Справа № 673/61/19
Провадження № 2/673/328/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
(заочне)
"06" травня 2019 р. м. Деражня
Деражнянський районний суд Хмельницької області
в складі: головуючої судді Ягодіної Т.В.,
за участю секретаря судових засідань Ясінської М.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру сплачених коштів державної соціальної допомоги, -
ВСТАНОВИВ:
В січні 2019 року позивач звернувся із означеним позовом до суду, вказавши, що 06.02.2016 року відповідач по справі ОСОБА_1 звернулася до нього із заявою про призначення їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та відповідно до рішення управління від 16.02.2016 року відповідачу було призначено вказаний вид державної соціальної допомоги на період з 01.02.2016 року по 31.01.2017 року. При подачі заяви про призначення соціальної допомоги відповідача було попереджено про необхідність повідомлення нею усіх достовірних відомостей, які можуть вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру. Проте внаслідок перевірки, проведеної головним державним соціальним інспектором, було виявлено, що при подачі відповідачем заяви про призначення допомоги нею навмисно було приховано інформацію про доходи її чоловіка ОСОБА_2 від продажу продукції тваринництва за 2016-2017 роки, у зв`язку з чим такі доходи не були враховані при розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Внаслідок цього відповідачу за вказані періоди було надміру виплачено 4391,40 грн. допомоги як малозабезпеченій сім`ї. В добровільному порядку відповідач відмовляється повернути вказану суму переплати, тому позивач просив стягнути такі кошти з відповідача в судовому порядку.
Ухвалою судді від 15.02.2019 року відкрито провадження у справі за даним позовом та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, надано відповідачу строк для подання відзиву на позов, а позивачу - відповіді на відзив.
Відповідач у встановлений судом строк без поважних причин відзив на позов не надала, тому суд вирішив справу за наявними матеріалами у відповідності до ч.8 ст. 178 ЦПК України.
В судове засідання представник позивача не з`явився, подав клопотання про розгляд справи за його відсутності, підтримуючи позовні вимоги та не заперечуючи щодо ухвалення заочного рішення.
Відповідач в судове засідання не з`явилася, хоча про дату, час та місце судового засідання була повідомлена належним чином, що підтверджується письмовим повідомленням про вручення їй рекомендованого поштового відправлення. Про причини неявки до суду вона не повідомила.
З огляду на викладене та при відсутності заперечень сторони позивача, суд постановив ухвалу про розгляд справи на підставі наявних у ній доказів з ухваленням заочного рішення, оскільки згідно ст. 281 ЦПК України, якщо відповідач, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання, не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин та не подав відзив, а позивач не заперечує проти такого вирішення справи, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши матеріали справи відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України, згідно з якою у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, повно і всебічно оцінивши всі фактичні обставини справи та докази, які мають значення для розгляду справи, суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню у повному обсязі із наступних підстав.
Відповідно до ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно із ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
В ході судового розгляду справи судом встановлені наступні фактичні обставини справи та визначені відповідно до них правовідносини.
06.02.2016 року відповідач по справі ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області із заявою про призначення їй державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї.
Згідно з рішенням управління від 16.02.2016 року відповідачу було призначено означений вид державної соціальної допомоги на період з 01.02.2016 року по 31.01.2017 року.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що при подачі заяви про призначення соціальної допомоги відповідача було попереджено про необхідність повідомлення нею усіх достовірних відомостей, які можуть вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру. Проте внаслідок перевірки, проведеної головним державним соціальним інспектором, було виявлено, що при подачі відповідачем у лютому 2016 року заяви про призначення державної соціальної допомоги нею навмисно було приховано інформацію про доходи її чоловіка ОСОБА_2 від продажу продукції тваринництва за 2016-2017 роки, у зв`язку з чим такий його дохід не було враховано при розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї, що вплинуло на розмір призначеної відповідачу допомоги. Внаслідок цього відповідачу за період з 01.02.2016 року по 30.01.2017 року було надміру виплачено 4391,40 грн. допомоги як малозабезпеченій сім`ї.
Суд вважає такі доводи позивача обґрунтованими, оскільки вони знайшли підтвердження доказами, які були безпосередньо досліджені судом.
Так, судом встановлено, що при оформленні документів для отримання соціальної допомоги відповідача було ознайомлено із вимогами законодавства щодо обов`язковості повідомлення усіх достовірних відомостей, які можуть вплинути на встановлення права на таку допомогу та визначення її розміру, що підтверджується особистим підписом відповідача у заяві про призначення їй державної соціальної допомоги.
Актом №23 від 23.01.2018 року підтверджується, що головним державним соціальним інспектором було проведено перевірку достовірності інформації про доходи ОСОБА_1 , за результатами якої виявлено, що при подачі останньою заяви про призначення допомоги нею навмисно було приховано інформацію про отриманий її чоловіком ОСОБА_2 дохід від продажу продукції тваринництва за 2016 - 2017 роки в розмірі 4391,40 грн.
Факт отримання вищезазначеного доходу підтверджується також відомостями Деражнянського відділення Красилівської ОДПІ, відповідно до яких у 2016-2017 роках ОСОБА_2 отримав дохід по коду 179 Продаж продукції тваринництва в розмірі 4391,40 грн.
Згідно із наявним в матеріалах справи письмовим розрахунком позивача, розмір переплати відповідачу допомоги як малозабезпеченій сім`ї за період з 01.02.2016 року по 30.01.2017 року склав 4391,40 грн.
Встановлено також, що 07.02.2018 року та 07.12.2018 року позивачем було повідомлено відповідача про необхідність повернути надміру виплачені кошти у відповідності з чинним законодавством, проте, як з`ясовано судом, в добровільному порядку відповідач вказану суму переплати не повернула.
Будь-яких належних та допустимих доказів на спростування вищезазначених обставин стороною відповідача не подано.
Згідно із ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (далі - Закон) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , визначені Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року №250 (далі - Порядок).
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.
Перелік документів, необхідних для призначення соціальної допомоги, визначений пунктом 6 Порядку. Цим же пунктом визначено, що інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Пунктами 8, 9, 20 Порядку визначено, що соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім`ї, які документи повинні бути подані додатково. Рішення про призначення соціальної допомоги або про відмову в її наданні приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів. Соціальна допомога призначається на шість місяців.
Відповідно до ст. 7 Закону якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше, ніж через шість місяців, починаючи з першого числа місяця виявлення.
Відповідно пункту 12 Порядку у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Виплата раніше призначеної соціальної допомога припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, і внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.
Абзацами 2,3 п. 27 Порядку визначено, що органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до п`яти календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.
Відповідно до п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку
Відповідно до п. 1 Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеною державною соціальною допомогою, затвердженого Наказом Міністерство праці та соціальної політики України, Міністерство фінансів України, Міністерство юстиції України від 14.12.2005 року, повернення бюджетних коштів, надміру перерахованих (виплачених) за призначеною соціальною допомогою, проводиться органами праці та соціального захисту населення у випадку: - виявлення подання громадянами свідомо фальшивих документів, документів із неправильними відомостями або приховування достовірних даних про доходи, майновий стан та інші обставини, що впливають на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру; - виявлення помилки у розрахунку розміру призначеної соціальної допомоги; - виявлення неправильних відомостей про доходи, майновий стан тощо, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, наданих юридичними особами або фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності
Відповідно до п. 2. вищевказаного Порядку у разі виявлення при перевірках достовірності та повноти інформації про доходи та майновий стан подання громадянами свідомо документів і з недостовірними відомостями органи праці та соціального захисту населення вживають такі заходи: - припиняють надання соціальної допомоги з місяця виявлення порушення і позбавляють прав на призначення державної соціальної допомоги на наступний термін; - визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення, залежно від матеріального стану сім`ї, - повідомляють рекомендованим листом одержувача допомоги про припинення надання соціальної допомоги, обсяги надміру виплачених коштів та строки їх повернення, але не менше місяця з дня отримання повідомлення.
При розгляді даної справи судом також враховується положення ч.1 ст. 1212 Цивільного Кодексу України, згідно з яким особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Таким чином, з врахуванням наведеного, суд вважає, що внаслідок зловживання з боку відповідача їй за період з 01.02.2016 року по 30.01.2017 року було надміру виплачено 4391,40 грн. допомоги як малозабезпеченій сім`ї, а тому наявні підстави для стягнення вказаного розміру надміру сплачених коштів з відповідача на користь позивача.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню понесені позивачем витрати по сплаті судового збору в розмірі 1762,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 23, 81, 247, 258, 259, 263-268, 273, 293 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов задоволити.
Стягнути з ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , виданий Деражнянським РС УДМС в Хмельницькій області 13.02.2015 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 ) на користь Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області (місцезнаходження: Хмельницька область, м. Деражня, вул. Миру, 39, код ЄДРПОУ 03198405) - 4391 грн. 40 коп. (чотири тисячі триста дев`яносто одну гривню 40 копійок) неправомірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації понесені судові витрати на оплату судового збору в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Рішення складене 06 травня 2019 року.
Суддя: Т. В. Ягодіна
Суд | Деражнянський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2019 |
Оприлюднено | 11.05.2019 |
Номер документу | 81640632 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Деражнянський районний суд Хмельницької області
Ягодіна Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні