Рішення
від 07.05.2019 по справі 620/972/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 травня 2019 року Чернігів Справа № 620/972/19

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Бобровицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до Бобровицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України, в якому просить: визнати протиправними дії відповідача в частині відмови в проведенні перерахунку пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням при цьому ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"; визнати протиправними дії відповідача щодо не проведення перерахунку пенсії та доплати до пенсії за понаднормовий стаж зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 2- років стажу роботи відповідно до Закону України від 28.02.1991 №796 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"; зобов'язати відповідача провести перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням при цьому ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з дня подачі заяви про перерахунок пенсії, а саме 05.02.2019; зобов'язати відповідача провести перерахунок доплати до пенсії за понаднормовий стаж зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 2- років стажу роботи відповідно до Закону України від 28.02.1991 №796 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 05.02.2019; зобов'язати відповідача виплатити різницю між перерахованою та фактично виплаченою пенсією з 05.02.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскільки ним при призначенні пенсії обрано умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, встановлені Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", то і перерахунок пенсії має здійснюватися відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", тобто перерахування доплати до пенсії за понаднормовий стаж має здійснюватися за кожний рік стажу роботи понад установлений для неї мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за рік.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 09.04.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) і встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву на позов.

Представником відповідача, в межах встановленого судом строку, подано відзив на позов, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, посилаючись на їх необґрунтованість та наголошує, що проводити перерахунок пенсії недоцільно, оскільки розмір пенсії позивача буде меншим за розмір пенсії, який був розрахований згідно рішення суду.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

Позивач перебуває на обліку в Бобровицькому об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України та отримує пенсію за віком відповідно до ст.55 Закону України від 28.02.1991 №796 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

05.02.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", як особа, яка після призначення пенсії продовжувала працювати, та яка має не менше ніж 24 місяці страхового стажу після призначення пенсії незалежно від перерв у роботі. 28.02.2019 своїм листом за №635/04 відповідач відмовив у здійсненні такого перерахунку мотивуючи свою відмову тим, що розмір пенсії після перерахунку буде менший за розмір пенсії, який розрахований за рішенням Козелецького районного суду від 11.09.2017 у справі №734/2493/17.

Згідно вказаного рішення було визнано протиправними дії і бездіяльність Бобровицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України щодо відмови у перерахунку та виплаті позивачу пенсії, починаючи з 08.02.2017, з її збільшенням на 1% заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу роботи та зобов'язано відповідача здійснити збільшення пенсії відповідно до ч.2 ст.56 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи шляхом перерахунку пенсії відповідно до ст.27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" на 1% заробітку, що був розрахований при визначенні розміру пенсії, за кожний рік роботи понад 20 років стажу, але не вище 75% цього заробітку, починаючи з 08.02.2017. Одночасно зобов'язано Бобровицьке об'єднане управління Пенсійного фонду України виплатити різницю між нарахованою зі збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу роботи відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" і отриманою пенсією за час недоплати, починаючи з 08.02.2017.

В подальшому, позивач 04.03.2019 повторно звернувся до відповідача та просив провести йому перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням при цьому ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та доплати до пенсії за понаднормовий стаж зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу роботи відповідно до Закону України від 28.02.1991 №796 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Втім, відповідач 20.03.2019 повторно відмовив йому у перерахунку, вказавши ті ж самі підстави, що і у листі від 28.02.2019 №635/04.

Позивач вважає вказану відмову протиправною та такою, що грубо порушує його права, внаслідок чого звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зважає на таке.

Відповідно до ст.15 Закону України "Про пенсійне забезпечення" умови, норми та порядок такого забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення".

Цією правовою нормою надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом України "Про пенсійне забезпечення" або спеціальним Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Відповідно до ст.55 Закону України від 28.02.1991 №796 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій. Призначення та виплата пенсій названим категоріям провадиться відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" і цього Закону.

У ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачені пільги щодо обчислення стажу роботи (служби) осіб, які підпадають під його дію. Зокрема, згідно з ч.2 цієї статті право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4 за умови стажу роботи не менше ніж 20 років чоловіки, 15 років - жінки, зі збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад установлений стаж, але не вище 75% заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком №1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85% заробітку.

Тобто, для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порядок обчислення стажу роботи має пільговий характер та визначений в ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Водночас, порядок перерахунку пенсій цим Законом не встановлений, що є підставою для застосування судом при розгляді цього публічно-правового спору аналогії закону.

Ознакам, передбаченим вказаною нормою, відповідає абз.2 ч.1 ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", зі змісту якого виходить, що за кожний повний рік страхового стажу понад установлений законом мінімальний трудовий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, остання збільшується на 1% визначеної законом її розрахункової величини. Для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена в ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи. Згідно з цим Законом вона дорівнює мінімальному розміру пенсії за віком, який згідно з абз.1 ч.2 ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" встановлений у розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Отже, особам, яким призначена пенсія на умовах, визначених положеннями Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років - для жінок і 20 років - для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за рік.

Аналогічний правовий висновок висловлений в постановах Верховного Суду від 06.02.2018 у справі №560/675/17, від 20.02.2018 у справі №287/89/17 та від 03.07.2018 у справі №565/798/17.

При цьому, ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч.1 ст.40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

З наведеного слідує, що вказаною нормою встановлено можливість перерахунку пенсії застрахованій особі, яка продовжувала працювати, з урахуванням додатково набутого нею страхового стажу. Такий перерахунок може здійснюватися або лише з урахуванням додатково набутого страхового стажу за умови перерахунку пенсії із заробітної плати (доходу), з якої ця пенсія була обчислена, або з урахуванням як зазначеного стажу, так і з заробітної плати, яку пенсіонер отримував уже після призначення пенсії.

Тобто перерахунок пенсії особам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС із застосуванням положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" не виключає можливість для використання для цієї категорії осіб розрахунку пенсії на підставі Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Крім того, право на такий перерахунок встановлено рішенням Козелецького районного суду від 11.09.2017 у справі №734/2493/17.

А отже, на думку суду, Бобровицьке об'єднане управління Пенсійного фонду України мало би провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням при цьому ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та відповідно провести перерахунок доплати до пенсії за понаднормовий стаж зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу роботи відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 05.02.2019, оскільки такий перерахунок проводиться за заявою пенсіонера незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Враховуючи наведене, позовні вимоги в цій частині слід задовольнити.

Щодо вимог про зобов'язання відповідача виплатити різницю між перерахованою та фактично виплаченою пенсією з 05.02.2019, суд зазначає, що вказаний обов'язок у відповідача не настав, оскільки ним не проведений перерахунок пенсії і права позивача в цій частині не порушені.

Таким чином, позов ОСОБА_1 до Бобровицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії належить задовольнити частково.

Керуючись ст.ст. 241-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позові ОСОБА_1 до Бобровицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Бобровицького об'єднаного управління Пенсійного фонду України в частині відмови в проведенні перерахунку пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та не проведенні перерахунку пенсії та доплати до пенсії за понаднормовий стаж зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу роботи відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Зобов'язати Бобровицьке об'єднане управління Пенсійного фонду України провести перерахунок пенсії відповідно до ч.4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з врахуванням ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 05.02.2019 та провести перерахунок доплати до пенсії за понаднормовий стаж зі збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 20 років стажу роботи відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 05.02.2019.

В решті позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення згідно пп.15.5 п.15 ч.1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач - ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1).

Відповідач - Бобровицьке об'єднане управління Пенсійного фонду України (вул.Незалежності, б.3, смт Козелець, Чернігівська область, 17000, код ЄДРПОУ 41249245).

Повне рішення суду складено 07.05.2019.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.05.2019
Оприлюднено08.05.2019
Номер документу81566153
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/972/19

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 07.05.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні