КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2019 року м.Кропивницький Справа № 340/567/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд
у складі: головуючого-судді Ю.П. Пасічник
за участю секретаря судового засідання - Побочій О.В.
представника позивача ОСОБА_5,
педставника відповідача Кононенко В.М. ,
представника третьої особи ОСОБА_6
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Бобринківської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області (вул.Шкільна,1, с.Бобринка, Бобринецький район, Кіровоградська область, 27233, код ЄДРПОУ 04365402), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_4 ( АДРЕСА_2 ) про визнати протиправним рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом і просить визнати протиправним рішення Бобринківської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області №294 від 25.10.2018 року.
Ухвалою судді від 04 березня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 26 березня 2019 року (а.с.1).
Ухвалою суду від 26 березня 2019 року відкладено підготовче судове засідання до 04 квітня 2019 року в зв`язку з не виконанням відповідачем вимог ухвали про відкриття провадження у справі (а.с.52).
Ухвалою суду від 26 березня 2019 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_4 (а.с.52).
Ухвалою суду від 04 квітня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на 24 квітня 2019 року (а.с.69).
В судовому засіданні 24 квітня 2019 року оголошено перерву до 10 травня 2019 року для виклику спеціаліста для надання консультацій та роз`яснень (а.с.121-122).
В судовому засіданні 10 травня 2019 року оголошено перерву до 16 травня 2019 року для повторного виклику спеціаліста для надання консультацій та роз`яснень (а.с.131).
16 травня 2019 року в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину рішення, складення повного тексту відкладено до 26.05.2019р. (а.с.139).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 25 жовтня 2018 року, Рішенням Бобринківської сільської ради №294, ОСОБА_3 було відмовлено в затвердженні проекту землеустрою, так як зазначено у п. 1 на одну з земельних ділянок в„– 344 розміром 0,68 г , яка знаходиться в с. Варламівка по вул. Степова вже надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою рішенням VII сесії VII скликання від 19 травня 2016 року інваліду дитинства ОСОБА_4 . Дане рішення позивач вважає протиправним та таким, що порушує його Конституційні права. Вказані обставини стали підставою для звернення до суду.
Відповідачем до суду 01 квітня 2019 року подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого позовні вимоги визнаються частково у зв`язку з тим, що 19 травня 2016 року на VII сесії сільської ради VII скликання рішенням №51 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність інваліду дитинства ОСОБА_4 , з них ділянка в„–344 розміром 0,68 га для ведення особистого селянського господарства за адресою с. Варламівка, вул. Степова . 30 червня 2017 року XXI сесії VII скликання рішенням №154 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3 за адресою с. Варламівка, вул. Степова . Громадянин ОСОБА_3 розробляючи проект землеустрою самовільно частково включив в проект земельну ділянку 0,68 га ОСОБА_4 , що межує з його земельною ділянкою (кадастровий номер НОМЕР_4 ), чим порушив конституційні права громадянки ОСОБА_4 (а.с.59-60).
Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню враховуючи наступне.
30 червня 2017 року ОСОБА_3 Рішенням Бобринківської сільської ради № 154 було надано дозвіл на на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянину ОСОБА_3 у власність (шляхом безоплатної передачі) орієнтовною площею 0,25 га - під житловою забудовою одно та двоповерховою для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) землі житлової та громадської забудови; для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, ріллі, землі сільськогосподарського призначення, щоперебувають в запасі та 0,12 га - садів для ведення індивідуального садівництва землі сільськогосподарського призначення, що перебувають в запасі та знаходяться за знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.29).
16 липня 2018 року ОСОБА_3 було укладено договір на розробку проектної документації із землеустрою та розроблено відповідний проект землеустрою, встановлено та погоджено разом із Бобринківською сільською радою межі земельних ділянок, та погоджено відділом регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Бобринецької РДА( а.с.26-36).
Отримано позитивний Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 29 серпня 2018 року № 7011/0/80-18 (а.с.37).
17 вересня 2018 року до Державного земельного кадастру внесено відомості щодо земельних ділянок кадастрові номери НОМЕР_5 , НОМЕР_5 , НОМЕР_5 (а.с.11,14,17).
11 жовтня 2018 року, ОСОБА_3 звернувся із заявою до Бобринківської сільської ради про затвердження проекту землеустрою з подальшою передачею у власність земельних ділянок (а.с.10).
25 жовтня 2018 року, рішенням Бобринківської сільської ради № 294, ОСОБА_3 було відмовлено в затвердженні проекту землеустрою, так як зазначено у п. 1 рішення на одну з земельних ділянок № 344 розміром 0,68 г , яка знаходиться в с. Варламівка по вул. Степова вже надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою рішенням VII сесії VII скликання від 19 травня 2016 року інваліду дитинства ОСОБА_4 (а.с.9).
Позивач не погоджуючись з відмовою в затвердженні проекту землеустрою, вважаючи такі дії відповідача протиправними, а відмову немотивованою, звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 2 ст.22 ЗК України визначено, що до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
При цьому, п. "а" ч.3 ст.22 ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Пунктом "в" ч. 3 ст.116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.
Частиною 4 ст. 122 ЗК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з пунктом "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 га, для ведення садівництва - не більше 0,12 га, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.
Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частин 9, 10 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Конституцією України закріплено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб`єкти права власності рівні перед законом (ч.4 ст.13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч.2 ст.14).
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання з приводу земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
З врахуванням викладеного, суд звертає увагу на те, що Земельним кодексом України передбачено механізм безоплатної передачі земель сільськогосподарського призначення у власність, при цьому норми ч. 9 ст. 118 ЗК України не передбачають права органу до повноважень якого віднесено розпорядження землею, відмовляти у затвердженні проекту землеустрою, який пройшов процедуру погодження в порядку визначеному ст. 186-1 ЗК України.
З огляду на викладене відмова Бобринківської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області, викладена в рішенні №294 від 25.10.2018 року є протиправною.
Положення ст. 6 КАС України передбачає, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному та об`єктивному дослідженні.
На підставі ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.1 статті 139 КАС України суд присуджує на користь позивача всі здійснені документально підтверджені витрати по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Бобринківської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області (вул.Шкільна,1, с.Бобринка, Бобринецький район, Кіровоградська область, 27233, код ЄДРПОУ 04365402), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_4 ( АДРЕСА_2 ) про визнати протиправним рішення - задовольнити.
Визнати протиправним рішення Бобринківської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області №294 від 25.10.2018 року.
Присудити на користь ОСОБА_3 (рнокпп НОМЕР_1 ) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 768,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Бобринківської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 04365402).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Повний текст рішення складено 20 травня 2019 року.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Ю.П. Пасічник
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2019 |
Оприлюднено | 20.05.2019 |
Номер документу | 81815471 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. Пасічник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні