ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 07 травня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/649/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області до Чистопільської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, встановив: Заступник керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області (далі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Чистопільської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області (далі - відповідач), у якому просить: - визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не встановлення на 2019 рік пільгових умов плати за харчування дітей у Чистопільському дитячому садку “Малятко” загального розвитку, а саме: щодо не встановлення звільнення батьків або осіб, які їх замінюють від плати за харчування дітей із сімей, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини, дітей з інвалідністю. - зобов'язати відповідача вчинити дії щодо вирішення питання про забезпечення у 2019 році безкоштовним харчуванням у Чистопільському дитячому садку “Малятко” загального розвитку дітей із сімей, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини, дітей з інвалідністю відповідно до ст.35 Закону України “Про дошкільну освіту”, постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 №1243 “Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних закладів”. - визнати протиправним пп.4.1 п.4 рішення XXII сесії Чистопільської сільської ради 7 скликання від 19.12.2018 № 325 “Про розмір плати для батьків за харчування дітей у дитячому садку “Малятко” на 2019 рік” у частині звільнення на 50% від плати за харчування дітей з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу. - зобов'язати відповідача вчинити дії щодо вирішення питання про забезпечення у 2019 році безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям” відповідно до ст.35 Закону України “Про дошкільну освіту”, постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 №1243 “Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних закладів”. Ухвалою від 05.04.2019 р. у справі відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання на 03.05.2019 р. 03.05.2019р. сторони в судове засідання не з'явились. Позивач надав суду заяву про розгляд справи за його відсутності в письмовому провадженні. Відповідач у відзиві просив розглянути справу у його відсутність. Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом. Виходячи з вищевикладеного, суд вважає можливим розглянути справу в порядку письмового провадження. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням XXII сесії Чистопільської сільської ради сьомого скликання від 19.12.2018 №325 “Про розмір плати для батьків за харчування дітей у дитячому садку “Малятко” на 2019 рік” встановлено батьківську плату за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі, а саме: звільнено від плати за харчування дітей пільгових категорій: з багатодітних сімей, дітей з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу - 50%; дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування - 100%. Однак, крім вказаних категорій осіб від плати за харчування також відповідно до чинного законодавства звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних та комунальних закладах дошкільної освіти, а також батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей. При прийнятті рішення № 325 відповідач не звільнив зазначену категорію осіб від плати за харчування, тобто не передбачив у рішенні пільгових умов оплати харчування вказаної категорії дітей у дитячих навчальних закладах на території с. Чистопілля та, відповідно, не передбачив необхідних коштів у місцевому бюджеті, відтак позивач вважає протиправною таку бездіяльність відповідача. Просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі. Відповдіач подав до суду відзив в якому визнав позовні вимоги в повному обсязі, та зазначив, що на запланованій сесії на червень 2019 року, буде вирішено питання про внесення необхідних змін та доповнень до рішення сесії від 19.12.2018 № 325 “Про розмір плати для батьків за харчування дітей у дитячому садку “Малятко” на 2019 рік”. Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, суд встановив наступні обставини. 19.12.2018 року рішенням № 325 сесії 7 скликання Чистопільської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області № 186 "Про розмір плати для батьків за харчування дітей у дитячому садку «Малятко» на 2019р. " відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту", статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", наказу Міністерства освіти і науки від 21.11.2002 року № 667 "Про затвердження Порядку встановлення плати батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернат них навчальних закладах" вирішено: - встановити 40% від вартості норми витрат на харчування на один день відвідування за рахунок батьківської плати; - встановити 60 % від вартості норми витрат на харчування на один день відвідування за рахунок місцевого бюджету Чистопільської сільської ради; - встановити з 01.01.2019 року вартість харчування однієї дитини в день в Чистопільському дитячому садку «Малятко» при трьох разовому харчуванні дітей в розмірі 20 грн; - встановити термін внесення плати за харчування до 10 числа поточного місяця на рахунок Чистопільської сільської ради; - звільнити від плати за харчування дітей пільгових категорій: дітей з багатодітних сімей, дітей з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу - 50 %; - повністю звільнити від плати за харчування дітей - сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування. Відповідно до листа Управління праці та соціального захисту населення Верхньорогачицької районної державної адміністрації Херсонської області від 19.03.2019 року № 222, станом на 19.03.2019 року на обліку перебуває 30 одержувачів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям в них виховується 36 дітей до 7 років та одна, дитина з інвалідністю до 7 років, які проживають на території Чистопільської сільської ради Верхньорогачицького районну. Відповідно до статті 19 Конституції України та частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Відповідно до статті 19 Конституції України та частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначається Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі – Закон №280/97-ВР). Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Згідно із частини 3 статті 56 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року № 2145-УІІІ (далі - Закон № 2145-VIII) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти; осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування. Відповідно до частини 2 статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 року № 2628-III (далі-Закон № 2628-III) організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти, органи місцевого самоврядування, а також на керівників закладів дошкільної освіти. Частиною 5 статті 35 Закону № 2628-III встановлено, що батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління. Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету. Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється. Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. Розміри плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах усіх типів та умови звільнення від плати або зменшення розміру плати встановлюється Порядком встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 року №667 (далі – Порядок № 667). Пунктом 2.1 Порядку № 667 визначено, що відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі в розмірах, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування або підприємствами, організаціями та установами, які перебувають у державній (комунальній) власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади. Розмір плати за поданням дошкільного навчального закладу встановлюють місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування або підприємства, організації та установи, які перебувають у державній (комунальній) формі власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади, один раз на рік з урахуванням матеріального стану сім'ї та режиму роботи закладу. Вони можуть установлювати додаткові пільги щодо батьківської плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, підприємств, організацій, установ (п. 2.2 Порядку № 667). Розмір плати зменшується на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей (2.3 Порядку № 667). Згідно із пунктом 2.4 Порядку № 667 від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям". Підставою для звільнення є довідка про призначення такої допомоги, видана органами праці та соціального захисту. Відповідно до пункту 2.5 Порядку № 667 звільнення батьків від плати або зменшення розміру плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах проводиться щорічно і може переглядатися на протязі року, але не більше одного разу, та запроваджується в місячний термін після подання відповідних документів (довідок про сукупний дохід кожного члена сім'ї за попередній квартал, виданих за місцем отримання доходів, і довідки про склад сім'ї, виданої житлово-комунальними організаціями, сільськими (селищними) радами). Крім того, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 року №1243 "Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів" (далі – Постанова № 1243) встановлено, що розмір плати для батьків або осіб, які їх замінюють, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладахустановлюється засновником (власником, уповноваженим органом) закладу один раз на рік відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту". Від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей або особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям". Згідно із пунктом 3 Постанови № 1243 знижки з плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, зокрема, сім'ям, які мають трьох і більше дітей, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах встановлені на 50 відсотків. Таким чином, суд відмічає, що наведеними вище законодавчими актами встановлено обов'язок органу місцевого самоврядування встановити пільги щодо оплати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах певним категоріям осіб та наявність на території Чистопільської сільської ради Верхньорогачицькому районі дітей та батьків, які відповідно до законодавства мають право на вказані пільги. Натомість відповідач, незважаючи на законодавчо встановлений обов'язок встановлення пільг на харчування окремим категоріям осіб, при прийнятті 19.12.2018 року рішення № 325, не передбачив пільгових умов оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", дітей із сімей, які мають трьох і більше дітей та дітей у сім'ях, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), відповідно до вимог статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту". Беручи до уваги дані обставини, суд вважає встановленими ознаки протиправної бездіяльності відповідача щодо неприйняття відповідного рішення по категорії осіб, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям". За таких обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення у повному обсязі. Відповідно до ч.1 статті 142 КАС України оскільки відповідач визнав позовні вимоги до початку розгляду справи по суті суд вважає за можливе повернути позивачу п'ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову. Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив: Адміністративний позов задовольнити повністю. Визнати протиправною бездіяльність Чистопільської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області (код ЄДРПОУ
22761320, 74431, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Чистопілля, вул. Вишнева,4 ) щодо не встановлення у дитячому садку "Малятко" загального розвитку с. Чистопілля на 2019рік, пільгових умов оплати харчування для батьків або осіб, які їх замінюють від плати за харчування дітей із сімей, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини, дітей з інвалідністю. Визнати протиправним пп.4.1 п.4 рішення XXII сесії Чистопільської сільської ради сьомого скликання від 19.12.2018 № 325 «Про розмір плати для батьків за харчування дітей у дитячому садку «Малятко» на 2019 рік» у частині звільнення на 50% від плати за харчування дітей з малозабезпечених сімей, які отримують державну допомогу. Зобов'язати Чистопільську сільську раду Верхньорогачицького району Херсонської області (код ЄДРПОУ
22761320, 74431, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Чистопілля, вул. Вишнева,4 ) вчинити дії щодо вирішення питання про забезпечення у 2019 році безкоштовним харчуванням у Чистопільському дитячому садку «Малятко» загального розвитку дітей із сімей, в яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини, дітей з інвалідністю відповідно до ст.35 Закону України «Про дошкільну освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 №1243 «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних закладів». Зобов'язати Чистопільську сільську раду Верхньорогачицького району Херсонської області (код ЄДРПОУ
22761320, 74431, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Чистопілля, вул. Вишнева,4 ) вчинити дії щодо вирішення питання про забезпечення у 2019 році безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» відповідно до ст.35 Закону України «Про дошкільну освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 №1243 «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних закладів». Стягнути з Чистопільської сільської ради Верхньорогачицького району Херсонської області (код ЄДРПОУ
22761320, 74431, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с. Чистопілля, вул. Вишнева,4 ) на користь заступника керівника Каховської місцевої прокуратури Херсонської області (код ЄДРПОУ
04851120, 74800, м. Каховка, вул. Соборності, 18) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921 (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна) грн. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи. Суддя Морська Г.М. кат. 112020000