РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 квітня 2019 року справа № 580/899/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі головуючого - судді Паламаря П.Г., розглянувши у спрощеному позовному провадженні з проведенням першого судового засідання адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави до Палоноцької сільської ради Маньківського району Черкаської області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
15.03.2019 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Перший заступник керівника Уманської місцевої прокуратури (20301, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16) з адміністративним позовом до Палоноцької сільської ради Маньківського району Черкаської області (20133, Черкаська область, Маньківський район, с. Паланочка, вул. Шевченка, 75), в якому просить визнати протиправним та скасувати п. 1 рішення Паланоцької сільської ради Маньківського району Черкаської області від 19.12.2018 за № 28- 6/VІІ «Про встановлення плати за перебування дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей в ДНЗ «Сонечко» с. Паланочка на 2019 рік» в частині встановлення плати за перебування дітей із малозабезпечених сімей в ДНЗ «Сонечко» с. Паланочка на 2019 рік.
18.04.2018 проведено перше судове засідання, за участю представника позивача - ОСОБА_1, після чого перейдено до розгляду справи по суті.
В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що рішення Палоноцької сільської ради Маньківського району Черкаської області № 28-6/УІІ від 19.12.2018 «Про встановлення плати за перебування дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей в ДНЗ «Сонечко» с. Паланочка на 2019 рік» не відповідає вимогам ч. 5 ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» . Таким чином спірне рішення суперечить нормам чинного законодавства України, а тому прокурор просив позовні вимоги задовольнити.
Представник відповідача подав до суду лист щодо визнання позовної заяви в повному обсязі, а розгляд справи просив здійснювати за його відсутності.
Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, виходячи з такого.
Суд встановив, що Палоноцька сільська рада Маньківського району Черкаської області, як суб'єкт господарювання - юридична особа, ідентифікаційний код 25659935, зареєстрована 21.05.1997, організаційно - правова форма - орган місцевого самоврядування, за видом діяльності «державне управління загального характеру» .
19.12.2018 Паланоцькою сільською радою Маньківського району Черкаської області прийнято рішення №28-6/VІІ «Про встановлення плати за перебування дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей в ДНЗ «Сонечко» с. Паланочка на 2019 рік» .
Пунктом 1 рішення №28-6/VІІ встановлено, що у 2019 році батьківська плата для багатодітних та малозабезпечених сімей в ДНЗ Сонечко села Паланочка становитиме 50% розміру від батьківської плати.
Згідно листа Паланоцькою сільською радою Маньківського району Черкаської області від 28.02.2019 за № 61, на обліку в останнього перебуває 3 дитини з малозабезпечених сімей.
Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо відсутності в переліку категорій дітей, які підлягають безкоштовному харчуванню в дошкільному навчальному закладі «Сонечко» - дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» , звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти. Кожен громадянин має право на освіту.
В усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. (п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року)
Статтею 1 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628 (далі Закон № 2628), визначено, що законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно з ст. 6 Закону № 2628, одним із принципів реалізації дошкільної освіти є доступність для кожного громадянина освітніх послуг, що надаються системою дошкільної освіти.
Стаття 33 Закону № 2628 передбачає, що держава забезпечує соціальний захист, підтримку дітей дошкільного віку, особливо дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей. Дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, гарантовано право на збереження родинних стосунків, утримання у державних і комунальних закладах дошкільної освіти за рахунок держави, а також на захист їх особистих, майнових і житлових прав згідно із законодавством України.
Відповідно ч. 5 ст. 35 Закону № 2628» , батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Аналогічні приписи закріплені ч. 3 ст. 56 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі - Закон № 2145), відповідно до якої, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти; осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.
Крім того, пунктом 2.4 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України № 667 від 21.11.2002 визначено, що від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям". Підставою для звільнення є довідка про призначення такої допомоги, видана органами праці та соціального захисту.
Плата з батьків не справляється за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу, у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в інших випадках, передбачених законодавством України (діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім'ях, діти з інвалідністю, діти працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов'язків, тощо). (п. 2.6 Порядку).
Судом враховано, що згідно інформації Паланоцької сільської ради Маньківського району Черкаської області в ДНЗ Сонечко виховується 3 дитини з сім'ї, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» .
Разом з тим, Паланоцька сільська рада Маньківського району Черкаської області, будучи органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, повинна забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, організувати харчування у закладах освіти та встановити у відповідності вимог законодавства розмір плати за харчування дітей у відповідних навчальних закладах, проявляючи бездіяльність у цій сфері, не забезпечила пільговим харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» .
Отже, суд погоджується з доводами позивача щодо протиправних дій Паланоцької сільської ради Маньківського району Черкаської області при прийнятті спірного рішення та не забезпеченні безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» , яка в свою чергу суперечить вимогам ст. 56 Закону № 2145, ст. 35 Закону № 2628» та п. 2.4, 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України № 667 від 21.11.2002.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі викладеного, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлену позовну вимогу обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Підстави для стягнення з відповідача суми судового збору, сплаченого позивачем при подачі позову відсутні.
Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати п. 1 рішення Паланоцької сільської ради Маньківського району Черкаської області від 19.12.2018 за № 28-6/VІІ «Про встановлення плати за перебування дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей в ДНЗ «Сонечко» с. Паланочка на 2019 рік» в частині встановлення плати за перебування дітей із малозабезпечених сімей в ДНЗ «Сонечко» с. Паланочка на 2019 рік.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя П.Г. Паламар
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2019 |
Оприлюднено | 26.04.2019 |
Номер документу | 81428428 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
П.Г. Паламар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні