Рішення
від 17.05.2019 по справі 120/910/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

17 травня 2019 р. Справа № 120/910/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Вільчинського О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: управління Держпраці у Вінницькій області

до: товариства з обмеженою відповідальністю "Простор-ВС"

про: застосування заходів у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося управління Держпраці у Вінницькій області (позивач) з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Простор-ВС" (далі - ТОВ "Простор-ВС", відповідач) про застосування заходів у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що 18.02.2019 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у ТОВ "Простор-ВС". За результатами перевірки виявлено порушення, які загрожують життю працівників, що є підставою для застосування заходів у сфері державного нагляду.

Відповідно до вимог частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).

За правилами частини четвертої статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Ухвалою про відкриття провадження у справі від 20.03.2019 встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали для подання відзиву на позовну заяву в порядку ст. 162 КАС України та п`ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення в порядку ст. 164 КАС України, а позивачу - п`ятиденний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив в порядку ст. 163 КАС України.

Копію зазначеної ухвали позивач отримав 29.03.2019, а відповідач - 25.03.2019, що підтверджується розпискою та рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Оскільки відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не надав, суд вирішує даний спір за наявними матеріалами на підставі ч. 6. ст. 162 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив, що 18.02.2019 на підставі наказу управління Держпраці у Вінницькій області від 08.02.2019 № 141-0 головним державним інспектором відділу нагляду в АПК та СКС Чернишом Русланом Васильовичем проведено планову перевірку у сферах дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, у ТОВ "Простор - ВС", що знаходиться за адресою: 23352. Вінницька область, Тиврівський район, с. Рахни - Польові, вул. Коцюбинського, 1.

За результатами перевірки, у зв`язку з виявленими порушеннями вимог законодавства, складений акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 18.02.2019 №010.0506.19, який підписано директором та вручено йому примірник акта. Відповідно до вказаного акта під час перевірки виявлені, зокрема такі порушення:

роботодавець не одержав дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки - технологічне устатковання деревообробної промисловості (торцювальний верстат), що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці", п. б; (п. 6 додатку 3) Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107, (п. 1 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 №010.0506.19);

роботодавець не організував та не здійснив, посадовим особам (керівники структурних підрозділів), проведення навчання і перевірку знань з питань охорони праці згідно з Типовим тематичним планом і програмою навчання з питань охорони праці посадових осіб та в обсязі виконуваної ними роботи: Законодавство з питань охорони праці, "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", "Правила охорони праці в деревообробній промисловості", "Правила охорони праці під час вантажно - розвантажувальних робіт", "Правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів", що є порушенням вимог статті 18 Закону України "Про охорону праці", п.п. 3.18, 5.1, 5.5 НПАОП 0.00.-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці", затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, зареєстроване в міністерстві юстиції України 15.02.2005 за № 231/10511, (п. 2 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19);

допущені до виконання робіт працівники, яким не проведено спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці працівників, що безпосередньо зайняті на роботах зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою (верстатник деревообробних верстатів - 3 особи; водій навантажувача - 1 особа), що є порушенням вимог статті 18 Закону України "Про охорону праці", п.п. 3.16, 4.1, НПАОП 0.00.-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці", затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 р. № 15, зареєстроване в міністерстві юстиції України 15.02.2005 за № 231/10511, (п. 3 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19);

роботодавець не вжив відповідних заходів щодо проведення обов`язкового технічного контролю (технічних оглядів), експертних обстежень навантажувача (Toyota 52,8 FDFJ 35) та нагляду за його безпечного експлуатацією відповідно до вимог нормативно - правових актів з охорони праці та гігієни праці, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", п. 3 розділу ІІ, "Правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів", затверджені наказом Міністерства соціальної політики України 27.08.2018 №1220, зареєстровані в міністерстві юстиції України 19.09.2018 за № 1082/32534, (п. 8 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19);

допущений до експлуатації навантажувач (Toyota 52,8 FDFJ 35), що не зареєстрований в Управлінні Держпраці, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", п. 3 розділу V "Правила охорони праці під час експлуатації навантажувачів", затверджені наказом Міністерства соціальної політики України 27.08.2018 №1220, зареєстровані в міністерстві юстиції України 19.09.2018 за № 1082/32534, (п. 9 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19);

на підприємстві експлуатуються машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки (технологічні транспортні засоби - 1 од. - навантажувач Toyota 52,8 FDFJ 35) без подання роботодавцем декларації відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці", п. 21; п. 5, додатку 7, Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 №1107, (п. 10 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19);

роботодавець не забезпечив проведення періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників (підсобні робітники - 80 осіб; верстатники деревообробних верстатів - 3 особи; водій навантажувача - 1 особа), що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", п. 7.4.2, НПАОП 20.0-1.02-05 "Правила охорони праці в деревообробній промисловості , затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 31.01.2005 № 20, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 16.03.2005 за № 306/10586. (п. 13 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19);

керівник не забезпечила проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок, згідно з правилами і нормами (ПТЕ) (виробничий цех), що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 за № 93/2533, (п. 14 Розділ V акту перевірки суб`єкта господарювання від 18.02.2019 № 010.0506.19)

У зв`язку з виявленими порушеннями управління Держпраці у Вінницькій області винесло відповідачу припис від 18.02.2019 № 010.0506.19 про усунення виявлених порушень.

У зв`язку з виникненням загрози життю працівників та з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров`ю працівників у ТОВ "Простор-ВС" управління Держпраці у Вінницькій області звернулося до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V, в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин (далі - Закон № 877-V).

В розумінні статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин (далі - Положення № 96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення №96).

За приписами статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII, в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин (далі - Закон № 2694-XII) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Зокрема, підпунктом 16 пункту 4 Положення № 96 передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Згідно з підпунктом 5 пункту 6 вказаного Положення Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Приписами норми частини першої статті 39 Закону № 2694-XII передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Із аналізу вищенаведених норм видно, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.

Як уже зазначалося, за результатами проведеної перевірки Простор-ВС" виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників підприємства.

Вирішуючи питання наявності підстав для вжиття заходів реагування в частині зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, виконання робіт підвищеної небезпеки, суд зважає на те, що за приписами статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб`єктом господарювання загрози життю.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

Згідно з частиною першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Станом на дату розгляду даної справи порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув, не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування, відтак позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує, що відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Разом з тим, оскільки позивачем не понесені витрати по залученню свідків і проведенню експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю "Простор-ВС" шляхом зупинення:

- експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки:

технологічного устатковання деревообробної промисловості (торцювального верстату);

технологічного транспортного засобу - 1 од. - навантажувача Toyota 52,8 FDFG 35;

- експлуатації електроустановок виробничого цеху;

- виконання робіт:

посадовими особами (керівниками структурних підрозділів), яким не проведено навчання і перевірку знань з питань охорони праці в обсязі виконуваної ними роботи;

працівниками, що безпосередньо зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою (верстатники деревообробних верстатів - 3 особи; водій навантажувача - 1 особа), яким не проведено спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці;

працівниками, яким не проведено періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників (підсобні робітники - 80 осіб; верстатники деревообробних верстатів - 3 особи; водій навантажувача - 1 особа).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Управління Держпраці у Вінницькій області (21050, м. Вінниця, вул. Магістрацька, 37, код ЄДРПОУ 39845483)

Товариство з обмеженою відповідальністю "Простор-ВС" (23352, Вінницька область, Тиврівський район, с. Рахни-Польові, вул. Коцюбинського, 1, код ЄДРПОУ 35903698)

Суддя Вільчинський Олександр Ванадійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2019
Оприлюднено20.05.2019
Номер документу81786820
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/910/19-а

Рішення від 17.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні