Рішення
від 06.05.2019 по справі 160/1055/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 травня 2019 року Справа № 160/1055/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЛозицької І.О. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни, третя особа: Дніпровська районна державна адміністрація Дніпропетровської області про визнання протиправним дії та зобовязання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

01.02.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2, позивач) з позовом до приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни (далі - відповідач), третя особа: Дніпровська районна державна адміністрація Дніпропетровської області, в якому просить суд:

- визнати протиправними реєстраційні дії приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни (дані про реєстраційні дії: 19.06.2017 року, 12031020000029713) по відношенню до ОСОБА_2 (РНОКП: НОМЕР_1);

- зобов'язати приватного нотаріуса Шуваєву Олену Станіславівну внести зміни до реєстраційної дії від 19.06.2017 року, номер 12031020000029713, шляхом скасування запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: вилучення відомостей щодо ОСОБА_2 (РНОКП: НОМЕР_1) в розділі "Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі частки кожного із засновників (учасників); прізвище, ім'я по батькові, якщо засновник фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник юридична особа ".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у 2018 році дізнався що є одним із засновників ТОВ "КРАСНИЙ ЯР" (код ЄДРПОУ 41406095), однак не приймав ніякої участі у створенні такої юридичної особи та у її реєстрації. Отже, відповідачем протиправно було вчинено реєстраційну дію від 19.06.2017 року № 12031020000029713 по відношенню до ОСОБА_2 (РНОКП: НОМЕР_1), а саме: в розділі "Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі частки кожного із засновників (учасників); прізвище, ім'я по батькові, якщо засновник фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник юридична особа". Вказує, що такими діями було порушено вимоги Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Крім того, позивач зазначає, що відповідні дії реєстратор вчинив без його згоди, без будь-яких домовленостей з власниками та працівниками ТОВ "КРАСНИЙ ЯР" та, взагалі, позивач ніколи не мав ніякого відношення до вказаного товариства.

Ухвалою суду від 04.03.2019 року відкрито провадження у даній адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, а також, встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов та докази на його обґрунтування.

Відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався; ухвала суду про відкриття провадження у справі отримана 12.03.2019 року, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Дніпровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області 10.04.2019 року надано до суду копію реєстраційної справи ТОВ "Красний Яр" (52072, Дніпровська область, Дніпровський район, с. Старі Кодаки, вул. Кодацька, буд.120, код ЄДРПОУ 41406095).

Дослідивши матеріали, справи, з'ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено, що приватним нотаріусом Шуваєвою Оленою Станіславівною 19.06.2017 року вчинено реєстраційну дію № 12031020000029713 "державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи", якою зареєстровано Товариство з обмеженою відповідальністю "Красний Яр" (52072, Дніпровська область, Дніпровський район, с. Старі Кодаки, вул. Кодацька, буд.120, код ЄДРПОУ 41406095). Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємцівта громадських формувань, ОСОБА_2 значиться одним із засновників Товариства з обмеженою відповідальністю "Красний Яр".

Позивач зазначає, що включення його до складу засновників (учасників) юридичної особи ТОВ "Красний Яр" було проведено без його згоди, чи волевиявлення та без будь-яких домовленостей з іншими засновниками (учасниками) юридичної особи ТОВ "Красний Яр": ОСОБА_4, ОСОБА_5. А позивач ніколи не мав ніякого відношення до вищевказаного ТОВ "Красний Яр", та не подавав ніяких документів , заяв, форм, довіреностей, реєстраційних документів, які пов'язані з ТОВ "Красний Яр".

Не погоджуючись із реєстраційним записом, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.

Правовідносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також, фізичних осіб - підприємців, врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 №755- IV (далі - Закон № 755-ІV в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1,ч. 1 ст. 4 Закону № 755-ІV державна реєстрація юридичних осіб (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Державна реєстрація базується на таких основних принципах: 1) обов'язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі; 2) публічності державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі та документів, що стали підставою для проведення; 3) врегулювання відносин, пов'язаних з державною реєстрацією, та особливостей державної реєстрації виключно цим Законом; 4) державної реєстрації за заявним принципом; 5) прийняття документів для державної реєстрації та здійснення державної реєстрації за принципом екстериторіальності в межах України; 6) єдності методології державної реєстрації; 7) об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі; 8) внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; 9) відкритості та доступності відомостей Єдиного державного реєстру.

Статтею 6 Закону № 755-ІV передбачено, що державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

До Єдиного державного реєстру в тому числі вносяться такі відомості про юридичну особу, як відомості про керівника юридичної особи (п. 13 ч. 2 ст. 9 Закону №755-ІУ), які в подальшому використовуються для ідентифікації юридичної особи.

Розділом IV Закону № 755-ІV передбачений порядок проведення державної реєстрації. Так, в силу норм ч.ч. 1, 2 і 4 ст. 14 Закону № 755-ІV, документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій або електронній формі. У паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням.

Якщо документи подаються особисто, заявник пред'являє свій паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання.

У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження.

Загальні вимоги до документів, що подаються для державної реєстрації, визначені ст. 15 Закону № 755-ІV, а саме, у частині першій наведеної статті вказано, що документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам:

1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);

2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);

3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також, містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;

4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;

5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;

6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству;

7) рішення про припинення юридичної особи має містити відомості про персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), її голову або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), про порядок та строк заявлення кредиторами своїх вимог;

8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству;

9) установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами;

10) установчі документи банків, інших юридичних осіб, які згідно із законом підлягають погодженню (реєстрації) відповідно Національним банком України, іншими державними органами, подаються з відміткою про їх погодження відповідним органом;

11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції;

12) передавальний акт (у разі злиття, приєднання, перетворення) та розподільчий баланс (у разі поділу або виділу) юридичної особи повинні відповідати вимогам, встановленим законом;

13) документи, видані відповідно до законодавства іноземної держави, повинні бути легалізовані (консульська легалізація чи проставлення апостиля) в установленому законодавством порядку, якщо інше не встановлено міжнародними договорами;

14) документ, викладений іноземною мовою, повинен бути перекладений на державну мову із засвідченням вірності перекладу з однієї мови на іншу або підпису перекладача в установленому законодавством порядку;

15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.

В частині першій ст. 17 Закону №755-ІV передбачено, що для державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), крім створення центрального органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи, утвореної в результаті поділу, додатково зазначаються відомості про відокремлені підрозділи в частині їх належності до юридичної особи - правонаступника;

2) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника;

3) документ, що підтверджує створення громадського формування, відповідність статуту юридичної особи, на підставі якого діє громадське формування, - у разі державної реєстрації громадського формування, що є самостійним структурним підрозділом у складі іншої юридичної особи;

4) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку), відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське формування для здійснення реєстраційних дій (ім'я, дата народження, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку);

5) установчий документ юридичної особи - у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа;

6) реєстр громадян, які брали участь в установчому з'їзді (конференції, зборах), - у разі державної реєстрації створення громадських об'єднань, політичної партії;

7) програма політичної партії - у разі державної реєстрації створення політичної партії;

8) список підписів громадян України за формою, встановленою Міністерством юстиції України, - у разі державної реєстрації створення політичної партії;

9) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

10) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи у країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру, тощо), - у разі створення юридичної особи, засновником (засновниками) якої є іноземна юридична особа;

11) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі створення юридичної особи в результаті перетворення, злиття або виділу;

12) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) розподільчого балансу - у разі створення юридичної особи в результаті поділу;

13) документи для державної реєстрації змін про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною четвертою цієї статті, - у разі створення юридичної особи в результаті виділу;

14) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття та поділу - у разі створення юридичної особи в результаті злиття та поділу;

15) список учасників з'їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки.

Окрім того, згідно приписів ч.1 10 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" створення товариства відбувається за рішенням його засновників.

Якщо товариство створюється кількома особами, такі особи у разі необхідності визначення взаємовідносин між ними щодо створення товариства можуть укласти договір про створення товариства в письмовій формі. Договір про створення товариства може встановлювати порядок заснування товариства, умови здійснення спільної діяльності щодо створення товариства, розмір статутного капіталу, частку у статутному капіталі кожного з учасників, строки та порядок внесення вкладів та інші умови. Договір про створення товариства діє до дня державної реєстрації товариства, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

За вимогами ч.ч. 1, 2 ст. 11 вказаного Закону установчим документом товариства є статут.

Перша редакція статуту товариства підписується всіма учасниками товариства. Справжність підписів учасників засвідчується нотаріально.

Згідно наданої Дніпровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області копії реєстраційної справи ТОВ "Красний Яр" (52072, Дніпровська область, Дніпровський район, с. Старі Кодаки, вул. Кодацька, буд.120, код ЄДРПОУ 41406095), судом встановлено, що 19.06.2017 року ОСОБА_4 було подано до приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни заяву про державну реєстрацію створення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Красний Яр".

У графі "відомості про органи управління юридичної особи" зазначено орган - Загальні збори учасників, виконавчий - директор.

Згідно опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи", для проведення вказаної реєстраційної дії надано: реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи; рішення засновників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (примірник оригіналу).

Проте, судом встановлено, що зазначене рішення засновників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (примірник оригіналу) в матеріалах реєстраційної справи ТОВ "Красний Яр", відсутній. Також в матеріалах реєстраційної справи ТОВ "Красний Яр" відсутні будь-які документи, перелік яких встановлений у ч.1 ст. 17 Закону №755-ІV, окрім заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи, оформленої від імені ОСОБА_4

Отже, при поданні вказаного пакету документів, ТОВ "Красний Яр" в особі ОСОБА_4 не дотримано вимог ч.1 ст. 17 Закону №755-ІV.

Згідно частини 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку

Відповідно до частини 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких, суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача

Суд зазначає, що відповідач, як суб'єкт владних повноважень не довів правомірність своїх дій, жодних пояснень та відповідних доказів на їх обгрунтування відповідачем не надано. Натомість позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Враховуючи відсутність доказів участі ОСОБА_2 у створенні юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Красний Яр" (52072, Дніпровська область, Дніпровський район, с. Старі Кодаки, вул. Кодацька, буд.120, код ЄДРПОУ 41406095), відсутність передбачених ч.1 ст. 17 Закону №755-ІV документів, необхідних для державної реєстрації створення юридичної особи, суд приходить до висновку про невідповідність проведення реєстраційної дії від 19.06.2017 року номер 12031020000029713 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: відомостей щодо ОСОБА_2 (РНОКП: НОМЕР_1) в розділі "Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі частки кожного із засновників (учасників); прізвище, ім'я по батькові, якщо засновник фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник юридична особа".

Приймаючи до уваги викладене, оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, документально підтверджені, відповідають чинному законодавству, отже підлягають задоволенню.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що на підставі ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням повного задоволення позовних вимог, стягненню з приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни на користь позивача підлягають судові витрати у розмірі 768,40 грн., сплата яких підтверджується квитанцією № 0.0.1252808336.1 від 28.01.2019 року, оригінал якої міститься в матеріалах справи.

Керуючись ст. ст. 2-10, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, 49000; РНОКПП НОМЕР_1, номер свідоцтва 7446) до приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни (АДРЕСА_2, 49000), третя особа: Дніпровська районна державна адміністрація Дніпропетровської області про визнання протиправним дії та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними реєстраційні дії приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни (дані про реєстраційні дії: 19.06.2017 року, 12031020000029713) по відношенню до ОСОБА_2 (РНОКП: НОМЕР_1).

Зобов'язати приватного нотаріуса Шуваєву Олену Станіславівну внести зміни до реєстраційної дії від 19.06.2017 року, номер 12031020000029713, шляхом скасування запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: вилучення відомостей щодо ОСОБА_2 (РНОКП: НОМЕР_1) в розділі Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі частки кожного із засновників (учасників); прізвище, ім'я по батькові, якщо засновник фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник юридична особа .

Стягнути на користь ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, 49000; РНОКПП НОМЕР_1, номер свідоцтва 7446) за рахунок приватного нотаріуса Шуваєвої Олени Станіславівни (АДРЕСА_2, 49000) судові витрати в розмірі 768,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили, відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд, відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 06.05.2019 року.

Суддя І.О. Лозицька

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2019
Оприлюднено07.05.2019
Номер документу81558161
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1055/19

Рішення від 06.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні