а.с.13-14) відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 19.11.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів:

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано, підкреслити).

48. У рішення зазначена додаткова інформація: відсутні ВН на придбання інших мат.-техн. Ресурсів, зазначених у відомостях ресурсів, акти прийому передачі обладнання, інф-ція щодо транспортування мат.-техн. ресурсів, інф-ція щодо кількості залучених працівників .

49. 19.12.2018 позивачем направлено скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1023046/30224443 від 13.12.2018 з вимогою скасувати рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Кількість документів, що додаються до скарги: 33 (т.1 а.с.133).

50. Згідно квитанції № 2 скарга на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних доставлена до районного рівня 462 ДПІ у Шевченківському районі м. Дніпра ГУ ДФС у Дніпропетровській області 20.12.2018 в 10:32:45, документ прийнято 20.12.2018 10:44. Виявлені помилки: Скарга на рішення комісії, яка приймає рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних у ДФС зареєстрована та присвоєно № НОМЕР_3 від 20.12.2018 (т.1 а.с.134).

51. До скарги були додані 33 документа: рішення комісії ДФСУ про відмову реєстрації податкової накладної № 1023046/30224443 від 13.12.2018 (т.1 а.с.135), повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по НП, реєстрацію якої зупинено № 1 від 11.12.2018 (т.1 а.с.136), податкова накладна № 12 від 19.11.2018 (т.1 а.с.137), квитанція до податкової накладної № 12 від 29.11.2018 № 1 (т.1 а.с.138), договір субпідряду (1 частина) № 230817 від 23.08.2017 (т.1 а.с.139), договір субпідряду № 230817 від 23.08.2017 (т.1 а.с.140), платіжне доручення № 278 від 21.11.2018 т.1 (а.с.141), довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати б/н від 19.11.2018 (т.1 а.с.142), акт приймання виконаних будівельних робіт № 8 від 19.11.2018 (т.1 а.с.143), акт приймання виконаних будівельних робіт № 9 від 19.11.2018 (т.1 а.с.144), підсумкова відомість ресурсів б/н від 29.11.2018 (т.1 а.с.145), підсумкова відомість ресурсів б/н від 29.11.2018 (т.1 а.с.146), накладна-вимога на відпуск/переміщення матеріалів б/н від 23.08.2018 (т.1 а.с.147), податкова накладна № 15 від 16.10.2017 (т.1 а.с.148), договір поставки № 50917 від 01.09.2017 (т.1 а.с.149), видаткова накладна № РН-15/10 від 16.10.2017 (т.1 а.с.150), акт приймання-передачі матеріалів б/н від 16.10.2017 (т.1 а.с.151), товарно-транспортна накладна № 1010 від 10.10.2018 (т.1 а.с.152), відомості бухгалтерського обліку № 361 від 19.11.2018 (т.1 а.с.153), копія податкового розрахунку сум доходу, нарахованого на користь фізичних осіб за ф. 1ДФ за 3 квартал 2018 року б/н від 22.10.2018 (т.1 а.с.154), штатний розклад б/н від 03.10.2018 (т.1 а.с.155), договір оренди нежитлового приміщення № 5 від 10.03.2017 (т.1 а.с.156), копія наказу про призначення директора № 1 від 04.10.2016 (т.1 а.с.157), ліцензія № 41-Л від 08.11.2016 т.1 (а.с.158), витяг ПДВ ПП Сантехсервіс № 16004614500766 від 01.11.2016 (т.1 а.с.159), довідка № 48 від 18.12.2018 (т.1 а.с.160), витяг з ЄДР ПП Сантехсервіс № НОМЕР_4 від 06.10.2016 (т.1 а.с.161), квитанція до декларації з податку на прибуток ПП Сантехсервіс № 2 від 25.10.2018 (т.1 а.с.162), квитанція до декларації з податку на додану вартість ПП Сантехсервіс № 2 від 12.10.2018 (т.1 а.с.163), квитанція до фінансової звітності ПП Сантехсервіс № 2 від 25.10.2018 (т.1 а.с.164), квитанція до декларації з податку на додану вартість ПП Сантехсервіс № 2 від 16.11.2018 (т.1 а.с.165), скарга на рішення комісії ДФСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (1 частина) № 11 від 19.12.2018 (т.1 а.с.166), скарга на рішення комісії ДФСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (2 частина) № 11 від 19.12.2018 (т.1 а.с.167).

52. Зазначені документи було доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 20.12.2018, документи отримано 20.12.2018, що вбачається з квитанцій № 1 (т.1 а.с.168-200).

53. Рішенням комісії з питань розгляду скарг від 29.12.2018 № 55721/30224443/2 (т.1 а.с.201) залишено скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав:

- відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/чи можливість надання послуг, виконання робіт .

VІ. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

54. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

55. Прядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 341) (далі - Порядок № 1246) визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних.

56. Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

- дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

57. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

58. 22.03.2018 набрала законної сили постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117).

59. Пунктами 5, 6, 7 Порядку № 117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

60. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

61. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

62. Згідно з пунктом 13 Порядку № 117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

63. Листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 встановлені Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій (далі - Лист № 959).

64. Відповідно до підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, визначених у Листі № 959 комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 ПК України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 ПК України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

65. Відповідно до пункту 14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

66. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 15 Порядку № 117).

67. Згідно з пунктом 16 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

68. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (пункт 18 Порядку № 117) .

69. Пунктом 19 Порядку № 117 встановлено, що комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

70. Відповідно до пункту 20 Порядку № 117 зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

71. Згідно з пунктом 21 Порядку № 117 Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

72. Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункт 27 Порядку № 117) .

VIІ. ОЦІНКА СУДУ

щодо Критерію ризиковості платника податку, визначеному у Квитанції № 1

73. Згідно квитанції № 1 реєстрацію податкової накладної № 12 від 19.11.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки вона відповідає вимогам підпункту 1.6 пункті 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

74. Листом № 959 встановлено, що якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

75. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб'єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб'єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

76. Наказом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 144 затверджено Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (далі - Порядок № 144) (у редакції, яка діяла на момент подання податкової накладної та зупинення її реєстрації). Порядок втратив чинність на підставі наказу Державної фіскальної служби № 522 від 03.08.2018.

77. Відповідно до Порядку № 144 у платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії).

78. Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків / виключення з переліку ризикових платників податків згідно з підпунктом 1.6 Критеріїв.

79. Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків / виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , та оформлюється протоколом.

80. До протоколу засідання Комісій обов'язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з підпунктом 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.

81. Відповідачами на підтвердження віднесення позивача до ризикових не було надано: протоколу засідання Комісії або переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв; матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, відповідно до Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, обов'язково додається до протоколу засідання Комісій.

82. Крім того, суд зазначає, що підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку включає в себе сукупність критеріїв на підставі яких може встановлюватись ризиковість платника податків.

83. В квитанції № 1 про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено за якою саме підставою позивача із указаних в підпункті 1.6 пункту 1 Критеріїв віднесено до ризикових платників.

84. Відповідно до статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

85. Частиною п'ятою вказаної норми встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

86. Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 (адміністративне провадження № К/9901/4668/19) зазначив, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України.

87. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

88. Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій , мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов'язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

89. Таким чином, у спірних правовідносинах відповідачем застосовано Критерії ризиковості, встановлені листом, який не є джерелом права.

щодо подачі документів про підтвердження реальності господарських операцій

90. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 12 від 19.11.2018 стало ненадання платником податку копій документів.

91. При цьому, в оскаржуваному рішенні № 1023046/30224443 від 13.12.2018 не конкретизовано, які саме первинні документи не були надані платником та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

92. Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної - розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних передбачає у разі прийняття відмови з підстав ненадання платником податку копій документів підкреслення яких саме документів не було надано.

93. Проте, в переліку первинних документів, зазначених в рішенні, контролюючим органом, не підкреслено які документи не надані платником податку, визначивши ненадання інформації у графі Додаткова інформація .

94. Посилання на ненадання певних документів, можливість подання яких передбачена пунктом 14 Порядку № 117, не є виконанням вимог щодо форми і змісту індивідуального акту.

95. Крім того, суд зазначає, що до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 11.12.2018 № 1, яке направлено до контролюючого органу, додані документи, що підтверджують господарські правовідносини позивача по постачанню товару.

96. Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 19.11.2018, суд зазначає, що воно є необґрунтованим, з нього не вбачаються дійсні та об'єктивні підставі для відмови у реєстрації податкових накладних, що підтверджували б відсутність у платника податків права на відображення у податковому обліку з ПДВ заявлених операцій на епапі реєстрації податкової накладної, а, отже, й підтверджували б правомірність відмови в такій реєстрації.

97. Відмовляючи у реєстрації податкової накладної контролюючий орган фактично здійснив висновки які притаманні висновкам документальної перевірки, однак, перевірка на етапі реєстрації податкової накладної не може проводитись з висновками та обсягом, які реалізуються в межах документальних перевірок.

98. Відмовляючи у реєстрації податкової накладної за викладених у відзиві на позов доводів, контролюючим органом перенесено на етап реєстрації такої податкової накладної процедуру постаудиту господарської операції, що не відповідає меті такої процедури.

99. З системного аналізу матеріалів справи, вбачається, що оскаржуване рішення є необґрунтованими, винесеними не добросовісно, у зв'язку із чим суд дійшов висновку про його протиправність та наявність підстав для задоволення позову у частині позовних вимог про визнання такого рішень протиправним та його скасування.

щодо вимог до Державної фіскальної служби України

100. Щодо позовних вимог про зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд виходить із того, що згідно пункту 28 Порядку № 117 Податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема:

- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

101. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

102. Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв'язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.

VІІІ. ВИСНОВОК СУДУ

103. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову та наявність підстав для його задоволення, у зв'язку із чим присуджує на користь позивача судові витрати за одну позовну вимогу немайнового характеру, до якої заявлена похідна позовна вимога, направлена на відновлення порушеного права, в розмірі 1 921 грн.

104. Позивачем за подання позову сплачено 3 842 грн., коли як мало бути сплачено 1 921 грн., повернення сум надмірно сплаченого судового збору здійснюється за клопотанням особи, яке на дату винесення рішення по справі не подано.

105. Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

1. Адміністративний позов Приватного підприємства Сантехсервіс (код ЄДРПОУ 30224443; проспект Слобожанський, буд. 35А, офіс 3, м. Дніпро, 49000) до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39394856; вул. Сімферопольська, буд. 17-а, м. Дніпро, 49000), Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення № 1023046/30224443 від 13.12.2018 Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про відмову у реєстрації податкової накладної № 12 від 19.11.2018, складеної Приватним підприємством Сантехсервіс .

3. Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 19.11.2018, складену Приватним підприємством Сантехсервіс датою її фактичного отримання.

3. Стягнути на користь Приватного підприємства Сантехсервіс за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області витрати на сплату судового збору у розмірі 1 921 грн.

4. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

5. У зв'язку із перебуванням головуючого судді Верба І.О. у відпустці з 16.04.2019 по 22.04.2019 включно, повне рішення складено 23.04.2019.

Суддя ОСОБА_1

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2019
Оприлюднено24.04.2019
Номер документу81360920
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1578/19

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 15.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Рішення від 15.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 20.02.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні