Ухвала
від 16.05.2019 по справі 924/1076/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


У Х В А Л А

"16" травня 2019 р.Справа № 924/1076/17

Господарський суд Хмельницької області у складі:

суддя Вибодовський О.Д., при секретарі судового засідання Сорока Д.В., розглянувши матеріали справи

За заявою Комунального підприємства "Полонське підприємство теплових мереж", м.Полонне

про визнання банкрутом (заява ліквідатора про покладення субсидіарної відповідальності)

Представники сторін:

Від кредиторів: не з"явились

Ліквідатор: Рудий А.М.

За участю: Герасимчук О.О. - представник Полонської міської ради згідно довіреності №312 від 05.02.2019р.

В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини ухвали.

Суть: з оголошенням перерви в судовому засіданні від 15.05.2019р.

До господарського суду надійшла заява голови ліквідаційної комісії арбітражного керуючого Дейнеки М.І. про визнання банкрутом Комунального підприємства Полонського підприємства теплових мереж, м.Полонне з посиланням на п. 2 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України та ст. 95 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» .

Ухвалою суду від 21.11.2017р. прийнято заяву про порушення справи про банкрутство Комунального підприємства Полонського підприємства теплових мереж, м.Полонне до розгляду.

Постановою суду від 13.12.2017р. визнано Полонське підприємство теплових мереж, комунальної форми власності, ЄДРПОУ 14151398 зареєстроване за адресою: м. Полонне, вул. Лесі Українки, 93, створене у березні 2006р. відповідно рішення Полонської міської ради № 16 від 24.03.2006р. банкрутом. Розпочато ліквідаційну процедуру КП Полонське підприємство теплових мереж на строк 12 місяців та ліквідатором призначити арбітражного керуючого Рудого Андрія Миколайовича, м. АДРЕСА_1 , гурт АДРЕСА_2 (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) №749 від 22.03.2013р.).

Ухвалами суду від 31.01.2018р. задоволено заяву ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", м.Київ №14/7-71 від 11.01.2018р. про визнання грошових вимог до боржника в сумі 12 027 335,50 грн. та заяву ПАТ КБ "Приватбанк", м.Дніпро №11/01-3 від 11.01.2018р. про визнання грошових вимог до боржника в сумі 3 240,74грн.

Ухвалами суду від 12.06.2018р. задоволено заяву Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області №1199-05 від 18.05.2018р. про визнання грошових вимог до боржника в сумі 679 538,44грн. капіталізації платежів потерпілим на виробництві.

Ухвалою суду від 17.12.2018р. строк ліквідаційної процедури по справі №924/1076/17 та повноваження ліквідатора Рудого А.М. продовжено до 13 червня 2019 року.

На адресу суду 17.01.2019р. від ліквідатора Рудого А.М. надійшла заява про покладення на його власника субсидіарної відповідальності та стягнення солідарно з Полонської міської ради та виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади на користь КП "Полонське підприємство теплових мереж" грошові кошти в розмірі 13 464 634,27 грн.

Ухвалою суду від 22.01.2019р. вказану заяву ліквідатора Рудого А.М. призначено до розгляду в судовому засіданні.

В обґрунтування заяви від 17.01.2019р. ліквідатор зазначив, що в період з дати створення ліквідаційної комісії (11.10.2016р.) до затвердження проміжного ліквідаційного балансу КП "Полонське підприємство теплових мереж" за рішенням власника боржника усі ліквідні майнові активи, що належали боржникові на праві господарського відання і підлягали включенню до ліквідаційної маси, були вилучені та передані іншій юридичній особі, що зумовило необхідність звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство та стало підставою визнання підприємства банкрутом. Зокрема, ліквідатор стверджує, що 17-ю черговою сесію І скликання від 22.11.2016р. № 19 міською радою прийнято рішення здійснити передачу майна Полонського підприємства теплових мереж в оперативне управління на балансове утримання новоствореному підприємству Полонне тепловодопостачання . На виконання даного рішення актом приймання передачі все ліквідне майно було передано на баланс КП Полонне тепловодопостачання . Після вилучення вищезазначених активів, їх списання, у боржника залишилися лише дебіторська заборгованість його власника на суму 1408,0 тис. грн. (у зв`язку із невиконанням вказаних судових рішень) та 89709,67 грн. коштів на банківському рахунку, які залишені для покриття судових витрат. Відповідно до ліквідаційного балансу встановлено наявність дебіторської заборгованості на суму 1408,0 тис. грн., в тому числі по заборгованості на суму 1163256,92 грн. винесено судові рішення про стягнення з Полонської міської ради. При цьому, Полонська міська рада будучи основним дебітором підприємства, не ставила на розгляд питання стосовно долі наявних боргів комунального підприємства-боржника. Заборгованість перед кредиторами відповідно Реєстру вимог кредиторів складає 13 464 634,27 грн.

Внаслідок рішення власника, яким були вилучені ліквідні активи, та не виконані грошові зобов`язання власника, боржник під час самоліквідації, внаслідок неможливості погасити вимоги кредиторів, звертатися до суду про відкриття ліквідаційної процедури, що і призвело до його банкрутства. На претензію ліквідатора виконавчий комітет Полонської міської ради надав відповідь 21.11.2018р. та у вимозі відмовлено.

Ліквідатор зазначає, що оскільки предметом субсидіарної відповідальності є грошові кошти місцевого бюджету, обов`язок Полонської міської ради та Виконавчого комітету є неподільним, має виконуватися ними солідарно. З посиланням на ст. 215 ГК України, ст. 41 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» , ст. 619 ЦК України та позиції Верховного Суду викладені у справах №923/1297/14 та №923/862/15 арбітражний керуючий Рудий А.М. просить суд задовольнити заяву від 17.01.2019р.

У зв`язку із апеляційним оскарженням ухвали суду від 21.11.2017р. матеріали справи №924/1076/17 надсилались до суду апеляційної інстанції.

Враховуючи повернення матеріалів справи №924/1076/17 до господарського суду Хмельницької області, ухвалою від 03.014.2019р. заяву ліквідатора Рудого А.М. про покладення на Полонську міську раду та Виконавчий комітет Полонської міської ради ОТГ субсидіарної призначено до розгляду в судовому засіданні.

Ліквідатор в судовому засіданні заяву про покладення на його власника субсидіарної відповідальності та стягнення солідарно з Полонської міської ради та Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади грошові кошти в розмірі 13 464 634,27 грн. підтримав та наполягав на її задоволенні.

Представник Полонської міської ради в судовому засіданні 15.05.2019р. заявив усне клопотання про відкладення розгляду даної справи на іншу дату.

Представник Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області щодо клопотання про відкладення розгляду даної справи на іншу дату покладався на розсуд суду, ліквідатор заперечував.

Суд відмовив у задоволенні даного клопотання про відкладення розгляду даної справи на іншу дату. В судовому засіданні оголошено перерву на 16.05.2019р.

Представник Полонської міської ради в судовому засіданні подав заяву про призначення у справі №924/1076/17 про банкрутство Комунального підприємства Полонське підприємство теплових мереж за заявою ліквідатора Рудого А.М. про покладення на Полонську міську раду та Виконавчий комітет Полонської міської ради ОТГ субсидіарної відповідальності судово-економічну експертизу.

На вирішення експерта поставити наступні питання:

- Чи мали місце зі сторони Полонської міської ради чи керівника Комунального підприємства Полонське підприємство теплових мереж (підписання завідомо невигідних для підприємства договорів; прийняття нераціональних управлінських рішень) дії, які могли привести підприємство до банкрутства; якщо такі дії мали місце, чи наявна в таких діях пряма вина Полонської міської ради чи керівника Комунального підприємства Полонське підприємство теплових мереж ;

- Чи існує причинно-наслідковий зв`язок між прийняттям Полонською міською радою рішень про передачу приміщень, які були надані в оперативне управління Комунального підприємства Полонське підприємство теплових мереж у власність територіальної громади, та банкрутством Комунального підприємства Полонське підприємство теплових мереж .

Проведення експертизи доручити Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (м. Львів, вул. Липинського, 54).

Оплату за проведення судового-економічної (бухгалтерської ) експертизи Полонська міська рада гарантує.

На період проведення експертизи провадження в судовій справі №924/1076/17 за заявою Ліквідатора Рудого А.М. про покладення на Полонську міську раду та Виконавчий комітет Полонської міської ради ОТГ субсидіарної відповідальності зупинити.

Зобов`язати ліквідатора Рудого А.М. надати в судовій справі №924/1076/17 висновок про наявність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства.

В обгрунтування поданої заяви представник Полонської міської ради зазначає, що згідно ч. 5 ст. 41 Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом під час здійснення своїх повноважень ліквідатор має право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до законодавства несуть субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку з доведенням його до банкрутства.

Вважає, що для того, щоб пред`явити вимоги до Полонської міської ради ліквідатору потрібно, довести вину у доведенні до банкрутства та чітко встановити, які саме дії стали причиною банкрутства, дії, яких саме посадових осіб призвели до банкрутства, рішення, які стали передумовою банкрутства. Також встановити, чи це дії Полонської міської ради, чи дії керівника комунального підприємства, чи дії інших осіб.

З метою повного, всебічного та об`єктивного дослідження обставин щодо притягнення Полонської міської ради та Виконавчого комітету до субсидіарної відповідальності на думку заявника необхідні спеціальні знання у сфері економіки. Зобов`язати ліквідатора надати висновок про наявність ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства.

Також, представником Полонської міської ради долучено до матеріалів справи відзив на заяву ліквідатора Рудого А.М. про покладення на Полонську міську раду та Виконавчий комітет Полонської міської ради ОТГ субсидіарної відповідальності в якому представник Полонської міської ради просить суд відмовити в задоволенні заяви арбітражного керуючого про стягнення солідарно з Полонської міської ради та Виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади на користь Комунального підприємства Полонське підприємство теплових мереж грошових коштів в розмірі 13 464 634,27 грн.

У цьому ж відзиві представник Полонської міської ради додатково просить суд викликати в судове засідання колишнього керівника Полонського підприємства теплових мереж Теслю Олександра Андрійовича та головного бухгалтера Іщук Людмилу Петрівну для надання пояснення щодо виникнення та причин стійкої неплатоспроможності боржника та витребувати від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг інформацію щодо тарифів на тепло встановлених в 2014 році для Полонського району Хмельницької області.

Ліквідатор в судовому засіданні щодо задоволення заяви Полонської міської ради ОТГ, м.Полонне №1383 від 15.05.2019р. про призначення судово - економічної експертизи та зобов"язання ліквідатора вчинити дії, викликати в судове засідання колишнього керівника Полонського підприємства теплових мереж Теслю Олександра Андрійовича та головного бухгалтера Іщук Людмилу Петрівну для надання пояснення щодо виникнення та причин стійкої неплатоспроможності боржника та витребувати від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг інформацію щодо тарифів на тепло встановлених в 2014 році для Полонського району Хмельницької області заперечував та просив суд відмовити у заявлених вимогах.

При дослідженні матеріалі справи та заяви ліквідатора судом встановлено наступне:

Відповідно до Розділу 1 „Загальні положення» Статуту Полонського підприємства теплових мереж від 24.03.2006р. зі змінами визначено, що Полонське підприємство теплових мереж є комунальним підприємством, яке має право юридичної особи та здійснює свою діяльність відповідно до законодавства України з метою одержання відповідного прибутку. Власником підприємства є Полонська міська рада. Підприємство є правонаступником щодо усіх майнових прав і обов`язків Полонського району теплових мереж. Власник не несе відповідальності по зобов`язаннях підприємства, підприємство не відповідає по зобов`язаннях власника.

За змістом п. 3.1 Статуту майно підприємства відповідно до законів України, статуту підприємства та укладених угод, закріплене за підприємством та належить йому на праві повного господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо будь-які дії, не суперечать чинному законодавству та статуту підприємства.

Статутний фонд підприємства становить 3 727 250,81 грн. (п. 3.5 Статуту зі змінами).

Управління підприємством в межах встановлених законодавством повноважень здійснюються власником безпосередньо або через уповноважений ним орган (п. 4.2 Статуту).

З аналізу п. 7.1 Статуту вбачається, що у разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення) відповідні частини майнових прав та обов`язків переходять до відповідних підприємств.

Рішенням голови Полонської міської ради Полонського району Полонської міської об`єднаної територіальної громади 15-ї сесії від 11.10.2016р. №6 вирішено припинити діяльність Полонського підприємства теплових мереж. Створено ліквідаційну комісію.

В матеріалах справи наявний акт приймання-передачі майна від Полонського підприємства теплових мереж до КП „Благоустрій» датований 01.08.2014р., відповідно до змісту якого 21.05.2014р. на 47-й сесії Полонської міської ради VI скликання було прийнято рішення №7 „Про реорганізацію Полонського підприємства теплових мереж» , на виконання якого створено комісію для приймання-передачі майна КП „Благоустрій» . За змістом акту передано земельну ділянку, автобусні зупинки, котельні, інструменти та інвентар, транспортні засоби, інші основні засоби, матеріали та інше майно, кінцева вартість якого 1 384 639,63 грн.

За змістом рішенням голови Полонської міської ради Полонського району Полонської міської об`єднаної територіальної громади 17-ї сесії від 22.11.2016р. №19 вирішено у зв`язку з ліквідацією Полонського підприємства теплових мереж здійснити безоплатну передачу майна в оперативне управління та балансове утримання новоствореному підприємству Полонне тепловодопостачання . На виконання даного рішення актом приймання передачі від 23.12.2018р. майно згідно переліку (будівлі котелень з устаткуванням, готель з обладнанням, автотранспорт з механізмами, виробничі будівлі) було передано на баланс КП Полонне тепловодопостачання кінцевою вартістю 2 622 991,86 грн.

Рішенням голови Полонської міської ради Полонського району Полонської міської об`єднаної територіальної громади 16-ї сесії І скликання від 27.10.2016р. № 22 надано дозвіл Полонському підприємству теплових мереж на списання внутрішньобудинкових систем теплопостачання протяжністю 9092 м. та зовнішніх теплових мереж протяжністю 1589 м., що знаходяться в житлових будинках, які відключені від системи централізованого опалення. В подальшому членами ліквідаційної комісії з посиланням на вищевказане рішення складено акти на списання основних засобів (зовнішніх теплових мереж, внутрішньо будинкові системи теплопостачання, системного блоку, сигналізатора, насосів, кислородної будки, бетономішалки, зовнішніх каналізацій котелень, зовнішнього підземного газопроводу та тепломережі, причепу, живильні пристрої, вентилятор, пральну машину, котли, газове та електрообладнання, комп`ютери та інше майно). У заяві про порушення справи про банкрутство головою ліквідаційної комісії зазначено, що на виконання вказаного рішення списано неліквідних активів на суму 951 070,82 грн.

За змістом наказу голови ліквідаційної комісії Полонського підприємства теплових мереж від 28.10.2016р. №158-а визнано безнадійною до стягнення дебіторську заборгованість у зв`язку з закінченням термінів позовної даності на загальну суму 84185,79 грн.

У заяві про порушення справи про банкрутство головою ліквідаційної комісії зазначено, що наявна дебіторська заборгованість на суму 1408,0 тис. грн., в тому числі по заборгованості на суму 1163 256,92 грн. винесено судові рішення про стягнення з Полонської міської ради. Залишок коштів на рахунках боржника становить 89709,67 грн.

17.10.2018р. ліквідатор звернувся до Полонської міської ради та її виконавчого комітету із претензією, у якій просив протягом десяти днів з моменту отримання претензії погасити заборгованість перед кредиторами в розмірі 13 464 634,27 грн. та кошти перерахувати на розрахунковий рахунок КП Полонське підприємство теплових мереж .

У відповідь на претензію Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади надіслав лист №3234 від 21.11.2018р., у якому у задоволенні вимог ліквідатора було відмовлено. Зокрема, вказав, що згідно порядку припинення діяльності підприємства при наявності майна, яке не підлягає відчуженню останнє підлягало передачі іншому комунальному товариству. Кошти від реалізації майна, що підлягало реалізації спрямовано на погашення кредиторської заборгованості, однак у зв`язку з значною недостатністю коштів підприємство звернулось до суду про визнання його банкрутом. Скрутне фінансове становище існувало у підприємства до прийняття рішення про вилучення активів останнього та ліквідаційної комісією вжито усі заходів для виявлення майна та погашення кредиторської заборгованості. З посиланням на ст. 176 ЦК України наголошується що територіальні громади не відповідають за зобов`язаннями створених ним юридичних осіб, крім випадків прямої вказівки закону. При цьому положення статей 77, 78 ГК України не встановлюють підстав та меж відповідальності комунального підприємства, яке не слід ототожнювати з казенними.

При прийнятті даної ухвали судом враховується наступне:

Відповідно до ч.6 ст.12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом про банкрутство.

Провадження у даній справі про банкрутство здійснюється відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 22.12.2011 №4212-VІ, який набрав чинності з 19.01.2013 (далі - Закон про банкрутство).

Згідно з ч.1 ст. 2 Закону про банкрутство, провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.

Згідно з ч.1 ст. 41 Закону про банкрутство ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.

Згідно з ч.1 ст. 619 Цивільного кодексу України договором або законом може бути передбачена поряд із відповідальністю боржника додаткова (субсидіарна) відповідальність іншої особи.

Таким Законом, який передбачає поряд із відповідальністю боржника додаткову (субсидіарну) відповідальність іншої особи, є Закон про банкрутство.

Так, відповідно до приписів ст. 215 ГК України, встановлено підстави відповідальності за порушення законодавства про банкрутство, у випадках, передбачених законом, суб`єкт підприємництва - боржник, його засновники (учасники), власник майна, а також інші особи несуть юридичну відповідальність за порушення вимог законодавства про банкрутство, зокрема фіктивне банкрутство, приховування банкрутства або умисне доведення до банкрутства. Умисним банкрутством визнається стійка неплатоспроможність суб`єкта підприємництва, викликана цілеспрямованими діями власника майна або посадової особи суб`єкта підприємництва, якщо це завдало істотної матеріальної шкоди інтересам держави, суспільства або інтересам кредиторів, що охороняються законом.

Так, відповідно до ч.5 ст. 41 Закону про банкрутство під час здійснення своїх повноважень ліквідатор має право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до законодавства несуть субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку з доведенням його до банкрутства. Розмір зазначених вимог визначається з різниці між сумою вимог кредиторів і ліквідаційною масою.

У разі банкрутства боржника з вини його засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі з вини керівника боржника, які мають право давати обов`язкові для боржника вказівки чи мають можливість іншим чином визначати його дії, на засновників (учасників, акціонерів) боржника - юридичної особи або інших осіб у разі недостатності майна боржника може бути покладена субсидіарна відповідальність за його зобов`язаннями.

Стягнені суми включаються до складу ліквідаційної маси і можуть бути використані тільки для задоволення вимог кредиторів у порядку черговості, встановленому цим Законом.

Згідно зі статутом КП Полонське підприємство теплових мереж є комунальним підприємством, яке утворене Полонською міською радою. Підприємство входить до сфери управління Полонської міської ради, і виконує функції у межах, визначених ГК України та іншими законодавчими актами України. Відповідно до пунктів 1.1, 3.2 Статуту підприємство є комунальним, метою діяльності якого є отримання прибутку. Майно підприємства закріплене за ним на праві повного господарського відання. Отже, підприємство здійснювало свою виробничу діяльність, передбачену статутом, саме за рахунок цього майна та надання послуг.

Відповідно до статті 136 ГК України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства. Щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності. Суб`єкт підприємництва, який здійснює господарську діяльність на основі права господарського відання, має право на захист своїх майнових прав також від власника.

За змістом ст. 42 Закону про банкрутство усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси.

З огляду на викладене вище, здійснення господарської діяльності комунальним комерційним підприємством, на основі матеріальної бази, яка прирівнюється до права власності та включається до ліквідаційної маси в разі банкрутства такого підприємства, захищається в частині майнових прав також від власника.

Крім того, статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.

ЄСПЛ також висловив позицію і щодо субсидіарної відповідальності муніципального органу (органу місцевого самоврядування) за зобов`язаннями муніципального підприємства. Так, у пункті 62 рішення у справі Єршова проти Російської Федерації ЄСПЛ зазначив, що, враховуючи публічний характер діяльності підприємства, істотний ступінь контролю за його майном з боку муніципальних органів влади і рішень останніх, які мали наслідком передачу майна і подальшу ліквідацію підприємства, ЄСПЛ дійшов висновку про те, що підприємство не було наділене достатньою організаційною та управлінською незалежністю від муніципальних органів влади.

Отже, незалежно від статусу підприємства як самостійної юридичної особи, муніципальна влада і відповідно держава мають бути в межах Конвенції визнані відповідальними за діяльність і бездіяльність підприємства.

Судом встановлено, що в ході ліквідаційної процедури виявлено відсутність активів банкрута, при цьому майнові активи КП "Полонське підприємство теплових мереж" на суму 2 622 991,86 грн. були безоплатно передані новоствореній юридичній особі Полонне тепловодопостачання на підставі рішення голови Полонської міської ради Полонського району Полонської міської об`єднаної територіальної громади 17-ї сесії від 22.11.2016р. №19.

Крім того, згідно акту приймання-передачі майна від Полонського підприємства теплових мереж до КП „Благоустрій» від 01.08.2014р., на виконання рішення 47-й сесії Полонської міської ради VI скликання від 21.05.2014р. передано майно КП „Полонського підприємства теплових мереж» до „КП „Благоустрій» вартістю 1 384 639,63 грн.

Рішенням голови Полонської міської ради Полонського району Полонської міської об`єднаної територіальної громади 16-ї сесії І скликання від 27.10.2016р. № 22 вирішено надати дозвіл Полонському підприємству теплових мереж на списання систем теплопостачання на загальну суму 951 070,82 грн. З наданих на виконання вказаного рішення актів на списання основних засобів затверджених членами ліквідаційної комісії вбачається списання майна, яке немає відношення до зовнішньо та внутрішньо будинкових систем теплопостачання.

Судом встановлено, що відповідно до вказаних рішень Полонської міської ради, вирішивши питання про вилучення з господарського відання та передання майна від боржника до іншої юридичної особи, власником не вирішено питання про правонаступництво особи, яка отримала майнові активи боржника у відповідності до п. 7.1 Статуту. Отже, кредиторська заборгованість боржника КП "Полонського підприємства теплових мереж" залишилася без майнового забезпечення.

Що стосується поданої заяви Полонської міської ради ОТГ, м.Полонне №1383 від 15.05.2019р. про призначення судово - економічної експертизи та зобов"язання ліквідатора вчинити дії, судом враховується, що відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.

Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Європейський суд з прав людини зауважив, що компетенцією національних судів є вирішення того, чи необхідно звертатися за зовнішньою порадою (див. рішення Суду у справі Савенкова проти України, no. 4469/07, від 02.05.2013).

З положень ст. 99 ГПК України експертиза може бути призначена за клопотанням учасника справи або за власною ініціативою суду. Дослідивши заяву представника Полонської міської ради ОТГ, м.Полонне, суд вважає його жодним чином не мотивованим, оскільки таке клопотання не містить вказівок на обставини, які можливо, на думку заявника, встановити лише шляхом проведення економічної експертизи, як і не зазначено обгрунтованих підстав для призначення такої експертизи. З огляду також на те, що судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування, беручи до уваги також, що докази наявні у справі не є взаємно суперечливими, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні заяви представника Полонської міської ради ОТГ, м.Полонне про призначення експертизи.

Також, вимоги представника Полонської міської ради ОТГ, м.Полонне викладені у відзиві від 15.05.2019р. №1382, а саме викликати в судове засідання колишнього керівника Полонського підприємства теплових мереж Теслю Олександра Андрійовича та головного бухгалтера Іщук Людмилу ОСОБА_1 для надання пояснення щодо виникнення та причин стійкої неплатоспроможності боржника та витребувати від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг інформацію щодо тарифів на тепло встановлених в 2014 році для Полонського району Хмельницької області задоволенню не підлягають, оскільки заявлені без належних та обгрунтованих доказів.

Постановою господарського суду від 13.12.2017р. у даній справі встановлена нездатність боржника відновити свою господарську діяльність. Господарським судом введена ліквідаційна процедура.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що Полонська міська рада, як власник і засновник боржника, та виконавчий комітет Полонської міської ради, як орган управління майном боржника, приймали рішення, що мали на меті передати майнові активи боржника іншій юридичній особі для того, аби після порушення справи про банкрутство на такі майнові активи не було би звернуто стягнення для задоволення вимог кредиторів, при цьому створивши умови, за яких боржник став неплатоспроможним та визнаний банкрутом.

Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду викладеною у постановах №923/862/15 від 30.01.2018р., №923/1297/14 від 18.10.2018р.

За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що виходячи з норм чинного законодавства та встановлених судом обставин справи, суд вважає законною та обґрунтованою заяву ліквідатора КП "Полонське підприємство теплових мереж", яка підлягає задоволенню з покладенням субсидіарної відповідальності на власника боржника - Полонську міську раду та орган управління майном - Виконавчий комітет Полонської міської ради, у зв`язку з доведенням до банкрутства КП "Полонське підприємство теплових мереж" та стягнення з них суми зобов`язань КП "Полонське підприємство теплових мереж" в розмірі 13 464 634,27 грн.

Водночас, ст. 22 Бюджетного кодексу України до головних розпорядників бюджетних коштів віднесено виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.

Оскільки предметом субсидіарної відповідальності є грошові кошти місцевого бюджету, обов`язок Каховської міської ради та Виконавчого комітету є неподільним, має виконуватися ними солідарно.

Відповідно до ст.543 ЦК України у разі солідарного обов`язку боржників (солідарних боржників) кредитор має право вимагати виконання обов`язку частково або в повному обсязі як від усіх боржників разом, так і від будь-кого з них окремо. Отже, суд покладає субсидіарну відповідальність вказаних осіб на них солідарно.

Відповідно до ст.ст. 73, 74, ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Керуючись ст.5, ст.41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні заяви Полонської міської ради ОТГ, м.Полонне №1383 від 15.05.2019р. про призначення судово - економічної експертизи та зобов"язання ліквідатора вчинити дії відмовити.

Заяву ліквідатора Рудого А.М. про покладення на його власника субсидіарної відповідальності та стягнення солідарно з Полонської міської ради та виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади на користь КП "Полонське підприємство теплових мереж" грошові кошти в розмірі 13 464 634,27 грн. задовольнити.

Стягнути солідарно з Полонської міської ради (30500, м. Полонне, вул. Л. Українки, 113, код ЄДРПОУ 04060743) та виконавчого комітету Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади (30500, м. Полонне, вул. Л. Українки, 113, код ЄДРПОУ 04060743) на користь КП "Полонське підприємство теплових мереж" (м. Полонне, вул. Лесі Українки, 9, код ЄДРПОУ 14151398) 13 464 634,27 грн.

Видати наказ.

Ухвала набирає законної сили 16.05.2019р. та підлягає оскарженню.

Відповідно до ч.1, ст.256 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду подається - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Копію ухвали надіслати: кредиторам - управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області, м.Хмельницький, вул.Проскурівська, 18; Головному управлінню ДФС у Хмельницькій області, м.Хмельницький, вул.Пилипчука, 17; ПАТ КБ "Приватбанк", м. Дніпро, вул.Набережна Перемоги, 50; ПАТ НАК Нафтогаз України , м.Київ, вул.Б.Хмельницького, 6; ліквідатору - Рудому А.М., АДРЕСА_1 , гурт АДРЕСА_2 ; Полонській міській раді, м.Полонне, вул.Л.Українки, 113.

Суддя Вибодовський О.Д.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення16.05.2019
Оприлюднено21.05.2019
Номер документу81846976
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1076/17

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 23.12.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 06.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 23.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Вибодовський О.Д.

Постанова від 16.06.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Ухвала від 26.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Ухвала від 04.05.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Ухвала від 17.03.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні