Рішення
від 16.05.2019 по справі 824/351/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/351/19-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Григораша В.О.,

за участю:

секретаря судового засідання Жураковської Ю.М.,

представника позивача Марусяка М.В.,

представника відповідача Фокія Б.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018) до Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" (код ЄДРПОУ 05537975, вул. Капеланська, 27, м. Чернівці, Чернівецька область, 58000) про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

28.03.2019 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (позивач) до Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" (відповідач) з такими позовними вимогами:

застосувати до Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію будівлі адміністративного корпусу та другого поверху будівлі навчально-практичного центру, що розташовані на вул. Капеланській (Нікітіна), 27, м. Чернівці, Чернівецька область до повного усунення на вказаних об`єктах всіх порушень викладених в Акті Чернівецького міського відділу Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 21.02.2019 року №49.

Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача зазначив, що за підсумками перевірки відповідача складено відповідний Акт, яким зафіксовано ряд виявлених суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема студентів, які проходять навчання у вказаному навчальному закладі.

За невиконання протипожежних заходів 21.02.2019 року директора Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" - ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 102,00 грн за статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову в якому зазначив, що виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожежі, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі, а оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.

Відповідач вважає, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю-та здоров`ю людей.

Відповідач вважає обраний позивачем захід реагування таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, так як зрозумілого обґрунтування застосуванню повного зупинення та заборони експлуатації, будівлі адміністративного корпусу та другого поверху будівлі навчально-практичного центру, що розташовані на вул. Капеланській (Нікітіна), 27, м. Чернівці позивачем не наведено і належними доказами не доведено, що з урахуванням встановленого факту наявності порушень установлених законодавством вимог пожежної безпеки не дає підстав для висновку, що саме у такий спосіб буде досягнута справедливого балансу між публічними інтересами та інтересами відповідача.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища.

Саме такі порушення вимагають вжиття, заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Відповідач звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.

Окремо представник відповідача зазначив, що відповідач щороку, в т. ч. і в поточному році при здійсненні розрахунку до кошторису в коштах по КТКВК 070501, формуванні розрахунку потреби в коштах по КТКВК 070501 та бюджетній пропозиції враховує суми коштів, які необхідні для усунення виявлених недоліків під час проведення перевірки позивачем. Зокрема, цей факт підтверджується відповідних розрахунком за КЕКВ 3132 на що запропоновано виділити кошти з державного бюджету. Копія розрахунку додається.

Та обставина, що необхідні кошти тривалий період часу не виділяються з державного бюджету для монтажу пожежної сигналізації, вогнезахист конструкцій даху чи для іншої потреби з метою усунення виявлених недоліків, не може автоматично свідчити про те, що у діях (бездіяльності) відповідача є ознаки очевидної грубої та умисної протиправності, що зумовлює застосування такого заходу реагування як зупинення та заборона експлуатації певних будівель, споруд і приміщень відповідача.

Ухвалою суду від 28.03.2019 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 25.04.2019 року.

В судовому засіданні призначеному на 25.04.2019 року за клопотанням представника позивача оголошено перерву до 16.05.2019 року.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позовних вимог та просив суд відмовити у їх задоволенні у повному обсязі.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини та відповідні їм правовідносини.

Державний професійно-технічний навчальний заклад "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" (код ЄДРПОУ 05537975), розташований за адресою: 58000, вул. Нікітіна (Капеланська), буд.27, м.Чернівці, Чернівецька область, вид діяльності: загальна середня освіта; професійно-технічна освіта (основний). Керівник - ОСОБА_1 (а.с.34-35).

У період з 10.05.2017 року по 15.05.2017 року провідним інспектором ЧМВ Управління ДСНС України у Чернівецькій області проведено планову перевірку Чернівецького професійного ліцею залізничного транспорту розташованого на вул. Нікітіна, 27, м. Чернівці.

З метою усунення виявлених під час здійснення перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, відповідачу надіслано Припис від 15.05.2017 року №158 (а.с. 60-61), яким вимагалось в строк до 19.06.2017 року вжити заходів пожежної безпеки, а саме:

1) дерев`яні конструкції горища обробити вогнезахисним розчином (підтверджується до виконання з 2007 року);

2) люк виходу на горище виконати протипожежним відповідно до вимог ДБН В.1.1.-7-2002 "Пожежна безпеки об`єктів будівництва" (підтверджується до виконання з 2007 року);

3) виконати металеве огородження по периметру покрівлі корпуса висотою не менше 0,6 м (підтверджується до виконання з 2007 року);

4) на шляхах евакуації документувати горюче опорядження стін (підтверджується до виконання з 2007 року);

5) для евакуації з другого поверху виконати сходову клітину типу СК1 із сходами типу С1 з прямолінійними маршами ( при цьому врахувати, що криволінійні сходи допускаються для евакуації з приміщень до 5-ти чоловік) (підтверджується до виконання з 2007 року);

6) приміщення обладнати системою оповіщення про пожежу та управління евакуаціями людей (підтверджується до виконання з 2007 року);

7) приміщення обладнати системою пожежної сигналізації згідно ДБН В.2.5.-56:2014 (підтверджується до виконання з 2007 року);

8) сходи, які виявляються єдиним евакуаційним шляхом (виходом) виконати з негорючого матеріалу (підтверджується до виконання з 2007 року);

9) застрахувати членів добровільної пожежної дружини (підтверджується до виконання з 2007 року);

10) двері на шляху евакуації з їдальні та слюсарної майстерні №2 виконати таким чином щоб вони відчинялися в напрямку виходу будівель (приміщення);

11) заборонити паління в приміщеннях ліцею та визначати спеціальні для цього місця;

12) розробити та вивісити на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі на другому поверсі головного та малого корпусу;

13) розробити та затвердити керівником об`єкта інструкції про заходи пожежної безпеки після чого вивісити на видному місці на другому поверсі головного та малого корпусу;

14) в малому корпусі та гаражі №1 з`єднувальні коробки закрити кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;

15) світильники в приміщеннях слюсарної майстерні №2, гаражі №1 та приміщенні столяра захистити суцільним склом (ковпаками);

16) заборонити підвищування світильників безпосередньо на струмопроводі проводити в приміщені столяра, слюсарної майстерні №2. кабінеті №7 та на площадці сходової клітини;

17) електророзетки та вимикачі в кабінеті №7 встановити на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;

18) надати повідомлення щодо наявності джерел небезпеки (підтверджується до виконання з 2007 року);

19) забезпечити персонал придатними засобами індивідуального захисту (підтверджується до виконання з 2007 року).

У зв`язку з виявленими порушеннями, щодо керівника Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№000724/19 від 15.05.2017 року відповідно до ст. 175 КУпАП. Щодо суті порушення і змісту протоколу ОСОБА_1 зазначив, що недоліки будуть усунуті при наявності фінансування (а.с. 55).

Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№000724/19 від 15.05.2017 року, керівника Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі шести неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (102,00 грн) (а.с. 54).

Вказана сума штрафу сплачена керівником Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату №87 від 16.05.2017 року (а.с. 56).

У період з 18.06.2018 року по 20.06.2018 року провідним інспектором ЧМВ Управління ДСНС України у Чернівецькій області проведено планову перевірку Чернівецького професійного ліцею залізничного транспорту розташованого на вул. Нікітіна, 27, м. Чернівці.

З метою усунення виявлених під час здійснення перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, відповідачу надіслано Припис від 20.06.2018 року №158 (а.с. 57-58), яким вимагалось в строк до 27.07.2018 року вжити заходів пожежної безпеки, а саме:

1) дерев`яні конструкції горища обробити вогнезахисним розчином (підтверджується до виконання з 2007 року);

2) люк виходу на горище виконати протипожежним відповідно до вимог ДБН В.1.1.-7-2002 "Пожежна безпеки об`єктів будівництва" (підтверджується до виконання з 2007 року);

3) виконати металеве огородження по периметру покрівлі корпуса висотою не менше 0,6 м (підтверджується до виконання з 2007 року);

4) на шляхах евакуації документувати горюче опорядження стін (підтверджується до виконання з 2007 року);

5) для евакуації з другого поверху виконати сходову клітину типу СК1 із сходами типу С1 з прямолінійними маршами ( при цьому врахувати, що криволінійні сходи допускаються для евакуації з приміщень до 5-ти чоловік) (підтверджується до виконання з 2007 року);

6) приміщення обладнати системою оповіщення про пожежу та управління евакуаціями людей (підтверджується до виконання з 2007 року);

7) приміщення обладнати системою пожежної сигналізації згідно ДБН В.2.5.-56:2014 (підтверджується до виконання з 2007 року);

8) сходи, які виявляються єдиним евакуаційним шляхом (виходом) виконати з негорючого матеріалу (підтверджується до виконання з 2007 року);

9) застрахувати членів добровільної пожежної дружини (підтверджується до виконання з 2007 року);

10) двері на шляху евакуації з їдальні та слюсарної майстерні №2 виконати таким чином щоб вони відчинялися в напрямку виходу будівель (приміщення) (підтверджується до виконання з 2007 року);

11) в малому корпусі та гаражі №1 з`єднувальні коробки закрити кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів (підтверджується до виконання з 2007 року);

12) світильники в гаражі №1 та приміщенні столяра захистити суцільним склом (ковпаками) (підтверджується до виконання з 2007 року);

13) заборонити підвищування світильників безпосередньо на струмопроводі проводити в приміщені столяра, кабінеті №7 та на площадці сходової клітини (підтверджується до виконання з 2007 року);

14) електророзетки та вимикачі в кабінеті №7 встановити на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (підтверджується до виконання з 2007 року);

15) електромережу в підсобному приміщенні виконати в металорукаві або підшаром штукатурки (підтверджується до виконання з 2007 року);

16) провести технічне обслуговування вогнегасників які потребують огляду;

17) електророзетки встановити на негорючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра в кабінеті №18.

У зв`язку з виявленими порушеннями, щодо керівника Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№003045/173 від 27.06.2018 року відповідно до ст. 175 КУпАП. Обставини, що пом`якшують адміністративну відповідальність за адміністративне правопорушення - щире розкаяння винного. Щодо суті порушення і змісту протоколу ОСОБА_1 зазначив, що недоліки будуть усунуті при наявності фінансування (а.с. 63).

Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№003045/173 від 27.06.2018 року, керівника Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі шести неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (102,00 грн) (а.с. 62).

Вказана сума штрафу сплачена керівником Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату №182 від 27.06.2018 року (а.с. 64).

В період з 18.02.2019 року по 21.02.2019 року представниками позивача на підставі Наказу від 14.02.2019 року №60 "Про проведення позапланових перевірок об`єктів органів влади, об`єктів суб`єктів господарювання" (а.с.21-22) та Посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 18.02.2019 року №124 (а.с. 23), проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання Державним професійно-технічним навчальним закладом "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки складено Акт перевірки №49 від 21.02.2019 року (а.с. 24-30), яким зафіксовано порушення вимог законодавства, а саме:

1) п. 2.5 розділ ІІІ НАПБ А01.001-2015 - дерев`яні конструкції горища не оброблено засобами вогнезахисту;

2) п. 2.3 розділ ІІІ НАПБ А01.001-2015 - люк виходу на горище не виконано протипожежним відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва";

3) п. 8.12 ДБН В.1.1.-7-2016 - не виконано металеве огородження по периметру покрівлі корпуса висотою не менше 0,6 м;

4) п. 2.23 розділ ІІІ НАПБ А.01.001-2015, п.7.3.3 ДБН В.1.1.-7-2016 - на шляхах евакуації в адмінкорпусі горюче опорядження стін;

5) п. 7.2.4 ДБН В.1.1.-7-2016, п. 2.23 розділ III НАПБ А.01.001-2015 - відсутній другий евакуаційний вихід з другого поверху адмінкорпусу;

6) п.1.2 розділ V НАПБ А.01.001-2015 Додаток Б ДБН В.2.5-56:2014 - приміщення не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуаціями людей;

7) п. 1.2 розділ V НАПБ А.01.001-2015 - приміщення не обладнано системою пожежної сигналізації згідно ДЕН В.2.5-56:2014;

8) п. 2.23 розділ ІІІ НАПБ А.01.001-2015 п. 7.3.3, Таблиця 1 ДБН В.1.1.-7-2016 - сходи в адмінкорпусі, які являються єдиним евакуаційним шляхом (виходом) виконані з горючого матеріалу;

9) п. 16 НАПБ А.02.002-2013 - не застраховано членів добровільної пожежної безпеки;

10) п. 2.27 розділ III НАПБ А.01.001-2015 - двері на шляху евакуації з їдальні та навчально-практичного центру не виконані таким чином, щоб вони відчинялися в напрямку виходу з приміщення;

11) п. 1.7 розділ IV НАПБ А.01.001-2015 - в малому корпусі та гаражі №1 з`єднувальні коробки не закрито кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів;

12) п.1.18 розділ IV НАПБ А.01.001-2015 - світильники в гаражі №1 та в приміщенні столяра не захищено суцільним склом (ковпаками);

13) п.1.18 розділ IV НАПБ А.01.001-2015 - допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в приміщені столяра, та на площадці сходової клітини;

14) п. 1.17 розділ IV НАПБ А.01.001-2015 - електророзетки та вимикачі в кабінеті №7 встановлені на горючій основі;

15) п.1.1 розділ IV НАПБ А.01.001-2015 - електромережу в підсобному приміщенні не виконано в метало рукаві або під шаром штукатурки;

16) п.3.17 розділ V НАПБ А.01.001-2015 - не проведено технічне обслуговування вогнегасників які потребують огляду;

17) п.1.17 розділ IV НАПБ А.01.001-2015 - електророзетки в кімнаті майстрів встановлені на горючі основи;

18) Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України Розділ ІІІ п. 5 п.1.19 розділ III НАПБ А.01.001-2015 - допускається паління в приміщеннях ліцею та не визначено спеціальні для цього місця;

19) п.7.2.4 ДБН В.І.1.-7-2016, п.2.23 розділ III НАПБ А.01.001-2015 - відсутній другий евакуаційний вихід з другого поверху корпусу де знаходиться навчально-практичний центр;

20) Кодекс цивільного захисту України ст. 69, п. 7 "Положення про паспортизацію ПНО" наказ МНС № 338 від 18.12.2000, "Методика ідентифікації ПНО", наказ МНС №98 від 23.02.2006 року;

21) п. 11 ПКМУ від 23.10.2013 року №819 "Порядок проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність якої пов`язана з організацією та здійсненням заходів з питань ЦЗ" - посадова особа не пройшла навчання з питань цивільного захисту та не отримала відповідне посвідчення встановленого зразка;

22) Кодекс цивільного захисту України ст. 69, 20 - не забезпечено персонал придатними засобами індивідуального захисту.

Примірник Акта перевірки отримано керівником Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" 21.02.2019 року та підписано ним без зауважень та заперечень (а.с. 24-30).

У зв`язку з виявленими порушеннями, щодо керівника Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№039483/36 від 21.02.2019 року відповідно до ст. 175 КУпАП. Обставини, що пом`якшують адміністративну відповідальність за адміністративне правопорушення - щире розкаяння винного. Щодо суті порушення і змісту протоколу ОСОБА_1 зазначив, що недоліки будуть усунуті при наявності фінансування (а.с. 31).

Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№004489/36 від 21.02.2019 року, керівника Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі шести неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (102,00 грн) (а.с. 32).

Вказана сума штрафу сплачена керівником Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" ОСОБА_1 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату №123 від 25.02.2019 року (а.с. 33).

05.03.2019 року, у зв`язку з виявленими порушеннями, начальник Чернівецького міського відділу Управління ДСНС України у Чернівецькій області звернувся до заступника начальника Управління із запобігання надзвичайним ситуаціям УДСНС України у Чернівецькій області з Рапортом в якому рапортував, що вважає за доцільне призупинити експлуатацію адмінкорпусу та другого поверху корпусу де знаходиться навчально-практичний центр на вул. Капеланській (Нікітіна), 27, м. Чернівці шляхом відключення від електропостачання адмінкорпусу та другого поверху корпусу де знаходиться навчально-практичний центр (а.с. 20).

У зв`язку з наведеним, позивач у відповідності до п. 12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним позовом про застосування заходів реагування.

До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (Закон України №877-V).

Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абз. 3 ст. 1 Закону України №877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

В силу ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до частин 1-3 ст. 7 Закону України №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Згідно ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI (КЦЗ України).

Відповідно до ч. 2 ст. 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Відповідно до ч. 3 ст. 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно з ч. 2. ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до п. 12 ч. 1. ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Крім цього, у відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 20.03.2017 року №155.

Таким чином, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Як зазначалось вище, відповідно до частини третьої статті 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Згідно з ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналізуючи вказані правові норми, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Як вбачається з Акту № 49 від 21.02.2019 року, в результаті проведення позивачем перевірки Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" виявлено 22 недоліки в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки.

З характеру порушень, встановлених актом перевірки, та які не усунуті на час розгляду справи, останні є суттєвими, оскільки можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища і, як наслідок, можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

При цьому, вказані порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі навчального закладу, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Водночас, суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.

Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 року у справі № 823/589/16.

Разом з тим, суд зауважує, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Під час розгляду справи було встановлено, що позивачем 15.05.2017 року та 20.06.2018 року вже було проведено попередні планові перевірку, та виявлено аналогічні порушення у відповідача, що підтверджується копіями приписів № 158 від 15.05.2017 року та № 158 від 20.06.2018 року.

Проте, як вбачається з матеріалів справи та вказаних вище приписів, виявлені порушення існують і не усунуто ще щонайменше з 2007 року та станом на дату проведення перевірки і Акту № 49 від 21.02.2019 року усунуто не було.

На час розгляду та прийняття рішення у даній справі в Чернівецькому окружному адміністративному суді, належних та допустимих доказів усунення порушень, визначених Актом №49 від 21.02.2019 року, відповідачем не надано. Факти наявності встановлених перевіркою порушень відповідачем не заперечуються.

Отже згідно наявних у справі матеріалів, які зафіксовані в акті перевірки - порушення відповідачем не усунуто. Відтак, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову, а саме застосування до Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію будівлі адміністративного корпусу та другого поверху будівлі навчально-практичного центру, що розташовані на вул. Капеланській (Нікітіна), 27, м. Чернівці, Чернівецька область до повного усунення на вказаних об`єктах всіх порушень викладених в Акті Чернівецького міського відділу Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 21.02.2019 року №49.

Між тим, суд зазначає, що зупинення експлуатації будівлі адміністративного корпусу та другого поверху будівлі навчально-практичного центру є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Виходячи з положень абзацу 2 частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відновлення експлуатації будівлі адміністративного корпусу та другого поверху будівлі навчально-практичного центру після зупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, повідомлення відповідачем про реальне та повне усунення ним усіх встановлених порушень.

Відтак, відповідач не позбавлений можливості у встановленому порядку звернутися з заявою про скасування заходів реагування після усунення всіх виявлених порушень у сферах техногенної та пожежної безпеки

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку з відсутністю витрат позивача пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то суд не вирішує питання про їх стягнення з відповідача.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" про застосування заходів реагування, - задовольнити повністю.

2. Застосувати до Державного професійно-технічного навчального закладу "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію будівлі адміністративного корпусу та другого поверху будівлі навчально-практичного центру, що розташовані на вул. Капеланській (Нікітіна), 27, м. Чернівці, Чернівецька область до повного усунення на вказаних об`єктах всіх порушень викладених в Акті Чернівецького міського відділу Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 21.02.2019 року №49.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018).

Відповідач - Державний професійно-технічний навчальний заклад "Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту" (код ЄДРПОУ 05537975, вул. Капеланська, 27, м. Чернівці, Чернівецька область, 58000).

Суддя Григораш В.О.

Повний текст судового рішення складено 16 травня 2019 року.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2019
Оприлюднено19.05.2019
Номер документу81792998
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/351/19-а

Рішення від 16.05.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні