Рішення
від 13.05.2019 по справі 160/1968/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2019 року

Справа № 160/1968/19

          Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Неклеса О.М., одноособово розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, в якому позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №48/4.1-4/430 винесену 12.07.2018 року начальником Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області ОСОБА_1

В обґрунтування поданого позову Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" зазначило, що 20 червня 2018 року головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Дніпропетровському регіоні ОСОБА_2 зателефонувала директору і засновнику Позивача ОСОБА_3 на мобільний телефон і повідомила, що вона знаходиться в даний час за юридичною адресою Позивача, тобто на вул. Сімферопольській, буд. 21, з метою проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань неподання обов'язкової звітності, що передбачена Законом України «Про зайнятість населення». Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань неподання обов'язкової звітності, що передбачена Законом України «Про зайнятість населення», позивач не був повідомлений. Представник позивача з'явився до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, йому було вручено головним інспектором Драган Я.А. примірник Направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань неподання обов'язкової звітності, що передбачена Законом України «Про зайнятість населення» від 20.06.2018 року №194, примірник Акту за результатами проведення перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю №48/4.1-4 та примірник Припису про усунення виявлених порушень №48/4.1-4-18 від 21.06.2018 року. Отримавши примірники вищевказаних документів представник позивача у вказаний у Приписі строк направив на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Пояснення, в яких вмотивовано заперечив проти нібито встановлених порушень законодавства. 30.01.2019 року, отримавши копію ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року по адміністративній справі №160/9238/18, позивачу стало відомо про накладення на нього Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській і штрафу у розмірі 7446,00 гривень за порушення п.4, ч.4, ст.36 Закону України № 5067 «Про зайнятість населення», а саме не подані обов'язкові відомості за 2016-2017 роки про кількість працевлаштованих осіб у порядку, встановленому центральним органом виконавчої , що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції. Позивач вважає що, Наказ Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 12 червня 2018 року №571-П, видане відповідно до нього Направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань неподання обов'язкової звітності, що передбачена Законом України «Про зайнятість населення» №194 від 20.06.2018 року, Акт за результатами проведення перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю №48/4.1-4, винесений на підставі Акту Припис про усунення виявлених порушень №48/4.1-4-18 від 21.06.2018 року, Рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу від 02.07.2018 року №48/4.1-4 (5646-16/04) та Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12.07.2018 року №48/4.1-4/430 є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки у Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області не було жодної з підстав, передбачених ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про зайнятість населення в частині неподання обов'язкової звітності (форма 1-ПА) Відповідачем ТОВ «РСК, Робота без кордонів» і не могли бути виявлені порушення п.4, ч.4, ст.36 ЗУ «Про зайнятість населення», оскільки згідно протоколу Загальних зборів Учасників №1/2017 від 12 січня 2017 року Товариства з обмеженою відповідальністю «РСК-ТОРГ» назва Товариства змінена на ТОВ «РСК. Робота без кордонів», до видів економічної діяльності додані КВЕД (код): 78.10 - Діяльність агентств працевлаштування; 78.20 - Діяльність агентств тимчасового працевлаштування; 78.30 - Інша діяльність із забезпечення трудовими ресурсами; і інші. Тобто у 2016 році існувало ТОВ «РСК-ТОРГ», з основним видом економічної діяльності КВЕД: 46.90- Неспеціалізована оптова торгівля, Товариства з обмеженою відповідальністю «РСК. Робота без кордонів» взагалі не існувало. Позивачем ніколи не здійснювалась посередницької діяльності у працевлаштуванні, школи не отримувався дозвіл для здійснення діяльності з наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні, не отримувалась ліцензія для здійснення посередництва у працевлаштуванні за кордоном, Позивач не подавав заяву для включення до переліку суб'єктів господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, та суб'єктів господарювання, які здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в інших роботодавців. Таким чином, аналізуючи вищенаведені норми законодавства України та викладену інформацію, Позивач не є суб'єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні, і як наслідок, не має обов'язків покладених законодавчими і підзаконними штами на таких суб'єктів, тобто не має обов'язку подавати форму звітності (форма 1-ПА) про чисельність працевлаштованих ним осіб у 2017 році, оскільки не має законних підстав займатися вищевказаною господарською діяльністю.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.03.2019 року адміністративний позов залишено без руху.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 року відкрито провадження по справі №160/1968/19 за вищезазначеним позовом та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Від відповідача 29 березня 2019 року на адресу суду надійшов відзив на позов, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування відзиву представник зазначає, що підставою для проведення позапланового заходу з питань контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення в частині неподання обов'язкової звітності (форма 1-ПА) Товариством з обмеженою відповідальністю «РСК. Робота без кордонів» стала інформація, викладена в листі Міністерства соціальної політики України № 5916/0/2-18/38 від 29 березня 2018 року, Листі Дніпровського міського центру зайнятості Дніпропетровського обласного центру зайнятості Державної служби зайнятості (Центральний апарат) Міністерства соціальної політики України № 4681 від 06 червня 2018 року. На підставі направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань неподання обов'язкової звітності, що передбачена Законом України «Про зайнятість населення» в період з 20 червня 2018 року по 21 червня 2018 року проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про зайнятість населення в частині неподання обов'язкової звітності (форма 1-ПА) ТОВ «РСК. Робота без кордонів» з питань ненадання обов'язкової звітності щодо працевлаштованих громадян суб'єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні та здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні у інших роботодавців за два звітні періоди підряд. За результатами перевірки Головним управлінням був складений Акт № 48/4.1-4. Згідно з висновками, викладеними в Акті № 48/4.1-4, встановлено порушення вимог чинного законодавства про зайнятість населення, а саме позивачем порушені вимоги п.4 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про зайнятість населення», а саме позивач ТОВ «РСК. Робота без кордонів» не подавав звіт № 1-ПА за 2016 рік до 15 січня 2017 року та за 2017 рік до 15 січня 2018 року. Позивач ТОВ «РСК. Робота без кордонів» в поясненнях, викладених в акті, підтвердив, що звіт 1-ПА не подавався у зв'язку з тим, що на підприємстві діяльність не здійснювалась взагалі і підприємство не працювало. На підставі акту № 48/4.1-4. винесено припис про усунення порушень законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю № 48/4.1-4-18 від 21 червня 2018 року. На виконання вимог Порядку № 509 Головне управління направило позивачу рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №48/4.1-4 (5646-16/04) від 02 липня 2018 року за його юридичною адресою 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 21, кімната 302, з призначенням розгляду справи на 12 липня 2018 року на 09 год. 15 хв. Дане поштове відправлення не було вручено під час доставки та повернуто на адресу Головного управління з відміткою ПАТ «Укрпошта» за закінченням встановленого строку зберігання. На підставі Акту № 48/4.1-4 та у відповідності до Порядку № 509, Головним управлінням було винесено Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430, яка була направлена за юридичною адресою позивача 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 21, кімната 302. Дане поштове відправлення, не було вручено під час доставки та повернуто на адресу Головного управління з відміткою ПАТ «Укрпошта» за закінченням встановленого строку зберігання. Таким чином, Головне управління зробило все необхідне для того, щоб повідомити позивача ТОВ «РСК. Робота без кордонів» як про розгляд справи, так і ознайомити з винесеною за результатами такого розгляду постановою про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430, а установа поштового зв'язку намагалась вручити вказані поштові відправлення. Однак сам позивач не забезпечив отримання належної йому поштової кореспонденції. Враховуючи вищевикладене, Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області вважає, що при здійсненні перевірки ТОВ «РСК. Робота без кордонів» діяло лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Вважає, що Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430 є законною та обґрунтованою, складеною на підставі та у відповідності до норм діючого законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.

11 квітня 2019 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" надійшла відповідь на відзив, в якій підприємство не погоджуються з твердженнями, викладеними відповідачем у відзиві.

Згідно з ч.ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, судом встановлено наступне.

Згідно з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" зареєстроване 27.03.2012 року та перебуває на обліку як платник податків у ДПІ в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська ГУ ДФС у Дніпропетровській області. Основний вид економічної діяльності: 78.10. Діяльність агентств працевлаштування.

На підставі наказу від 18.06.2018р. №571-П та направлення №194 від 20.06.2018 року головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Дніпропетровському регіоні проведено інспекційне відвідування зі здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю Товариства з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів".

За результатами проведеної перевірки складено Акт перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування інвалідів №48/4.1-4, в якому зазначені виявлені порушення, а саме відповідно до письмового пояснення директора ОСОБА_3 ТОВ "РСК. Робота без кордонів" не працевлаштовувало осіб за кордоном та на території Украни, у зв'язку з чим не було подано відомості про чисельність працевлаштованих осіб у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади чим порушено вимоги п. 4 ч. 4 ст. 36 ЗУ №5067 «Про зайнятість населення».

В зв'язку з виявленими порушеннями 21 червня 2018 року відповідачем складено припис про усунення виявлених порушень №48/4.1-4-18.

На підставі акту перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування інвалідів №48/4.1-4 посадовою особою Головного управління Держпраці в Дніпропетровській області прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №48/4.1-4 (5646-16/04) від 02 липня 2018 року.

За результатами розгляду справи про накладення штрафу прийнято Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами № ДН-362/263/АВ/ІП/МГ від 12.04.2018р.

На підставі Акту № 48/4.1-4 та у відповідності до Порядку № 509, Головним управлінням було винесено Постанову про накладення на ТОВ "РСК. Робота без кордонів" штрафу від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430, якою до позивача застосовано штраф у розмірі 7446 грн.

Не погоджуючись із постановою про накладення штрафу від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Стаття 68 Конституції України передбачає, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України.

Статтею 8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про зайнятість населення» визначає правові, економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості населення, гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та реалізації їхніх прав на соціальний захист від безробіття.

Відповідно до частини 1 статті 52 Закону України «Про зайнятість населення», державний контроль за додержанням законодавства про зайнятість населення здійснює уповноважений орган з реалізації державної політики з питань державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, в межах їх повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення № 96), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з пунктом 2 Положення №96 Держпраці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно до пункту 7 вказаного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

За приписами підпункту 9 пункту 4 Положення № 96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування.

Підпунктом 6 пункту 4 Положення № 96 встановлено, що Держпраці, здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Державна служба України з питань праці (Держпраці) відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю. (пп.6 п.6 Положення №96).

Пунктом 7 Положення №96 передбачено, що Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

У відповідності до зазначених норм Головному управлінню Держпраці в Дніпропетровській області делеговано повноваження щодо здійснення на території області державного контролю за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Процедуру проведення Управліннями Держпраці перевірки стану додержання законодавства про працю, визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон №877-V).

Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V від 05.04.2007 (далі за текстом Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.4 ст.2 Закону №877-V заходи контролю здійснюються, в т.ч., органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов'язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21,частини третьої статті 22 цього Закону.

Державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом (ст.3 Закону №877-V).

Стаття 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначає підстави проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю), в тому числі щодо додержання законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів.

Приписами частини 4 статті 36 Закону України «Про зайнятість населення» визначено, що суб'єкти господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, та суб'єкти господарювання, які здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні у інших роботодавців, зобов'язані:

1) надавати громадянам повну та достовірну інформацію про попит роботодавця на робочу силу (вакансії), його вимоги щодо кваліфікації, досвіду роботи, про умови, характер та оплату праці;

2) співпрацювати з відповідним територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, підприємствами, установами та організаціями, профспілками та їх об'єднаннями, організаціями роботодавців та їх об'єднаннями;

3) забезпечувати захист інформації, що надійшла від громадян, які звертаються з метою працевлаштування, та дотримання правил використання і поширення такої інформації, встановлених законами України «Про інформацію» та «;Про захист персональних даних», а також конфіденційність комерційної інформації роботодавців відповідно до закону;

4) подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відомості про чисельність працевлаштованих ними осіб у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики.

Відповідно до пункту 3 Розділу І Порядку подання форми звітності № 1-ПА «Інформація про кількість працевлаштованих громадян суб'єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні та здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в інших роботодавців», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 7 серпня 2015 року № 815, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 9 жовтня 2015 р. за № 1225/27670, звітність подається щороку не пізніше 15 січня після звітного року районним, міським, міськрайонним, районним у містах органам державної служби зайнятості за місцем здійснення діяльності. Якщо останній день строку попадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, днем закінчення строку подачі звіту є перший після нього робочий день.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" зареєстроване 27.03.2012 року у Єдиному державному реєстрі фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідно до якого станом на 19.01.2017р. вид його діяльності - діяльність агентств працевлаштування (КВЕД 78.10).

Відповідачем була проведена перевірка Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю та встановлено факт неподання відповідачем звіту форми 01-ПА «Інформація про кількість працевлаштованих громадян суб'єктів господарювання, що надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, у порушення вимог пункту 4 частини 4 статті 36 Закону України «Про зайнятість населення» (акт № 48/4.1-4).

Перевірка відповідачем проведена у зв'язку із надходженням на адресу ГУ Держпраці листа листі Міністерства соціальної політики України № 5916/0/2-18/38 від 29 березня 2018 року, Листі Дніпровського міського центру зайнятості Дніпропетровського обласного центру зайнятості Державної служби зайнятості (Центральний апарат) Міністерства соціальної політики України № 4681 від 06 червня 2018 року., у якому наведено перелік суб'єктів господарювання, що надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, які не подали форму звітності 1-ПА за результатами роботи.

У наданих письмових поясненнях від 21.06.2018 року директор Товариства з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" не заперечував щодо неподання звітності форми 1-ПА у зв'язку з відсутністю діяльності.

Таким чином, судом було встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" не подавало звітності за формою 1-ПА до центру зайнятості за результатами роботи 2017 роках у порушення приписів пункту 4 частини 4 статті 36 Закону України «Про зайнятість населення», що було встановлено під час перевірки ГУ Держпраці.

Щодо тверджень позивача, про те, що у 2016 році існувало ТОВ «РСК-ТОРГ», з основним видом економічної діяльності КВЕД: 46.90- Неспеціалізована оптова торгівля, Товариства з обмеженою відповідальністю «РСК. Робота без кордонів» взагалі не існувало, суд зазначає, що розмір штрафу визначається за виявлені порушення не залежно від періоду допущення порушення.

Окрім того у своєму позові Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" також не погоджується, вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню Наказ Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 12 червня 2018 року №571-П, видане відповідно до нього Направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) з питань неподання обов'язкової звітності, що передбачена Законом України «Про зайнятість населення» №194 від 20.06.2018 року, Акт за результатами проведення перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю №48/4.1-4, винесений на підставі Акту Припис про усунення виявлених порушень №48/4.1-4-18 від 21.06.2018 року, Рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу від 02.07.2018 року №48/4.1-4 (5646-16/04).

Суд звертає увагу, що предметом спору у даній справі є встановлення правомірності або протиправності постанови про накладення штрафу від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430, якою до позивача застосовано штраф у розмірі 7446 грн.

Позивач не оскаржує винесений відповідачем припис, дії управління під час проведення перевірки.

Частиною 2 статті 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Суд не вбачає наявність правових підстав виходити за межі позовних вимог у даній справі та надавати оцінку діям управління під час проведення перевірки.

Щодо доводів позивача про відсутність у нього обов'язку подання звітності за формою 1-ПА з огляду на фактичне ненадання послуг з посередництва у працевлаштуванні, то суд вважає їх безпідставними, оскільки діюче законодавство не ставить необхідність виконання такого обов'язку у залежність від фактичного ведення відповідної діяльності за умови реєстрації такого виду діяльності у Єдиному державному реєстрі фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

При цьому суд наголошує на тому, що Товариство з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" є зареєстроване, як суб'єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні, з огляду на обраний ним самостійно вид діяльності. Факт такої реєстрації створює для нього як право здійснювати таку діяльність, так і пов'язані із набуттям такого статусу обов'язки щодо подання передбаченої діючим законодавством звітності, у тому числі і до відповідних органів державної служби зайнятості.

Відтак, на переконання суду, у відповідності до положень пункту 4 частини 4 статті 36 Закону України «Про зайнятість населення» позивач зобов'язаний подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відомості про чисельність працевлаштованих ними осіб у встановленому порядку і у випадку фактичного нездійснення працевлаштування жодного працівника такий факт підлягає відображенню у звітності за формою 1-ПА.

Щодо тверджень позивача про неотримання копії рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №48/4.1-4 (5646-16/04) від 02 липня 2018 року та постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430.

Механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України, визначає Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 (далі - Порядок № 509).

Відповідно до п. 2 Порядку № 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).

Штрафи можуть бути накладені на підставі, в тому числі, акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади.

Відповідно до п. З Порядку № 509 уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу.

Відповідно до п. 4 Порядку № 509 справа розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд.

Відповідно до п. 6 Порядку № 509 про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб'єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.

Відповідачем разом із відзивом на адміністративний позов надано копію списку №35 рекомендованих листів, яким позивачу за його юридичною адресою 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 21, кімната 302 направлялося рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу з призначенням розгляду справи на 12 липня 2018 року на 09 год. 15 хв.

Дане поштове відправлення не було вручено під час доставки та повернуто на адресу Головного управління з відміткою ПАТ «Укрпошта» за закінченням встановленого строку зберігання, що підтверджується копією конверту, який міститься в матеріалах справи.

Відповідно до п. 7 Порядку № 509 справа розглядається за участю представника суб'єкта господарювання або роботодавця, щодо якого її порушено. Справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його поінформовано відповідно до пункту 6 цього Порядку і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення її розгляду.

На підставі Акту № 48/4.1-4 та у відповідності до Порядку № 509, Головним управлінням було винесено Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 Закону України «Про зайнятість населення» у разі неподання або порушення порядку подання суб'єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні, відповідно до цього Закону відомостей про працевлаштованих ним осіб стягується штраф у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення.

Розмір штрафу за даною Постановою про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430 становить 2 * 3723,00 грн. = 7446,00 грн., де:

-          2 - коефіцієнт (двократний розмір);

-          3723,00 грн. — мінімальна заробітна плата з 1 січня 2018 року (у місячному розмірі) відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 07 грудня 2017 року № 2246-УІІІ.

Відповідачем разом із відзивом на адміністративний позов надано копію списку згрупованих поштових відправлень №179, яким позивачу за його юридичною адресою 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 21, кімната 302 направлялася оскаржувана постанова

Дане поштове відправлення, не було вручено під час доставки та повернуто на адресу Головного управління з відміткою ПАТ «Укрпошта» за закінченням встановленого строку зберігання.

В зв'язку з вищевикладеним, суд приходить до висновку, що Головне управління зробило все необхідне для того, щоб повідомити позивача ТОВ «РСК. Робота без кордонів» як про розгляд справи, так і ознайомити з винесеною за результатами такого розгляду постановою про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 12 липня 2018 року № 48/4.1-4/430, а установа поштового зв'язку намагалась вручити вказані поштові відправлення. Однак сам позивач не забезпечив отримання належної йому поштової кореспонденції.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно вимог статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до приписів ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на встановлені під час розгляду справи обставини та норми чинного законодавства, суд приходить до висновку, оскаржувана постанова Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області прийнята на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що оскільки позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню, підстави для стягнення з відповідача судового збору відсутні.

Керуючись ст. ст. 2, 5, 72, 77, 241, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "РСК. Робота без кордонів" (код ЄДРПОУ 38114776, вул. Сімферопольська, буд. 21, кім. 302, м. Дніпро, 49005) до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39788766, вул. Казакова, буд.3,м. Дніпро,49107) про визнання протиправною та скасування постанови, – відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

У зв'язку з перебуванням судді О.М. Неклеси у відпустці, повний текст рішення складено та підписано 13.05.2019 року.

Суддя О.М. Неклеса

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2019
Оприлюднено15.05.2019
Номер документу81725256
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1968/19

Рішення від 13.05.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 04.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні