Рішення
від 25.04.2019 по справі 580/1001/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2019 року справа № 580/1001/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі головуючого – судді Паламаря П.Г., розглянувши у спрощеному позовному провадженні, без виклику сторін адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області до виконавчого комітету Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

22.03.2019 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Перший заступник керівника Уманської місцевої прокуратури (20301, Черкаська область, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16) з адміністративним позовом до виконавчого комітету Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області (19253, Черкаська область, Жашківський район, с. Соколівка, вул. Вишнева, 20), в якому просить визнати протиправним та скасувати, в частині встановлення плати за харчування дітей із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям” в розмірі 50% вартості батьківської плати п. 3 рішення виконавчого комітету Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області № 62 від 20.12.2018 “Про батьківську плату в закладах дошкільної освіти Соколівської об'єднаної територіальної громади на 2019 рік”.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що п. 3 рішення виконавчого комітету Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області № 62 від 20.12.2018 «Про батьківську плату в ЗДО Соколівської ОТГ на 2019 рік» не відповідає вимогам ч. 5 ст. 35 Закону України “Про дошкільну освіту”. Таким чином спірне рішення суперечить нормам чинного законодавства України, а тому прокурор просив позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача відзив на позов не подав.

Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, виходячи з такого.

Суд встановив, що виконавчий комітет Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області, як суб'єкт господарювання – юридична особа, ідентифікаційний код 04407968, зареєстрований 21.05.1997, організаційно – правова форма – орган місцевого самоврядування, за видом діяльності “державне управління загального характеру”.

20.12.2018 виконавчим комітетом Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області прийнято рішення № 62 “ Про батьківську плату в ЗДО Соколівської ОТГ на 2019 рік ”.

Пунктом 3 рішення № 62 встановлено, що у 2019 році справляється батьківська плата для багатодітних сімей в розмірі 50% від батьківської плати.

Згідно листа управління соціального захисту населення Жашківської РДА Черкаської області від 13.03.2019 за № 03-01/284, на обліку в останнього перебуває 15 осіб (сімей), з отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, які проживають на території Соколівської ОТГ.

Позивач, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо відсутності в переліку категорій дітей, які підлягають безкоштовному харчуванню в дошкільному навчальному закладі «Ромашка», «Веселка», «Сонечко», «Лісова казка» - дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям”, звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти. Кожен громадянин має право на освіту.

В усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. (п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року)

Статтею 1 Закону України “Про дошкільну освіту” від 11.07.2001 № 2628 (далі Закон № 2628), визначено, що законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно з ст. 6 Закону № 2628, одним із принципів реалізації дошкільної освіти є доступність для кожного громадянина освітніх послуг, що надаються системою дошкільної освіти.

Стаття 33 Закону № 2628 передбачає, що держава забезпечує соціальний захист, підтримку дітей дошкільного віку, особливо дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей. Дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, гарантовано право на збереження родинних стосунків, утримання у державних і комунальних закладах дошкільної освіти за рахунок держави, а також на захист їх особистих, майнових і житлових прав згідно із законодавством України.

Відповідно ч. 5 ст. 35 Закону № 2628”, батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.

Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.

Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

Аналогічні приписи закріплені ч. 3 ст. 56 Закону України “Про освіту” від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі – Закон № 2145), відповідно до якої, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти; осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.

Крім того, пунктом 2.4 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України № 667 від 21.11.2002 визначено, що від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям". Підставою для звільнення є довідка про призначення такої допомоги, видана органами праці та соціального захисту.

Плата з батьків не справляється за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу, у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в інших випадках, передбачених законодавством України (діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім'ях, діти з інвалідністю, діти працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов'язків, тощо). (п. 2.6 Порядку).

Судом враховано, що згідно інформації управління соціального захисту населення Жашківської районної державної адміністрації на території Соколівської ОТГ проживають 15 сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям”.

Разом з тим, Соколівська сільська рада, будучи органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, повинна забезпечити реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, організувати харчування у закладах освіти та встановити у відповідності вимог законодавства розмір плати за харчування дітей у відповідних навчальних закладах, проявляючи бездіяльність у цій сфері, не забезпечила пільговим харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям”.

Отже, суд погоджується з доводами позивача щодо протиправних дій виконавчого комітету Соколівської сільської ради при прийнятті спірного рішення та не забезпечення безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям”, яка в свою чергу суперечить вимогам ст. 56 Закону № 2145, ст. 35 Закону № 2628” та п. 2.4, 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України № 667 від 21.11.2002.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

На підставі викладеного, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлену позовну вимогу обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Підстави для стягнення з відповідача суми судового збору, сплаченого позивачем при подачі позову відсутні.

Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати, в частині встановлення плати за харчування дітей із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям” в розмірі 50% вартості батьківської плати п. 3 рішення виконавчого комітету Соколівської сільської ради Жашківського району Черкаської області № 62 від 20.12.2018 “Про батьківську плату в закладах дошкільної освіти Соколівської об'єднаної територіальної громади на 2019 рік”.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя П.Г. Паламар

Дата ухвалення рішення25.04.2019
Оприлюднено02.05.2019
Номер документу81428631
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —580/1001/19

Ухвала від 02.05.2019

Кримінальне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Р. В.

Рішення від 25.04.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні