Рішення
від 16.04.2019 по справі 916/2769/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"16" квітня 2019 р.м. Одеса Справа № 916/2769/18

За позовом: Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради (вул.Гагаріна, 3, смт.Сергіївка, м.Білгород-Дністровський, Одеської області, 67780; код ЄДРПОУ 05383649)

До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка (вул. Гагаріна, 21, смт.Сергіївка, м.Білгород-Дністровський, Одеська область, 67780; код ЄДРПОУ 25421642 )

про внесення змін до договорів оренди

Суддя Рога Н.В.

Секретар с/з Лазуренко Є.С.

Представники:

Від позивача: Соколова О.М. - на підставі довіреності №01-16/1001 від 18.12.2018 р.;

Від відповідача: Олійник Р.В. - на підставі ордеру серії ОД №367609 від 21.01.2019р., Лутенко С.С. - директор.

Суть спору: Позивач, Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровської міської ради, звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю (далі- ТОВ) "Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка про внесення змін до :

- Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р., зареєстрованого у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000046, укладеного між Сергіївською селищною радою та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка щодо земельної ділянки площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 21, шляхом викладення п.5 та п.9 у наступній редакції: п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9 622 004 грн. 61 коп. ; п.9. Річний розмір орендної плати становить 524 399 грн. 25 коп. та вноситься щомісяця в 1/12 частки від річного розміру на розрахунковий рахунок 32210812015013, Банк Отримувача: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК в Б.-Дністровському районі/смт.Сергіївка/18010600, КОД отримувача: 37894104, МФО 899998, Код класифікації доходів бюджету: 18010600 .

- Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р., зареєстрованого у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000047, укладеного між Сергіївською селищною радою та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка щодо земельної ділянки площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна,17, шляхом викладення п.5 та п.9 у наступній редакції: п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 445 979 грн. 38 коп. ; п.9. Річний розмір орендної плати становить 24 305 грн. 88 коп. та вноситься щомісяця в 1/12 частки від річного розміру на розрахунковий рахунок 32210812015013, Банк Отримувача: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК в Б.-Дністровському районі/смт.Сергіївка/18010600, КОД отримувача: 37894104, МФО 899998, Код класифікації доходів бюджету: 18010600 .

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.12.2018р. відкрито провадження у справі №916/2769/18 та призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 21.03.2019 р. закрито підготовче провадження у справі №916/12769/18 та призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні суду.

Позивач - Сергіївська селищна рада підтримує заявлені позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив, що надійшла до суду 25.02.2019р.

Відповідач - ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка заперечує проти заявлених позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 12.02.2019р., запереченнях на відповідь на відзив, що надійшли до суду 11.03.2019р.

Позивач у справі зазначає, що 25.11.2011р. між Сергіївською селищною радою (Орендодавець) та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка (Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 21, з метою використання - для експлуатації та обслуговування санаторію. Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000046.

Крім того, 25.11.2011р. між Сергіївською селищною радою (Орендодавець) та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка (Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 17, з метою використання - для експлуатації та обслуговування санаторію. Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000047.

За умовами п.12 зазначених Договорів розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством.

Позивач зазначив, що відповідно до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. За змістом ст.1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За таких обставин, позивач вважає, що у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

14 липня 2016р. Сергіївською селищною радою прийнято рішення №96 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка . Крім того, 08 лютого 2017р. Сергіївською селищною радою прийнято рішення №160 Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати (плати за встановлення особистих строкових сервітутів, розмірів недоотриманих коштів) за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності територіальної громади смт Сергіївка , яким затверджено Прядок встановлення розмірів орендної плати (плати за встановлення особистих строкових сервітутів, розмірів недоотриманих коштів) за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності територіальної громади смт Сергіївка. Відповідно до п.2.5.3 зазначеного Порядку при розрахунку річного розміру орендної плати за землю враховується нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Позивач зазначив, що згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №19-1529-0.13-106/2-17 від 31.01.2017р. по земельній ділянці площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012, нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 9 622 004 грн. 61 коп., номер економіко-планувальної зони -3. Згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №19-1529-0.13-102/2-17 від 31.01.2017р. по земельній ділянці площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013, нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 445 979 грн. 38 коп., номер економіко-планувальної зони -3.

Відповідно до додатку №1 до Порядку встановлення розмірів орендної плати (плати за встановлення особистих строкових сервітутів, розмірів недоотриманих коштів) за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності територіальної громади смт Сергіївка ставка у відсотках до 3 зоні становить 5,45%.

За таких обставин, за розрахунком позивача, річний розмір орендної плати по земельній ділянці площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012 становить 524 399 грн. 25 коп.; по земельній ділянці площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013 - 24 305 грн. 88 коп.

При цьому, позивач зауважив, що згідно ст.18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Саме на підставі зазначеної норми законодавства було замовлено та складено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка, яку затверджено рішенням ради та введено в дію з 01.01.2017р. Відповідно до Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів у межах населеного пункту середня (базова) вартість одного квадратного метра земель диференцюється за економіко-планувальними зонами, які встановлюються на основі економічної оцінки території населеного пункту, з урахуванням відповідних факторів, які є змінними, адже інфраструктура селища розвивається, що, відповідно, має відображення у технічній документації, що й пояснює необхідність її проведення кожні 5-7 років. Саме це стало підставою зміни економіко-планувальної зони, у якій знаходяться земельні ділянки, що орендуються відповідачем.

Позивач також зазначив, що відповідно до п.4 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка межі та кількість економіко-планувальних зон, а також значення коефіцієнтів Км2 (зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), не є наперед заданими параметрами, а результатом факторної оцінки території населеного пункту. При розробці нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель не враховуються попередні фактори, в тому числі й економіко-планувальні зони.

Відповідно до п.34 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Позивач зазначив, що з метою досудового врегулювання спору, 11.04.2017р. за вих. №01-16/352 він направив на адресу відповідача проекти додаткових угод щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок та розрахунки розміру орендної плати, але, відповіді та задоволення отримано не було. Листом від 13.11.2018р. позивач знов направив на адресу відповідача для підписання проекти додаткових угод щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок та розрахунки розміру орендної плати, але, додаткові угоди підписано не було.

З урахуванням зазначеного, позивач вважає, що наявні підстави для усунення порушень його прав та інтересів та внесення змін до Договорів оренди у частині визначення нової грошової оцінки земельних ділянок та нового розміру орендної плати.

В обґрунтування позову позивач також послався на положення ст.144 Конституції України та ст.73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , якими встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що після укладення 25.11.2011р. договорів оренди земельних ділянок, на підставі рішення Сергіївської селищної ради №394 від 01.04.2013р. сторонами вже було укладено додаткові угоди №1 до Договорів оренди, якими внесено зміни до п.п.9 Договорів щодо щомісячного розміру орендної плати. При цьому, орендну плату було визначено у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які відносилися до економіко-планувальної зони -8.

Відповідач зауважив, що виходячи з положень ст.13, ст.21 Закону України Про оренду землі , ст.5 Закону України Про оцінку земель , орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір, визначений відповідно до приписів наведених норм законодавства, встановлюється у договорі.

Виходячи з матеріалів справи, відповідач зауважив, що наразі існують два суперечливих рішення Сергіївської селищної ради, а саме: рішення №394 від 01.04.2013р., яким встановлено розмір орендної плати для орендованих відповідачем земельних ділянок у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, із номером економіко-планувальної зони -8; рішення №160 від 08.02. 2017р., яким встановлено розмір орендної плати для орендованих відповідачем земельних ділянок у розмірі 5,45% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, із номером економіко-планувальної зони -3. Але, як зазначає відповідач, земельні ділянки у межах зон земель оздоровчого та рекреаційного призначення не переміщувалися.

Крім того, відповідач зауважив, що листом №58 від 19.11.2018р. ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка повідомило позивача про відмову у підписанні додаткових угод щодо зміни розміру орендної плати, що свідчить про відсутність згоди сторін на укладання додаткових угод до Договорі оренди.

Враховуючи положення ст.ст.15, 21, 30 Про оренду землі , ст.ст.18, 20, 23 Закону України Про оцінку земель , ст.ст.288, 289 Податкового кодексу України, відповідач вважає, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміна нормативно встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі. Але, закон не передбачає обов'язковості зміни встановленого договором оренди землі розміру орендної плати за землю, оскільки відносини, що виникли між сторонами є цивільними відносинами, які засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників.

Крім того, відповідач вважає, що відсутні підстави для внесення змін у Договори оренди, передбачені п.12 цих Договорів, адже, рішення позивача №160 від 08.02.2017р. не є законом та не є законодавчою підставою для внесення змін до Договорів.

На підставі наявних у справі матеріалів, пояснень представників сторін, судом встановлено, що 25.11.2011р. між Сергіївською селищною радою (Орендодавець) та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка (Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород -Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 21, з метою використання - для експлуатації та обслуговування санаторію. Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000046.

Крім того, 25.11.2011р. між Сергіївською селищною радою (Орендодавець) та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка (Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 17, з метою використання - для експлуатації та обслуговування санаторію. Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000047.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За таких обставин, між сторонами за Договорами виникли правовідносини щодо користування зазначеними у Договорах земельними ділянками, які, у першу чергу, регулюються умовами Договорів оренди земельних ділянок від 25.11.2011р., нормами земельного законодавства, а також загальними нормами матеріального права.

У п.5 Договорів оренди земельних ділянок від 25.11.2011р. сторони визначили розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, у п.5 Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р. щодо земельної ділянки площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012 зазначено, що нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 6 879 457 грн. 14 коп. У п.5 Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р. щодо земельної ділянки площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013 зазначено, що нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 285 760 грн. 78 коп. Зазначені дані було внесено виходячи з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на дату укладання Договорів.

Згідно ст. 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Відповідно до ст.5 зазначеного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Згідно ст.18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до вимог ст..144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п.п.34,35 ч.1 ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

За матеріалами справи, 14 липня 2016р. Сергіївською селищною радою прийнято рішення №96 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка , яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка, виконану ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім.О.М. Білоконя. Нормативну грошову оцінку земель смт Сергіївка вирішено ввести в дію з 01.01.2017р. та провести перерахування орендної плати з внесенням відповідних змін до договорів оренди землі в розділі орендна плата за земельні ділянки, які раніше були надані в оренду субєктам підприємницької діяльності, юридичним особам та громадянам.

Отже, з 01.01.2017р. введено в дію нову нормативну грошову оцінку земель смт Сергіївка,

З позовної заяви Сергіївської селищної ради та заперечень ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка , що надійшли до суду 11.03.2019р., вбачається, що обидві сторони вважають, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміна нормативно встановлених граничних розмірів орендної плати за землю є підставою для відповідних змін до договору оренди землі.

За таких обставин, з урахуванням положень законодавства, наявного рішення Сергіївської селищної ради від 14.07.2016р. №96 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка та позиції сторін у справі, наявні підстави для внесення змін у п.5 Договорів оренди земельних ділянок від 25.11.2011р. у звязку із необхідністю зазначення у Договорах нової нормативної грошової оцінки земель, а саме: - у п.5 Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р., зареєстрованого у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000046, укладеного між Сергіївською селищною радою та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка щодо земельної ділянки площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 21, слід зазначити, що нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки становить 9 622 004 грн. 61 коп.; - у п.5 Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р., зареєстрованого у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000047, укладеного між Сергіївською селищною радою та ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка щодо земельної ділянки площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013, розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна,17, слід зазначити, що нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки становить 445 979 грн. 38 коп.

Згідно ст.15 Закону України „Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі.

Відповідно до ст.21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Крім того, відповідно до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За приписами ст..288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтями 5,20 Закону України „Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Отже, враховуючи зазначені вище положення законодавства, зокрема, Законів України Про оцінку земель , Про оренду землі , Податкового кодексу України, можна дійти висновку про те, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки у разі зміни нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки є випадком, передбаченим законодавством України.

При цьому, наслідком внесення у договір оренди земельної ділянки змін щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки мають бути зміни розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, адже, розмір орендної плати за землю змінюється у звязку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки ( як у сторону збільшення, так і у сторону зменшення).

Згідно наданого позивачем до матеріалів справи Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №19-1529-0.13-106/2-17 від 31.01.2017р. по земельній ділянці площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012, нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 9 622 004 грн. 61 коп., номер економіко-планувальної зони -3.

Згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №19-1529-0.13-102/2-17 від 31.01.2017р. по земельній ділянці площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013, нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 445 979 грн. 38 коп., номер економіко-планувальної зони -3.

При цьому, з листа ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто ім.О.М. Білоконя ( установи, яка розробила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка ) від 20.03.2019р. вбачається, що неодмінною умовою економіко-планувального зонування є виділення земле-оціночних одиниць (оціночних районів) - територіально і функціонально визначених утворень, в межах яких і здійснюється оцінка властивостей земель населених пунктів. Оціночні райони виділяються у встановлених межах населеного пункту, визначаються: магістралями загальноміського та районного рівня, смугою відводу залізниці, природними обмеженнями (річки, струмки, канали, рівчаки тощо), в окремих випадках- межами ділянок виробничих підприємств.

За матеріалами справи, 08 лютого 2017р. Сергіївською селищною радою прийнято рішення №160 Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати (плати за встановлення особистих строкових сервітутів, розмірів недоотриманих коштів) за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності територіальної громади смт Сергіївка , яким затверджено Прядок встановлення розмірів орендної плати (плати за встановлення особистих строкових сервітутів, розмірів недоотриманих коштів) за використання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності територіальної громади смт Сергіївка. Відповідно до п.2.5.3 зазначеного Порядку при розрахунку річного розміру орендної плати за землю враховується нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно ч.1 ст.73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч.1 ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За умовами п.12 зазначених Договорів розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством.

Як вже зазначалося судом, у даному випадку підставою для внесення змін до Договорів оренди земельних ділянок є законодавчо встановлена необхідність проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наслідком чого є зміна розміру орендної плати.

За таких обставин, суд вважає правомірною вимогу позивача щодо внесення змін у Договори оренди земельних ділянок від 25.11.2011р. у частині визначення розміру щомісячного розміру орендної плати за землю.

Згідно із ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

З матеріалів справи вбачається, що 01.04.2013р. сторони у справі уклали додаткові угоди №1 до Договорів оренди земельних ділянок від 25.11.2011р. та виклали у новій редакції п.9 цих Договорів, а саме: змінили розмір щомісячної орендної плати. При цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок залишилася незмінною. Будь-яких розрахунків, на підставі яких сторонами було узгоджено саме такий розмір щомісячної орендної плати сторонами до матеріалів справи надано не було, у зв'язку з чим неможливо встановити що саме сторони взяли до уваги при визначенні розміру щомісячної орендної плати за землю саме у такому розмірі.

Після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель смт Сергіївка, позивачем неодноразово направлялися на адресу Орендаря - ТОВ Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка пропозиції щодо укладення додаткових угод до Договорів оренди земельних ділянок. Отже, позивачем було дотримано положення ст. 188 Господарського кодексу України, і лише у зв'язку із відмовою відповідача від укладення додаткової угоди, позивач був вимушений звернутися до суду з даним позовом.

Суд вважає за необхідне зазначити, що за приписами ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню. Згідно ст.63 зазначеного Закону доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів.

Отже, недоотримання місцевим бюджетом Сергіївської селищної ради запланованим коштів до місцевого бюджету може мати негативні наслідки для всієї територіальної громади селища.

Згідно зі ст.4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Відмова від права на звернення до господарського суду є недійсною. Жодна особа не може бути позбавлена права на участь у розгляді своєї справи у визначеному законом порядку.

Аналіз наведених норм дає змогу дійти висновку, що кожна особа має право на захист свого порушеного, невизнаного або оспорюваного права чи законного інтересу, який не суперечить загальним засадам чинного законодавства. Порушення, невизнання або оспорення суб'єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.

Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу ст.2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" є, зокрема, захист гарантованих Конституцією України та законами, прав і законних інтересів юридичних осіб.

Реалізуючи передбачене ст. 64 Конституції України, право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб'єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Виходячи з матеріалів справи, на думку суду, наявне порушення права та інтересу позивача, та обраний позивачем спосіб захисту порушеного права відповідає способу. передбаченому законодавством. зокрема, ст.20 Господарського кодексу України. Крім того, на думку суду, саме такий спосіб захисту є найбільш ефективним у даному випадку, адже наслідком внесення до Договорів оренди земельних ділянок змін у частині розміру орендної плати буде додаткове надходження коштів до місцевого бюджету.

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст. 129 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 129, 232, 238, 240, 241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок - задовольнити повністю.

2. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р., зареєстрованого у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000046, укладеного між Сергіївською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка щодо земельної ділянки площею 9,0543 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0012. розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 21, шляхом викладення п.5 та п.9 у наступній редакції: п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9 622 004 грн. 61 коп. ; п.9. Річний розмір орендної плати становить 524 399 грн. 25 коп. та вноситься щомісяця в 1/12 частки від річного розміру на розрахунковий рахунок 32210812015013, Банк Отримувача: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК в Б.-Дністровському районі/смт.Сергіївка/18010600, КОД отримувача: 37894104, МФО 899998, Код класифікації доходів бюджету: 18010600 .

3. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 25.11.2011р., зареєстрованого у відділі Держкомзему у м.Білгород-Дністровський Одеської області 20.01.2012р. за №511030004000047, укладеного між Сергіївською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка щодо земельної ділянки площею 0,3761 га, кадастровий номер 5110300000:03:001:0013. розташованої за адресою: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, смт.Сергіївка, вул.Гагаріна, 17, шляхом викладення п.5 та п.9 у наступній редакції: п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 445 979 грн. 38 коп. ; п.9. Річний розмір орендної плати становить 24 305 грн. 88 коп. та вноситься щомісяця в 1/12 частки від річного розміру на розрахунковий рахунок 32210812015013, Банк Отримувача: Казначейство України (ЕАП), Отримувач: УК в Б.-Дністровському районі/смт.Сергіївка/18010600, КОД отримувача: 37894104, МФО 899998, Код класифікації доходів бюджету: 18010600 .

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дитячий заклад санаторного типу Сергіївка (вул. Гагаріна, 21, смт.Сергіївка, м.Білгород-Дністровський, Одеська область, 67780; код ЄДРПОУ 25421642) на користь Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради (вул.Гагаріна, 3, смт.Сергіївка, м.Білгород-Дністровський, Одеської області, 67780; код ЄДРПОУ 05383649) витрати по сплаті судового збору у розмірі 3 524 грн.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду через господарський суд Одеської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення (підписання).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 26 квітня 2019 р.

Суддя Н.В. Рога

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення16.04.2019
Оприлюднено26.04.2019
Номер документу81434195
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2769/18

Постанова від 20.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 01.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Постанова від 26.09.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 26.07.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 12.06.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 31.05.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 16.04.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 21.03.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні