Рішення
від 21.05.2019 по справі 540/552/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/552/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Новокаховського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області про зобов`язання внести зміни до актових записів цивільного стану,

встановив:

ОСОБА_1 звернулась в суд з позовною заявою до Новокаховського міського відділу ДРАЦС ГТУЮ в Херсонській області, в якому просить зобов`язати відповідача внести зміни до актового запису про її одруження № 30 складеного 05.02.1963 року, вказавши національність нареченої "німка" замість "росіянка".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після укладення шлюбу між позивачем та її чоловіком, у свідоцтві національність нареченої вказали як "росіянка". Позивач не погоджується з таким записом, відносить себе до німецької національності, оскільки її батько "німець". З метою виправити цю помилку ОСОБА_1 звернулась із заявою про внесення змін в актовий запис відносно її національності до Новокаховського відділу ДРАЦС, за результатами розгляду якої було відмовлено, у зв`язку із неможливістю встановлення національності дитини при різних національностях батьків. Вважаючи такі дії суб`єкта владних повноважень протиправними, ОСОБА_1 звернулась до суду з цією позовною заявою.

Відповідач проти задоволення позову заперечує та вважає, що відмовляючи внести зміни до актового запису про шлюб в частині національності позивача, ним дотримані всі вимоги законодавства, про що зазначив у листі, який направив до суду.

26 березня 2019 року ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду у справі відкрито спрощене провадження без повідомлення сторін.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлені такі обставини справи.

Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , виданого відділом РАЦС адміністрації Кіровського району м. Волгоград, ОСОБА_2 (позивач у справі) народилась ІНФОРМАЦІЯ_1 року, актовий запис № 957. Батьком записаний ОСОБА_3 , національність німець, мати - ОСОБА_4 , національність росіянка.

ІНФОРМАЦІЯ_2 року ОСОБА_2 та ОСОБА_5 одружились, після одруження позивач змінила прізвище з ОСОБА_1 на ОСОБА_1 , національність нареченої зазначили - росіянка, вказане підтверджується свідоцтвом про одруження серії НОМЕР_2 виданого 05.02.1963 року відділом РАЦС м. Н. Каховка Херсонської області, актовий запис № 30.

Не погодившись із записом у свідоцтві про одруження в частині своєї національності, ОСОБА_1 подала заяву до відповідача про внесення змін до актового запису.

27.12.2018 року Новокаховським міським відділом ДРАЦС ГТУЮ в Херсонській області розглянута заява ОСОБА_1 про внесення змін до актового запису про шлюб № 30 складеного 05.02.1963 року відносно ОСОБА_5 та ОСОБА_2 , шляхом виправлення національності нареченої з росіянки на німку.

За результатами розгляду, позивачеві відмовлено у задоволенні її заяви, оскільки не можливо встановити національність дитини при різних національностях батьків, адже відповідно до свідоцтва про народження заявниці батько - німець, а мати - росіянка.

Позивач не погоджується із таким висновком, вважає, що таке рішення порушує її право на визначення свого етнічного походження.

Вирішуючи спірні правовідносини суд виходив з наступних приписів законодавства.

Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", згідно зі статтею 2 якого, актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.

Державній реєстрації відповідно до вказаного вище Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Частиною першою статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" визначено, що державна реєстрація актів цивільного стану у встановлених законом випадках є обов`язковою. Відомості про народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру в обсязі, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус".

Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", Цивільного та Сімейного кодексів України та інших актів законодавства органами державної реєстрації актів цивільного стану.

За змістом статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

При цьому, статтею 9 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" визначено, що державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.

В свою чергу, частиною першою статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" визначено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Питання зміни національності громадянами України регулювалося Указом Президента України "Про порядок зміни громадянами України національності" від 31 грудня 1991 року № 24, відповідно до якого національність могла бути змінена особами, які при досягненні 16-річного віку та одержанні паспорта прийняли національність одного з батьків та бажали змінити її відповідно до національності другого з батьків. Зміна національності провадилася відділом внутрішніх справ виконавчого комітету районної, міської, районної у місті ради народних депутатів за місцем проживання заявника. Зміна національності допускалася також і щодо осіб, які обрали національність до прийняття цього Указу. Вказаний Указ втратив чинність на підставі Указу Президента України від 27 січня 1999 року № 70/99.

У даний час діюче законодавство України не містить вимог про внесення в паспорт громадянина України, у свідоцтво про народження, у свідоцтво про шлюб чи в інші документи відомостей про національність.

Проте, відповідно до статті 11 Закону України "Про національні меншини в Україні" громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність. Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається.

Згідно зі статтею 300 Цивільного кодексу України особа має право на індивідуальність, до якої відноситься і право визначати свою національність. Таке право підпадає під захист статті 8 Конвенції "Про захист прав людини і основоположних свобод", яка передбачає, що кожна людина має право на повагу до її особистого і сімейного життя. Держава не може втручатися у здійснення цього права інакше ніж згідно із законом та у випадках, необхідних у демократичному суспільстві в інтересах національної і громадської безпеки.

Стаття 11 Конституції України передбачає, що держава сприяє як консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, так і розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності національних меншин в Україні.

Згідно зі статтею 3 Рамкової конвенції держав-членів Ради Європи про захист національних меншин (ратифікована Законом України від 9 грудня 1997 року № 703/97-ВР) кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв`язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.

Згідно з пунктом 2.13.2 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 14 січня 2011 року за № 55/18793 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є постанова адміністративного суду. Зміни до актового запису цивільного стану відповідно до пункту 1.7 Правил вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що держава хоч і не вимагає наразі вносити інформацію щодо національності людини до документів, проте захищає вільний вибір кожної особи щодо своєї приналежності до національної меншини.

Аналогічний правовий висновок висловив Верховний Суд у постанові від 01.02.2018 року у справі № 760/19921/16-ц.

У спірних правовідносинах, які є предметом розгляду у цій справі, держава в особі суб`єкта владних повноважень не може перешкоджати позивачеві вільно обрати чи належить вона до німецької національності, адже по батьковій лінії ОСОБА_1 має відношення до етнічного німецького походження.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відмовляючи позивачеві у внесенні змін до актового запису про одруження в частині її національності, відповідач дійшов хибного висновку, внаслідок чого, було порушено право позивача на вільний вибір та відновлення своєї національності, у зв`язку із чим, суд вважає необхідним відновити це право та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Керуючись ст. 242-246 КАС України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.

Зобов`язати Новокаховський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області внести зміни до актового запису № 30 про одруження ОСОБА_5 та ОСОБА_2 , складеного 05.02.1963 року Міським Бюро РАЦС м. Н. Каховка Херсонської області, змінивши національність нареченої ОСОБА_2 з росіянки на німку.

Стягнути з Новокаховського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Херсонській області (код ЄДРПОУ 04060447, 74900 Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, буд. 40) за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір у сумі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) на користь ОСОБА_1 (посвідка на постійне проживання в Україні НОМЕР_3, АДРЕСА_1 ).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

кат. 102080000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2019
Оприлюднено23.05.2019
Номер документу81886960
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/552/19

Судовий наказ від 11.06.2019

Цивільне

Машівський районний суд Полтавської області

Кравець С. В.

Рішення від 21.05.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні