Рішення
від 17.04.2019 по справі 160/971/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2019 року Справа № 160/971/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Прудника С.В. за участі секретаря судового засіданняСтогній К.В., за участі: представника позивача: представника відповідачів: Павелко С.М. Подварченко А.Ю. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" до вдповідача-1: Державної фіскальної служби України, відповідача-2: Головного управління Державної фіскальної служби в Дніпропетровській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

У січні 2019 року ТОВ "Союз-Строй-Поставка" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суді із позовною заявою до Державної фіскальної служби України, в якій просило суд:

- скасувати рішення комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.11.2018р. №985102/38707157;

- скасувати рішення комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 13.11.2018р. №987051/38707152;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" податкову накладну №8 від 09.11.2017 року та податкову накладну №15 від 13.11.2017 року датою їх отримання - 13.12.2017 року, та 14.12.2017 року.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті податковим органом з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги наказу Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017 року "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Вказує, що на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкової накладної платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеними податковими накладними з поясненнями, вичерпний перелік яких наведений наказом Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017 року. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість фіскальний орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної, вказав на подання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, проте без зазначення які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено позивачем при складанні документів та яких документів не вистачає для реєстрації вказаної накладної. Отже, позивач вважає, що таке рішення відповідача суперечать приписам чинного законодавства.

У судове засідання 17.04.2019 року прибули представник позивача та представник відповідачів.

Представник позивача позов підтримав та просив задовольнити його з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідачів позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позові відмовити, посилаючись на доводи, наведені у письмових відзивах на позов. В обґрунтування відзивів на позовну заяву податковий орган зазначив, що визначені підстави в рішенні комісії для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування правомірними та такими, що прийняті відповідно до норм діючого законодавства та в установленому порядку, а вимоги позивача безпідставними, необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що ТОВ "Союз-Строй-Поставка" (код ЄДРПОУ38707157) зареєстровано у встановленому законом порядку, та є платником податку на додану вартість.

З матеріалів справи вбачається, що між ТОВ "Союз-Строй-Поставка" (код ЄДРПОУ 38707157) - Виконавець, та ТОВ Компанія Рукас (код ЄДРПОУ 41242700) - Замовник, було укладено та підписано Договір надання послуг із переробки давальницької сировини № 16Р від 28.08.2017року.

Відповідно п.1 Договору Виконавець ТОВ "Союз-Строй-Поставка" бере на себе зобов'язання переробляти надану Замовником ТОВ Компанія Рукас сировину в кінцеву продукцію, що повертається Замовникові. Виконавець ТОВ "Союз-Строй-Поставка" переробляє сировину в продукцію, якою є Мінеральний порошок МП-1.

Згідно пп. 2.2 та пп 2.5 п.2 Договору Умови приймання-передачі сировини та виготовленої продукції , постачання давальницької сировини Замовником ТОВ Компанія Рукас та вивезення готової продукції від Виконавця ТОВ "Союз-Строй-Поставка" здійснюється за рахунок Замовника ТОВ Компанія Рукас .

Згідно з умовами Договору Замовником ТОВ Компанія Рукас було надано давальницьку сировину Виконавцю ТОВ "Союз-Строй-Поставка", про що свідчать Акти приймання-передачі давальницької сировини (матеріалів) від 01.11.2017р на 135,74 тони, та від 02.11.2017р на 221,32 тони.

09 листопада 2017 платіжним дорученням № 298 Замовник ТОВ Компанія Рукас сплатив на розрахунковий рахунок Виконавця ТОВ "Союз-Строй-Поставка" суму у розмірі 150000,00 грн в т.ч. ПДВ 25000.00 грн. з призначенням платежу Оплата за переробку сировини згідно з Договором № 16Р від 28.08.2017р.

Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" було перероблено давальницьку сировину у продукцію Мінеральний порошок МП-1 та передано Замовнику ТОВ Компанія Рукас про, що сторонами було складено та підписано первинні документи, а саме: Акти надання послуг з переробки, звіти про продукцію, що вироблена з сировини замовника, звіти про перероблену сировину, акти приймання-передачі продукції та платіжними дорученнями щодо оплати послуг Замовником.

Станом на 09.11.2017р була заборгованість Замовника ТОВ Компанія Рукас перед Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" у сумі 6599,32 грн в.т.ч. ПДВ 1099,89 грн. таким чином виникла передплата у розмірі 143400,68 грн в т.ч. ПДВ 23900,11 грн.

Враховуючи правило першої події, а в даному випадку це сплата на розрахунковий рахунок Виконавця ТОВ "Союз-Строй-Поставка" Замовником ТОВ Компанія Рукас , то Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" було складено податкову накладну № 8 від 09.11.2017 р. на суму 143400,68 грн в т.ч. ПДВ 23900,11 грн.

Так, в податковій накладній № 8 від 09.11.2017р у графі 2 Розділу Б строки 1 та 2 було зазначено Переробка сировини у продукцію Мінеральний порошок МП-1 . у графі 3.3 Розділу Б було зазначено код послуги згідно з ДКПП 23.99, що відповідає Код КВЕД 23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н. в. і. у.

Отже, у зв'язку надання послуг та першої події, а в даному випадку це сплата на розрахунковий рахунок Виконавця ТОВ "Союз-Строй-Поставка" Замовником ТОВ Компанія Рукас , та виникнення заборгованості Замовника ТОВ Компанія Рукас перед Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" у сумі 143400,68 грн з ПДВ в т.ч. ПДВ 2390,11 грн., то Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" було виписано податкову накладну № 8 від 09.11.2017р. на суму 143400,68 гри в т.ч. ПДВ 23900,11 грн., яку виконавець послуг намагався зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних

Відповідно до квитанції від 13.12.2017 року - документ - податкову накладну № 8 від 09.11.2017 року прийнято, реєстрація зупинена. У квитанції від 13.12.2017 року зазначено, що податкова накладна відповідає Критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 23.99 Разом з цим запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З матеріалів справи вбачається, що виконання п.п.201.16.2. п.201.16. ст.201 ПК України, ТОВ "Союз-Строй-Поставка" направлено на адресу ДФС повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по відмовленим ПН/РК з поясненнями № 8 від 08.11.2018р. (квитанція № 2 від 08.11.2018 року реєстраційний № 9264981176).

В підтвердження відповідності обсягів надання послуг ТОВ "Союз-Строй-Поставка" надало до контролюючого органу скановані копії наступних первинних документів: 1) Акт надання послуг з переробки № 111 від 09.11.2017р. на 16.2т сума з ПДВ 10530,06 грн. в т.ч., 1755,01 грн. ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника №111 від 09.11.2017р., звіт про перероблену сировину № 111від 09.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 09.11.2017р., 2) Акт надання послуг з переробки № 112 від 13.11.2017р на 68.8т сума з ПДВ 51944,28 грн. в т.ч. 8657.38 грн ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника № 112 від 13.11.2017р. Звіт про перероблену сировину № 112 від 13.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 13.11.2017р.; 3) Акт надання послуг з переробки № 113 від 13.11.2017р на 69.6т сума з ПДВ 52548,28грн. в т.ч. 8758.05 грн. ПДВ, звіт про продукцію, то вироблена з сировини замовника № 113 від 13.11.2017р., звіт про перероблену сировину № 113 від 13.11.2017р., Акт приймання передачі продукції від 13.11.2017р.; 4)Акт надання послуг з переробки № 117 від 25.11.2017р на 71,4т сума з ПДВ 53907,29 грн. в т.ч. 8984,55 грн ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника № 117 від 25.11.2017р., звіт про перероблену сировину №117 від 25.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 25.11.2017р.

Однак, не враховуючи факт надання вищевказаних документів та пояснень, комісія ДФС України прийняла рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.11.2018 р. № 985102/38707157, яким відмовлено ТОВ "Союз-Строй-Поставка" у реєстрації податкової накладної № 8 від 09.11.2017 року з підстави ненадання платником податку копій документів, а саме: первині документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні документи або/які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної.

20.11.2018 року ТОВ "Союз-Строй-Поставка" направило до ДФС України скаргу на рішення від 12.11.2018 р. № 985102/38707157, яка була отримана уповноваженою особою ДФС України - 23.11.2018 року, що підтверджується інформацією, яка вказана на рекомендованому повідомленні про вручення поштовою відправлення.

Однак, відповідь на вищенаведену скаргу на адресу ТОВ "Союз-Строй-Поставка" так і не надійшла.

Також, між ТОВ "Союз-Строй-Поставка" (код ЄДРПОУ 38707157, ІПН 387071504174) -Виконавець, та ТОВ Компанія Рукас (код ЄДРПОУ 41242700, ІПН 412427004671) -Замовник, було укладено та підписано Договір надання послуг із переробки давальницької сировини № 16Р від 28.08.2017року.

Відповідно п.1 Договору Виконавець ТОВ "Союз-Строй-Поставка" бере на себе зобов'язання переробляти надану Замовником ТОВ Компанія Рукас сировину в кінцеву продукцію, що повертається Замовникові. Виконавець ТОВ "Союз-Строй-Поставка" переробляє сировину в продукцію, якою є Мінеральний порошок МП-1.

Згідно пп. 2.2 та пп. 2.5 п.2 Договору Умови приймання-передачі сировини та виготовленої продукції Замовником ТОВ Компанія Рукас та вивезення готової продукції від Виконавця ТОВ "Союз-Строй-Поставка" здійснюється за рахунок Замовника ТОВ Компанія Рукас .

Згідно з умовами Договору Замовником ТОВ Компанія Рукас було надано давальницьку сировину Виконавцю ТОВ "Союз-Строй-Поставка", про що свідчать Акти приймання-передачі давальницької сировини (матеріалів) від 01.11.2017р на 135,74 тони, від 02.11.2017р на 221,32 тони, від 03.11.2017р на 91,38 тони, від 07.11.2017р на 103.76 тони, від 08.11.2017р на 100,66 тони, від 09.1 1.2017р на 49,14 тони.

Виконавцем ТОВ ТОВ "Союз-Строй-Поставка" було перероблено давальницьку сировину у продукцію Мінеральний порошок МП-1 та передано Замовнику ТОВ Компанія Рукас .

Станом на 13.11.2017р. була передплата від Замовника ТОВ Компанія Рукас у розмірі 132870,65 грн з ПДВ про що свідчить оборотно-сальдова відомість по рахунку 6811.

13.11.2017р. Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" було передано продукцію Мінеральний порошок МП-1 Замовнику ТОВ Компанія Рукас тим самим надано послуг з переробки давальницької сировини на загальну суму 145351,81 грн. з ПДВ. У зв'язку з чим виникла заборгованість Замовника ТОВ Компанія Рукас перед Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" у сумі 12481,26 грн. з ПДВ в т.ч. ПДВ 2080,21 грн.

Отже, у зв'язку з наданням послуг та виникненням заборгованість Замовника ТОВ Компанія Рукас перед Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" у сумі 12481,16 грн. з ПДВ в т.ч. ПДВ 2080,21 грн. по Акту надання послуг з переробки № 125 від 13.11.2017р. то Виконавцем ТОВ "Союз-Строй-Поставка" було виписано податкову накладну № 15 від 13.11.2017р. на суму 12481,26 грн в т.ч. ПДВ 2081,21 гр., яку виконавець намагався зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до квитанції від 14.12.2017 року - документ - податкову накладну № 15 від 13.11.2017 року прийнято, реєстрація зупинена. У квитанції від 14.12.2017 року зазначено що податкова накладна відповідає Критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 23.99 Разом з цим запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи отримання квитанції № 1 від 14.12.2017 р. (реєстраційний номер 9268399034) щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 15 від 13.11.2017 р. на підставі п.201.16 ст.201 ПКУ, ТОВ "Союз-Строй-Поставка" на виконання вимог п. в п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПКУ надало повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по відмовленим ПН/РК з поясненнями № 15 від 09.11.2018р. (квитанція № 2 від 09.11.2018 року реєстраційний № 9268399034).

Так, в підтвердження відповідності обсягів надання послуг ТОВ "Союз-Строй Поставка" надало до контролюючого органу скановані копії наступних первинних документів: 1) Акт надання послуг з переробки №125 від 13.11.2017р. на 29,96 т сума з ПДВ 19474,12 грн. в т.ч. 3245,69 грн ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника № 125 від 13.11.2017р., звіт про перероблену сировину №125 від 13.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 13.11.2017р.; 2)Акт надання послуг з переробки № 112 від 13.11.2017р на 68,8т сума з ПДВ 51944,28 грн. в т.ч. 8657,38 грн ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника №112 від 13.11.2017р., звіт про перероблену сировину № 112 від 13.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 13.11.2017р.; 3)Акт надання послуг з переробки №113 від 13.11.2017р. на 69,6т сума з ПДВ 52548,28 грн. в т.ч. 8758.05 грн ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника № 113 від 13.11.2017р., звіт про перероблену сировину № 113 від 13.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 13.11.2017р.; 4)Акт надання послуг з переробки № 125 від 13.11.2017р. на 32,9т сума з ПДВ 21385,13 грн. в т.ч. 3564,19 грн ПДВ, звіт про продукцію, що вироблена з сировини замовника №124 від 13.11.2017р, звіт про перероблену сировину №124 від 13.11.2017р., Акт приймання-передачі продукції від 13.11.2017р.

Однак, не враховуючи факт надання вищевказаних документів та відповідних пояснень, комісія ДФС України прийняло рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 13.11.2018 р. № 987051/38707157, яким відмовлено ТОВ "Союз-Строй-Поставка" у реєстрації податкової накладної № 15 від 13.11.2017 року з підстави ненадання платником податку копій документів, а саме: первині документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції. складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-факгури/інвойси акти приймання-передачі товарів(робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладні документи або/які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної.

20.11.2018 року ТОВ "Союз-Строй-Поставка" направило до ДФС України скаргу на рішення від 13.11.2018 р. № 987051/38707157, яка була отримана уповноваженою особою ДФС України - 23.11.2018 року, що підтверджується інформацією, яка вказана на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.

Однак, відповідь на вищенаведену скаргу на адресу ТОВ "Союз-Строй-Поставка" так і не надійшла.

Слід зазначити, що фінансово-господарські відносини з контрагентами, в результаті здійснення яких, платником податків як надавачом послуг складені податкові накладні № 8 від 09.11.2017 року та № 15 від 13.11.2017 року, безпосередньо пов'язані із здійсненням платником податків власної господарської діяльності, що підтверджується даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, в якому в якості видів діяльності платника податків визначені в тому числі наступні: Код КВЕД 23.99 Виробити во неметалевих мінеральних виробів, н. в. і. у.; Код КВЕД 23.51 Виробництво цементу; Код КВЕД 23.52 Виробництво вапна та гіпсових сумішей; Код КВЕД 23.63 Виробництво бетонних розчинів, готових для використання; Код КВЕД 23.64 Виробництво сухих будівельних сумішей; Код КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; Код КВЕД 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н. в. і. у.; Код КВЕД 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); Код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Таким чином, вважаючи оскаржувані рішення необгрунтованими, безпідставними, прийнятими з порушенням встановленого ПКУ та Порядком зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.18 №117, порядку його прийняття, ТОВ "Союз-Строй-Поставка" звернулося до суду із позовною заявою.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі- Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Так, Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, були затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567, (далі - Критерії оцінки ступня ризиків).

Згідно пункту 6 Критеріїв містить у собі визначення двох різних критеріїв: Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;

3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

Таким чином, фіскальний орган був зобов'язаний у квитанції № 1 чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків, затвердженого наказом № 567.

Суд зазначає, що такий критерій як ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 р. № 567; за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД 3925, у п. 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків не передбачений.

Також слід врахувати, що 21.02.2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою затверджено такі, що додаються: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 12-16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок) передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Разом з тим пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабміном України.

Так, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117.

Водночас, наведеним Порядком не визначено чітких критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН.

Натомість пунктом 10 Порядку передбачено запровадження певного алгоритму визначення таких критеріїв ДФС України за погодженням з Міністерством фінансів України, а саме: Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Так, ДФС України листами від 21.03.2018 року № 959/99-99-07-18 та № 960/99-99-07-18 затверджено без дотримання регуляторних процедур критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій та перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку відповідно.

Водночас факт запровадження непрозорого механізму затвердження вищевказаних критеріїв з урахуванням відсутності доступного для ознайомлення громадськості механізму прийняття зазначених проектів актів, у тому числі визначення періодичності затвердження таких критеріїв ДФС України, порушує один із принципів державної регуляторної політики, визначених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", а саме передбачуваність, тобто послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що дозволяє суб'єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності.

При цьому варто врахувати, що листи міністерств, інших ЦОВВ не є нормативно-правовими актами, вони лише мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм.

За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність станом на час прийняття спірних рішень правової обґрунтованості та об'єктивності застосування механізму державного регулювання в частині визначених ДФС критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року № 567 затверджено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, пунктом 1 названого наказу передбачено що таким вичерпним переліком у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії), є:

1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Крім того, пунктом 14 Порядку встановлено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

За приписами пункту 15 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 16 Порядку).

Приписами пунктів 18-20 Порядку встановлено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про:

реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

В свою чергу, відповідно до пункту 21 Порядку, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Так, судом встановлено, що ТОВ "Союз-Строй-Поставка" 13.12.2017р. та 15.12.2017р. подавались до контролюючого органу - Державної фіскальної служби України пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних, що підтверджено повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрації якої зупинена, та письмовими поясненнями.

Разом з тим, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, незважаючи на зазначене повідомлення ТОВ "Союз-Строй-Поставка" та додані до нього документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, прийняті рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.11.2018 р. № 985102/38707157 та від 13.11.2018 р. № 987051/38707152.

Форма рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.

Однак, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржені рішення містять лише загальне твердження: "ненадання платником податків копій документів: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції, наявність яких передбачена договором та/або законодавством", проте не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Також, як вже зазначалось судом, позивачем надавались до Державної фіскальної служби України письмові пояснення, а також до пояснень додані документи, на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, до якої застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.

Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної ТОВ "Союз-Строй-Поставка".

Крім того, у разі, якщо контролюючий орган і вважав, що є обставини, які унеможливлювали реєстрацію податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних до закінчення строку, встановленого пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117, - до закінчення 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом яких платник податку має право подати до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 14 цього Порядку, є таким, що прийнято передчасно.

Адже, встановлений пунктом 23 Порядку строк для прийняття контролюючим органом рішення про відмову в реєстрації податкових накладних підлягає застосуванню з урахуванням строку, який пунктом 15 Порядку наданий платнику податків для реалізації його права.

На підставі викладеного, судом встановлено протиправність прийнятих рішень про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 12.11.2018р. №985102/38707157 та від 13.11.2018 р. № 987051/38707152- є необґрунтованими та підлягають скасуванню.

Пунктом 23 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117, передбачено, що Комісією регіонального рівня протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку: щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Отже, належним суб'єктом владних повноважень, на якого покладено обов'язок приймати рішення про реєстрацію податкової накладної в даному випадку є саме Головне управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, як Комісією регіонального рівня.

За приписами підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Державною фіскальною службою України у своєму відзиві підтверджено, що обов'язок з реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправним та скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань покладається саме на Державну фіскальну службу України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

З огляду на це, правовідносини щодо реєстрації податкових накладних у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Натомість предметом спору в зазначеній категорії справ є правомірність поведінки суб'єкта владних повноважень щодо неприйняття податкової накладної для реєстрації, а саме - Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області.

Отже, у даному випадку належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків - позивача - у розглядуваній ситуації є зобов'язання контролюючому органу зареєструвати податкову накладну датою її подання.

З огляду на викладене, оскільки належним способом захисту порушених прав є саме обов'язок зареєструвати податкову накладну, а не прийняти відповідне рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, суд зобов'язує Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 09.11.2017 року датою її фактичного надходження, тобто 13.12.2017 року та податкову накладну № 15 від 13.11.2017 року датою її фактичного надходження, тобто 14.12.2017 року

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин позов товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 5763,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 91 від 25.01.2019 року.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 5763,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області та Державної фіскальної служби України пропорційно за рахунок бюджетних асигнувань.

На підставі частини 3 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, в судовому засіданні 17 квітня 2019 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду. Виготовлення рішення у повному обсязі здійснено 26 квітня 2019 року, про що повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частини рішення в судовому засіданні.

Керуючись ст. ст. 139, 242-243, 245-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" до вдповідача-1: Державної фіскальної служби України, відповідача-2: Головного управління Державної фіскальної служби в Дніпропетровській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.11.2018 р. № 985102/38707157.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 13.11.2018 р. № 987051/38707152.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 09.11.2017 року товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" датою її фактичного отримання, а саме: 13.12.2017 року.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 13.11.2017 року товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" датою її фактичного отримання, а саме: 14.12.2017 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Строй-Поставка" (код ЄДРПОУ 38707157) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривня п'ятдесят копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39394856) та судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одна гривня п'ятдесят копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 26 квітня 2019 року.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2019
Оприлюднено02.05.2019
Номер документу81473520
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/971/19

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 07.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Рішення від 17.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні