Справа № 420/6653/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, –
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Держпраці в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог (від 01.04.2019р. вхід.№11727/19), просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “ВИСОЦЬКОГО 812” шляхом зобов'язання ОСББ “ВИСОЦЬКОГО 812” зупинити роботи з експлуатації наступного обладнання: ліфту пасажирського, зав.№18860, 1990 року випуску, облік.№5366, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького, буд.№8; ліфту пасажирського, зав. №18880, 1990 року випуску, облік.№5367, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,буд.№8; ліфту пасажирського, зав.№18851, 1990 року випуску, облік.№5292, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького, буд.№12; ліфту пасажирського, зав.№18875, 1990 року випуску, облік. №5293, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,буд.№12. у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що подальша експлуатація Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” ліфтів може призвести до виникнення аварійної ситуації, та, серед іншого, несе загрозу для життя та здоров'я людей.
Відповідач – Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на позовну заяву (від 28.02.2019р. вхід.№7364/19), наголошуючи, зокрема, що програма модернізації ліфтів виконується за рахунок міського бюджету, проходить в порядку черговості, з урахуванням якої, ліфти реєстр. №№ 5292, 5293, 5366, 5367 включено до титульного списку капітального ремонту «Міської цільової програми заміни, модернізації та диспетчеризації ліфтів у м.Одесі», та будуть повністю модернізовані. Крім того, ліфти були передані до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Висоцького 812» від КП «ЖКС «Північний» в неналежному стані, а тому ОСББ робить все можливе для їх модернізації.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24.01.2019р. прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито загальне позовне провадження у справі №420/6653/18 за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Ухвалою суду від 10.04.2019р. з урахуванням приписів п.3 ч.2 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження, та призначено справу до судового розгляду по суті.
Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, у період з 19.11.2018р. по 23.11.2018р. фахівцем Головного управління Держпраці в Одеській області проведено планову перевірку дотримання Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За наслідками вказаної перевірки Головним управлінням Держпраці в Одеській області складено Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 23.11.2018р. №15/14.1/06-1284, у висновках якого наголошено, що Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812”, у зв'язку із закінченням граничного строку експлуатації, не проведено позачергові повні технічні огляди ліфтам облікк.№5292, №5293, №5366, №5367, що призвело до порушення вимог п.9.5.1 НПАОП 0.00-1.02-08.
Встановлення вищеозначених порушень Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” послугувало підставою для звернення Головного управлінням Держпраці в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, уточнені позовні вимоги Головного управлінням Держпраці в Одеській області щодо застосування до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” заходів реагування у сфері державного нагляду, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей, є правомірними, обґрунтованими та такими, що базуються на приписах чинного законодавства України, виходячи з наступного.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015року №96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення про Державну службу України з питань праці передбачено, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 04 лютого 2016року №8, затверджено Положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Згідно зі статтею 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) – діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з підпунктом 16 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015року №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництво, зберігання, використання отруйних речовин у технологічних процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України «Про охорону праці» державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
Так, судом встановлено, що під час проведення перевірки Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” фахівцем Головного управління Держпраці в Одеській області встановлено, що Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” у зв'язку із закінченням граничного строку експлуатації, не проведено позачергові повні технічні огляди ліфтам облікк.№5292, №5293, №5366, №5367, що призвело до порушення вимог п.9.5.1 НПАОП 0.00-1.02-08.
Відповідно до пункту 9.2.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів (НПАОП 0.00-1.02-08), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 7 жовтня 2008р. за №937/15628 у процесі експлуатації ліфти підлягають технічним оглядам і експертним обстеженням.
Згідно з п.9.2.2 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, ліфти повинні підлягати технічним оглядам: первинному (повному); періодичному (черговому) (не рідше одного разу на 24 місяці протягом установленого строку служби); позачерговому.
Відповідно до пункту 9.7.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів (НПАОП 0.00-1.02-08), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 7 жовтня 2008року за №937/15628 суб'єкт господарювання, який має намір розпочати (продовжити) експлуатацію ліфтів, повинен отримати дозвіл відповідно до вимог законодавства і забезпечувати їх утримання в справному стані та безпечно експлуатувати шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду та ремонту. З цією метою він повинен: - призначати наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів та організацію їх експлуатації; - призначати наказом електромеханіків, які одночасно є відповідальними особами за їх справний стан; - призначати наказом ліфтерів і операторів диспетчерського зв'язку (якщо такий є).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), врегульовано положеннями Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007р. (зі змінами та доповненнями), відповідно до ч.5 ст.4 якого виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Отже, із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається наступна процедура реалізації контролюючим органом своїх повноважень: у випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
Відтак, з урахуванням вищевикладеного, судом з'ясовано, що у разі встановлення на Підприємстві загрози життю та здоров'ю людей, Головне управління Держпраці в Одеській області звертається до суду з позовом про зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг тощо.
Таким чином, судом встановлено, що з урахуванням встановлених фахівцем Головного управління Держпраці в Одеській області під час проведення перевірки Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” порушень відповідачем вимог з охорони праці та промислової безпеки, наявність котрих відповідачем жодним чином не спростовано, суд дійшов висновку щодо правомірності позовних вимог Головного управління Держпраці в Одеській області, та необхідності застосування до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання зупинити роботи з експлуатації наступного обладнання: ліфту пасажирського, зав.№18860, 1990 року випуску, облік.№5366, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького, буд.№8; ліфту пасажирського, зав. №18880, 1990 року випуску, облік.№5367, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,буд.№8; ліфту пасажирського, зав.№18851, 1990 року випуску, облік.№5292, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького, буд.№12; ліфту пасажирського, зав.№18875, 1990 року випуску, облік. №5293, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,буд.№12. у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Вищевикладене спростовує твердження відповідача, наведені у письмовому відзиві на адміністративний позов.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги Головного управління Держпраці в Одеській області правомірні, документально підтверджені, обґрунтовані, базуються на положеннях чинного законодавства, отже підлягають задоволенню повністю.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області (65044, м.Одеса, просп.Шевченка,2, код ЄДРПОУ 39781624) до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” (65086, м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,12, код ЄДРПОУ 40490846) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, задовольнити.
2. Застосувати до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку “Висоцького 812” заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання зупинити роботи з експлуатації наступного обладнання: ліфту пасажирського, зав.№18860, 1990 року випуску, облік.№5366, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького, буд.№8; ліфту пасажирського, зав. №18880, 1990 року випуску, облік.№5367, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,буд.№8; ліфту пасажирського, зав.№18851, 1990 року випуску, облік.№5292, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького, буд.№12; ліфту пасажирського, зав.№18875, 1990 року випуску, облік. №5293, за адресою: м.Одеса, вул.Володимира Висоцького,буд.№12. у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2019 |
Оприлюднено | 03.05.2019 |
Номер документу | 81474696 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні