Рішення
від 24.04.2019 по справі 916/104/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" квітня 2019 р.м. Одеса Справа № 916/104/19

Господарський суд Одеської області

У складі судді Желєзної С.П.

Секретаря судових засідань Курко Д.В.

За участю представників сторін:

Від прокурора: Стоянов О.Г. /посвідчення/;

Від позивачів:

- Одеської міської ради: Степанишина А.С. за довіреністю №310/вих-мр від 28.12.2018р.;

- Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради: не з'явився;

Від відповідачів: не з'явились;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" Коровинської сільської ради Недригайлівського району Сумської області, товариства з обмеженою відповідальністю "ВІМД" про скасування рішення державного реєстратора та скасування запису про право власності, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора Одеської області (далі по тексту - прокурор) звернувся до господарського суду із позовною заявою в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" Коровинської сільської ради Недригайлівського району Сумської області (далі по тексту - КП "Реєстрація бізнесу"), товариства з обмеженою відповідальністю "ВІМД" (далі по тексту - ТОВ "ВІМД") про:

- скасування рішення державного реєстратора Одеської філії комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" Коровинської сільської ради Недригайлівського району Сумської області Мельник Т.І. (індексний номер рішення 43258242 від 28.09.2018 року) про реєстрацію права власності за ТОВ "ВІМД" на об'єкт нерухомого майна, а саме: нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв. м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А;

- скасування запису про право власності № 28150870 на нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв. м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А та належить на праві приватної власності ТОВ "ВІМД".

Позовні вимоги обґрунтовані фактом проведення КП "Реєстрація бізнесу" реєстрації за ТОВ "ВІМД" права власності на тимчасову спору, яка розташована на земельній ділянці комунальної власності, із порушенням вимог чинного законодавства, що має наслідком порушення прав позивачів та свідчить про наявність правових підстав для скасування рішення державного реєстратора та запису про право власності.

Одеською міською радою та Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради було підтримано заявлені прокурором позовні вимоги. Так, Одеською міською радою було наголошено, що відповідно до наявної у позивача інформації декларація про готовність об'єкта до експлуатації ТОВ "ВІМД" не видавалась. Крім того, позивачем було наголошено, що станом на дату видачі відповідачеві декларації такого органу як Департамент ДАБІ в Одеській області не існувало, що також свідчить про неможливість видачі декларації відповідачеві.

КП "Реєстрація бізнесу" та ТОВ "ВІМД" в судові засідання по даній справі не з'явились та про причини неявки суд не повідомляли. При цьому, суд зазначає, що конверти із поштовими відправленнями суду, які були надіслані за адресою місцезнаходження КП "Реєстрація бізнесу" та ТОВ "ВІМД" згідно з відомостями, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань були повернуті суду у зв'язку із неможливістю вручення адресатам. Оскільки КП "Реєстрація бізнесу" та ТОВ "ВІМД" не було надано суду відзиву на позов, справа розглядається за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та пояснення учасників судового процесу, суд встановив наступне.

20.04.2011р. Департаментом ДАБІ в Одеській області було зареєстровано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації за № ОД18111264316, а саме: не житлової будівлі за адресою: м. Одеса, Приморський район, проспект Шевченка, 8/9А, загальною площею 69,0 кв. м.

При цьому, відповідно до листа №1015-05/1-1998 від 18.03.2019р. Департаментом ДАБІ в Одеській області на виконання вимог ухвали суду від 07.09.2011р. по даній справі було повідомлено, що відповідно до даних Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомості про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання документів - інформація щодо реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ОД 8111264219 від 20.04.2011р. відсутня.

28.09.2018р. державним реєстратором КП "Реєстрація бізнесу" Мельник Тетяною Іванівною було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 43258242 про реєстрацію за ТОВ "ВІМД" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв. м., що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, проспект Шевченка, будинок 8/9А, та складається із будівлі під літ. „А".

Згідно даних інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна за №152264474 від 10.01.2019р. підставою виникнення права власності ТОВ "ВІМД" є: технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 18.09.2018р., видавник: ТОВ „Бюро консалт сервіс"; декларація про готовність об'єкта до експлуатації, серія та номер: ОД18111264219, видана 20.04.2011, видавник: Департамент ДАБІ в Одеській області.

Листом №10-15-0.8-10751/2-18 від 02.11.2018р. ГУ Держгеокадастру в Одеській області у відповідь на запит прокурора було повідомлено, що згідно даних книг реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі станом на 31.12.2012р. державні акти та договори оренди на земельну ділянку за адресою: м. Одеса проспект Шевченка, 8/9А, не зареєстровані.

Листом №0119/3622-09-02 від 02.11.2018р. Департаментом комунальної власності Одеської міської ради у відповідь на запит прокурора було повідомлено, що в Департаменті відсутня інформація щодо прийняття рішення Одеською міською радою про передачу земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Одеса проспект Шевченка, 8/9А, у приватну власність або користування.

З матеріалів справи вбачається, що 09.01.2018р. Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради було видано ТОВ "ВІМД" паспорт прив'язки групи стаціонарних тимчасових споруд (існуючі) - павільйони (загальна площа твердого покриття 69,00 кв. м.) в м. Одеса по вул. Армійська (біля будинку №8/9 по проспекту Шевченка). Паспорт прив'язки групи стаціонарних тимчасових споруд відповідачеві було видано на строк до 14.07.2027р.

Звертаючись до господарського суду із позовними вимогами до КП "Реєстрація бізнесу" та ТОВ "ВІМД", прокурором було наголошено, що в результаті проведення державної реєстрації права власності на об'єкт, який розташований за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, будинок 8/9А, який є тимчасовою спорудою, були порушені права територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради, якою дозвіл на розміщення об'єкта нерухомості на земельній ділянці комунальної власності не надавався.

Вирішуючи питання про обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить з наступного.

В силу положень ст.ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (з наступними змінами та доповненнями).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Згідно з ч. ч. 1-2 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.

Положеннями ч. 4 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015р.

Згідно з п. п. 6, 7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.

Частиною 2 ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом. Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.

Відповідно до п. 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком.

Згідно зі ст. 27-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на 28.09.2018р. - дату прийняття рішення про державну реєстрацію права власності) для державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва подаються такі документи:

1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об'єктом (у разі відсутності у Державному реєстрі прав зареєстрованого відповідного речового права на земельну ділянку);

2) документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт (крім випадків, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів);

3) документ, що містить опис об'єкта незавершеного будівництва за результатами технічної інвентаризації такого об'єкта.

Пунктом 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що для державної реєстрації права власності на новозбудований об'єкт нерухомого майна подаються:

1) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта (крім випадків державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі та споруди, прибудови до них, побудовані до 5 серпня 1992 р.);

2) технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна;

3) документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (крім випадків надання відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташований індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинки);

4) письмова заява співвласників про розподіл часток у спільній власності на новозбудований об'єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що перебуває у спільній частковій власності);

5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалось у результаті спільної діяльності).

Документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів.

У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, обов'язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі.

Документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов'язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.

Таким чином, пунктом 41 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено вичерпний перелік обов'язкових для подання документів та обставин, що мають бути ними підтверджені, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на нерухоме майно, реєстрація якого здійснюється вперше.

При цьому, з огляду на закріплені у ст. ст. 9, 19 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" положення, порядок державної реєстрації та коло повноважень державного реєстратора у ході її проведення, останній приймає рішення про державну реєстрацію прав лише після перевірки наявності необхідних для цього документів та їх відповідності вимогам законодавства.

Як вбачається з наявних в матеріалах справи скан-копій документів з реєстраційної справи на об'єкт нерухомого майна, а саме: нежитлову будівлю, яка розташована за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/9А, а також інформаційної довідки за №152264474 від 10.01.2019р., підставою виникнення права власності ТОВ "ВІМД" є технічний паспорт № б/н від 18.09.2018р., виданий ТОВ „Бюро консалт сервіс", та декларація про готовність об'єкта до експлуатації №ОД18111264219 від 20.04.2011р., видана Департаментом ДАБІ в Одеській області. Матеріали скан-копій документів з реєстраційної справи на об'єкт нерухомого майна не містять документа, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси, або відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташований вказаний об'єкт.

Проте, надані ТОВ "ВІМД" документи, на підставі яких зареєстровано право власності не підтверджують підстави набуття відповідачем права власності на зареєстрований об'єкт та відповідність заявлених прав поданим документам з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів , а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Як зазначалось вище по тексту рішення, учасниками справи неодноразово було наголошено, що станом на дату видачі ТОВ "ВІМД" декларації про готовність об'єкта до експлуатації №ОД18111264219 від 20.04.2011р. такого органу як Департамент ДАБІ в Одеській області не існувало, з приводу чого господарський суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (в редакції чинній станом на 20.04.2011р. - дату видачі відповідачеві декларації про готовність об'єкта до експлуатації) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I-III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідною інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Згідно з п. 2 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461 (в редакції чинній станом на 20.04.2011р. - дату видачі відповідачеві декларації про готовність об'єкта до експлуатації) прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до I - III категорії складності, та об'єктів, будівництво яких здійснено на підставі будівельного паспорта, проводиться шляхом реєстрації Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

При цьому, п. 4 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011 (в редакції чинній станом на 20.04.2011р. - дату видачі відповідачеві декларації про готовність об'єкта до експлуатації) встановлено, що Державна архітектурно-будівельна інспекція України здійснює реєстрацію повідомлення про початок виконання підготовчих та будівельних робіт, декларації про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації та у визначених законодавством випадках відмовляє в реєстрації таких декларацій.

З огляду на викладене вище, господарський суд дійшов висновку, що уповноваженим державним органом, до повноважень якого належала реєстрація декларації про готовність об'єкта до експлуатації станом на 20.04.2011р., виступала Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи, а, отже, безпосередньо остання і повинна була вирішувати питання про реєстрацію декларації ТОВ "ВІМД" про готовність нежитлової будівлі, загальною площею 64,2 кв. м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А, до експлуатації.

Натомість, надана ТОВ "ВІМД" державному реєстратору декларація про готовність об'єкта до експлуатації №ОД18111264219 від 20.04.2011р. була зареєстрована Департаментом ДАБІ в Одеській області, який виступає територіальним органом Державної архітектурно-будівельної інспекції України. При цьому, Державна архітектурно-будівельна інспекція України була створена на підставі постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України" від 09.07.2014р. № 294. Таким чином, відповідачем для проведення державної реєстрації права власності було надано державному реєстратору декларацію про готовність об'єкта до експлуатації №ОД18111264219 від 20.04.2011р., зареєстровану органом, який був створеним лише у 2014р.

Господарський суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження отримання державним реєстратором КП "Реєстрація бізнесу" відомостей з Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів. Наведене дозволяє господарському суду дійти висновку про проведення державної реєстрації права власності за відсутності документів на підтвердження реєстрації документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, в Єдиному реєстрі документів. При цьому, з наявних в матеріалах справи документів вбачається, що декларація про готовність об'єкта до експлуатації №ОД18111264219 від 20.04.2011р. у встановленому порядку Державною архітектурно-будівельною інспекцією України або її територіальними органами, до повноважень якої були віднесені питання реєстрації декларацій, зареєстрована не була.

Крім того, з наявного в матеріалах справи паспорту прив'язки групи стаціонарних тимчасових споруд, виданого Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради 09.01.2018р. ТОВ "ВІМД" вбачається, що відповідачем було отримано дозвіл на розміщення павільйонів, загальна площа твердого покриття під якими складає 69,00 кв. м., в м. Одеса по вул. Армійська (біля будинку №8/9 по проспекту Шевченка).

За таких обставин, враховуючи відсутність в матеріалах справи повідомлення про початок виконання підготовчих та будівельних робіт, а також зареєстрованої відповідно до вимог чинного законодавства декларації про готовність об'єкта до експлуатації, який розташований за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А, господарський суд дійшов висновку про прийняття державним реєстратором КП "Реєстрація бізнесу" рішення про державну реєстрацію права власності на тимчасову споруду.

Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (з наступними змінами та доповненнями) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

В силу вимог ч. 4 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв'язку, залізничні колії.

Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявлене право не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; подані документи не відповідають вимогам та не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.

Підсумовуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про прийняття КП "Реєстрація бізнесу" рішення про державну реєстрацію права власності за ТОВ "ВІМД" на об'єкт нерухомого майна, а саме: нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв. м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А, із порушенням вимог чинного законодавства, оскільки надані відповідачем документи, на підставі яких зареєстровано право власності не підтверджують набуття останнім права власності на зареєстрований об'єкт. При цьому, необхідно зауважити, що рішення про державну реєстрацію права власності за ТОВ "ВІМД" на об'єкт нерухомого майна було прийнято державним реєстратором КП "Реєстрація бізнесу" за відсутності передбачених чинним законодавством документів, зокрема, за відсутності документів, що підтверджують присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси, або відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташований вказаний об'єкт, та за відсутності зареєстрованої Державною архітектурно-будівельною інспекцією України або її територіальними органами у встановленому законом порядку декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Відповідно до ст. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майно на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Згідно зі ст. ст. 80, 83 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності. У комунальній власності перебувають, в тому числі, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до ч.5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Господарський суд зазначає, що наявність зареєстрованого права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв. м., яка розташована на земельній ділянці, яка належить до земель комунальної власності, порушує права Одеської міської ради як власника землі, який наділений повноваженнями вільно розпоряджатись своєю власністю, що, в свою чергу, дозволяє дійти висновку про наявність правових підстав для скасування рішення державного реєстратора та скасування запису про право власності ТОВ "ВІМД" на об'єкт нерухомого майна, який розташований за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А.

При цьому, необхідно зауважити, що даний спір про скасування запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно чи обтяження такого права за іншою особою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є цивільно-правовим та повинен вирішуватись за правилами господарського судочинства з огляду на суб'єктний склад сторін, що відповідає висновкам, наведеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018р. у справі № 823/2042/16.

Оскільки предметом спору по даній справі є приватний інтерес Одеської міської ради щодо захисту її прав як власника земельної ділянки від порушення, вчиненого відповідачами, господарський суд доходить висновку про приватноправовий характер спірних правовідносин. При цьому, задоволення заявлених у позові вимог не залежить від наслідків розгляду судом будь-яких інших позовних вимог, які могли бути заявлені у межах даної справи, що відповідає висновкам, які наведені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018р. по справі №915/1377/17.

Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи викладене вище, господарський суд доходить висновку щодо необхідності задоволення позову заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської міської ради, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" Коровинської сільської ради Недригайлівського району Сумської області, товариства з обмеженою відповідальністю "ВІМД" шляхом скасування рішення державного реєстратора Одеської філії комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" про реєстрацію права власності за ТОВ "ВІМД" на об'єкт нерухомого майна, а також скасування запису про право власності на нежитлову будівлю, яка належить ТОВ "ВІМД".

Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви розподіляються відповідно до приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 86, 129, 236 - 238, 240 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Скасувати рішення державного реєстратора Одеської філії комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" Коровинської сільської ради Недригайлівського району Сумської області Мельник Тетяни Іванівни (індексний номер рішення 43258242 від 28.09.2018 року) про реєстрацію права власності за товариством з обмеженою відповідальністю "ВІМД" /65009, м. Одеса, вул. Генуезька, буд. 1, корпус А, кв. 2, ідентифікаційний код 41402965/ на об'єкт нерухомого майна, а саме: нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв. м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А;

3. Скасувати запис про право власності № 28150870 на нежитлову будівлю, загальною площею 64,2 кв.м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пр. Шевченка, 8/9А, та належить на праві приватної власності товариству з обмеженою відповідальністю "ВІМД" /65009, м. Одеса, вул. Генуезька, буд. 1, корпус А, кв. 2, ідентифікаційний код 41402965/.

4. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ВІМД" /65009, м. Одеса, вул. Генуезька, буд. 1, корпус А, кв. 2, ідентифікаційний код 41402965/ на користь прокуратури Одеської області /65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, буд. 3, ідентифікаційний код 03528552/ судовий збір у розмірі 1921,00 грн. /одна тисяча дев'ятсот двадцять одна грн. 00 коп./.

5. Стягнути з комунального підприємства "Реєстрація бізнесу" Коровинської сільської ради Недригайлівського району Сумської області /42140, Сумська область, Недригайлівський район, село Коровинці, вул. Київська, буд. 41 , ідентифікаційний код 42022037/ на користь прокуратури Одеської області /65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, буд. 3, ідентифікаційний код 03528552/ судовий збір у розмірі 1921,00 грн. /одна тисяча дев'ятсот двадцять одна грн. 00 коп./.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення суду складено 06.05.2019р.

Суддя С.П. Желєзна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення24.04.2019
Оприлюднено07.05.2019
Номер документу81557317
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/104/19

Рішення від 24.04.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 03.04.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 13.03.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 26.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 07.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 07.02.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 18.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

Ухвала від 18.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петренко Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні