ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
23 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 0440/6982/18
суддя І інстанції – Ільков В.В.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Сафронової С.В., Мельника В.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Дніпропетровської області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2019 року у справі за адміністративним позовом Керівника Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області до Криворізької районної ради Дніпропетровської області (відповідач 1), Управління освіти, культури, молоді та спорту Криворізької районної державної адміністрації (відповідач 2), треті особи - Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (третя особа 1), Комунальний навчальний заклад «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області (третя особа 2) про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Керівник Криворізької місцевої прокуратури № 2 Дніпропетровської області звернувся з вищевказаним позовом до суду в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність посадових осіб Криворізької районної ради Дніпропетровської області, Управління освіти, культури, молоді та спорту Криворізької районної державної адміністрації щодо невжиття заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, село Глеюватка, вул. Українська, 2 б встановлених Криворізьким районним сектором ГУ ДСНС у Дніпропетровській області в актах №№31,41 планової перевірки, проведеної у період з 18.05.2018 по 23.05.2018 та акті №74 планових перевірок проведених у період з 16.10.2017 року по 27.10.2017 року та з 17.05.2018 року по 21.05.2018 року;
- зобов'язати посадових осіб Криворізької районної ради Дніпропетровської області та Управління освіти, культури, молоді та спорту Криворізької районної державної адміністрації вжити в межах компетенції заходи направленні на усунення порушень протипожежної безпеки комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, село Глеюватка, вул. Українська, 26 встановлених Криворізьким районним сектором ГУ ДСНС у Дніпропетровській області в актах №№ 31,41 планової перевірки, проведеної у період з 18.05.2018 року по 23.05.2018 року та акті № 74 планових перевірок проведених у період з 16.10.2017 року по 27.10.2017 року та з 17.05.2018 року по 21.05.2018 року, у тому числі розглянути питання про виділення коштів необхідних для усунення виявлених порушень.
В обґрунтування позову зазначає, що відповідачами допущена протиправна бездіяльність щодо невжиття достатніх заходів для усунення порушень пожежної безпеки. Так Комунальний навчальний заклад «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки, однак, посадовими особами відділу освіти, культури, молоді та спорту Криворізької районної державної адміністрації та Криворізької районної ради Дніпропетровської області не вжито жодних дій. Усунення порушень встановлених за результатами перевірки ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, потребує безпосередньої участі органу управління закладом та його власника, у тому числі шляхом виділення додаткового фінансування.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2019 року у задоволенні позову було відмовлено.
Не погодившись з даним рішенням суду Перший заступник прокурора Дніпропетровської області подав на нього апеляційну скаргу в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове про задоволення позовних вимог в повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що не дивлячись на прямий обов'язок відповідачів здійснювати контроль за дотриманням протипожежної безпеки у закладі, грубі порушення вимог протипожежної безпеки, що неодноразово виявлялись на протязі 2017-2018 років, залишилися без будь-якої уваги та реагування. Фактично відповідачі самоусунулися від вирішення питань забезпечення протипожежної безпеки у закладі. Крім того в деякі заходи щодо усунення виявлених порушень протипожежної безпеки вживалися не відповідачами у справі, а Глеюватською сільською радою, на території якої розташований заклад, і яка не є ні засновником, ні органом управління закладом, ні відповідачем у справі, а тому висновок суду першої інстанції про відсутність бездіяльності відповідачів не відповідає встановленим обставинам справи, оскільки часткове усунення порушень в діяльності закладу під час розгляду справи є результатами дій особи, на яку відповідний обов'язок не покладено. Будь-яких доказів щодо вжиття Криворізькою районною радою відповідних заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки у діяльності навчального закладу не надано. На момент звернення з вказаним позовом до суду (вересень 2018 року) мала місце протиправна бездіяльність відповідачів, яка виразилася у нездійсненні юридично значимих дій, віднесених до їх компетенції, щодо забезпечення безпечних та нешкідливих умов навчання у навчальному закладні, направлених на усунення порушень вимог пожежної безпеки у діяльності закладу. Відповідачами саме під час розгляду справи проведені заходи на усунення порушень. Крім того вказує на те, що якщо суд дійшов висновку, що на момент ухвалення рішення у справі, порушення, які стали підставою для пред'явлення позову були виправлені суб'єктом владних повноважень, повинен був закрити провадження у справі відповідно до вимог п. 8 чт 1 ст. 238 КАС України, а не відмовляти у позові.
В судовому засіданні апеляційної інстанції прокурор підтримав вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представники Криворізької районної ради Дніпропетровської області просили відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції, інші сторони не з'явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином.
Колегія суддів апеляційного адміністративного суду, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що комунальний навчальний заклад «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області є юридичною особою, може мати самостійний баланс, рахунок в установі банку, має печатку, штамп, вивіску, ідентифікаційний номер.
Згідно з пунктом 1.6. розділу І Статуту засновником комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області є Криворізька районна рада Дніпропетровської області.
Так, в період часу з 16.10.2017 року по 27.10.2017 року відповідно до наказу Криворізького районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області № 10 від 29.09.2017 року, посвідчення на перевірку № 48 від 16.10.2017 року фахівцями ГУДСНС у Дніпропетровській області проведено планову перевірку додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, а саме: приміщення, будівлі та території за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, с. Глеюватка, вул. Українська, 26.
За результатами перевірки складено акт № 41 від 23.10.2017 року, де зафіксовано низку порушень, допущених комунальним навчальним закладом «Глеюватською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, а саме: приміщення будівлі не обладнані системою пожежної сигналізації з виводом тривожних сповіщень від приладів приймально-контрольних на пульт пожежного спостерігання відповідно до ДБН В. 2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (пункт 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014); приміщення електрощитової не обладнано протипожежними дверима 2-го типу; не забезпечено об'єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням) не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрати та напір води.
23.10.2017 року головним інспектором Криворізького районного сектору ГУ ДСНС у Дніпропетровській області відповідно до пункту 4 частини 48 Положення «Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого Постановою КМУ №1052 від 16 грудня 2015 року складено та видано припис №28 про усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, який є обов'язковим до виконання.
У період з 17.05.2018 року по 21.05.2018 року, відповідно до наказу Криворізького районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області № 3 від 27.04.2018 року, посвідчення на перевірку №32 від 10.05.2018 року фахівцями ГУДСНС у Дніпропетровській області проведено планову перевірку додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, а саме: приміщення, будівлі та території за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, с. Глеюватка, вул. Українська, 2б.
За результатами перевірки складено акт №31 від 21.05.2018 року, де зафіксовано порушення допущені комунальним навчальним закладом «Глеюватською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, а саме: приміщення будівлі не обладнані системою пожежної сигналізації з виводом тривожних сповіщень від приладів приймально-контрольних на пульт пожежного спостерігання відповідно до (ДБН В.2.5-56:2014) «Системи протипожежного захисту» (пункт 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014); приміщення електрощитової не обладнано протипожежними дверима 2-го типу; посадова особа, діяльність якої пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшла функціональне навчання; не проведено ідентифікацію всіх будівель та споруд школи, як потенційно-небезпечних об'єктів; не забезпечено в повному обсязі всіх працівників школи засобами індивідуального раціонального та хімічного захисту; не виконано вогнегасне обробляння дерев'яних конструкцій покрівлі будівлі школи організацією яка має ліцензію на даний вид робіт.
Криворізькою місцевою прокуратурою № 2 за результатами вивчення матеріалів планових перевірок проведених фахівцями Криворізького районного сектору ГУ ДСНС у Дніпропетровській області було встановлено, що Комунальний навчальний заклад «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки, однак посадовими особами відділу освіти, культури, молоді та спорту Криворізької районної державної адміністрації та Криворізької районної ради Дніпропетровської області не вжито жодних дій щодо усунення вказаних порушень.
У 2018 році прокурор на виконання повноважень, наданих ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» звернувся до комунального навчального закладу із запитом щодо надання інформації про виконані заходи з пожежної безпеки.
В.о. директора комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області на запит керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури № 2 надано відповідь від 10.07.2018 року за вих. №195, в якій зазначено, що усунуто лише одне порушення, а саме виконано вогнепальне оброблення дерев'яних конструкцій покрівлі будівлі школи в процесі проведення капітального ремонту школи в 2016 році. Засновник закладу освіти відповідно до Статуту є Криворізька районна рада Дніпропетровської області, галузевим органом управління навчальним закладом є управління освіти, культури, молоді та спорту Криворізької РДА. Криворізька районна рада Дніпропетровської області делегувала свої повноваження щодо фінансування навчального закладу Управлінню освіти, культури, молоді та спору Криворізької РДА. Розпорядником коштів Управління освіти, культури, молоді та спорту є Криворізька РДА.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що під час розгляду справи, відповідачами, в межах їх компетенції, частково усунуті порушення, вжито відповідних заходів направлених на усунення недоліків протипожежної безпеки комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», що свідчить про відсутність бездіяльності відповідачів щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності комунального закладу освіти, встановлених ГУ ДСНС у Дніпропетровській області в актах № 41 від 23.10.2017 року та № 31 від 21.05.2018 року.
Колегія суддів апеляційного суду погоджується з таким висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 №280/97-ВР.
У відповідності до ст.1 Закону України «Про місцеве самоврядування» районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Відповідно до ст. 29, ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, зокрема, належать: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; управління об'єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв'язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.
За приписами ч. 1 п. а) ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваженням щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Згідно з п. 23, 26 ч. 1 ст. 26вказаного Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; прийняття рішень щодо здійснення місцевих запозичень.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються, зокрема, такі питання: затвердження відповідно районних, обласних бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їх виконання;20) вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.
Виходячи з аналізу зазначених правових норм суд першої інстанції вірно зазначив, що повноваження щодо управління підпорядкованими закладами, в тому числі і питання внесення змін та прийняття рішень щодо здійснення запозичень з місцевого бюджету, здійснюється, зокрема, міськими радами.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи відповідачами, в межах їх компетенції, частково усунуті порушення, вжито відповідних заходів направлених на усунення недоліків протипожежної безпеки комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», шляхом прийняття рішення Глеюватською сільською радою про внесення змін до рішення Глеюватської сільської ради від 14.12.2018 року №505-ХVIII/VII «Про бюджет сільської ради на 2019 рік», яким виділено субвенції Управлінню освіти, культури, молоді та спорту Криворізької РДА на оплату за виготовлення ПКД для встановлення автоматичної протипожежної сигналізації та встановлення протипожежних дверей 2-го типу для обладнання електрощитової, також надіслано листа до Криворізької райдержадміністрації, стосовно виділення коштів для усунення порушень протипожежної безпеки, які були виявлені працівниками Криворізького районного сектору ГУ ДСНС України в Дніпропетровській області для Глеюватської ЗОШ на виготовлення проекту та облаштування системою пожежної сигналізації та системою сповіщення, тобто вжито заходів на проведення фінансування з метою усунення виявлених порушень протипожежної безпеки.
Також, відповідачами під час розгляду справи було виконано ряд заходів, а саме: 1) усунуті недоліки протипожежного стану, забезпечено об'єкт достатньою кількістю води для пожежогасіння 2) сплачено штраф за порушення правил пожежної безпеки, а також 3)прийнято рішення про отримання субвенції для виготовлення проектно-кошторисної документації для встановлення автоматичної проти пожежної сигналізації та встановлення протипожежних дверей 2-го типу для обладнання електрощитової. Залишилося виконати роботи, які потребують залучення великих коштів, а саме встановлення автоматичної протипожежної сигналізації.
Зазначені обставини справи виключають наявність факту протиправної бездіяльності відповідачів щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності комунального закладу освіти, встановлених ГУ ДСНС у Дніпропетровській області в актах № 41 від 23.10.2017 року та № 31 від 21.05.2018 року, враховуючи, що відповідачами частково усуненні порушення, які були виявлені за результатами перевірки комунального навчального закладу «Глеюватська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» Криворізької районної ради Дніпропетровської області.
При цьому доводи апеляційної скарги, що вказані заходи були вчинені під час розгляду справи не спростовують сам факт їх наявності незалежно від часу їх здійснення.
Крім того посилання в апеляційній скарзі на необхідність закриття провадження у справі виходячи з положень п. 8 чт 1 ст. 238 КАС України є недоречним, з огляду на те, що судом встановлено відсутність саме факту протиправної бездіяльності відповідачів, а не повного усунення виявлених порушень.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, передбачені ст. 317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись п.1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Дніпропетровської області – залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2019 року – залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.
В повному обсязі постанова складена 24 квітня 2019 року.
Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов
суддя С.В. Сафронова
суддя В.В. Мельник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2019 |
Оприлюднено | 26.04.2019 |
Номер документу | 81397884 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні