Рішення
від 14.05.2019 по справі 120/1285/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

14 травня 2019 р. Справа № 120/1285/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Яремчука Костянтина Олександровича,

за участі секретаря судового засідання Ніконової Тетяни Василівни,

представника позивача Савелової Марини Миколаївни,

представник відповідача у судове засідання не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Вінницькій області до фермерського господарства "Надія М.В." про застосування заходів реагуванння у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

12 квітня 2019 року до Вінницького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління Держпраці у Вінницькій області до фермерського господарства "Надія М.В." про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що під час планової перевірки виявлено порушення, допущені відповідачем у сфері дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що є підставою для зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації устаткування.

З метою виконання позивачем покладених на нього завдань останній звернувся до суду із позовом.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін. Цією ж ухвалою встановлено відповідачу пятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали суду для подання відзиву та призначено справу до розгляду на 14 травня 2019 року.

Представник позивача у судовому засіданні, що відбулося 14 травня 2019 року, підтримала позовні вимоги у повному обсязі, посилаючись при цьому на обставини, що наведені у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоч про дату, час та місце розгляду справи повідомлений завчасно та належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

З урахуванням положень пункту 1 частини 3 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) суд дійшов висновку розгляд справи здійснювати у відсутності представника відповідача.

Окрім того, як свідчать матеріали адміністративної справи, представник фермерського господарства " ОСОБА_1 М.В." копію ухвали суду від 17 квітня 2019 року отримав 21 квітня 2019 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. Однак, відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані докази, суд встановив такі обставини.

27 лютого 2019 року головними державними інспекторами Управління Держпраці у Вінницькій області Мандренком О.М. та Іващенком К ОСОБА_2 В. проведено планову перевірку з питань дотримання фермерським господарством " ОСОБА_3 В." вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами перевірки 27 лютого 2019 року складено акт №015.0503.19. У вказаному акті зафіксовано наступні порушення:

- роботодавець не одержав дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки (газополум`яні роботи), експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (посудини, що працюють під тиском 0,05 Мпа (балони кисневі), що є порушенням вимог р. 6 (пункт 17 додатку 2; пункт 10 додатку 3) Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Мінстрів України №1107 від 26 жовтня 2011 року;

- на підприємстві виконуються роботи підвищеної небезпеки (збереження зерна, зварювальні роботи), без подання роботодавцем декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, що є порушенням вимог пункту 21 (п.п.15, 19) додатку 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткованім підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1107 від 26 жовтня 2011 року;

- допущені до виконання робіт працівники, яким не проведено спеціальне навчання, і перевірку знань з питань охорони праці працівників, що безпосередньо зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою (трактористи, оператор АЗС), Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі (водіїв), що є порушенням вимог нормативно-правових актів з охорони праці 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці";

- не забезпечено проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), що є порушенням вимог пункту 1.3.1 нормативно-правових актів з охорони праці 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів";

- в ремонтній майстерні допущено до експлуатації токарний верстат (без інвентарних номерів), затискні патрони яких не мають рухомого огородження, що є поушенням вимог пункту 2.2 р.2 нормативно-правових актів з охорони праці 0.00-1.71-13 "Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями".

Акт перевірки від 27 лютого 2019 року містить підпис директора фермерського господарства " ОСОБА_4 " ОСОБА_5 , яким підтверджено факт участі його під час проведення перевірки. Також у акті перевірки зазначено про отримання директором фермерського господарства примірника акту перевірки.

У зв`язку з виявленими порушеннями Управління Держпраці у Вінницькій області від 27 лютого 2019 року внесло відповідачу приписи №015.0503.19 та №006.0405.19 про усунення виявлених порушень.

У приписі №015.0503.19 зазначено про необхідність інформування про усунення порушень до 28 березня 2019 року, а у приписі №006.0405.19 вказано на необхідність інформування про усунення порушень у тижневий строк після закінчення терміну усунення порушення (термін усунення вказано - 27 березня 2019 року).

Проте, відповідачем не виконані вимоги приписів та не повідомлено позивача про усунення виявлених під час перевірки порушень.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

В розумінні статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Статтею 38 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (надалі - Положення), Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообовязкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у звязку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообовязкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).

За приписами статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Водночас, підпунктом 16 пункту 4 Положення передбачено, що Державна служба України з питань праці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Згідно з підпунктом 5 пункту 6 Положення Державна служба України з питань праці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Державна служба України з питань праці.

Приписами частини 1 статті 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Як свідчать обставини справи, підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування слугувало виявлення органом нагляду порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що зазначається в акті перевірки.

Судом встановлено, що за результатами проведеної перевірки з питань дотримання фермерським господарством " ОСОБА_3 В." вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки виявлено порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників фермерського господарства.

Визначаючись щодо наявності підстав для вжиття заходів реагування шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, суд зважає на те, що за приписами статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб`єктом господарювання загрози життю працюючих.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей, що може призвести до тяжких наслідків.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відтак, зважаючи на те, що відповідачем не надано ані відзиву на позовну заяву, ані доказів, які б спростовували доводи позивача, тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд керується положеннями частини 2 статті 139 КАС України, відповідно до яких при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивачем не понесені витрати по залученню свідків та проведенню експертиз, тому відсутні підстави для відшкодування судових витрат.

Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 162, 205, 241-246, 250 КАС України,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Управління Держпраці у Вінницькій області до фермерського господарства "Надія М.В." про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до фермерського господарства " ОСОБА_4 ." шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки (газополум`яні роботи), виконання роботи підвищеної небезпеки (збереження зерна, зварювальні роботи), виконання робіт працівниками, яким не проведено навчання і перевірку знань з питань охорони праці в обсязі виконуваної ними роботи.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до фермерського господарства " ОСОБА_4 ." шляхом зупинення експлуатації устаткування підвищеної небезпеки (посудини, що працюють під тиском 0,05 Мпа (балони кисневі), експлуатації електроустановок та експлуатації токарного верстату (без інвентарних номерів).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Управління Держпраці у Вінницькій області (місцезнаходження: 21050, м. Вінниця, вул. Магістратська, 37; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 39845483)

Відповідач: фермерське господарство "Надія М.В." (місцезнаходження: 22643, Вінницька обл., Оратівський р-н, с. Заруддя, вул. 8-го Березня, 12; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 13328972)

Повний текст рішення складено 17.05.2019

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

Дата ухвалення рішення14.05.2019
Оприлюднено19.05.2019
Номер документу81786885
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагуванння у сфері державного нагляду

Судовий реєстр по справі —120/1285/19-а

Рішення від 14.05.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 17.04.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні