Рішення
від 10.05.2019 по справі 904/966/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.05.2019м. ДніпроСправа № 904/966/19 за позовом Приватного акціонерного товариства "Запоріжкокс", м. Запоріжжя

до Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

про стягнення 2 618,12 грн.

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Секретар судового засідання Чернявська Е.О.

Представники:

Від позивача: не з`явився

Від відповідача: не з`явився

С У Т Ь С П О Р У:

Приватне акціонерне товариство "Запоріжкокс" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" шкоду, завдану недостачею вугільного концентрату, у розмірі 2 618,12 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 05.09.2018 на виконання умов договору поставки №18/149 від 27.07.2018 та специфікації від 30.08.2018 на адресу Приватного акціонерного товариства "Запоріжкокс" (вантажоодержувач) направлена партія концентрату вугільного (марка К, група К1) в вагонах за залізничною накладною № 51613750, у тому числі: вагон № 56357247 прибув на станцію Запоріжжя-Ліве 13.09.2018 по посиланню за залізничною накладною № 46804423; вагон № 52291721 прибув на станцію Запоріжжя-Ліве 24.05.2018 по посиланню за залізничною накладною № 46804431.

13.09.2018 на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці було складено комерційні акти №№ 460005/1487, 460005/1488 про наявність виїмок.

Так, у комерційному акті № 460005/1487 від 13.09.2018 р. зафіксовано, що вагон №56357247 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом № 2473. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми №7569 від 05.09.2018 ст. Чаплино проведена комісійна видача вантажу, прибувшого по досильній відправці, до основного документу № 51613750 ст. Удачная зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 085, повірка 07.08.2018, прийомоздавальником поїздів ОСОБА_1 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_4, слідчим Заводського ВП Радченко С.В., у присутності ДСЗМ ОСОБА_3 .

За документом значиться тара 23000 кг, нетто 69700 кг. Фактично виявилось брутто: 91650 кг, тара з документу 23000 кг, нетто 68 650 кг, що менше документу на 1050 кг. У комерційному відношенні навантаження шапкоподібне, нижче рівня бортів 20-30 см. Вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними борознами, що відповідає перевізному документу. Маркування порушене, виїмка: праворуч над 7 люком довжиною 150 см шириною 100 см глибиною 20 см. У технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, просипання вантажу немає. Відсутній вантаж у вагоні поміститися міг. При повторному зважуванні дані не змінилися.

У комерційному акті № 460005/1488 від 13.09.2018 зафіксовано, що вагон № 52291721 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом № 2473. Вагон у технічному стані справний.

У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми № 7570 від 05.09.2018 ст. Чаплино проведена комісійна видача вантажу, прибувшого по досильній відправці, до основного документу № 51613750 ст. Удачная зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 085, повірка 07.08.2018, прийомоздавальником поїздів ОСОБА_1 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_4 слідчим Заводського ВП Радченко С.В., у присутності ДСЗМ ОСОБА_3 .

За документом значиться тара 22700 кг, нетто 69800 кг. Фактично виявилось брутто: 91700 кг, тара з документу 22700 кг, нетто 69 000 кг, що менше документу на 800 кг. У комерційному відношенні навантаження шапкоподібне, нижче рівня бортів 20-30 см. Вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними борознами, що відповідає перевізному документу. Маркування порушене, виїмки: праворуч над 1 люком довжиною 150 см шириною 150 см глибиною 20 см, над 5,6 люками довжиною 300 см шириною 80 см глибиною 30 см. У технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, просипання вантажу немає. Відсутній вантаж у вагоні поміститися міг. При повторному зважуванні дані не змінилися.

Згідно рахунку Приватного акціонерного товариства "Донецьксталь" - Металургійний завод" № 98783 від 05.09.2018 р. щодо оплати вартості концентрату вугільного (марка К, група К1) загальною кількістю 698,5 т ціна вугільної продукції (без ПДВ) складає 4 795,09 грн. за 1 т.

Відповідно до п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній та масою визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких внаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі становить 1 % маси, зазначеної в перевізних документах, зокрема, при перевезенні вугільного концентрату.

З урахуванням норми недостачі 1%, відповідальна вагова недостача складає суму 2618,12 грн.

Відповідач відзиву на позов не надав.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.03.2019 відкрито провадження у справі №904/966/19; ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження; перше судове засідання призначено на 10.04.2019.

У судовому засіданні 10.04.2019 без виходу до нарадчої кімнати оголошено перерву на до 10.05.2019.

У судове засідання 10.05.2019 позивач та відповідач не з`явилися, про день, час, місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до частини 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, суд підписує рішення без його проголошення.

При розгляді справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

27 липня 2018 року між Приватним акціонерним товариством "Запоріжкокс" (покупець) та Приватним акціонерним товариством "Донецьксталь"-металургійний завод" (постачальник) укладено договір поставки №18/149, відповідно до п.1.1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити на умовах договору вугільну продукцію виробництва ТОВ "Збагачувальна фабрика "Свято-Варваринська" вугільний концентрат марки К з відповідними показниками якості: зола (max)-9%, волога (max)-10,5%, сірка (max)-0,8%, якщо інше не обумовлено в додаткових угодах та Специфікаціях.

Приватне акціонерне товариство "Донецьксталь"-металургійний завод" надало позивачу рахунок № 98783 від 05.09.2018 на суму 4 019 244,44 грн. (з ПДВ) щодо оплати вартості концентрату вугільного (марка К, група К1) загальною кількістю 698,500 т (ціна вугільної продукції (без ПДВ) 4 794,09 грн. за 1 т) (а.с.24).

05.09.2018 Приватним акціонерним товариством "Донецьксталь"-металургійний завод" та Приватним акціонерним товариством "Запоріжкокс" підписано акт №98783 приймання-передачі вугільної продукції по договору №18/149 від 27.07.2018 на суму 4 019 244,44 грн. (а.с.25).

Як вбачається з матеріалів справи, 05.09.2018 на виконання умов договору поставки №18/149 від 27.07.2018 та специфікації від 30.08.2018 на адресу Приватного акціонерного товариства "Запоріжкокс" (вантажоодержувач) направлена партія концентрату вугільного (марка К, група К1) у вагонах за залізничною накладною № 51613750, у тому числі: вагон № 56357247 прибув на станцію Запоріжжя-Ліве 13.09.2018 по посиланню за залізничною накладною № 46804423; вагон № 52291721 прибув на станцію Запоріжжя-Ліве 24.05.2018 по посиланню за залізничною накладною № 46804431.

Відповідно до підпункту 8 п. 6 розділу 1 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

13.09.2018 на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці було складено комерційні акти №№ 460005/1487, 460005/1488 про наявність виїмок.

Так, у комерційному акті № 460005/1487 від 13.09.2018 р. зафіксовано, що вагон № 56357247 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом № 2473. Вагон у технічному стані справний. У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми № 7569 від 05.09.2018 ст. Чаплино проведена комісійна видача вантажу, прибувшого по досильній відправці, до основного документу № 51613750 ст. Удачная зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 085, повірка 07.08.2018, прийомоздавальником поїздів ОСОБА_1 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_4 слідчим Заводського ВП Радченко С.В., у присутності ДСЗМ ОСОБА_3 .

За документом значиться тара 23000 кг, нетто 69700 кг. Фактично виявилось брутто: 91650 кг, тара з документу 23000 кг, нетто 68 650 кг, що менше документу на 1050 кг. У комерційному відношенні навантаження шапкоподібне, нижче рівня бортів 20-30 см. Вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними борознами, що відповідає перевізному документу. Маркування порушене, виїмка: праворуч над 7 люком довжиною 150 см шириною 100 см глибиною 20 см. У технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, просипання вантажу немає. Відсутній вантаж у вагоні поміститися міг. При повторному зважуванні дані не змінилися.

У комерційному акті № 460005/1488 від 13.09.2018 зафіксовано, що вагон № 52291721 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом № 2473. Вагон у технічному стані справний.

У розділі "Д" комерційного акту зазначено: на підставі акту загальної форми № 7570 від 05.09.2018 ст. Чаплино проведена комісійна видача вантажу, прибувшого по досильній відправці, до основного документу № 51613750 ст. Удачная зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача № 085, повірка 07.08.2018, прийомоздавальником поїздів ОСОБА_1 , прийомоздавальником заводу ОСОБА_4 , слідчим Заводського ВП Радченко С.В., у присутності ДСЗМ ОСОБА_3 .

За документом значиться тара 22700 кг, нетто 69800 кг. Фактично виявилось брутто: 91700 кг, тара з документу 22700 кг, нетто 69 000 кг, що менше документу на 800 кг. У комерційному відношенні навантаження шапкоподібне, нижче рівня бортів 20-30 см. Вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними борознами, що відповідає перевізному документу. Маркування порушене, виїмки: праворуч над 1 люком довжиною 150 см шириною 150 см глибиною 20 см, над 5,6 люками довжиною 300 см шириною 80 см глибиною 30 см. У технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, просипання вантажу немає. Відсутній вантаж у вагоні поміститися міг. При повторному зважуванні дані не змінилися.

Позивач вважає, що недостача вантажу в спірних вагонах виникла з вини відповідача, який не забезпечив збереження вантажу під час перевезення, та просить стягнути вартість недостачі вантажу із вирахуванням норми природної втрати в сумі 2618,12 грн., що і є причиною спору.

Згідно зі статтею 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало; перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Також, відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини; у транспортних кодексах чи статутах можуть бути передбачені випадки, коли доведення вини перевізника у втраті, нестачі або пошкодженні вантажу покладається на одержувача або відправника; за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Статтею 23 Закону України від 04.07.1996 №273/96-ВР "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України; перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України; за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Згідно статті 110 Статуту залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству; обов`язки збереження, супроводження та охорони особливо цінних та небезпечних вантажів, перелік яких встановлюється Правилами, покладаються на відправника.

Відповідно до статті 31 Статуту залізниця зобов`язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери; оскільки незбереження вантажу може бути наслідком як технічної несправності вагона або контейнера, так і їх непридатності для перевезення певного вантажу (тобто у комерційному відношенні), то господарським судам у вирішенні спорів слід розмежовувати відповідні поняття; вагон (контейнер) може бути цілком справним, але таким, що не забезпечить збереження якості певного вантажу, наприклад, має стійкий запах, що впливає на завантажені до нього продовольчі товари; саме в такому випадку йдеться про непридатність вагона (контейнера) у комерційному відношенні; згідно з зазначеною статтею Статуту придатність вагона чи контейнера для перевезення відповідного вантажу у комерційному відношенні визначається відправником або залізницею, якщо вона здійснює завантаження; отже, якщо псування вантажу є наслідком комерційної несправності вагона (контейнера), відповідальність за це несе той, хто завантажив продукцію у вагон (контейнер); у випадках, коли під завантаження подано несправний за своїм технічним станом вагон або контейнер, відправник повинен відмовитись від їх використання; якщо він цього не зробив, відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу, що сталися внаслідок технічної несправності рухомого складу, покладається на відправника; винятки з цього правила можуть мати місце тоді, коли з матеріалів справи вбачається, що технічна несправність мала прихований характер або виникла у процесі перевезення вантажу; прихованими є такі технічні несправності, які не могли бути виявлені відправником під час звичайного огляду вагону або контейнера; у такому разі відповідальність за незбереження вантажу покладається на залізницю; якщо незбереження вантажу сталося внаслідок того, що вагон чи контейнер поряд з прихованими несправностями або з несправностями, які виникли під час транспортування, мали ще й такі, які могли бути виявлені до завантаження, господарський суд може вирішити питання про покладення відповідальності як на залізницю, так і на відправника; для правильного вирішення питань щодо відповідальності за незбереження вантажу внаслідок технічної несправності рухомого складу господарський суд повинен провести досконале дослідження не тільки комерційного акта, але й акта про технічний стан вагону або контейнера і дати їм відповідну оцінку (пункт 3.9 роз`яснень Вищого господарського суду України від 29.09.2008 №04-5/225 "Про внесення змін та доповнень до роз`яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею").

Відповідно до частин 1 та 2 статті 114 Статуту залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме:

- за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі;

- за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірах дійсної вартості; - за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість;

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яка її завдала; при цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З урахуванням викладеного відповідальність за вагову недостачу вугільного концентрату слід покласти на відповідача.

Відповідно до статті 130 Статуту право на пред`явлення до залізниці претензій та позовів мають у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу - одержувач - за умови пред`явлення накладної, комерційного акту і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.

Згідно статті 133 Статуту передача іншим організаціям або громадянам права на пред`явлення претензій та позовів не допускається, за винятком випадків передачі такого права вантажовідправником вантажоодержувачу або вантажоодержувачем вантажовідправнику, а також вантажовідправником або вантажоодержувачем вищій організації або уповноваженій особі, яка виступає від їх імені.

Передача права на пред`явлення претензій і позовів засвідчується переуступним підписом на документі (накладній, вантажній, багажній квитанції), а для уповноваженої особи - довіреністю, оформленою згідно із законодавством.

З урахуванням викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати, пов`язані зі сплатою судового збору покладаються на відповідача у розмірі 1921,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Приватного акціонерного товариства "Запоріжкокс" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення 2 618,12 грн. задовольнити повністю.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5а, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код 40081237) на користь Приватного акціонерного товариства "Запоріжкокс" (69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, 4, ідентифікаційний код 00191224) шкоду, завдану недостачею у розмірі 2618 (дві тисячі шістсот вісімнадцять)грн. 12 коп. та витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна)грн.00коп., про що видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення підписано 10.05.2019

Суддя Н.М. Євстигнеєва

Дата ухвалення рішення10.05.2019
Оприлюднено10.05.2019
Номер документу81619060
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 2 618,12 грн

Судовий реєстр по справі —904/966/19

Судовий наказ від 31.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Рішення від 10.05.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 15.03.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні