ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" квітня 2019 р. Справа № 924/1182/18
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Танасюк О.Є., при секретарі судового засідання Ключки Н.М., розглянувши матеріали справи
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю „Гранд Мілк» , м. Київ
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» , м. Київ
до 1. Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський
2. Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський
про визнання недійсним договору оренди приміщення №64-09/17 від 02.10.2017р., укладеного між Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо нежитлового приміщення комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського, яке знаходиться за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м.
Представники сторін:
Позивач: не з'явився
Відповідач-1: не з'явився
Відповідач-2: не з'явився
Третя особа: не з'явився
В судовому засіданні відповідно до ч.1 ст.240 ГПК України прийнято вступну та резолютивну частини рішення
Процесуальні дії по справі.
Товариство з обмеженою відповідальністю „Гранд Мілк» звернулося з позовом до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про визнання недійсним договору оренди майна комунальної власності, зокрема: нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., укладеного між Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1.
Ухвалою суду від 22.12.2018р. вказану позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
03.01.2019р. на адресу суду від ТОВ „Гранд Мілк» надійшла заява від 30.12.2018р. про усунення недоліків в позовній заяві, в якій також уточнено прохальну частину позовної заяви та викладено її в наступній редакції: „Визнати недійсним договір оренди приміщення №64-09/17 від 02.10.2017р., укладений між Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо нежитлового приміщення комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського, яке знаходиться за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м.".
Ухвалою господарського суду від 14.01.2019р. відкрито провадження у справі №924/1182/18, постановлено дану справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 12 лютого 2019 р.
Ухвалою господарського суду від 12.02.2019р. відкладено підготовче засідання по справі №924/1182/18 на 14 березня 2019 р.
Ухвалою суду від 14.03.2019р. закрито підготовче провадження у справі № 924/1182/18, справу призначено до судового розгляду по суті на 12:00 год. 03 квітня 2019р.
Ухвалою суду від 03.04.2019р. відкладено розгляд справи в судовому засіданні на 25 квітня 2019 р .
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач звернувся із позовом до відповідачів про визнання недійсним договору оренди приміщення №64-09/17 від 02.10.2017р., укладеного між Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо нежитлового приміщення комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського, яке знаходиться за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м.
В обґрунтування заявленої вимоги вказує, що відповідно до витягу з протоколу засідання конкурсної комісії з надання в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янець-Подільського від 15.08.2017 року № 12, пропозиції учасників конкурсу (ТОВ ГРАНД МІЛК та Благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду ВІРМЕНСЬКИЙ ФОНД ) було знято з розгляду, відповідно залишилась лише одна пропозиція - ФОП ОСОБА_2. Рішенням господарського суду Хмельницької області по справі № 924/332/18 від 23 липня 2018 року (залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 29 листопада 2018 року по справі № 924/332/18) було визнано недійсними результати конкурсу оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця - Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв. м, терміном оренди до 3-х років.
Стверджує, що у разі не проведення конкурсу або визнання недійсним результатів конкурсу, договір оренди майна комунальної власності за адресою: пл. Польський ринок, 10 загальною площею 481,0 кв.м. з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було укладено з порушенням ст. 144 Конституції України, ст. 4, 7, 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна та Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця - Подільського в оренду та користування затвердженого рішенням 110 сесії міської ради 29.03.2016 року № 3/10.
У заяві від 23.04.2019р. представник позивача просить розгляд справи здійснити без його участі. Зазначає, що позов підтримує в повному обсязі, позовні вимоги просить задовольнити.
Незважаючи на те, що відповідачі повідомлені належним чином про час та місце розгляду справи (ухвали у справі було надіслано за належною адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), відзив на позов не подали, позовні вимоги за суттю не оспорили, повноважного представника для участі у судовому засіданні не направили. Беручи до уваги приписи ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку, норми ч.ч.1,3 ст.202 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті і суд розглядає справу за відсутності такого учасника, та те, що у суду є всі необхідні матеріали (докази) для вирішення спору по суті, спір належить вирішити у відсутності представників відповідача за матеріалами справи.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» в судове засідання не з'явився, однак на адресу суду надіслав заяву, у якій просить суд задзяволити позов та провести засідання без участі представника.
У письмових поясненнях від 04.02.2019р. представник третьої особи наголошує на тому, що у разі визнання недійсним результатів конкурсу, договір оренди майна комунальної власності за адресою: пл. Польський ринок, 10 загальною площею 481,0 кв.м. з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 було укладено з порушенням ст. 144 Конституції України, ст. 4, 7, 9 Закону України Про оренду державного та комунального майна та Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця - Подільського в оренду та користування затвердженого рішенням 110 сесії міської ради 29.03.2016 року № 3/10.
Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.
Як вбачається із рішення господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 (яке набрало законної сили) Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського 14.07.2017р. на офіційному веб-сайті Кам'янець-Подільської міської ради та у номері газети "Ключ" розміщено оголошення про комунальне майно, відповідно до якого Департамент з метою передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського оголошує конкурс на нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м, терміном оренди до 3-х років, для розгляду бізнес-пропозицій. До заяви надаються наступні документи: для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців: завірена копія виписки або витягу є ЄДРПОУ; завірена копія довідки про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України; довідка про банківські та податкові реквізити; завірена копія Статуту; погодження та пропозиції балансоутримувача; бізнес-пропозиція (у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом заявника). Конкурс відбудеться в кабінеті № 209 міськвиконкому (32300, Майдан Відродження, 1, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область).
Бізнес-пропозиція від 10.07.2017р. по використанню майна комунальної власності, що пропонується в оренду від ТОВ „Гранд-Мілк» містить наступні дані: назва об'єкта оренди: нерухоме майно - нежитлове приміщення загальною площею 715,7 кв.м.; місцезнаходження об'єкта оренди: Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, пл. Польський ринок, 10; балансоутримувач: Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста; цільове використання об'єкта оренди: розміщення Вірменської благодійної організації, капітальний ремонт, реконструкцію та технічне переобладнання об'єкта оренди. Обґрунтування оренди: 1) за користування об'єктом оренди сплачувати орендну плату, розрахунок якої здійснюється на підставі ОСОБА_3 розрахунку орендної плати, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів; 2) використовувати орендоване майно тільки за його прямим призначенням; 3) відшкодовувати витрати пов'язані зі сплатою за землю, пропорційно займаній площі; 4) щорічно надавати довідку про грошову оцінку земельної ділянки; 5) проводити поточний ремонт орендованого приміщення за рахунок власних коштів; 6) страхування об'єкта оренди; 7) забезпечення протипожежних норм експлуатації об'єкта оренди; 8) дотримання санітарно-екологічних норм експлуатації об'єкта оренди; 9) утримання прилеглої території в належному санітарно-технічному стані; 10) капітальний ремонт, реконструкцію та технічне переобладнання об'єкта оренди проводити виключно за погодженням орендодавця з наданням кошторисної, проектно-кошторисної документації, виготовленої за власний рахунок до початку проведення робіт і затвердженої у встановленому порядку, відповідно до рішення виконкому щодо дозволу на їх виконання та форми взаєморозрахунків.; 11) затвердження у встановленому порядку усіх змін та реконструкції по об'єкту оренди за власний рахунок.
Рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради від 28.07.2016р. № 1013 затверджено Регламент виконавчого комітету та виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради, відповідно до п. 1.1. якого цей Регламент виконавчого комітету та виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради відповідно до Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні» визначає організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради, департаментів, управлінь, відділів та інших виконавчих органів Кам'янець-Подільської міської ради.
Рішенням 10 сесії Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10 затверджено Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування.
Відповідно до п.п. 3.1., 3.2., 3.3., 3.4. Положення надання майна в оренду може здійснюватися за ініціативою фізичних чи юридичних осіб або балансоутримувачів майна. З метою набуття права на оренду заявник (фізична або юридична особа) звертається до балансоутримувача з письмовою заявою у довільній формі з пропозицією щодо оренди майна. Балансоутримувач має право відмовити заявнику, надавши при цьому обґрунтовану відмову. У випадку надання згоди, погоджена заява з пропозицією щодо надання в оренду, подається на ім'я міського голови або директора ДЕРІМ, і в подальшому виноситься на розгляд конкурсної комісії.
Згідно п. 4.1. Положення конкурс оголошується за рішенням конкурсної комісії за ініціативою орендодавця або за наявності заяви, погодженої балансоутримувачем, про оголошення конкурсу від претендента на укладення договору оренди, шляхом повідомлення про оголошення конкурсу в газеті „Кам'янець-Подільський вісник» інших ЗМІ, також на офіційному сайті Кам'янець-Подільської міської ради.
Як передбачено у п. 4.2. Положення, повідомлення про оголошення конкурсу повинно містити такі відомості: назву та місцезнаходження об'єкта оренди; площу та інші характеристики об'єкта оренди; умови конкурсу; перелік документів, які повинен надати претендент на участь в конкурсі; кінцевий термін та місце прийняття заяв на участь у конкурсі; за необхідності - іншу інформацію.
Пунктом 5.1. Положення передбачено, що фізичні та юридичні особи, які бажають взяти участь у конкурсі протягом 15 днів з дня опублікування оголошення про проведення конкурсу, подають на розгляд конкурсної комісії заяву та свої пропозиції щодо виконання умов конкурсу.
У відповідності до умов п. 5.2. Положення до заяви претенденти подають такий перелік документів: для юридичних осіб: завірену копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності або виписку з ЄДР; завірену копію свідоцтва про реєстрацію платника податку (за потреби); довідку про банківські та податкові реквізити; копію Статуту; погодження балансоутримувача (крім майна, яке перебуває на балансі ДЕРІМ); бізнес-пропозицію по використанню майна комунальної власності, що пропонується в оренду.
Бізнес-пропозиція подається у конверті, завіреному на місці склейки конверта печаткою чи підписом претендента. Конверт відкривається виключно на засіданні конкурсної комісії під час проведення конкурсу в присутності учасників конкурсу (п. 5.3. Положення). Відповідно до п. 5.4. Положення відомості про учасників конкурсу, їх кількість та бізнес-пропозиції не підлягають розголошенню до початку конкурсу. Згідно п. 5.11. Положення орендодавець має право відмовити потенційному орендареві в праві оренди майна, надавши обґрунтовану письмову відмову із зазначенням причин такої відмови.
Як передбачено п.п. 6.1., 6.2., 6.3. Положення для проведення конкурсів створюється постійно діюча конкурсна комісія в складі голови, заступника, секретаря та членів загальною кількістю 15 осіб. Склад комісії, а також зміни в її склад, затверджуються сесією міської ради. До складу конкурсної комісії входять депутати міської ради, працівники структурних підрозділів виконавчого комітету. До повноважень конкурсної комісії входить, зокрема, визначення переліку об'єктів, які можуть бути передані в оренду, визначення умов та терміну проведення конкурсу, оголошення конкурсу, отримання та розгляд пропозицій учасників конкурсу, визначення переможця конкурсу.
Пунктом 6.7. Положення передбачено, що після закінчення засідання комісії складається протокол, в якому зазначається: відомості про учасників, пропозиції учасників, обґрунтування визначення переможця, інші відомості (інформація) та пропозиції, прийняті за наслідками розгляду питань, включених до порядку денного засідання комісії.
У відповідності до п. 8.1. Положення конкурс на право оренди майна полягає у визначенні орендаря, який запропонував найкращі умови подальшої експлуатації об'єкта або найбільшу орендну плату.
Право участі в конкурсі мають юридичні та фізичні особи, які можуть згідно з законодавством бути орендарями комунального майна (п. 8.2. Положення). Відповідно до п. 8.3. Положення у разі надходження на конкурс пропозиції лише від одного претендента, конкурсна комісія може прийняти рішення про те, що конкурс не відбувся або про те, щоб передати претенденту об'єкт оренди без конкурсу на запропонованих умовах. Згідно п. 8.5. Положення представлені на конкурс пропозиції оголошуються на засіданні конкурсної комісії. При проведенні конкурсу після оголошення конкурсних пропозицій учасники конкурсу можуть вносити нові пропозиції, які відрізняються від викладених ними в поданих на конкурс документах у бік збільшення. Відповідно до п. 8.6. Положення для отримання додаткової інформації від учасників конкурсу щодо їх зобов'язань стосовно умов конкурсу, комісія має право заслуховувати на своїх засіданнях пояснення учасників конкурсу.
Як передбачено п. 8.12. Положення учасники конкурсу або їх уповноважені представники реєструються конкурсною комісією. Реєстрація здійснюється після подання паспорта або документа, що його замінює, та довіреності (у разі необхідності). Реєстрація починається за одну годину та закінчується за 10 хвилин до початку конкурсу. Незареєстровані учасники конкурсу або їх представники та їх заяви і бізнес-пропозиції до конкурсу не допускаються.
Пунктом 8.14. Положення передбачено, що головуючий на засіданні після оголошення умов конкурсу розкриває конверти та оголошує бізнес-пропозиції, подані учасниками конкурсу. Як вбачається із витягу журналу реєстрації учасників конкурсу на передачу в оренду приміщень, наданого представником Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради, 15.08.2017р. о 13 год. 50 хв. для участі в конкурсі для передачі в оренду майна комунальної власності територіальної громади міста Кам'янця-Подільського зареєстровано учасника конкурсу ОСОБА_2, про що міститься підпис останньої.
Згідно протоколу засідання конкурсної комісії з надання в оренду майна комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського від 15.08.2017р. № 12 проведено конкурс № 1 щодо надання в оренду нежитлового приміщення по пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста). Площа приміщення: 481,0 кв.м. Профіль використання приміщення: під розгляд бізнес-пропозиції. Крім того, на засіданні ОСОБА_3 повідомила, що для участі в конкурсі надійшло три заяви від: ФОП ОСОБА_4 (заява № 5/13975-г/17 від 28.07.2017р.), благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» (заява № 5/13061-ю/17 від 18.07.2017р.), ТОВ „Грант Мілк» (заява № 5/13047-ю/17 від 18.07.2017р.). Разом з тим, ОСОБА_3 після розкриття конвертів з бізнес-пропозиціями учасників конкурсу довела до відома членів комісії, що, оскільки, згідно ОСОБА_3, орендна ставка за використання приміщення комунальної власності згідно запропонованої бізнес-пропозиція ФОП ОСОБА_2, а саме для використання приміщення для розміщення офісних приміщень та закладу харчування становить 15 %, то розмір орендної плати за 1 кв.м в місяць становить 13,26 грн. без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції. Також, оскільки, згідно ОСОБА_3, орендна ставка за використання приміщення комунальної власності згідно запропонованих бізнес-пропозицій благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» та ТОВ „Грант Мілк» , а саме для розміщення громадської організації становить 7 %, то розмір орендної плати за 1 кв.м в місяць становить 6,19 грн. без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції. ОСОБА_5 зазначено, що у двох претендентів пропозиції щодо використання комунального майна не відповідають заявленим умовам конкурсу, де чітко вказується умова для розгляду бізнес-пропозиції, тобто комерційне використання нежитлового приміщення. Як вбачається з витягу з протоколу, ОСОБА_6 запропонував врахувати роз'яснення начальника юридичного управління міської ради та не розглядати заяви благодійної організації всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» та ТОВ „Грант Мілк» щодо участі у конкурсі, як такі, що не відповідають умовам конкурсу. За результатами голосування: „За» - 12, „Проти» - 0, „Утримались» - 2. ОСОБА_3 подано пропозицію розглянути конкурс з одним заявником. Голосували: „За» - 11, „Проти» - 0, „Утримались» - 3.
За результатами розгляду пропозицій та після заслуховування ФОП ОСОБА_2 комісією прийнято рішення визнати ФОП ОСОБА_2 переможцем конкурсу із передачі в оренду нежитлового приміщення за адресою: площа Польський ринок, 10 (балансоутримувач - Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста) загальною площею 481,0 кв.м. терміном оренди до 3 років із розміром орендної плати 13,26 грн. за 1 кв. м. в місяць без ПДВ з подальшим урахуванням індексу інфляції для розміщення офісних приміщень та закладу харчування. Протокол №12 від 15.08.2017 року затверджений рішенням виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради №871 від 31.08.2017 року.
Відповідно до листа виконавчого комітету Кам'янець-Подільської міської ради № 2/02-16-3704 від 21.08.2017р., надісланого в.о. керівника ТОВ "Гранд Мілк" ОСОБА_7, та листа №2/02-16-3705 від 21.08.2017 року, надісланого третій особі, останніх повідомлено, що пропозиція використання приміщення комунального майна під розміщення громадської організації не відповідає заявленій основній умові конкурсу для розгляду-бізнес-пропозиції. Крім того, повідомлено, що 15.08.2017р. відбулося засідання конкурсної комісії з надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, на якій заява ТОВ "Гранд Мілк" та Благодійного фонду знята з участі в конкурсі.
02.10.2017р. Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста (Орендодавець) з однієї сторони, та фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( Орендар), уклали договір оренди №64-09/17 від 02.10.2017р. нежитлового приміщення комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського, яке знаходиться за адресою: м. Кам'янець-Подільський , пл. Польський ринок, 10, загальною площею 481,0 кв.м. Орендодавець відповідно до рішення виконавчого комітету № 872 від 31 серпня 2017 року зобов'язався передати, а Орендар - прийняти в оренду нежитлове приміщення для розміщення офісних приміщень та закладу харчування. Дія даного договору встановлюється з "02" жовтня 2017 року по "31" вересня 2020 року (розділ 1 договору). Об'єкт оренди повинен бути переданий Орендодавцем та прийнятий Орендарем протягом 5-ти днів з моменту підписання даного договору за актом прийому-передачі, підписання якого свідчить про фактичне передавання Об'єкта оренди. Після припинення договору Орендар зобов'язаний повернути Об'єкт оренди у тому стані, в якому він його одержав з урахуванням нормального зносу. Приміщення вважається поверненим Орендодавцю з моменту підписання сторонами акта прийому-передачі (п. 2.1, 2.2., 2.3. договору). Договір підписаний представниками сторін.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГранД Мілк" звернулось до господарського суду Хмельницької області з позовом до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду "Вірменський фонд" та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1, з вимогою визнати недійсними результати конкурсу, оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема, нежитлового приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 23.07.2018 р. у справі №924/332/18 (залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 29 листопада 2018 року по справі № 924/332/18) позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Мілк" до Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради за участю третіх осіб про визнання недійсними результатів конкурсу задоволено.
Визнано недійсними результати конкурсу, оголошеного Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янця-Подільського про намір передачі в оренду майна комунальної власності, зокрема: Нежитлове приміщення за адресою: пл. Польський ринок, 10 (балансоутримувач Департамент економіки та інфраструктури міста), загальною площею 481,0 кв.м., терміном оренди до 3-х років.
При цьому, підставою визнання недійсними результатів конкурсу стало те, що з огляду на зміст п.п. 5.3 та 8.12. Положення конкурсною комісією було допущено до конкурсу незареєстрованих учасників та розглянуто їхні бізнес-пропозиції без їх участі. Тобто, під час проведення оскаржуваного конкурсу конкурсною комісією не дотримано процедури передачі в оренду майна комунальної власності та приписів Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування, затвердженого рішенням Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10, зокрема, п.п. 5.3., 8.12. Положення.
Згідно з ч. 4 ст.75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України, ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
Конституційний Суд України у своєму рішенні №18-рп/2012 від 13.12.2012р. вказав, що виконання судового рішення є невід'ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, визначений у законі комплекс дій, спрямованих на захист і поновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.
Розглядаючи справу №5-рп/2013, Конституційний Суд України у своєму рішенні від 26.06.2013р. зазначив, що право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов'язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.
Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п.3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012р. № 11-рп/2012).
З наведених приписів Конституції України та рішень Конституційного Суду України вбачається декларування законодавцем безумовного права кожного, на чию користь ухвалено судове рішення, на його виконання.
Відповідно до ч.ч. 2, 4 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Обов'язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом. Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Так, одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (п. 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-8/1427 від 18.11.2003 року "Про Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини").
Згідно з преамбулою та статті 6 параграфу 1 Конвенції про захист прав та свобод людини та згідно з рішенням Європейського суду з прав людини від 25.07.2002 року у справі за заявою №48553/99 "Совтрансавто-Холдінг" проти України", рішення Європейського суду з прав людини від 28.10.1999 року у справі за заявою №28342/95 "Брумареску проти Румунії" встановлено, що існує усталена судова практика конвенційних органів щодо визначення основним елементом верховенства права принципу правової певності, який передбачає серед іншого і те, що у будь-якому спорі рішення суду, яке вступило в законну силу, не може бути поставлено під сумнів. В силу частини 3 статті 4 ГПК України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" згадані судові рішення та зміст самої Конвенції про захист прав та свобод людини є джерелом права.
Даний принцип тісно пов'язаний з приписами ч. 4 ст. 75 ГПК України. За змістом наведеної норми, неодмінною умовою її застосування є один і той самий склад сторін як у справі, що розглядається господарським судом, так і у справі (або справах) зі спору, що вирішувався раніше, і в якій встановлено певні факти, що мають значення для розглядуваної справи.
Преюдиційні факти є обов'язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв'язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акту, який набрав законної сили.
Аналогічні положення знайшли своє відображення в пункті 2.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" (далі - Постанова № 18), згідно якої не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, - при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому не має значення, в якому саме процесуальному статусі виступали відповідні особи у таких інших справах - позивачів, відповідачів, третіх осіб тощо. Преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.
Тому судове рішення у справі 924/332/18 не може бути поставлене під сумнів, а прийняте рішення не може йому суперечити, обставини, встановлені у цьому рішенні (по справі № 924/332/18), не потребують доказування.
Як зазначалось вище оспорюваний договір оренди приміщення №64-09/17 від 02.10.2017р. було укладено за результатами конкурсу від 15.08.2017р.
Як слідує з рішення у справі №924/332/18 суд прийшов до висновку, що оскаржуваний конкурс проведено з невідповідностями передбаченої процедури, що призвело до порушення прав позивача, тому позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені належними у справі доказами та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Таким чином, були порушені інтереси позивача, які пов'язані з його наміром щодо укладення договору в результаті перемоги у конкурсі, та було порушено право позивача на укладання договору, і отримання в результаті цього певних прав, пов'язаних з подальшим веденням його господарської діяльності, а тому в силу ст. 16 ЦК України, ст. 20 ГК України має право на звернення до суду за захистом порушеного права шляхом визнання недійсними договору оренди приміщення №64-09/17 від 02.10.2017р., підставою укладення якого були результати конкурсу.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Згідно ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України.
Статтею 204 ЦК України презюмується, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Частиною 3 ст. 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
У відповідності до вимог п.2.9. постанови Пленуму Вищого господарського суду від 29.05.2013 року за №11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними на підставі статті 215 ПК У країни недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.
Суд вважає, що оскільки при визнанні недійсними результатів конкурсу встановлено порушення Положення про порядок надання майна територіальної громади міста Кам'янця-Подільського в оренду та користування (затверджене рішенням Кам'янець-Подільської міської ради від 29.03.2016р. № 3/10), яке є обов'язковим до виконання на всій території міста Кам'янця-Подільського, а процедура передачі в оренду майна комунальної власності має повністю відповідати його приписам, а спірний договір укладений за результатами конкурсу, то наявні правові підстави для визнання недійсним договору оренди приміщення №64-09/17 від 02.10.2017р.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 №3477-ІУ суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950р. та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до ст. 6 Конвенції "Про захист прав людини і основоположних свобод" від 04.11.1950, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру.
В силу положень ст. ст. 73 ГПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Частиною 1, 3 ст. 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
За ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до ч.1 ст. 77 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили . Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Керуючись ст. ст. 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди №64-09/17 від 02.10.2017р. нежитлового приміщення комунальної власності територіальної громади м. Кам'янця-Подільського, яке знаходиться за адресою: м. Кам'янець-Подільський , пл. Польський ринок, 10, загальною площею 481,0 кв.м., укладений між Департаментом економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільського та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1.
Стягнути з Департаменту економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради (Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, майдан Відродження, 1, код ЄДРПОУ 26293407) на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Гранд Мілк» (м. Київ, вул. Пирогова, буд. 2/37, код ЄДРПОУ 39501220) 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одну гривню 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Гранд Мілк» (м. Київ, вул. Пирогова, буд. 2/37, код ЄДРПОУ 39501220) 881,00 грн.(вісімсот вісімдесят одну гривню 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
Повний текст складено 25.04.2019р.
Суддя О.Є. Танасюк
Віддрук. 5 прим.: 1 - до справи;
2 - позивачу - ТОВ „Гранд Мілк» (01030, м. Київ, вул. Пирогова, буд. 2/37);
3 - відповідачу - ФОП ОСОБА_2 (32300, АДРЕСА_1);
4 - Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста Кам'янець-Подільської міської ради (32300, Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, майдан Відродження, 1);
5 - третій особі - Благодійна організація всеукраїнського благодійного фонду „Вірменський Фонд» (01004. м. Київ, вул. Червоноармійська, буд. 5, корпус „Д» , 6 поверх).
Всім рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2019 |
Оприлюднено | 26.04.2019 |
Номер документу | 81434777 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні