Постанова
від 23.04.2019 по справі 200/13137/18-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2019 року справа №200/13137/18-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: судді-доповідача ОСОБА_1, суддів Компанієць І.Д., Казначеєва Е.Г.,

секретаря Токаревої А.Г.,

за участі представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача ОСОБА_3,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Техремпоставка , Курахівської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у справі № 200/13137/18-а (головуючий у 1 інстанції - Буряк І.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Техремпоставка до Курахівської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Техремпоставка (надалі - позивач, ТОВ Техремпоставка) звернулось до суду з позовом до Курахівської міської ради (надалі - відповідач, міська рада), в якому просило визнати рішення Курахівської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області від 20.06.2018 № VII/54-19 протиправним та нечинним з 23.06.2018 року.

В обґрунтування позову зазначив, що спірне рішення відповідача є нормативно-правовим актом регуляторного характеру, проте всупереч законодавству України, повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту, відповідний аналіз регуляторного впливу розробником проекту оприлюднений не був, не забезпечена підготовка експертного висновку щодо регуляторного впливу, при прийнятті рішення, без аналізу регуляторного впливу, відповідальна постійна комісія не прийняла рішення про направлення проекту регуляторного акту на доопрацювання органу чи особі, яка внесла проект. Отже, при прийнятті рішення було порушено процедуру його ухвалення, що є підставою для визнання такого рішення протиправним та нечинним з 23.06.2018 року (т.1, а.с. 4-12).

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та нечинним рішення Курахівської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області від 20.06.2018 року № VII/54-19. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат (т.2, а.с. 29-35).

Не погодившись з судовим рішенням позивач та відповідач подали апеляційні скарги, в яких посилаються на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, не доведення обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими. Позивач простить скасувати рішення в частині відмови у задоволенні позову та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення позову в повному обсязі. Відповідач просить судове рішення скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Обґрунтування апеляційної скарги позивачем.

Судом першої інстанції не враховано, що, незважаючи на те, що рішення Курахівської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Кураховської міської ради Марі'їнського району Донецької області від 20.06.2018 № № VII/54-19 є протиправним та нечинним, позивач та інші землекористувачі м. Курахове будуть змушені при нарахуванні податку на землю керуватися цим рішення до моменту втрати його чинності згідно ч. 2 ст. 265 КАС України.

Відповідач обґрунтовує апеляційну скаргу тим, що судом не взято до уваги офіційні роз'яснення Державної регуляторної служби України, зі змісту яких вбачається, що рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторним актами в розумінні Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . Приймаючи рішення, суд не визначив належним чином сутність порушення прав, свобод або законних інтересів позивача, спірним рішенням Курахівської міської ради, та наслідків від такого порушення.

Під час апеляційного розгляду представник позивача підтримала доводи апеляційної скарги позивача, проти доводів апеляційної скарги відповідача заперечувала. Представник відповідача заперечувала проти доводів апеляційної скарги позивача та підтримала доводи апеляційної скарги відповідача.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

ТОВ Техремпоставка , є юридичною особою, код ЄДРПОУ 31366910, місцезнаходження 85612, Донецька область, Мар'їнський р-н., м. Курахове, вул. Енергетиків,34. Код КВЕД 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний) (т.1 а.с. 24-28).

З податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2018 рік вбачається, що ТОВ Техремпоставка , є орендарем земельних ділянок комунальної власності на території Курахівської міської ради (т. 1 а.с. 13-15).

Також позивачем до матеріалів справи надано копію нотаріально посвідченого договору оренди землі від 04.08.2004 та додаткових угод до нього, укладеного ТОВ Техремпоставка , як орендар та Курахівською міською радою, як орендодавець, предметом якого є надання орендодавцем у строкове платне користування земельних ділянок на території Курахівської міської ради. Договір укладений строком на 30 років з моменту прийняття Курахівською міською радою рішення № IV-IV-22 від 17.07.2002 (т.1 а.с. 154-163).

Пунктом 4.1.29. вказаного договору передбачено як підставу перегляду орендної плати - підвищенням ставок земельного податку (т.1 а.с. 158). Аналогічні положення містяться і у п. 4.1.33.2.

Фактичне виконання вказаного договору підтверджено наявними у матеріалах справи актами прийому-передачі земельної ділянки (т.1 а.с. 164-188).

Також у матеріалах справи наявні договори оренди земельних ділянок між зазначеними сторонами, з відповідним предметом від 01.08.2008, 09.03.2006, 01.10.2009 та додаткові угоди до них (т.2 а.с. 4-22).

20.06.2018 Курахівською міською радою прийнято рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області (т.1 а.с. 16).

Пунктом 1 вказаного рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області.

Пунктом 4 вказаного рішення вирішено нормативну грошову оцінку земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області ввести в дію з 01.01.2019.

Офіційно оприлюднити рішення шляхом опублікування на офіційному сайті Курахівської міської ради та в газеті Мар'їнська нива (пункт 5).

Рішення Курахівської міської ради від 03.10.2012 № VI/41-10 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області та від 25.01.2013 № VI/48-8 Про внесення змін до рішення Курахівської міської ради від 03.10.2012 № VI/41-10 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області вважати такими, що втратили чинність (пункт 6).

Факт офіційного оприлюднення названого рішення 22.06.2018 року підтверджується копією газети Мар'їнська нива випуск № 24 (т.1 а.с. 37-38).

З протоколу засідання постійної комісії з охорони навколишнього природного довкілля та регулювання земельних відносин від 18.06.2018 вбачається, що питання затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області розглядалось на засіданні вказаної комісії та вирішено рекомендувати міському голові подати проект для розгляду на засіданні сесії, а депутатам прийняти рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, до уваги взято роз'яснення Державної регуляторної служби України, оприлюднене на офіційному сайті останньої 07.03.2018 щодо відсутності ознак регуляторного акта у рішенні органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, за умови відсутності у таких рішеннях інших правових норм у т.ч. щодо встановлення базової вартості 1 кв. м. землі в грошовому еквіваленті (т.1 а.с. 140-144).

Відповідачем до матеріалів справи надано витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове, яка розроблена ДП Центр державного земельного кадастру Донецька регіональна філія на замовлення Курахівської міської ради договір від 22.01.2018 № 30/П на підставі рішення Курахівської міської ради від 22.11.2017 № VII/41-17.

Розділом 8. Основні техніко-економічні показники визначено середню базову вартість грн./м2 - 179,17 (т.1 а.с 102).

Також, у матеріалах справи наявний лист Державної регуляторної служби України від 23.07.2018 № 2477/01-24 Про надання роз'яснення , за змістом якого повідомлено, про відсутність, з урахуванням вимог ст. 1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності у рішенні Курахівської міської ради від 20.06.2018 №VII/54-19 норм регуляторного характеру, а його прийняття не потребує реалізації, передбачених цим законом процедур (т.1 а.с. 49).

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції визнав протиправним та нечинним рішення Курахівської міської ради та зазначив, що за правилами КАС України датою втрати чинності нормативно-правового акту є дата набрання законної сили відповідним судовим рішенням.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності від 11.09.2003 №1160-IV, регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим.

Згідно положень п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, в даному випадку затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Рішення Курахівської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області від 20.06.2018 № VII/54-19 за своєю правовою природою є актом, спрямованим на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та суб'єктами господарювання. Вказаним актом змінені норми права,

він розрахований на неодноразове застосування і щодо невизначеного кола осіб, які є, зокрема, користувачами або власниками земельних ділянок.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно із ст.ст. 5, 13 Закону України Про оцінку землі та ст. 201 Земельного Кодексу України обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У відповідності із ст. 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (ст. 20 Закону України Про оцінку земель ), яка підлягає державній експертизі відповідно до закону (ст. 21 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Враховуючи зазначені положення закону суд вважає, що оспорюване рішення міської ради відноситься до регуляторних актів, оскільки дане рішення спрямоване на безпосереднє врегулювання господарських відносин, ним затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, яка безпосередньо впливає на розмір плати за землю, на вартість 1 кв. м землі у м. Курахове Донецької області.

Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 8 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акту з метою одержання зауважень та пропозицій.

Відповідно до ч.1, ч. 2 та ч. 4 ст. 9 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. Проект регуляторного акту разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити: стислий виклад змісту проекту; поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п'ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями зауважень та пропозицій.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов'язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.

Відповідно до ст. 36 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

Доводи Курахівської міської ради щодо роз'яснення Державної регуляторної служби України, що рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторним актами в розумінні Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності не приймається судом до уваги, оскільки, згідно правового висновку ОСОБА_4 Верховного Суду, викладений в постанові від 08.05.2018 у справі №461/8220/13-а (провадження №11-241апп18) та постанові Верховного суду 25 вересня 2018 року справа №428/7176/14-а рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки земель є регуляторним актом, а тому, порушення процедури його прийняття є підставою для його скасування.

Отже, при прийнятті рішення від 20.06.2018 № VII/54-19 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради відповідачем не дотримано вимог, передбачених Законом № 1160-IV, а саме процедуру його прийняття.

Що стосується вимог позивача про скасування рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову про визнання нечинним рішення Курахівської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Курахове Курахівської міської ради Мар'їнського району Донецької області від 20.06.2018 № VII/54-19 з 23.06.2018, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України в разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.

Згідно з пунктом 2 ч. 1 ст. 264 Кодексу адміністративного судочинства України правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо: законності та відповідності правовим актам вищої юридичної сили нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень.

Частиною другою ст. 265 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Позивач в апеляційній скарзі посилається на Пленум Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 № 7, де в п. 10.2 зазначено, що визнання акта суб'єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням або з іншого визначеного судом моменту після прийняття такого акта.

При цьому зазначено, що суд визначає, що рішення суб'єкта владних повноважень є нечинним, тобто втрачає чинність з певного моменту лише на майбутнє, якщо на підставі цього рішення виникли правовідносини, які доцільно зберегти.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог позивача про скасування рішення з 23.06.2018 року.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення а рішення суду без змін.

Керуючись статями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Техремпоставка , Курахівської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у справі №200/13137/18-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року у справі №200/13137/18-а - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 23 квітня 2019 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку передбаченому ст.328 КАС України.

Головуючий суддя Л.В. Ястребова

Судді І.Д. Компанієць

ОСОБА_5

Дата ухвалення рішення23.04.2019
Оприлюднено24.04.2019
Номер документу81364659
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/13137/18-а

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 29.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І. В.

Постанова від 23.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Постанова від 23.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Постанова від 06.03.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні