Рішення
від 12.04.2019 по справі 500/581/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/581/19

12 квітня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Мірінович У.А.

за участю:

секретаря судового засідання Хоменко Л.В.

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства "Креатор-Буд" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені в розмірі 153756,64 грн, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства "Креатор-Буд" про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені в розмірі 153756,64 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" від 21.03.1991 № 875-XII (далі - Закон № 875-XII) відповідач не забезпечив у 2017 році встановленого нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, у зв'язку з чим зобов'язаний сплатити адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі встановленому чинним законодавством на загальну суму 153756,64 грн.

Ухвалою суду від 12.03.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 05.04.2019.

Ухвалою суду від 05.04.2019 закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 12.04.2019 відповідно до статті 181 КАС України.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі, з мотивів, викладених у позовній заяві, просить позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні, заперечуючи проти позову, суду пояснив, що в ході проведення перевірки ПП "Креатор-Буд" з 06.12.2018 по 19.12.2018 інспектором праці Управління Держпраці у Тернопільській області було виявлено порушення в частині дотримання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю на підприємстві у 2017 році. Працівниками відділу кадрів ПП "Креатор-Буд" були надані матеріали щодо середньооблікової кількості штатних працівників, яким встановлена інвалідність у кількості всього 20-ти осіб, замість 22-х фактично працевлаштованих на підприємстві. Відповідні помилкові дані були внесені в акт перевірки. Після проведення перевірки працівниками відділу кадрів було додатково переглянуто та доопрацьовано подані матеріали, в ході чого було виявлено помилку щодо поданої кількості штатних працівників облікового складу, яким встановлено інвалідність та з'ясовано, що внаслідок недбалого ставлення до виконання службових обов'язків під час проведення перевірки не були надані матеріали щодо двох працівників з інвалідністю - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 Внаслідок чого, за неналежне виконання посадових обов'язків у відповідності отриманих щодо виявлених порушень та помилок пояснень відповідальних працівників, інспекторів з кадрів ПП "Креатор-Буд" було притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани.

Таким чином, враховуючи те, що фактична середньооблікова кількість працівників з інвалідністю у 2017 році на підприємстві становила - 22 особи, що відповідає нормативу робочих місць у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік у відповідності до статті 19 Закону № 875-XII, то в ПП "Креатор-Буд" відсутній обов'язок щодо сплати на користь позивача адміністративно - господарських санкцій та пені в розмірі 153756,64 грн.

Додатково зазначив, що постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 20.02.2019 у справі № 607/26781/18 адміністративну справу про притягнення директора ПП "Креатор-Буд" до адміністративної відповідальності за частиною другою статті 188-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення закрито у зв'язку із відсутністю в діях ОСОБА_2 складу зазначеного адміністративного правопорушення, мотивуючи тим, що зазначений директор протягом 2017 році виконав норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Заслухавши пояснення сторін у справі, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Відповідно до частин першої та другої статті 19 Закону № 875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Частиною п'ятою статті 19 Закону № 875-XII визначено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Частиною третьою статті 18 Закону № 875-XII визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань (частина третя статті 18-1 Закону № 875-XII).

Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що на суб'єктів господарювання покладено обов'язок виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів і надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів. При цьому, обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком самостійно підбирати інвалідів на створені робочі місця. Водночас, законодавець зобов'язує підприємства надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів.

Як слідує з матеріалів справи, що ПП "Креатор-Буд" у 2017 році повідомляло Тернопільський міськрайонний центр зайнятості про наявність вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю (форма № 3-ПН "Звіт про наявність вакансій" (арк. справи 11)).

Водночас, суд встановив, що згідно звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів форми № 10 - ПІ за 2017 рік та розрахунку заборгованості, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за 2017 рік у відповідача складає 547 особи, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 20. Середньорічна заробітна плата на підприємстві відповідача за 2017 рік становила 64429,80 грн. Кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях відповідно до статті 19 Закону № 875-XII становить - 22 особи.

Як слідує з матеріалів справи та не заперечується сторонами у справі, що з 06.12.2018 по 19.12.2018 інспектором праці Управління Держпраці у Тернопільській області було проведено перевірку ПП "Креатор-Буд" щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

За результатами перевірки складено акт № 19-01-084/104, у якому встановлено порушення відповідачем дотримання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю на підприємстві у 2017 році, так як працівниками відділу кадрів ПП "Креатор-Буд" були надані матеріали щодо середньооблікової кількості штатних працівників, яким встановлена інвалідність у кількості всього 20-ти осіб, замість 22-х фактично працевлаштованих на підприємстві. Відповідні помилкові дані були внесені в акт перевірки. (арк. справи 20-23).

Після проведення перевірки працівниками відділу кадрів позивача було додатково переглянуто та доопрацьовано подані матеріали, в ході чого було виявлено помилку щодо поданої кількості штатних працівників облікового складу, яким встановлено інвалідність та з'ясовано, що внаслідок недбалого ставлення до виконання службових обов'язків під час проведення перевірки не були надані матеріали щодо двох працівників з інвалідністю - ОСОБА_3 та ОСОБА_4

Суд встановив, що ОСОБА_3 прийнятий на роботу 24.10.2014 згідно наказу № 550-К (арк. справи 88-90) та ОСОБА_4 прийнятий на роботу 11.10.2016 згідно наказу № 280-К, вказані працівники перебували у трудових відносинах з позивачем і в 2017 році (арк. справи 118-120).

Як слідує з довідки про виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів за 2017 рік у ПП "Креатор-Буд" та підтверджується належними доказами у справі, що середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 22 особи (арк. справи 36-124).

Адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця не є податком, збором (обов'язковим платежем), обов'язкова сплата яких передбачена Конституцією України та Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення.

Елементами правопорушення є вина та наявність причинного зв'язку між самим порушенням та його наслідками. Вважається, що застосування принципу вини як умови відповідальності пов'язане з необхідністю доведення порушення зобов'язання.

Враховуючи те, що фактична середньооблікова кількість працівників з інвалідністю у 2017 році на підприємстві становила - 22 особи, що відповідає нормативу робочих місць у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік у відповідності до статті 19 Закону № 875-XII, суд дійшов висновку, що в ПП "Креатор-Буд" відсутній обов'язок щодо сплати на користь позивача адміністративно - господарських санкцій та пені в розмірі 153756,64 грн.

Водночас, суд звертає увагу на те, що постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 20.02.2019 у справі № 607/26781/18 адміністративну справу про притягнення директора ПП "Креатор-Буд" до адміністративної відповідальності за частиною другою статті 188-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення закрито у зв'язку із відсутністю в діях ОСОБА_2 складу зазначеного адміністративного правопорушення. Згідно ЄДРСР зазначена постанова суду набрала законної сили 04.03.2019 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/80291943).

Відповідно до частини четвертої статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 20.02.2019 у справі № 607/26781/18 встановлено, що зазначений директор ПП "Креатор-Буд" протягом 2017 році виконав норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів. Зазначена постанова суду набрала законної сили, ці обставини не підлягають доказуванню.

Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позивач безпідставно нарахував відповідачу адміністративно - господарські санкції та пеню за 2017 рік у розмірі 153756,64 грн. за те, що ПП "Креатор-Буд" не забезпечило у 2017 році, встановленого нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, а тому позовні вимоги позивача є безпідставними й задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволені позовних вимог Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (місцезнаходження: вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ: 14032334) до приватного підприємства "Креатор-Буд" (місцезнаходження: вул. Листопадова, 1/3, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ: 34227060) про стягнення адміністративно - господарських санкцій в розмірі 128 859 (сто двадцять вісім тисяч вісімсот п'ятдесят дев'ять) гривень 60 коп., а також пені в розмірі 24 897 (двадцять чотири тисячі вісімсот дев'яносто сім) гривень 04 коп., - відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22.04.2019.

Головуючий суддя Мірінович У.А.

копія вірна

Суддя Мірінович У.А.

Дата ухвалення рішення12.04.2019
Оприлюднено24.04.2019

Судовий реєстр по справі —500/581/19

Рішення від 02.12.2019

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Жигулін С. М.

Ухвала від 27.07.2019

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Жигулін С. М.

Ухвала від 10.06.2019

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Жигулін С. М.

Рішення від 12.04.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Рішення від 12.04.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 01.02.2019

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Жигулін С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні