ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 160/7463/18
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
за участю секретаря судового засідання Кязимової Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі
апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 січня 2019 року (головуючий суддя Горбалінський В.В.)
у справі № 160/7463/18
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна
до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області,
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 807787/35682355 від 21.06.2018, яким відмовлено товариству з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна ЄДРПОУ 35682355 в реєстрації податкової накладної № 95 від 31.05.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 843574/35682355 від 17.07.2018, яким відмовлено товариству з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна ЄДРПОУ 35682355 в реєстрації податкової накладної № 25 від 12.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 95 від 31.05.2018 подану товариством з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна ЄДРПОУ 35682355 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну № 25 від 12.06.2018 подану товариством з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна ЄДРПОУ 35682355 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю відмови Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області у реєстрації податкових накладних від 31.05.2018 № 95 та від 12.096.2018 № 25 в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 21.06.2018 № 807787/35682355 та від 17.07.2018 № 843574/35682355 підлягають скасуванню із зобов'язанням ДФС України зареєструвати вказані податкові накладні датами їх фактичного отримання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 січня 2019 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Рішення суду мотивовано тим, що Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, відповідно, Головне управління ДФС у Дніпропетровській області не порушило і не могло порушити прав чи законних інтересів позивача. Суд виходив з того, що Комісії, які приймають рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, є самостійним органом, який наділений виключними повноваженнями у питаннях щодо реєстрації/відмови у реєстрації податкових накладних в Реєстрі. Отже, платник податків має можливість звернутися з позовом до відповідної Комісії, якою прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Вимоги позивача до Державної фіскальної служби України щодо зобов'язання останнього зареєструвати податкові накладні, не порушують прав позивача, оскільки повноваженнями приймати такі рішення наділені відповідні комісії.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду як таке, що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити в повному обсязі. Позивач зазначає, що комісія Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрації податкових накладних або відмову в такий реєстрації є колегіальним органом - групою посадових осіб цього суб'єкту владних повноважень, які входять до складу цього органу, тобто є організаційно та юридично оформленим, який діє від імені Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, члени якої призначаються Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області з посадових осіб Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, така комісія не є самостійним організаційно-структурним підрозділом Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, а отже така комісія не є відокремленим суб'єктом владних повноважень, який наділений виключними повноваженнями у питаннях щодо реєстрації або відмови у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрації податкових накладних. Отже, суд, під час прийняття рішення, неправильно проаналізував норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, положення Порядку роботи комісій, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрації податкових накладних або відмову в такий реєстрації, чим порушив норми процесуального права, а саме п.п.7 п.1 ст.4 КАС України.
Що стосується відмови у задоволенні позову в частині позовних вимог до ДФС України про зобов'язання зареєструвати податкові накладні, позивач зазначає, що ведення Єдиного реєстру податкових накладних покладено саме на ДФС України, а не як встановлено у оскаржуваному рішенні, на Комісію, якою прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Крім того, судом першої інстанції не з'ясовано всіх обставин справи, а саме: підстави виникнення спору, не досліджено доказів, яким обґрунтовані позовні вимоги та залучені до матеріалів справи тощо. Так, первинні документи засвідчують на сьогоднішній день факт реального виконання ТОВ Заубер Холдінгс Україна та його контрагентом господарських зобов'язань. Проте, як вбачається з Рішень комісії Відповідача 2, підставою відмови у реєстрації Податкових накладних стало ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки (документи, які не надано підкреслити), водночас жодного документу не підкреслено. А тому підставою відмови в реєстрації податкових накладних стала формальна підстава.
Також позивач наполягає, що відповідачем 1 незаконно зупинена реєстрація податкових накладних № 95 від 31.05.2018 та № 25 від 12.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки позивач не відповідає пп 1.6 п. 1 Критерії ризиковості платника податку .
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечує, вважає винесене судом першої інстанції рішення законним та обґрунтованим, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду без змін. У поданому відзиві на апеляційну скаргу ДФС України зазначила, що не вчиняла дії/бездіяльності, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки ТОВ Заубер Холдінгс Україна . Крім того, вимога про зобов'язання зареєструвати податкові накладні, є похідною вимогою до ДФС України від вимог головного управління ДФС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.28 Порядку.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, внаслідок наступного.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, позивачем - ТОВ ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна у відповідності з п.201.7 ст.201 Податкового кодексу України направлені до Державної фіскальної служби України для реєстрації податкові накладні:
- податкова накладна № 95 від 31.05.2018.
Згідно квитанції № 1 від 07.06.2018 документ прийнято. Реєстрація зупинена, зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник D =0126705980721657017314266215462028700171, P =815861.03 (а.с.22 т.1).
Для підтвердження податкових зобов'язань по податковим накладним, реєстрація яких зупинена, та підтвердження реальності здійснення операцій, товариством подано до ДПІ у Соборному районі м. Дніпра повідомлення № 30 від 19.06.2018 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого долучено письмові пояснення та їх документальне підтвердження щодо складення податкової накладної № 95 від 31.05.2018.
Комісією регіонального рівня - комісією Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області прийнято рішення № 807787/35682355 від 21.06.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 95 від 31.05.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.32 т.2).
- податкова накладна № 25 від 12.06.2018.
Згідно квитанції № 1 від 20.06.2018 документ прийнято. Реєстрація зупинена, зазначено, що ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник D =013065465908076923647212960866395134246 (а.с.23 т.1).
Для підтвердження податкових зобов'язань по податковим накладним, реєстрація яких зупинена, та підтвердження реальності здійснення операцій, товариством подано до ДПІ у Соборному районі м. Дніпра повідомлення № 18 від 13.07.2018 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого долучено письмові пояснення та їх документальне підтвердження щодо складення податкової накладної № 25 від 12.06.2018.
Комісією регіонального рівня - комісією Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області прийнято рішення № 843574/35682355 від 17.07.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 12.06.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.33 т.2).
Відповідно до означених вище рішень підставою відмови у реєстрації податкових накладних зазначено ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, останнє не порушило і не могло порушити прав чи законних інтересів позивача, тому відсутні підстави для задоволення позову. Так само зазначене також стосується і вимоги позивача до ДФС України щодо зобов'язання останнього зареєструвати податкові накладні, оскільки повноваженнями приймати такі рішення наділені відповідні комісії.
Апеляційний суд вважає такий висновок необґрунтованим, з огляду на наступне.
Предметом спору є питання правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке прийнято комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п.20.2 ст.20 Податкового кодексу України Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, передбачено, що письмові пояснення та копії документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, платник податку має право подати до контролюючого органу - ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.п.15, 16 Порядку).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (п.18 Порядку).
Відповідно до п.п. 19, 20 вказаного Порядку комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про:
реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а також права та обов'язки її членів визначаються Порядком роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117.
Згідно з п. 2 Порядку комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Пунктами 3 та 4 Порядку встановлено, що комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п.6 Порядку до складу комісій регіонального рівня включаються посадові особи головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС. До складу комісії центрального рівня включаються посадові особи ДФС.
Комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж семи членів (пункт 7 Порядку); голови комісій регіонального рівня та їх персональний склад затверджуються головними управліннями ДФС в областях, м. Києві та Офісом великих платників податків ДФС. Головою комісії регіонального рівня призначається перший заступник або заступник керівника головного управління ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС (пункт 8 Порядку).
Отже, комісії, які приймають рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, діють у складі контролюючого органу - ДФС.
При цьому, хоча комісії й наділені виключними повноваженнями у питаннях щодо реєстрації/відмови у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, такі комісії не є окремим суб'єктом владним повноважень. Відповідно, належним відповідачем у справі є саме територіальний орган ДФС.
Таким чином, висновок суду першої інстанції про те, що судом неправильно обраний спосіб захисту порушеного права, що й стало підставою для відмови у задоволенні позову, є помилковим.
По суті прийнятих відповідачем-2 рішень апеляційний суд зазначає наступне.
Порядок складення податкової накладної та реєстрація її в Єдиному реєстрі податкових накладних врегульовано ст. 201 Податкового кодексу України.
У відповідності до абз.1 п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
При цьому в абз.1 п.201.7 ст.201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За положеннями п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
За правилами п.201.16 ст.201 ПК України в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За визначенням, наведеним у пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, згідно пункту 12 якого після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до п.18 Порядку №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений наведеним вище Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117.
Так, податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку (п.5 Порядку).
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п.6 Порядку).
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку).
За правилами п.10 цього Порядку критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Відповідно до п.12 Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Вимоги до змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування наведені в п.13 Порядку. Зокрема, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.14 Порядку перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
За положеннями п. 15 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Як зазначено вище, відповідно до п.18 Порядку письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Відповідно до п.21 Порядку підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як вбачається з встановлених вище обставин, реєстрація податкових накладних № 95 від 31.05.2018, № 25 від 12.06.2018 зупинена у зв'язку із їх відповідністю вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку .
Відповідно до п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, на який послався контролючий орган, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб'єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
В спірному випадку відповідачем у квитанціях не визначено, в чому саме полягає відповідність вказаним вище критеріям, а також не наведено конкретного переліку документів, які мав би надати позивач, і які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Судом встановлено, що позивач є юридичною особою приватного права, зареєстрований Виконавчим комітетом Дніпропетровської міської Ради 29.01.2008 за № 12241020000041151. Взятий на податковий облік в органах державної податкової служби 30.01.2008 за № 13361 в ДПІ у Шевченківському районі м. Дніпро.
Станом на 01.01.2018 загальна чисельність працюючих на підприємстві становить 35 осіб, в тому числі виробничий персонал 30 осіб.
Одним із профільних видів діяльності позивача, у тому числі, є виробництво вугільної фракції дрібнодисперсної (шламу вуглевмісного) - код УКТ ЗЕД 2701. Виробництво даної продукції є одним з видів діяльності підприємства код 19.20 за КВЕД 009:2010.
Сировина для виробництва готової продукції - шлам вуглевмісний (код УКТ ЗЕД 2701) - придбана позивачем за договором купівлі-продажу шламу вуглевмісного від 17.01.2013 зареєстрованим в реєстрі приватним нотаріусом ОСОБА_1 за № 395 та оприбуткована позивачем на балансовому рахунку 201 Сировина та матеріали .
Станом на 01.01.2018 залишок сировини на балансі підприємства становив 1 712 137 тон.
Сировина для виробництва готової продукції - Вугільної фракції дрібнодисперсної (ВФД) код УКТ ЗЕД 2701, містить високий рівень суглинків та сторонніх домішок, тому для отримання готової продукції - вугільної фракції дрібнодисперсної - в ході виробничого процесу сировина проходить обробку в комплексі трушки та просіювання через сита. Крім того, через високий рівень вологи продукція проходить додаткову обробку через комплекс сушіння (внаслідок випаровування рівень вологи знижується до необхідних показників).
Для забезпечення виробничого процесу підприємство орендує складську площадку та комплекс сушки за адресом Дніпропетровська область, м. Кам'янське, вул.Колеусівська, 1а, підприємством укладений договір на постачання електроенергії. Також підприємство має власне виробниче обладнання.
Про виготовлення позивачем готової продукції Вугільної фракції дрібнодисперсної свідчить Калькуляція за січень 2018, Виробничий звіт за січень 2018, Накладна на передачу матеріалів у виробництво № КА'0000006 від 22.01.2018, Накладна на передачу матеріалів у виробництво №КА'0000011 від 29.01.18, Прибуткова накладна по готовій продукції від 22.01.2018, Прибуткова накладна по готовій продукції від 29.01.2018.
В рамках статутного напрямку діяльності та з метою реалізації готової продукції позивачем з ТОВ КОАЛ ГРУПП ЕДРПОУ 38433967, укладено Договір поставки вугільної продукції № 02/04-у від 02.04.2018.
Відповідно до п.1.1. Договору Постачальник (позивач) зобов'язується поставити, а Покупець (ТОВ КОАЛ ГРУПП ) прийняти та сплатити у відповідності до умов договору вугільну продукцію. Найменування, ціна, кількість, якість, строки сплати та умови поставки, строк оплати продукції та інші відомості, необхідні для виконання умов цього договору указуються в Специфікаціях, які є невід'ємною частиною договору.
Додатком №1 від 02.04.2018 до вищевказаного договору, Сторони погодили Специфікацію відповідно до якої: найменування Товару: Вугільна фракція дрібнодисперсна (шлам вуглевмісний) ; кількості тон: 1 580,0; ціна, грн./ед (без ПДВ): 250,00; загальна сума, грн. (з ПДВ): 474 000,00; умови поставки Товару: Поставка товару по договору здійснюється на умовах ЕСА- станція відправлення, за адресом та реквізитам згідно розпоряджень Покупця, Покупець надає данні експедитора-платника залізничного тарифу від станції відправлення до станції призначення; дата поставки: датою поставки Товару вважається дата календарного штемпеля станції відправлення в накладній на Товар. Датою поставки є дата підписання Сторонами видаткової накладної; умови оплати: Покупець здійснює оплату вартості Товару по цій Специфікації на протязі 20 банківських днів з моменту поставки кожної партії товару; строк поставки: відвантаження партії Товару, відповідно до Специфікацїї - здійснюється у квітні 2018.
Також, Додатком №1 до Договору, у відповідності до умов Договору погоджено усі інші необхідні умови.
На підтвердження факту поставки ТОВ ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна в межах вказаного Договору 02/04-у від 02.04.2018 з урахуванням Додатку № 1 від 02.04.2018 в період з 12.04.2018 по 17.04.2018 вугільної фракції дрібнодисперсної (шлам вуглевмісний) на загальну суму 289 220,00 грн., у тому числі ПДВ, надані наступні первинні документи:
- видаткова накладна № РН-0000175 від 12.04.2018, Рахунок-фактура № СФ-0000175 від 12.04.2018, Залізнична накладна № 47864764 від 12.04.2018, Лист № 12/04-01 від 12.04.2018, Посвідчення про якість № 48 від 12.04.2018;
- видаткова накладна № РН-0000178 від 15.04.2018, Рахунок-фактура № СФ-0000178 від 15.04.2018, Залізнична накладна № 47997036 від 15.04.2018, Лист № 15/04-03 від 15.04.2018, Посвідчення про якість № 53 від 15.04.2018;
- видаткова накладна № РН-0000179 від 15.04.2018, Рахунок-фактура № СФ-0000179 від 15.04.2018, Залізнична накладна № 47997077 від 15.04.2018, Лист № 15/04-02 від 15.04.2018, Посвідчення про якість № 54 від 15.04.2018;
- видаткова накладна № РН-0000188 від 17.04.2018, Рахунок-фактура № СФ-0000188 від 17.04.2018, Залізнична накладна № 45057544 від 17.04.2018, Лист № 17/04-01 від 17.04.2018, Посвідчення про якість № 57 від 17.04.2018;
- видаткова накладна № РН-0000189 від 17.04.2018, Рахунок-фактура № СФ-0000189 від 17.04.2018, Залізнична накладна № 45057536 від 17.04.2018.
Послуги в завантаженні / відправленні готової продукції залізничним транспортом надавалися ФОП ОСОБА_2, згідно Договору на надання послуг № 01.04.14/УС від 01.04.2014, з урахуванням Додаткових угод до даного договору № 2 від 30.12.2014, № 3 від 30.12.2015, № 6 від 01.10.2017, № 5 від 31.12.2016, № 7 від 31.12.2017, № 8 від 01.03.2018. Надання послуг по Договору підтверджується ОСОБА_2 надання послуг № 33 від 30.04.2018 по завантаженню/відправленню готової продукції залізничним транспортом та платіжними дорученнями на оплату послуг № 130 від 19.04.2018, № 143 від 23.04.2018, № 148 від 26.04.2018, № 159 від 02.05.2018, № 471 від 05.05.2018, № 1026 від 08.05.2018, № 1027 від 08.05.2018.
ТОВ КОАЛ ГРУПП , у відповідності до умов Договору поставки вугільної продукції 02/04-у від 02.04.2018, оплатило позивачу вартість отриманого товару згідно платіжного доручення від 31.05.2018 № 5 на суму 190 000,00грн., у т.ч. ПДВ та згідно платіжного доручення від 12.06.2018 № 10 на суму 95 000,00 грн. у т.ч. ПДВ.
Відповідно до пункту 44 підрозділу 2 розділу XX Податкового Кодексу України тимчасово, до 1 липня 2019 року, платники податку, які здійснюють постачання (у тому числі оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2703 00 00 00, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, визначають дату виникнення податкових зобов'язань та податкового кредиту за касовим методом.
Відповідно до вищенаведеної норми, у зв'язку з отриманням позивачем у відповідності до умов Договору поставки вугільної продукції № 02/04-у від 02.04.2018 оплати за поставлений товар, позивачем складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 95 від 31.05.2018 та податкову накладну № 25 від 12.06.2018.
Для підтвердження податкових зобов'язань по податковим накладним, реєстрація яких зупинена, та підтвердження реальності здійснення операцій всі сканкопії (в електронному вигляді) вище перелічених первинних документів товариством надіслані відповідачу 1 разом з повідомленнями щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК від 19.06.2018 № 30 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК № 95 від 31.05.2018 (пояснення та 68 документів) та від 13.07.2018 № 18 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК № 25 від 12.06.2018, (поясненнями та 58 документів).
При цьому, вбачається, що первинні документи, оформлені в рамках Договору поставки вугільної продукції № 02/04-у від 02.04.2018, не мають дефекту форми, змісту або походження, які в силу норм ст. ст. 198, 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність , п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88) спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості.
Отже, судом встановлено, що в даному випадку позивачем подані пояснення з доданням документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, при цьому колегія суддів звертає увагу, що надані позивачем до відповідача пояснення та додані документи в повній мірі засвідчують факт реального виконання ТОВ Заубер Холдінгс Україна та його контрагентом господарських зобов'язань.
Суд також враховує, що відповідачем не визначено, в чому конкретно податкові накладні № 95 від 31.05.2018, № 25 від 12.06.2018 відповідають вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним конкретним переліком відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Отже, приймаючи до уваги, що в оскаржуваних рішеннях Головного управління ДФС України у Дніпропетровській області № 807787/35682355 від 21.06.2018 та № 843574/35682355 від 17.07.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних № 95 від 31.05.2018 та № 25 від 12.06.2018 не зазначено конкретних підстав для їх прийняття, не зазначено, які документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, апеляційний суд вважає, що такі рішення суб`єкта владних повноважень не можливо визнати обґрунтованим, а отже вони не відповідають критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень, у зв`язку з чим підлягають скасуванню.
Також апеляційний суд вважає, що в даному випадку належним способом захисту порушеного права є не лише скасування таких рішень відповідача-2, а й зобов`язання відповідача-1 зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
При цьому, зобов'язання контролюючого органу вчинити дії по реєстрації податкової накладної в судовому порядку не може бути розцінене як втручання в його дискреційні повноваження, оскільки контролюючим органом вже прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, тобто вирішено віднесене до його повноважень питання на власний розсуд. В свою чергу, суд при перевірці правомірності прийняття оскаржуваних рішень, згідно приписів КАС України, не перебираючи на себе повноважень відповідного органу, вправі покласти на суб'єкта владних повноважень зобов'язання вчинити певні дії з метою захисту порушених прав та інтересів позивача.
За приписами підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, як і пункту 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, податкова накладна, реєстрацію якої зупинено, реєструється, в тому числі, у день, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. І такий обов'язок згідно наведеним вище правовим нормам покладається саме на Державну фіскальну службу України.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позову.
За приписами ч. 6 ст.139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Статтею 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
За приписами ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже судові витрати, понесені позивачем у вигляді судового збору, підлягають компенсації.
Судом встановлено, що позивачем при зверненні до суду з адміністративним позовом сплачено судовий збір в сумі 3524,00 грн., за подачу апеляційної скарги сплачено - 5286,00 грн., отже, загальний розмір документально підтверджених витрат позивача, а саме: судового збору становить 8810,00 грн., який відповідно до наведеної вище норми підлягає поверненню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - відповідача-2 Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, оскільки порушення прав позивача спричинено саме прийнятими відповідачем-2 оскаржуваними рішеннями, що і стало підставою для звернення позивача до суду. Вимоги до відповідача-1 мають похідний характер і направлені на повне поновлення порушених прав позивача.
Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 січня 2019 року у справі № 160/7463/18 скасувати, прийняти нову постанову.
Позов товариства з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 807787/35682355 від 21.06.2018 та № 843574/35682355 від 17.07.2018 про відмову у реєстрації податкових накладних № 95 від 31.05.2018 та № 25 від 12.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 95 від 31.05.2018 та № 25 від 12.06.2018, подані товариством з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна .
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю ЗАУБЕР ХОЛДІНГС Україна судові витрати в загальній сумі 8810,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - відповідача-2 Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддя І.Ю. Добродняк
суддя Н.А. Бишевська
суддя Я.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2019 |
Оприлюднено | 25.04.2019 |
Номер документу | 81397873 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Горбалінський Володимир Володимирович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні