Рішення
від 22.05.2019 по справі 824/1286/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 травня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/1286/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Путильського районного споживчого товариства про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

В С Т А Н О В И В:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі - позивач), звернувся до суду з позовом до Путильського районного споживчого товариства (далі-відповідач, Путильське РСТ) , керівником якої є Кошман Любов Василівна , в якому просить:

- застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді - зобов`язати зупинити експлуатацію і відключити від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання нежитлові приміщення на другому та третьому поверсі торгового центру "Універмаг" Путилського РСТ, що на вул. Українська, 136, смт.Путила, Чернівецької області до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених актом перевірки №104 Путильского районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.12.2018 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами проведеної у вересні 2016 року планової перевірки Путильське РСТ виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. За результатами перевірки складено Акт від 30.09.2016 р. №105 та видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 30.09.2016 р. №105. В подальшому посадовими особами Управління проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки в Путильське РСТ, що розташовані на вул. Українська, 136, смт. Путила, Чернівецької області, за підсумками якої складено Акт позапланової перевірки від 07.12.2018р. №124.

З огляду на те, що під час перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, що становлять загрозу життю та здоров`ю людей, на думку позивача, є необхідність в застосуванні заходів у сфері державного нагляду, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 22.12.2018 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Ухвалою суду від 12.02.2019 р. зупинено провадження у справі до 06.05.2019 р, для надання часу для примирення сторін.

06.05.2019 р. представником позивача подано клопотання розгляд справи в порядку письмового провадження. Також вказав, що порушення, які стали підставою для звернення до суду не усунуто. 06.05.2019 р. розгляд справи відкладено у зв`язку з неявкою відповідача. Судове засідання призначено на 20.05.2019 р.

20.05.2019 р. представником позивача подано до суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за його відсутності. Вказував, що позовні вимоги підтримує повністю.

Представник відповідача також подав до суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за його відсутності. Вказував, що проти позовних вимог заперечує повністю.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи приписи ст. 194 КАС України та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження без їх участі, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню частково, виходячи з наступного.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Путильське районне споживче товариство (код ЄДРПОУ 30149932, керівник - Кошман Любов Василівна ) є суб`єктом господарювання, знаходиться за адресою вул. Українська, 136, смт. Путила, Чернівецької області, що підтверджується Довідкою АБ №733587, ЄДРПОУ та свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (а.с.56-60).

Господарську діяльність підприємство здійснює, зокрема, в приміщенні торгового центру "Універмаг", що знаходиться за адресою вул. Українська, 136, смт. Путила, Чернівецької області, що підтверджується матеріалами справи.

Посадовими особами Путильського районного сектору УДСНСУ у Чернівецькій області з 12.09.2016 р. по 30.09.2016 р. проведено планову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки приміщень Путильського РСТ за адресою вул. Українська, 136, смт. Путила, Чернівецької області, за наслідками якої складено Акт №105 від 30.09.2016 р. та видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 30.09.2016 р. №105 (а.с.37-45).

Згідно наказу УДСНС України у Чернівецькій області від 04.12.2018р. №231 начальникам Чернівецького міського відділу, районних секторів Управління доручено в період з 05.12.2018р. по 20.12.2018р. провести позапланові перевірки виконання суб`єктами господарювання приписів, щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю), розташованих на території м. Чернівці та Чернівецької області (а.с.22).

На виконання зазначеного наказу, для перевірки усунення порушень, виявлених попередньою перевіркою, на підставі посвідчення №124 від 06.12.2018 р. посадовою особою Путильського районного сектору Управління в період з 06.12.2018 р. по 07.12.2018 р. проведено позапланову перевірку Путильського РСТ (а.с.25).

За підсумками проведеної перевірки встановлено ряд порушень суб`єктом господарювання - Путильським РСТ вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Результати перевірки (виявлені порушення) відображені в Акті позапланової перевірки від 07.12.2018р. №124, в якому, окрім виявлених порушень також указано на невиконання Акту перевірки від 24.10.2016р. №89 (а.с.26-32).

Згідно Акту №124 детальний опис виявлених порушень становлять:

- дерев`яні конструкції покрівлі будівлі універмагу не піддано вогнегасному обробленню;

- будівлю та приміщення універмагу не обладнано установкою автоматичної пожежної сигналізації;

- шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог ДБН В. 1.1-7-2002 "Пожежна безпека об`єктів будівництва", ДБН В2.5-23-2010 "Проектування електрообладнання об`єктів цивільного призначення" та правил улаштування електроустановок (ПУЕ);

- двері виходу на горище, електрощитовики утримуються відчиненими. На дверцях не вказано місце зберігання ключів;

- освітлювальну електричну мережу не випробувано на діелектричний опір ізоляції;

- посадова особа не пройшла навчання за перевіркою знань з питань пожежної безпеки;

- відкриті електролампочки не захищені плафонами закрито виконання, розсіювачами;

- не відремонтовано несправні опалювальні пічки та димоходи;

- електроустановки та електромережу виконано з порушеннями чинних ПУЕ;

- приміщення не придбано (не очищено) від горючих металів;

- будівлю та приміщення універмагу не забезпечено знаками пожежної безпеки згідно ГОСТ 12.4.026-78 та ДСТУ 6309:2007;

- не розроблено та не затверджено та не встановлено на кожному поверсі план - схему евакуації людей на випадок виникнення пожежі;

- будівлю не забезпечено первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками;

- не здійснено встановленим порядком ідентифікацію щодо наявності потенційної небезпеки

- не придбані засоби індивідуального захисту органів дихання для працюючого персоналу;

- не пройдено навчання в Навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності у Чернівецькій області;

Примірник Акту отримано керівником Путильського РСТ 07.12.2018р., що підтверджується його підписом. Крім того, у Акті в розділі "пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеної перевірки та складеного акта перевірки" зазначено - "без зауважень" (а.с.29).

Зважаючи на не усунення виявлених перевіркою порушень та наявність підстав для застосування до відповідача заходів у сфері державного нагляду позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №3 від 04.02.2013р. (в ред. наказу від 12.11.2018р. №661) (далі - Положення), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

В силу вимог підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення, до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області віднесено здійснення безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляду (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання.

В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Частиною 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007р. №877-V (далі - Закон №877) визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877).

Судом встановлено, що на підставі викладених вище положень чинного законодавства позивачем проведено перевірку відповідача, за підсумками якого складено Акт. Вказаним документом підтверджено допущення відповідачем порушень, пов`язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

З матеріалів справи також вбачається, що Акт відповідачем отриманий, в адміністративному або судовому порядку не оскаржені, тому це свідчить про те, що останнім зазначені у них обставини не заперечуються.

У відповідності до п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Крім того, частиною 2 статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Положеннями ч.1 ст.70 КЦЗ України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.

В свою чергу, відповідно до ч.2 ст.70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ст.11 Закону України №877 суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду зобов`язаний виконувати вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються (ч.11 ст.7 Закону України №877).

Враховуючи наявність не усунутих порушень у сфері пожежної безпеки, подальша діяльність відповідача створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють у Путильському РСТ, внаслідок чого підстави для застосування до відповідача заходів реагування у зв`язку з не виконанням вимог позивача не відпали.

Крім того, суд зазначає, що застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, та можуть бути усунуті.

За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд доходить висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації нежитлових приміщень на другому та третьому поверсі торгового центу "Універмаг" Путильського РСТ - на вул. Українська, 136, смт. Путила Чернівецької області до повного усунення порушень у сфері пожежної і техногенної безпеки, визначених Актом перевірки Путильського районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.12.2018р. №124.

Щодо позовних вимог в частині відключення зазначеного приміщення на другому та третьому поверсі від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання суд зазначає наступне.

Стаття 19 Конституції України зобов`язує орган державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Зважаючи на те, що положеннями Кодексу цивільного захисту України та Закону №877 не передбачено такого заходу реагування, як і повноважень позивача на звернення до суду з адміністративним позовом про застосування такого заходу реагування, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову в цій частині.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Позивач довів суду правомірність заявлених вимог щодо необхідності зупинити експлуатацію нежитлових приміщень на другому та третьому поверсі торгового центу "Універмаг" Путильського РСТ за указаною в позові адресою. Натомість відповідачем не надано належні, допустимі та достовірні докази усунення порушень, виявлених перевіркою в повному обсязі.

Враховуючи наведене, суд вважає, що вимоги позивача у цій частині є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам. Водночас позов в частині зобов`язання відповідача відключити указане вище приміщення від електромережі не ґрунтується на нормах чинного законодавства.

За таких обставин, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку із відсутністю таких витрат питання щодо повернення судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Застосувати до Путильського районного споживчого товариства захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію нежитлових приміщень на другому та третьому поверсі торгового центру "Універмаг" Путильського РСТ, що на вул. Українська, 136, смт.Путила, Чернівецької області до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених актом перевірки №104 Путильського районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.12.2018 р.

3. Відмовити в задоволенні позову в частині застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання Путильського РСТ відключити від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання нежитлових приміщень на другому та третьому поверсі торгового центру "Універмаг" Путильського РСТ, що на вул. Українська, 136, смт.Путила, Чернівецької області

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (вул. Комарова, 1А, м. Чернівці, 58018, Код ЄДРПОУ 38595868)

Відповідач - Путильське районне споживче товариство (вул. Українська, 136, смт. Путила, Чернівецька область, 59100, Код ЄДРПОУ 30149932

Суддя Маренич І.В.

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2019
Оприлюднено23.05.2019
Номер документу81887396
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/1286/18-а

Рішення від 22.05.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні