Рішення
від 08.05.2019 по справі 140/1035/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2019 року ЛуцькСправа № 140/1035/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Волдінера Ф. А.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства Волинь-авто до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити дії та визнання недійсним свідоцтва,

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство Волинь-авто (далі - ПрАТ Волинь-авто , позивач) звернулося з позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області (далі - РСЦ МВС у Волинській області, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ., третя особа) про зобов`язання скасувати державну реєстрацію прав власності на автомобіль марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 та визнати недійсним Свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 від 12.03.2019, видане регіональним сервісним центром МВС у Волинській області про реєстрацію транспортного засобу - автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 видане 12.03.2019 на ім`я ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_4 , паспорт серії НОМЕР_5 , виданий 13.09.2000 Луцьким МВ УМВС України у Волинській області, адреса: АДРЕСА_3 ).

Ухвалою судді від 05.04.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ПрАТ Волинь-авто звернулося до РСЦ МВС у Волинській області із заявою про скасування реєстрації автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 , що зареєстрований на ОСОБА_1 , долучивши до заяви копію додаткової угоди про розірвання договору купівлі-продажу №0852600921 від 19.03.2019, на підставі якого проведена реєстрація автомобіля. Листом від 22.03.2019 відповідач відмовив у скасуванні реєстрації та рекомендував позивачу звернутися до суду. ПрАТ Волинь-авто вважає, що РСЦ МВС у Волинській області протиправно провів реєстрацію автомобіля за ОСОБА_1 , так як ОСОБА_1 не сплатила повної суми за автомобіль, чим порушила умови Договору. Крім того, на підставі пункту 4.8. договору купівлі-продажу №0852600921 останній був розірваний сторонами додатковою угодою від 19.03.2019, у зв`язку з несплатою повної вартості ОСОБА_1 ПрАТ Волинь-авто за автомобіль марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 . В зв`язку з вищевикладеним просить позов задовольнити повністю.

У відзиві на позовну заяву від 19.04.2019 представник відповідача позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що 12.03.2019 в ТСЦ 0741 було проведено первинну державну реєстрацію транспортного засобу Mercedes-benz НОМЕР_6 , в„– двигуна НОМЕР_8 , № кузова НОМЕР_1 , 2018 року випуску на гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що проживає за адресою: АДРЕСА_3 . У матеріалах справи наявні всі документи, необхідні для первинної державної реєстрації транспортного засобу, зокрема: заява № 230075543 від 12.03.2019 на ОСОБА_1 ; роздруківка результатів перевірки за Єдиним державним реєстром транспортних засобів, держателем якого є МВС (далі - ЄДР МВС); акт огляду реалізованого транспортного засобу № 368/19/000400 від 11.03.2019; сертифікат відповідності від 12.09.2018 UA*46A(b)*0094*01; вантажно-митна декларація UA100110/2018/333577 від 05.11.2018; дилерський договір поставки автомобілів №08/02 від 14.07.2017; договір купівлі-продажу автомобіля № 0852600921 від 05.03.2019; додаткова угода від 11.03.2019 до договору купівлі-продажу автомобіля № 0852600921 від 05.03.2019; акт прийому-передачі автомобіля № 0852600921; акт приймання-передачі між суб`єктом господарювання та уповноваженим дилером; квитанції про сплату податків та послуг з державної реєстрації транспортного засобу; роздруківка з реєстру основних листів ВМД.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 1388, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортник засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є зокрема, оформлені в установленому порядку договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою (за її наявності).

Під час проведення вищезазначеної реєстрації транспортного засобу, працівниками ТСЦ 0741 було дотримано всі вимоги щодо даної операції згідно Порядку № 1388, зокрема пункт 8, пункт 15.

Згідно з пунктом 40 Порядку № 1388, у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

Договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною (частина друга статті 651 Цивільний кодекс України), а також у разі односторонньої відмови від договору, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом (частина третя статті 651 Цивільний кодекс України). Для розірвання договору за рішенням суду необхідно направити позовну заяву до суду про стягнення грошової суми та розірвання договору купівлі-продажу.

Відповідно працівниками сервісних центрів МВС може бути проведена операція стосовно скасування державної реєстрації на підставі рішення суду про розірвання договору купівлі-продажу та скасування державної реєстрації транспортного засобу марки MERCCEDES-BENZ GLA 220 CDI, д.н.з. НОМЕР_2 , кузов НОМЕР_1 .

Сторони скористались своїм правом на подання до суду заяв по суті справи, в яких письмово виклали свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору, а тому суд вважає можливим розглянути справу за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Приватне акціонерне товариство Волинь-авто зареєстроване як юридична особа 30.06.1993, згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Видом діяльності даного товариства є: 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 85.32 Професійно-технічна освіта, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту, 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, 66.12 Посередництво за договорами по цінних паперах або товарах, 68.31 Агентства нерухомості, 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування, 71.20 Технічні випробування та дослідження.

05.03.2019 між продавцем, ПрАТ Волинь-авто , та покупцем, фізичною особою ОСОБА_1 , було укладено Договір купівлі-продажу автомобіля № 0852600921 (далі - Договір), а саме автомобіля моделі Mercedes-Benz GLA 220 CDI, рік випуску 2018. Згідно даного договору продавець, керуючись рішенням покупця, який вибрав потрібний йому автомобіль, модель Mercedes-Benz GLA 220d 4 М , рік випуску 2018, замовлення № НОМЕР_10 , із представлених в салоні зразків йому продавцем, зобов`язується передати у власність покупцеві автомобіль, аналогічний вибраному зразку і який буде придбаний продавцем в майбутньому, а покупець зобов`язується прийняти переданий автомобіль і оплатити його за ціною в розмірі та порядку, визначеному цим договором (пункт 1.1 Договору).

Згідно пункту 2.4. Договору повна ціна автомобіля становить: 1 197 177,20 грн., що згідно комерційного валютного курсу української гривні до Євро на день підписання Сторонами цього Договору відповідає 38 996,00 Євро.

Покупець протягом одного банківського дня з моменту укладення цього Договору зобов`язується сплатити на поточний рахунок продавця частину повної ціни автомобіля у сумі 580 000,00 грн., згідно комерційного курсу станом на день підписання цього Договору. в тому числі ПДВ - 96 666,67 грн. (надалі - попередня оплата).

Орієнтовний термін передачі автомобіля за умов виконання покупцем положень даного Договору становить березень 2019 року та визначається в залежності від запланованих строків виробництва. Покупець, після письмового повідомлення продавця про готовність автомобіля до передачі, зобов`язаний протягом одного банківського дня з моменту виставлення відповідного рахунку - фактури сплатити на поточний рахунок продавця, вказаний у рахунку-фактурі грошові кошти в розмірі різниці між повною ціною автомобіля та попередньою оплатою станом на день виписки рахунку-фактури. У випадку залучення банківського кредиту, оплата відбувається в терміни, визначені у рахунку - фактурі (пункти 2.4.2., 2.4.4. Договору).

Згідно пункту 2.5. Договору зобов`язання покупця з оплати автомобіля вважається виконаним належним чином за цим Договором з моменту зарахування грошових коштів у розмірі повної ціни автомобіля, визначеної відповідно до умов цього Договору, на поточний рахунок продавця. Момент зарахування грошових коштів на поточний рахунок продавця, для цілей цього Договору, є фактом здійснення оплати.

Передача автомобіля покупцю здійснюється після зарахування коштів на поточний рахунок продавця в розмірі повної ціни автомобіля, визначеною відповідно до умов цього Договору (пункт 2.6. Договору).

Вручення автомобіля покупцю або іншій особі, яка пред`явила продавцю документи на отримання автомобіля, відбувається за Актом прийому-передачі автомобіля після оплати повної ціни автомобіля покупцем (пункт 3.4. Договору).

Згідно пункту 4.8. Договору в разі прострочення оплати повної ціни автомобіля у строки, визначені цим Договором, за умови, якщо автомобіль зареєстрований в сервісних центрах при МВС України або центрах надання адміністративних послуг на покупця (у випадку залучення покупцем банківського кредиту), сторони досягли домовленості про настання наступних правових наслідків для сторін, без укладення додаткових угод:

- цей Договір вважається невиконаним зі сторони покупця та відповідно є розірваним;

- право власності на автомобіль переходить до продавця, а державна реєстрація автомобіля підлягає скасуванню внаслідок реституції (перереєстрації) права власності на автомобіль на користь продавця

- зобов`язання продавця щодо передання покупцеві автомобіля припиняється з дня розірвання договору;

- покупець не має права вимагати від продавця компенсації будь-яких витрат (в т.ч. пов`язаних з державною реєстрацією (перереєстрацією) автомобіля тощо);

- продавець утримує на власну, користь частину отриманої від покупця передоплати за автомобіль, а саме : 509 843,52 грн, в тому числі ПДВ - 84973,92 грн. в якості втрати товарної вартості автомобіля, пов`язаної з його державною реєстрацією (перереєстрацією) в сервісних центрах при МВС України або центрах надання адміністративних послуг, вартість витрат на зняття з обліку (перереєстрацію) автомобіля в сервісних центрах при МBC України або центрах надання адміністративних послуг;

- частину суми здійсненої покупцем передоплати за автомобіль, що залишилась у продавця, продавець перераховує на банківський рахунок покупця, наданий покупцем. При цьому, покупець приймає на себе зобов`язання щодо наявності або відкриття необхідного банківського рахунку, виходячи з того, що продавець не зобов`язаний здійснювати розрахунки з покупцем готівковими коштами.

11.03.2019 між продавцем, ПрАТ Волинь-авто , та покупцем, фізичною особою ОСОБА_1 , було укладено додаткову угоду № 1 до договору № 0852600921 купівлі-продажу автомобіля від 05.03.2019. Даною угодою внесено зміни в розділ 2.4. Повна ціна автомобіля Договору та викладено його в такій редакції: Повна ціна автомобіля становить 1 173 779,60 грн. Згідно комерційного курсу Євро на день підписання Сторонами цього Договору відповідає 38 996,00 Євро. При цьому до складу зазначеної суми включено податок на додану вартість (20 відсотків), що становить 195 629,93 грн.

11.03.2019 на підставі Договору та Додаткової угоди позивачем була виготовлена видаткова накладна № 0852600921 на загальну суму 1 173 779,60 грн. та видана ОСОБА_1

05.03.2019 та 06.03.2019 ОСОБА_1 сплачено грошові кошти в сумі 580 000,00 грн. на рахунок ПрАТ Волинь-авто .

12.03.2019 ТСЦ 0741 було проведено державну реєстрацію автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 за ОСОБА_1

19.03.2019 між продавцем, ПрАТ Волинь-авто , та покупцем, фізичною особою ОСОБА_1 , було укладено Додаткову угоду про розірвання Договору купівлі-продажу автомобіля № 0852600921 від 05.03.2019. Договір № 0852600921 від 05.03.2019, укладений між продавцем та покупцем визнано розірваним з 19.03.2019 на підставі пункту 4.8. Договору.

21.03.2019 ПрАТ Волинь-авто звернулося до РСЦ МВС у Волинській області із заявою про скасування реєстрації на автомобіль марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 , зареєстрованого на ОСОБА_1 , в зв`язку із реституцією права власності на користь ПрАТ Волинь-авто . Заява була обґрунтована тим, що у зв`язку з невиконанням ОСОБА_1 Договору № 0852600921 від 05.03.2019 останній був розірваний шляхом укладення Додаткової угоди від 19.03.2019 про розірвання Договору. Право власності на автомобіль залишилось за ПрАТ Волинь-авто , але для вільного розпорядженням майном необхідно скасувати реєстрацію автомобіля.

22.03.2019 листом № 31/3-В-13 РСЦ МВС у Волинській області відмовило ПрАТ Волинь-авто у скасуванні реєстрації автомобіля, у зв`язку з тим, що відповідно до вимог Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотокалясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів та Цивільного кодексу України таке скасування можливе за рішенням суду про розірвання договору купівлі-продажу та скасування державної реєстрації транспортного засобу марки Mercedes-benz GLA 220 CDI, д.н.з. НОМЕР_2 , кузов НОМЕР_1 .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з протиправною відмовою щодо скасування реєстрації транспортного засобу, належного позивачу, який зареєстрований за іншою особою, яка не набула права власності на нього.

Згідно із частинами першою, четвертою, дев`ятою статті 34 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 № 3353-ХІІ (далі - Закон № 3353-ХІІ) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.

Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації.

Із аналізу норм зазначеного закону можна зробити висновок, що державна реєстрація транспортних засобів спрямована на впорядкування відносин між учасниками дорожнього руху, у тому числі і в частині обліку транспортних засобів на підставі вже існуючого права (власності, користування), а не у розумінні реєстрації права на транспортний засіб, яка пов`язана саме з виникненням відповідного права.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 затверджено Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - Порядок № 1388).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 1388 цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Згідно пункту 2 вказаного Порядку, він є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень.

Пунктом 3 Порядку № 1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Згідно із пунктом 7 Порядку № 1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Як передбачено пунктом 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку:

- договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;

- укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

- укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

- нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

- договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою;

- договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу;

- свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;

- рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном;

- рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність;

- копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин;

- довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску;

- акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача;

- митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане органом доходів і зборів посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери;

- договір фінансового лізингу;

- акт про проведені електронні торги або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем;

- договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Таким чином, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів.

Отже, на момент прийняття рішення про державну реєстрацію транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб належить заявнику на праві власності.

Крім того, враховуючи вищенаведені норми суд дійшов висновку, що реєстрація за своєю суттю це фіксація/підтвердження певного юридичного факту, а не його встановлення, так як державна реєстрація транспортного засобу проводиться, зокрема, на підставі документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, тобто встановлюють право власності на такий об`єкт рухомого майна.

Як слідує з матеріалів справи, 12.03.2019 ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області здійснив первинну державну реєстрацію транспортного засобу марки Mercedes-benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 та видав свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_11 .

Отже, ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області було здійснено комплекс заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які стали підставою для проведення реєстрації транспортного засобу марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI кузов НОМЕР_1 .

Проте, проаналізувавши договір купівлі-продажу № 0852600921 від 05.03.2019, вбачається, що моментом переходу права власності на вищезазначений автомобіль до ОСОБА_1 є оплата транспортного засобу в повній сумі. Тому, станом на 12.03.2019 перехід права власності до ОСОБА_1 не відбувся.

Даний висновок збігається з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 31.05.2018 у справі 348/1175/16-к, якщо транспортний засіб вибув із власності особи за відплатним правочином, відсутність державної реєстрації на нього за покупцем не позбавляє його права власності у зв`язку з тим, що законодавство не пов`язує момент виникнення права власності на транспортний засіб із моментом здійснення його реєстрації за новим власником. Водночас, обов`язок щодо реєстрації покладається саме на особу, яка придбала зазначений транспортний засіб у власність. Таким чином, реєстрація майна не має правовстановлюючого значення.

Разом з тим, між ПрАТ Волинь-авто та ОСОБА_1 19.03.2019 була укладена Додаткова угода про розірвання Договору купівлі-продажу автомобіля № 0852600921 від 05.03.2019, згідно якої сторони досягли згоди щодо розірвання Договору купівлі-продажу автомобіля № 0852600921 від 05.03.2019 на підставі пункту 4.8. Договору, у зв`язку з тим що ОСОБА_1 прострочила терміни сплати повної вартості за автомобіль марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 .

Пунктом 4.8. Договору чітко врегульовано наслідки несплати повної вартості за транспортний засіб, зокрема, й те, що у випадку реєстрації автомобіля у сервісних центрах при МВС право власності на автомобіль переходить до продавця, а державна реєстрація Автомобіля підлягає скасуванню внаслідок реституції (перереєстрації) права власності на Автомобіль на користь Продавця .

Відповідно до абзаців 1- 3 пункту 40 Порядку № 1388 зняття з обліку транспортних засобів проводиться після їх огляду в сервісному центрі МВС або в центрі надання адміністративних послуг на підставі заяви власника, документа, що посвідчує особу, виконавчого напису нотаріуса, постанови державного або приватного виконавця або рішення суду.

Надалі, абзацами 1-3 пункту 40 Порядку № 1388 передбачено, що у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування.

Відповідно до пункту 5.7 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої Наказом МВС від 11.08.2010 № 379 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.01.2011 за № 123/18861, на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких несанкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до митних органів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби. У разі затримання, ТЗ доставляється на спеціальний майданчик чи стоянку для тимчасового зберігання ТЗ, затриманих підрозділами Державтоінспекції відповідно до статті 265 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Власнику ТЗ або уповноваженій ним особі видаються копія протоколу про вилучення документів та копія протоколу про огляд і затримання ТЗ. Про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та Єдиного державного реєстру Державтоінспекції вноситься запис: Скасування реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ , а також вноситься запис про підстави такого скасування. Свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) таких ТЗ та номерні знаки вилучаються. Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) анулюється способом, що не дозволяє його повторного використання, і долучається до матеріалів про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ, а номерні знаки знищуються в установленому порядку. У разі неможливості вилучення номерних знаків, свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічного паспорта) інформація про їх розшук вноситься працівниками Центру до бази даних АІС Номерний знак та АІС Документ .

Проаналізувавши вказану норму Інструкції, вбачається, що у випадку скасування державної реєстрації транспортного засобу працівниками уповноваженого ТСЦ вноситься запис до автоматизованої бази даних АІС Автомобіль та Єдиного державного реєстру Державтоінспекції: Скасування реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ , одночасно Свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) таких ТЗ та номерні знаки вилучаються. Свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) анулюється способом, що не дозволяє його повторного використання, і долучається до матеріалів про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ, а номерні знаки знищуються в установленому порядку.

21.03.2019 ПрАТ Волинь-авто звернулося із заявою до РСЦ МВС у Волинській області про скасування реєстрації на автомобіль Mercedes-Benz GLA 220 CDI, VIN: НОМЕР_1 , в зв`язку з реституцією права власності на користь ПрАТ Волинь-авто , долучивши до заяви копію Договору купівлі-продажу № 0852600921 від 05.03.2019 та копію Додаткової угоди про розірвання договору купівлі-продажу № 0852600921 від 19.03.2019.

Проте, 22.03.2019 РСЦ МВС у Волинській області відмовив ПрАТ Волинь-авто у скасуванні реєстрації посилаючись на вимоги Цивільного кодексу України про порядок розірвання договорів, а також вказавши, що скасування реєстрації можливе лише на підставі рішення суду про розірвання договору купівлі-продажу та скасування державної реєстрації транспортного засобу.

Враховуючи встановлені судом обставини та на підставі наявних у справі доказів, судом зроблено висновок, що відповідач відмовляючи у скасуванні державної реєстрації транспортного засобу автомобіля Mercedes-Benz GLA 220 CDI , VIN: НОМЕР_1 на ОСОБА_1 22.03.2019, з посиланням на відсутність судового рішення, на підставі якого відповідно до норм чинного законодавства можливо скасувати державну реєстрацію транспортного засобу, діяв всупереч вимогам законодавства. Крім того, ТСЦ 0741 протиправно була проведена державна реєстрація вказаного автомобіля за ОСОБА_1 , так як договір купівлі-продажу не був виконаний, а право власності на автомобіль до ОСОБА_1 на момент державної реєстрації не перейшло.

Щодо позовної вимоги про визнання недійсним Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 від 12.03.2019, то враховуючи вищевикладені норми та керуючись пунктом 5.7 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, вона не підлягає задоволенню, так як наслідком скасування державної реєстрації є автоматичне анулювання Свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) способом, що не дозволяє його повторного використання, і долучається до матеріалів про скасування державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку ТЗ.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Регіональним сервісним центром МВС у Волинській області не надано доказів правомірності вчинення оскаржуваних реєстраційних дій та відмови у скасуванні такої реєстрації.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Як встановлено частиною другою статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить за закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Виходячи із наданих пунктом 10 частини другої статті 245 КАС України суду повноважень, з метою належного способу захисту прав позивача, суд дійшов висновку, що достатнім і ефективним способом захисту порушених прав позивача є прийняття судом рішення про визнання протиправною та скасування відмови Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, оформленої листом від 22.03.2019 №31/3-В -13 , у скасуванні реєстрації автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 за ОСОБА_1 та зобов`язання Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області скасувати державну реєстрацію автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 за ОСОБА_1 . В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Згідно із частиною третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Відтак, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 960,50 грн., сплачений згідно з платіжним дорученням №9145 від 03.04.2019.

Керуючись 139, 243, 245, 246, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про дорожній рух , Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388, суд

ВИРІШИВ:

Позов Приватного акціонерного товариства Волинь-авто (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Рівненська, будинок 145) до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Гордіюк, будинок 14Б), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 ) про зобов`язання вчинити дії та визнання недійсним свідоцтва задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати відмову Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Волинській області, оформлену листом від 22.03.2019 №31/3-В -13 , у скасуванні реєстрації автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 за ОСОБА_1 .

Зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС України у Волинській області скасувати державну реєстрацію автомобіля марки Mercedes-Benz, модель: GLA 220 CDI, рік випуску: 2018, тип ТЗ: загальний легковий - загальний універсал - В, колір: білий, номер кузова/шасі: НОМЕР_1 , реєстраційний номер: НОМЕР_2 за ОСОБА_1 .

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства Волинь-авто (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Рівненська, будинок 145, ідентифікаційний код юридичної особи 03120584) за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Гордіюк, будинок 14Б, ідентифікаційний код юридичної особи 40112254) судовий збір в розмірі 960 (дев`ятсот шістдесят) гривень 50 копійок.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255, 295 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ф.А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.05.2019
Оприлюднено09.05.2019
Номер документу81610937
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/1035/19

Рішення від 28.05.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Алєксєєнко В. М.

Рішення від 28.05.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Алєксєєнко В. М.

Ухвала від 16.05.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Алєксєєнко В. М.

Ухвала від 19.04.2019

Цивільне

Немирівський районний суд Вінницької області

Алєксєєнко В. М.

Рішення від 08.05.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні