ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1340/3888/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2019 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Карп`як О.О.,
секретар судового засідання Лубоцька Н.І.,
за участю:
представника позивача Гарасимчука Ю.Ю.,
представника відповідача Гупало І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв про зупинення роботи підвальних приміщень,-
в с т а н о в и в:
До суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6) до Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв (79018, м. Львів, вул. Хотинська, 6) про зупинення роботи підвальних приміщень Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв за адресою: м. Львів, вул. Хотинська, 6 до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем проведено перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки території, будівель та приміщень Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв, за результатами якої складено акт № 62 від 21.05.2018 р. Цим актом зафіксовано порушення, які загрожують життю та здоров`ю людей, які перебувають на об`єкті, що, в свою чергу, є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації підвальних приміщень до повного усунення порушень.
Ухвалою суду від 30 серпня 2018 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу час для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 17 вересня 2018 року відкрито спрощене провадження у справі з повідомленням сторін.
Ухвалою суду від 20 грудня 2018 року зупинено провадження у справі.
Ухвалою суду від 01 квітня 2019 року поновлено провадження у справі.
Ухвалою про відкриття провадження запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву, а також роз`яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами. Відповідач правом на подання відзиву не скористався.
В судовому засіданні 16 травня 2019 року представник позивача просив позов задоволити з підстав, наведених у позовній заяві. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши вступне слово представників сторін, дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області видано посвідчення від 11.05.2018 року № 71 на проведення позапланової перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Хотинська, 6, у період з 11.05.2018 року по 21.05.2018 року
У період з 11 по 21 травня 2018 року Головним управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі головного інспектора Залізничного РВ м. Львова Головного управління ДСНС України у Львівській області майора служби цивільного захисту Войтика Д.Б. у присутності заступника директора Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв Палій О.М. , було проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки території, будівель та приміщень Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв.
Під час проведення позапланової перевірки приміщень Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях та низки інших нормативних актів.
За результатами проведеної посадовими особами позивача позапланової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки складено акт № 62 від 21 травня 2018 року. Вказаним актом зафіксовано порушення відповідачем вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року (далі - Правила пожежної безпеки), Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях та низки інших нормативних актів. Позаплановою перевіркою виявлено наступні порушення:
- в приміщеннях навчального закладу, в тому числі у підвальних приміщеннях не проведено ремонт існуючих систем протипожежного захисту із заміною несертифікованого обладнання та не заключено угоду на їх технічне обслуговування (розділ V пункт 1.1 Правил пожежної безпеки);
- в приміщеннях навчального закладу, у тому числі підвальних приміщеннях з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (розділ IV пункт 1.6 Правил пожежної безпеки);
- електророзетки та вимикачі в підвальних приміщеннях та архіві встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше, ніж на 0,01 метра (розділ IV пункт 1.17 Правил пожежної безпеки);
- електролампи розжарювання в підвальних приміщеннях та архіві не закриті захисним суцільним склом (ковпаком) (розділ IV пункт 1.18 Правил пожежної безпеки);
- електромережа в підвальних приміщеннях та архіві прокладена з порушенням вимог ПУЕ (розділ IV пункт 1.1);
- відгалужувальні та з`єднувальні коробки в підвальних приміщеннях та архіві не закриті кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу (розділ IV пункт 1.7 Правил пожежної безпеки);
- електрощитки, групові електрощитки в навчальному закладі у тому числі в підвальних приміщеннях не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказанням значення номінального струму апарата захисту (розділ IV пункт 1.16 Правил пожежної безпеки);
- допускається влаштування тимчасових дільниць електромережі в підвальних приміщеннях (розділ IV пункт 1.8 Правил пожежної безпеки);
- допускається зберігання матеріалів на шляхах евакуації з підвальних приміщень (розділ III пункт 2.37 Правил пожежної безпеки);
- допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в підвальних приміщеннях (розділ IV пункт 1.18 Правил пожежної безпеки).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI (далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 (далі - Положення №20/2013), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності (абзац 2 пункту 1 Положення №20/2013).
У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України, зокрема, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Згідно з частиною 2 статті 51 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.
Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України).
Так, Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.
На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в Акті перевірки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі.
Крім того, на підставі наказу від 29 березня 2018 року № 202, виданого ДСНС України та посвідчення на проведення перевірки від 11 травня 2018 року № 71 проведена позапланова перевірка Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв.
За результатами проведеного позапланового заходу, складено акт проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 62 від 21 травня 2018 року, яким встановлено наступні порушення:
- в приміщеннях навчального закладу, в тому числі у підвальних приміщеннях не проведено ремонт існуючих систем протипожежного захисту із заміною несертифікованого обладнання та не заключено угоду на їх технічне обслуговування (розділ V пункт 1.1 Правил пожежної безпеки);
- в приміщеннях навчального закладу, у тому числі підвальних приміщеннях з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (розділ IV пункт 1.6 Правил пожежної безпеки);
- електророзетки та вимикачі в підвальних приміщеннях та архіві встановлені на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше, ніж на 0,01 метра (розділ IV пункт 1.17 Правил пожежної безпеки);
- електролампи розжарювання в підвальних приміщеннях та архіві не закриті захисним суцільним склом (ковпаком) (розділ IV пункт 1.18 Правил пожежної безпеки);
- електромережа в підвальних приміщеннях та архіві прокладена з порушенням вимог ПУЕ (розділ IV пункт 1.1);
- відгалужувальні та з`єднувальні коробки в підвальних приміщеннях та архіві не закриті кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу (розділ IV пункт 1.7 Правил пожежної безпеки);
- електрощитки, групові електрощитки в навчальному закладі у тому числі в підвальних приміщеннях не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказанням значення номінального струму апарата захисту (розділ IV пункт 1.16 Правил пожежної безпеки);
- допускається влаштування тимчасових дільниць електромережі в підвальних приміщеннях (розділ IV пункт 1.8 Правил пожежної безпеки);
- допускається зберігання матеріалів на шляхах евакуації з підвальних приміщень (розділ III пункт 2.37 Правил пожежної безпеки);
- допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в підвальних приміщеннях (розділ IV пункт 1.18 Правил пожежної безпеки).
Представником позивача долучено копію акту складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 30 від 05 березня 2019 року, яким встановлено неусунення відповідачем вищезазначених порушень.
В силу положень частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації приміщень підприємства.
При цьому, слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно зі статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані докази, враховуючи, що виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зафіксовані в Акті перевірки, на час розгляду справи відповідачем повністю не усунуті, належних та допустимих доказів щодо усунення виявлених порушень відповідачем також не надано, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
в и р і ш и в:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6; код ЄДРПОУ 38627339) до Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв (79018, м. Львів, вул. Хотинська, 6; код ЄДРПОУ 22350309) про зобов`язання вчинити дії - задоволити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи підвальних приміщень Львівського художнього ліцею при Львівській національній академії мистецтв за адресою: м. Львів, вул. Хотинська, 6 (код ЄДРПОУ 22350309) до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 22.05.2019 року.
Суддя Карп`як Оксана Орестівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2019 |
Оприлюднено | 23.05.2019 |
Номер документу | 81885527 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні