РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 травня 2019 р. Справа № 120/1345/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Слободонюка М.В., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вінницького приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) з адміністративним позовом до Вінницького приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області (далі - відповідач) про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії.
Заявлені позовні вимоги ОСОБА_1 мотивує тим, що використовуючи своє право, передбачене ч. 1 ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", для обрахунку пенсії він надав відповідачу довідку № 34 від 03.03.2005 року СТОВ ім. Мічуріна про заробітну плату за 1985-1989 роки. Однак управління пенсійного фонду відмовилося враховувати надану довідку із підстав неможливості підтвердити її первинними документами, так як СТОВ ім. Мічуріна є ліквідованим, а в архівну установу документи про нарахування заробітної плати були передані частково.
Позивач вважає, що відсутність в архівних справах СТОВ ім. Мічуріна відомостей про отриману ним заробітну плату у 1985 та 1989 роках не є його провиною і він не повинен нести за це відповідальність, адже він в дійсності працював в даному колгоспі, отримував там заробітну плату, на яку нараховувалися страхові внески до Пенсійного фонду, а тому має повне право на врахування при обчислені пенсії тих даних про заробітну плату, які зазначені у довідці № 34 від 03.03.2005 року.
Наведені обставини змусили звернутися позивача за захистом своїх прав до суду.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 23.04.2019 року відкрито провадження у справі та, зокрема, встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
У строк, встановлений судом, відповідач надав на адресу суду відзив (вх. № 25058 від 10.05.2019 року), у якому заперечує проти позовних вимог, вважаючи позов таким, що не підлягає задоволенню. Свою позицію мотивує тим, що обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 01.07.2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, а також видача довідки про заробітну плату уповноваженим на те підприємством або ж архівною установою в разі ліквідації підприємства без визначення його правонаступника. Оскільки СТОВ імені Мічуріна, де працював позивач, є ліквідоване, а документи до архіву були передані частково, тому неможливо підтвердити достовірність даних, які містить довідка № 34 від 03.03.2005 року. За таких обставин, відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив таке.
ОСОБА_1 з 05.01.2019 року перебуває на обліку у Вінницькому приміському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Вінницької області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 року (далі - Закон № 1058-IV) при загальному стажі роботи 36 років.
19.03.2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення перерахунку пенсії на підставі ст. 40 Закону № 1058-IV з урахуванням заробітної плати за 60 місяців страхового стажу підряд відповідно до довідки № 34 від 03.03.2005 року про заробітну плату для обчислення пенсії за 1985 - 1989 роки, виданої СТОВ ім. Мічуріна.
Відповідно до змісту даної довідки сума заробітна плати, яка враховується при обчисленні пенсії ОСОБА_1 , з 01.01.1985 року по 31.12.1989 року складає 16115,62 з них:
з 01.01.1985 року по 31.12.1985 року - 2781,82;
з 01.01.1986 року по 31.12.1986 року - 3351,55;
з 01.01.1987 року по 31.12.1987 року - 3429,74;
з 01.01.1988 року по 31.12.1988 року - 3493,64;
з 01.01.1989 року по 31.12.1989 року - 3058,87.
Поряд із цим в довідці зазначено, що на всі виплати нараховані страхові внески, а також вказана підстава видачі такої довідки: первинні документи - особові рахунки у період з 1985 по 1989 рр.
Листом від 09.04.2019 року № 599/06-30/02, у відповідь на письмове звернення позивача, Вінницьке приміське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області повідомило, що вищевказана довідки від 03.05.2005 року № 34 про заробітну плату за 1985 - 1989 роки не може бути прийнята для обчислення пенсії. Така відмова мотивована тим, що згідно зі ст. 40 Закону № 1058-IV довідка про заробітну плату має бути видана по встановленій формі, на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нарахування заробітної плати та бути підтвердженою первинними документами. А оскільки СТОВ іменем Мічуріна ліквідовано, а в архівну установу документи щодо нарахування заробітної плати передані частково, тому відсутнє підтвердження такої довідки первинними документами.
Не погоджуючись з такою відмовою суб`єкта владних повноважень позивач звернувся з цим позовом до суду.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить із такого.
Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України громадяни України мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості та інших випадках, передбачених законом.
Право особо на призначення пенсії, яке гарантоване чинним законодавством, також підпадає під дії та захист гарантованим прав, визначених статтею 1 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (1950 р.).
Статтею 1 Закону №1058-IV встановлено, що пенсія це щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону №1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.
Водночас, частиною 1 статті 9 Закону №1058-IV передбачено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються, в тому числі, пенсія за віком.
На підставі частини 1статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.
Згідно із статтею 64 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсії обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, що визначається відповідно до статей 65-67 цього Закону, який громадяни одержували перед зверненням за пенсією.
Статтею 65 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено загальний порядок визначення середньомісячного заробітку для обчислення пенсій, згідно якого середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи, починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Разом із тим відповідно до частини 1 статті 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Таким чином, вищезазначена норма є диспозитивною і надає пенсіонерам право вибору різних періодів нарахування заробітної плати для обчислення пенсії на умовах, визначених чинним законодавством.
Згідно з частиною 1 статті 44 Закону №1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Більш детально питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №1058-IV врегульовано Порядком надання та оформлення документів для призначення (перерахунку), затвердженого постановою управління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок №22-1).
Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку № 22-1 за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
На підставі пункту 2.10 цього ж Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Із аналізу зазначених положень діючого законодавства слідує, що підставою для проведення розрахунку пенсії згідно ч. 1 ст. 40 Закону №1058-IV на основі довідки про заробітну плату, є підтвердження відомостей про таку заробітну плату додатковою інформацією - первинними чи іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату тим підприємством, де працював заявник.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, зокрема згідно відомостей, що містяться у трудовій книжці колгоспника НОМЕР_1 , позивач ОСОБА_1 з 15 серпня 1981 року по 29 червня 2002 року працював в колгоспі ім. Мічуріна с. Жабелівки.
Згідно довідки директора СТОВ ім. Мічуріна № 24 від 02.03.2003 року колгосп імені Мічуріна села Жабелівка 15.01.1995 року був реорганізований в КСП імені Мічуріна. А останнє в свою чергу згідно рішення загальних зборів від 15.02.2000 року реорганізоване в СТОВ імені Мічуріна.
Згідно відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, СТОВ ім. Мічуріна, код ЄДРПОУ 03733878, 27.03.2006 року припинило свою діяльність.
Довідка № 34 від 03.03.2005 року про заробітну плату для обчислення пенсії, що видана ОСОБА_1 , відображає суму заробітної плати позивача за 60 календарних місяців страхового стажу підряд з 01 січня 1985 року по 31 грудня 1989 року.
Вказана довідка підписана керівником та головним бухгалтером СТОВ ім. Мічуріна, скріплена печаткою даного підприємства та містить усі обов`язкові відомості про помісячний/річний розмір заробітної плати за вказаний період та про нарахування страхових внесків.
У той же час як слідує зі змісту архівної довідки № Щ - 07 від 24.01.2019 року, виданої "Вінницьким районним трудовим архівом" Вінницької районної ради Вінницької області, в архівних справах КСП ім. Мічуріна та СТОВ ім. Мічуріна з 1985 по 1989 роки наявна інформація про розмір заробітної плати ОСОБА_1 лише за 1986-1988 роки. Відомості про заробітну плату за 1985 рік та за 1989 рік відсутні.
На переконання суду те, що в архівну установу ліквідованим товариством не були передані усі первинні документи щодо нарахування заробітної плати його працівникам, в тому числі ОСОБА_1 , не може ставитися у вину позивачу. Неможливість Вінницьким приміським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Вінницької області провести перевірку відповідності даних довідки про заробітну плату за часткові періоди (1985 та 1989 роки) первинним документам, не повинно покладати надмірного тягаря та обов`язку на позивача, оскільки сама по собі довідка видана належним органом та містить усі необхідні реквізити та відомості.
Більше того, суд проаналізувавши та співставивши відомості за період 1986 - 1988 року, що містяться в архівній довідці від 24.01.2019 року № Щ - 07 та довідці про заробітну плату СТОВ ім. Мічуріна від 03.03.2005 року № 34 не виявив суперечностей та неузгодженостей в сумах нарахованої заробітної плати.
Таким чином суд встановив, що відомості в довідці про заробітну плату № 34 від 03.03.2005 року, виданої СТОВ ім. Мічуріна за період 1986 - 1988 роки в повній мірі підтверджуються архівними даними про розмір заробітної плати, яка отримана позивачем в КСП ім. Мічуріна.
Щодо додаткового підтвердження достовірності сум заробітної плати, нарахованої в 1985 та в 1989 роках згідно довідки № 34 від 03.03.2005 року, про яких немає відомостей в архівній установі, то позивач обґрунтовуючи свої вимоги посилається на відомості його трудової книжки колгоспника НОМЕР_1 , де містяться записи з № 5 по №9 про його роботу в колгоспі ім. Мічуріна та отримувану в даний період заробітну плату.
Із цього приводу суд зауважує, що трудова книжка згідно ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" є основним документом, що підтверджує стаж роботи. Разом із тим трудова книжка колгоспника окрім стажу роботи у більшому обсязі підтверджує трудову діяльність члена колгоспу.
Так, порядок ведення трудових книжок колгоспників був врегульований Основними положеннями про порядок видачі та ведення трудових книжок колгоспників, які затверджені постановою Ради Міністрів СРСР від 21.04.1975 № 310 (далі - Основні Положення). Відповідно до пунктів 1, 2 Основних Положень трудова книжка колгоспника є основним документом про трудову діяльність членів колгоспів. Трудові книжки ведуться на всіх членів колгоспу з моменту їх вступу в члени колгоспу. До трудової книжки колгоспника, зокрема, заносяться : відомості про колгоспника: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, освіта, професія, спеціальність; відомості про роботу: призначення на роботу, переведення на іншу роботу, закінчення роботи; відомості про трудову участь: прийнятий в колгоспі річний мінімум трудової участі в громадському господарстві, його виконання (пункт 5 Основних Положень).
Згідно з пунктом 6 Основних Положень всі записи в трудовій книжці засвідчуються у всіх розділах за час роботи в колгоспі підписом голови колгоспу або спеціально уповноваженої правлінням колгоспу особи та печаткою.
Як встановлено судом на сторінці 19 трудової книжки колгоспника - ОСОБА_1 в розділі "Трудова участь в суспільному господарстві" містяться записи, в тому числі за номерами 5 - 9, в яких відображені відомості про виконання прийнятого колгоспом річного мінімуму трудової участі в господарстві, які включають в себе і відомості про суму отриманої заробітної плати позивача за період з 1985 року по 1989 рік. Такі записи посвідчені підписами уповноваженої особи колгоспу та скріплені печаткою.
Проаналізувавши таку інформацію судом з`ясовано, що зазначені там дані про річні суми заробітної плати позивача за період з 1985-1989 роки повністю співпадають із тими відомостями про суми заробітної плати за вищевказаний період, які відображені у довідці СТОВ ім. Мічуріна № 34 від 31.03.2005 року та в архівній довідці.
При цьому суд враховує, що ні Порядком №22-1 ні іншим нормативним документом не визначено вичерпного переліку тих первинних документів, якими повинна підтверджуватись довідка про заробітну плату для обчислення пенсії, а також не передбачено порядок підтвердження довідки про заробіток первинними документами, якщо відомості про заробітну плату відсутні в архівній установі.
У даному випадку ті відомості про розмір заробітної плати за період 1985-1989 роки, яка враховується при обчислені пенсії, що відображені в виданій СТОВ ім. Мічуріна довідці № 34 від 03.03.2005 року, знайшли своє додаткове підтвердження як архівними даними КСП ім. Мічуріна, відображеними в архівній довідці Вінницького районного трудового архіву №Щ-07 від 24.01.2019 року, так і відомостями про виконання ОСОБА_1 річного мінімуму трудової участі в колгоспі та розміром річного заробітку за вищевказаний період, про що зазначено у трудовій книжці колгоспника.
Варто зазначити, що відповідачем не було надано жодного доказу про скасування спірної довідки № 34 від 03.03.20005 року, або того, що записи в ній є такими, що не відповідають дійсності чи зроблені з порушенням закону.
На переконання суду право особи на пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від існування конкретного документу, оскільки збереження таких відомостей не може контролюватися пенсіонером, а значить на нього не може покладатись відповідальність за їх відсутність.
Крім того суд вважає, що позивач не може бути позбавлений свого права на нарахування пенсії згідно з вказаною довідкою через неможливість перевірки її достовірності органом Пенсійного фонду у зв`язку з ліквідацією СТОВ ім. Мічуріна, тобто у зв`язку з обставинами, що виникли не з вини позивача, та на які він не міг жодним чином впливати. Зі свого боку, позивач вчинив всі необхідні для перерахунку розміру пенсії дії, а відтак, не може нести тягар відповідальності за формування роботодавцем відповідних первинних документів та їх здачі на зберігання до архіву.
Виходячи з викладеного, суд доходить висновку, що надана позивачем для врахування розрахунку розміру пенсії довідка № 34 від 03.03.2005 року, яка видана СТОВ ім. Мічуріна, відповідає вимогам Порядку № 22-1 та положенням ч. 1 ст. 40 Закону №1058-IV, а відображені у ній відомості про заробітну плату знайшли своє додаткове підтвердження іншими доказами.
Особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Як зазначено у частині другій статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Викладені відповідачем обставини щодо неможливості врахування для розрахунку розміру пенсії за віком ОСОБА_1 довідки № 34 від 03.03.2005 року СТОВ ім. Мічуріна знайшли своє спростування в процесі розгляду справи.
За таких обставин суд доходить висновку, що заявлений адміністративний позов є обґрунтованим, а тому наявні підставі для його задоволення.
З урахуванням вимог ч. 1 ст. 139 КАС України сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 768,40 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною відмову Вінницького приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області, оформлену листом №599/06-30/02 від 09.04.2019 року, у врахуванні для обчислення пенсії за віком ОСОБА_1 довідки № 34 від 03 березня 2005 року Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Мічуріна про заробітну плату для обчислення пенсії за 1985-1989 роки.
Зобов`язати Вінницьке приміське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області провести з 05 січня 2019 року перерахунок призначеної ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням заробітної плати відповідно до довідки № 34 від 03 березня 2005 року Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Мічуріна за період з 01 січня 1985 року по 31 грудня 1989 року.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплату судового збору в загальному розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Вінницького приміського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області (код ЄДРПОУ 41247095, місцезнаходження: вул. Винниченка, 29, м. Вінниця).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду складено та підписано 23.05.19
Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податку № НОМЕР_2 .
Відповідач: Вінницьке приміське об`єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області, місцезнаходження особи : 21009, вул. Винниченка, 29, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 41247096.
Суддя Слободонюк Михайло Васильович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2019 |
Оприлюднено | 24.05.2019 |
Номер документу | 81913852 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Слободонюк Михайло Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні